Have a Nice Death سعی دارد یک بازی روگ‌لایت درگیر کننده، عمیق و جذاب باشد، اما باوجود مشکلاتی که دارد یک تجربه صرفا خوب است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

وقتی یک بازی موفق عرضه می‌شد، فارغ از اینکه توسط یک استودیو مستقل یا شرکت بازی‌سازی بزرگ ساخته شده باشد، سایر توسعه‌دهنده‌های بازی سعی می‌کنند با گرفتن الهام از روی آن محصول مد نظر خود را توسعه دهند. حال در این راه بعضی از استودیوها نوآوری‌های خاص خود را هم به محصول نهایی تزریق می‌کنند و بعضی دیگر صرفا پوسته‌ی آن را تغییر می‌دهند.

حال در میان بازی‌های روگ‌لایک/روگ‌لایت که در پنج سال گذشته عرضه شده، دو بازی Hades و Dead Cells را می‌توان گل سرسبد این سبک دانست و توانستند کاربرای متعددی را سرگرم کنند. این در حالی است که استودیو مجیک دیزاین در سال ۲۰۲۲ بازی Have a Nice Death را به‌صورت دسترسی زودهنگام روانه بازار کرد و حال پس از گذشت یک سال، به‌صورت کامل عرضه شده تا بتواند در سبک روگ‌لایک/روگ‌لایت تجربه سرگرم کننده‌ای را ارائه دهد.

اولین محیط بازی Have a Nice Death

شوخ‌طبعی و تعامل کاراکترها با یکدیگر از جمله موارد مثبت و خوب Have A Nice Death به حساب می‌آید

داستان بازی در مورد کاراکتری به نام مرگ است که مدیرعامل سازمان مرگ هم به حساب می‌آید. درواقع همان عزرائیل است که وظیفه گرفتن جان سایر را برعهده گرفته است. حال دیگر سرگرمی‌ای در کار خود نمی‌بیند و تصمیم می‌گیرد که وظایف خود را به سایرین بسپارد که آن‌ها را با نام Sorrow در طول بازی می‌شناسیم. کاراکتر داستان به‌سراغ کاغذ بازی‌های سازمان خود می‌رود و این کار هم پس از مدتی اعصاب او را به‌ هم می‌ریزد. درنهایت، کاراکتر مرگ تصمیم می‌گیرد که یک بار دیگر به شغل اصلی خود برگردد، اما برای این کار باید سایر Sorrowها را شکست داده و به آن‌ها ثابت کند که چه کسی رئیس است.

Have a Nice Death محصولی نیست که بتوان روی داستان آن حساب باز کرد و حتی تلاشی هم برای جذب کردن شما ندارد. تنها نکته جالب بازی در بخش داستانی، وجود کاراکترهایی است که طراحی بامزه‌ای دارند و بعضی از دیالوگ‌های میان آن‌ها، نظر شما را به خود جلب می‌کند. این در حالی است که عدم ارائه یک داستان به درد بخور و درگیر کننده، سبب شده تا آنطور که باید و شاید طراحی کاراکترها خودنمایی نکنند. تیم سازنده از داستان به‌عنوان نیرو محرکه‌ای استفاده کرده تا گیم‌پلی Have a Nice Death را به‌تصویر بکشد.

طراحی بامزه دومین باس Have a Nice Death پس از شکست

باتوجه به شیوه بازی کردن و مواردی که انتخاب می‌کنید، می‌توانید استراتژی‌های مختلفی را پیاده‌سازی کنید

Have a Nice Death یک بازی روگ‌لایک است که در جریان آن تیم سازنده ۶ باس و ۶ محیط مختلف را برای شما تدارک دیده است. البته که در هر دور از تجربه بازی، قرار نیست ۶ محیط بازی را مشاهده کنید. بلکه محیط اول و آخر بازی ثابت بوده و دراین‌میان می‌توانید به‌‌صورت انتخابی دو محیط دیگر را هم مشاهده کنید. به‌عبارتی در هر دور از تجربه بازی، چهار باس و چهار محیط محتوایی است که آن‌ها را تجربه خواهید کرد. حال هر محیط یا بخش سازمان اصلی شامل طبقات متفاوتی می‌شود. طبقه خرید و فروش آیتم، طبقه چالش، طبقه کسب آیتم بازیابی نوار سلامت و موارد مشابه چیزهایی هستند که در هر محیط برای شما تدارک دیده شده است. همچنین در‌این‌میان امکان دارد با مینی باس‌های متفاوتی هم روبه‌رو شوید.

یکی از مواردی که به جذابیت بشتر بازی‌های این سبک کمک می‌کند، ساختار تصادفی اتاق‌ها و طبقات هر محیط است. Have a Nice Death این مورد را تاحدی رعایت کرده است. در جریان تجربه بازی و پس از مرگ، تمامی آیتم‌های جمع‌آوری شده شما به جز شمش‌های طلایی که کسب می‌کنید، از بین می‌برید. حال ازطریق شمش‌های جمع شده می‌توانید مواردی مثل جادو و مهارت‌های متفاوت، غذا و آیتم‌های دیگری را خریداری کنید. به‌عبارتی سیستم مبارزات Have a Nice Death بدین صورت است که یک سلاح اصلی داشته و می‌توانید از دو آیتم دیگر برای آسیب رساندن به دشمنان استفاده کنید. حال این دو آیتم دیگر می‌تواند دو اسپل، دو مهارت یا ترکیبی از این دو باشند. اسپل یا همان جادو وابسته به نوار استامینا است، اما مهارت‌ها چند ثانیه Cooldown دارند. ازاین‌رو باتوجه به شیوه بازی کردن و مواردی که انتخاب می‌کنید، می‌توانید استراتژی‌های مختلفی را پیاده‌سازی کنید.

