Wo Long: Fallen Dynasty با استفاده مناسب از فرمول موفق سری Nioh و ترکیب آن با المان‌های جدید، تجربه‌ای سرگرم کننده و لذت‌بخش را ارائه کرده است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

تیم نینجا را می‌توان یکی از استودیوهای موفق دانست. بازی‌های این استودیو اکثرا تجربه‌ای دلچسب از سبک هک اند اسلش را دراختیار مخاطبان قرار داده است. اما، بازی‌های تیم نینجا صرفا به‌خاطر المان‌های هک اند اسلش معروف نیستند. بلکه، چالشی که در دل محصول خود قرار می‌دهند و ترکیب خوب آن با گیم‌پلی و سایر المان‌ها، موردی است که سبب شده در طول دهه‌ها و سال‌های گذشته شاهد مواردی همچون Ninja Gaiden یا Nioh باشیم.

حال تیم نینجا پس از موفقیت سری Nioh، فرمول موفق خود را در بازی Wo Long: Fallen Dynasty به کار گرفته است. ازاین‌رو سؤال اصلی این است که آیا جدیدترین ساخته تیم نینجا توانسته تجربه‌ای سرگرم کننده و صد البته جدید را ارائه دهد یا صرفا یک پوسته برای مجموعه Nioh است؟ در جواب باید بگویم که بازی درحالت کلی محصولی سرگرم کننده است، اما دراین‌میان مشکلاتی هم دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را از یوتیوب تماشا کنید

داستان بازی در دوره هان چین روایت می‌شود. قبایل مختلف به‌واسطه یک الکسیر خاص که نیرویی شیطانی را دراختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد سعی در پیروزی و حاکمیت دارند. درواقع الکسیر مورد نظر پر شده از قدرت Demonic Qi (دیمونیک چی) و شما وظیفه دارید تا سرمنشا آن را نابود کنید. بازی با یک میان‌پرده از حمله تعدادی سرباز به یک دهکده شروع می‌شود. کاراکتر اصلی در حال کشتن سربازان و محافظت از دهکده است که با یک شخص نابینا آشنا می‌شود. شخصی‌‌که کاراکتر شخصی‌سازی شده بازی را در مسیر ماجراجویی جدیدی قرار می‌دهد.

اگر در مورد داستان افسانه سه برادر اطلاعاتی داشته باشید یا محتواهای سینمایی و سریالی آن‌ را تماشا کرده باشید، قطعا رنگ و بوی داستان برای شما متفاوت‌تر خواهد بود

Wo Long: Fallen Dynasty از نظر شخصیت‌پردازی و روایت داستانی، یک محصول کاملا معمولی به حساب می‌آید. کاراکترهای داستانی بازی اشخاص تاریخی بوده و بعضی از آن‌ها در افسانه‌های چین حسابی صاحب نام هستند. در حالت کلی داستان و کاراکترهای آن شاید آنطور که باید مخاطبان عام را به خود درگیر نکرده و جذابیت خاصی برای آن‌ها نداشته باشد. این در حالی است که اگر در مورد داستان افسانه سه برادر اطلاعاتی داشته باشید یا محتواهای سینمایی و سریالی آن‌ را تماشا کرده باشید، قطعا رنگ و بوی داستان برای شما متفاوت‌تر خواهد بود. از آن‌جایی که داستان Wo Long: Fallen Dynasty دقیقا با اتفاقات افسانه سه برادر در ارتباط است، می‌توانید با آن ارتباط برقرار کرده و شخصیت‌های بازی را دوست داشته باشید.

قهرمان داستان درکنار یکی از کاراکترهای داستانی Wo Long: Fallen Dynasty

طراحی متنوع و متعادل سلاح‌های بازی سبب شده تا بازیکن مطابق با سلیقه خود، سلاح مدنظرش را انتخاب کرده و به نبرد با دشمنان بپردازد

Wo Long: Fallen Dynasty یک بازی هک اند اسلش ماجراجویی است که تیم سازنده برای به‌چالش کشیدن دشمنان، از المان‌های سولزلایک هم در محصول خود استفاده کرده است. قهرمان داستان که آن را در ابتدای بازی شخصی‌سازی می‌کنید، به‌واسطه‌ی سلاح‌های Melee و دوربرد خود می‌تواند دشمنان را یکی پس از دیگری سلاخی کند. سیستم شخصی‌سازی بازی هم طراحی مناسبی دارد و دست بازیکن برای ساخت و شخصی‌سازی کاراکتر مدنظرش باز است. همچنین پس از باز شدن هاب بازی، می‌توانید هر زمان که دوست داشتید، کاراکتر خود را از ابتدا بسازید.

طراحی بی‌نظیر سیستم مبارزاتی Wo Long، موردی است که باعث سرگرم شدن مخاطب شده است. طراحی متنوع و متعادل سلاح‌های بازی سبب شده تا بازیکن مطابق با سلیقه خود، سلاح مدنظرش را انتخاب کرده و به نبرد با دشمنان بپردازد. هر سلاح مزیت‌ها و معایب مخصوص‌به خود را دارد. ازاین‌رو نمی‌توان گفت سلاح‌های بازی، مبارزات را نامتعادل کرده است. برای مثال، طراحی Dual Sword به‌گونه‌ای است که ازطریق آن ضربات سریع و پشت سر همی را به دشمنان و باس‌ها وارد می‌کنید، اما از آن‌سو، میزان آسیب رسانی پایینی دارد. ازطرفی سلاح چکش و نیزه دقیقا عکس این مورد هستند و باوجود سرعت ضربه‌زنی پایینی که دارند، آسیب زیادی را وارد می‌کنند. حال قرار گیری موارد ذکر شده درکنار سلاح‌های دوربرد مناسب موردی است که شیوه مبارزه شما را شکل داده و می‌توانید روش‌های متفاوتی را هم مورد آزمایش قرار دهید.

کاراکتر داستانی Wo Long: Fallen Dynasty

مبارزات در Wo Long: Fallen Dynasty فقط به استفاده از سلاح‌های گرم ختم نمی‌شود، بلکه کاراکتر داستان می‌تواند از چهار جادو به‌صورت همزمان استفاده کند. این جادوها که از عناصری مثل آتش، آب و خاک هستند، به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید آسیب بیشتری را وارد کنید. حال برای کامل کردن سیستم مبارزات و اعمال تغییرات روی ساختار بازی کردن بازیکنان، شاهد یک سیستم ارتقا کاراکتر بسیار کاربری و مناسب هستیم. سیستم ارتقا کاراکتر براساس عناصر داخل بازی طراحی شده است. ارتقای آن‌ها به شما کمک می‌کند تا قدرت تدافعی خود را دربرابر عناصر مختلف بالاتر برده و درکنار آن، میزان آسیب رسانی با جادو، افزایش وزن قابل حمل، نوار سلامت و موارد مشابه را ارتقا دهید. همچنین با چند بار ارتقا کاراکتر، امتیازهای مخصوصی را کسب کرده و ازطریق آن‌ها می‌توانید جادوهای جدیدی را خریداری کنید.

سیستم Parry بازی طراحی متفاوتی داشته و بار اصلی پیروزی در مبارزات، مخصوصا باس فایت‌ها را به دوش می‌کشد

در ادامه، یک سیستم ارتقا هم برای لباس‌های جنگی و سلاح‌های شما درنظر گرفته شده است. دقت بالا و تاثیرگذاری سیتسم ارتقا کاراکتر سبب شده تا مبارزات بازی رنگ و بویی متفاوت نسبت به ساخته‌های قبلی تیم نینجا بگیرد و بازیکن بتوانند ساختار مبارزه‌ای متفاوتی را برای خود درنظر بگیرد. برای مثال، جادو محوریت اصلی مبارزات شما باشد یا صرفا از آن‌ها برای اذیت کردن دشمنان و لغو کردن ضربات مرگ‌بارشان استفاده کنید. از دیگر مکانیسم‌های گیم‌پلی و مبارزات Wo Long: Fallen Dynasty هم می‌توان به جاخالی دادن و پری کردن و همچنین Moral Rank اشاره کرد.

ضربات تمام کننده در بازی Wo Long: Fallen Dynasty

بااینکه در طول نبرد با دشمنان و باس‌ها می‌توانید از جاخالی دادن ساده و گارد گرفتن استفاده کنید، اما نمی‌توان منکر این شد که Parry کردن نقش مهمی را در مبارزات ایفا می‌کند. به‌نوعی مبارزات و موفقیت شما به پری کردن مناسب مربوط می‌شود. تمامی دشمنان و باس‌ها به هنگام مبارزه ضربات قرمز رنگ و کشنده‌ای را اعمال می‌کنند. با پری کردن این دسته از ضربات، می‌توانید به‌سرعت نوار نارنجی رنگ زیر نوار سلامت آن‌ها را پر کرده و سپس دفاع‌شان را بشکنید. شکستن دفاع به منزله اعمال یک ضربه تمام کننده است که آسیب بسیار زیادی را وارد می‌کند. حال اگر مدام حمله‌های حریف‌های خود را گارد بگیرید، یا جاخالی دهید، نوار نارنجی رنگ خود شما پر می‌شود. ازاین‌رو حریف فرصت حمله کردن‌های متوالی و نابودی شما را پیدا می‌کند. شاید در ظاهر پری کردن در Wo Long: Fallen Dynasty سخت و ترسناک باشد، اما طراحی بسیار خوب آن در بازی سبب شده تا بازیکن، فارغ از سطح مهارتی که در این دسته از بازی‌ها دارد، بتواند زمان‌بندی مناسب برای