باس فایت بازی Have a Nice Death

عدم تعادل در طراحی و قدرت مینی باس‌ها نسبت‌به باس‌های اصلی می‌تواند مخاطب را اذیت کند

از نظر سلاح، در ابتدای بازی می‌توانید از میان یکی از دو گزینه ارائه شده، سلاح مدنظر خود را انتخاب کرده یا با سلاح پیش‌فرض خود بازی مشغول تجربه Have a Nice Death شوید، اما وجود چند سلاح بیشتر یا تنوع میان همین سلاح‌های موجود هم می‌توانست تجربه‌ی مخاطب را گسترده‌تر کند. دراین‌میان بد نیست به سیستم ارتقا سطح هم اشاره‌ای داشته باشم. هرقدر که ران بهتری داشته باشید، امتیاز بیشتری را در این راستا کسب خواهید کرد و سطح بالاتر، مزیت‌های دائمی مختلفی را ارائه می‌دهد. با این تفاسیر و موارد گفته شده از گیم‌پلی و سیستم مبارزات Have a Nice Death، آیا به‌خوبی کنار یکدیگر قرار گرفته و تجربه بدون نقصی را ارائه می‌دهند؟ متاسفانه عدم تنوع میان سلاح‌های اصلی و تاحدی خشک بودن نوع انیمیشن ضربات قهرمان بازی، سبب شده تا سیستم مبارزات آنطور که باید و شاید تجربه روانی را ارائه ندهند.

همچنین مهارت‌ها و جادوها طراحی خیلی متنوعی دارند، اما اکثر آن‌ها اصلا استفاده کاربردی‌‌ای ندارند. ازطرفی نوع طراحی استفاده از آیتم‌های بازیابی نوار سلامت، سبب شده تا بعضی وقت‌ها نتوانید استفاده مناسبی داشته باشید. درحالت کلی، گیم‌پلی و مبارزات Have a Nice Death سرگرم کننده هستند و می‌توانند حداقل تا زمانی‌که بازی را فتح نکرده‌اید، شما را سرگرم کنند. اما، عمق و جذابیتی را که هواداران این سبک انتظار دارند، در خود جای نداده است.

مبارزه با دشمنان در Have a Nice Death

از نظر بصری، استودیو مجیک دیزاین به‌سراغ طراحی‌های دستی رفته و در این زمینه عملکرد بسیار خوبی را از خود به‌نمایش گذاشته است. طراحی کاراکترها و نوع واکنش آن‌ها نسبت به صحبت‌های یکدیگر یکی از مواردی است که لحظات سرگرم کننده‌ای را برای مخاطب به‌وجود می‌آورد. جدا از موارد گفته شده در بخش طراحی، طراحی دشمنان و باس‌های اصلی در سطح خوبی قرار دارد. باس‌های هم چالش‌برانگیز هستند و هم اینکه مکانیسم مبارزه‌ای مخصوص‌به خود را هم دارند. بااین‌حال مینی باس‌ها آنطور که باید و شاید طراحی مناسبی ندارند و بعضی از آن‌ها حتی از باس‌های اصلی همان محیط هم سخته‌تر هستند. Have A Nice Death از نظر فنی هم مشکل خاصی ندارد و بازیکنان بدون افت فریم یا باگ خاصی می‌توانند تجربه‌ای روان را به‌دست آورند.

موسیقی یکی از نقاط قوت بازی Have A Nice Death به حساب می‌آید. موسیقی‌های متفاوت و جالب بازی بسیار با اتمسفر و فضای طنزآلود بازی هم‌خوان بوده و به‌خوبی حس و حال این فضاسازی را به مخاطب القا می‌کند. همچنین از نظر صداگذاری و افکت صوتی هم بازی درسطح خوبی قرار دارد. درانتها، Have A Nice Death شاید باوجود الهام‌هایی که از بازی‌های صاحب نام روگ‌لایک/روگ‌لایت گرفته، به هیچ‌وجه در حد و اندازه‌شان نیست. اما، همچنان به‌خاطر نقاط قوتی که دارد، لحظات سرگرم کننده‌ای را ارائه می‌دهد.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


تهیه شده در زومجی

Have a Nice Death

Have a Nice Death یک بازی بامزه و طنزآلود است که درتلاش است تا یک تجربه روگ‌لایت سرگرم کننده را ارائه دهد. از حیث طراحی مینی باس‌ها یا انیمیشن ضربات و کومبوها مشکلاتی را به خود اختصاص داده است، اما از نظر بصری و طراحی باس‌های اصلی یک تجربه بسیار خوب را مشاهده کنیم. Have a Nice Death عمیق و درگیر کننده نیست، اما هنوز تجربه‌ای خوب را ارائه می‌دهد.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • + کاراکتر‌های دوست داشتنی
  • + طراحی منحصربه‌فرد باس‌های اصلی
  • + تنوع محیط‌های بازی
  • + تعامل بسیار خوب و بامزه کاراکترها با یکدیگر

نقاط ضعف

  • - طراحی نامناسب مهارت‌ها و جادوهای بازی
  • - روان نبودن انیمیشن ضربات و کومبوها در بازی
  • - طراحی نه‌چندان جذاب مینی باس‌های بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده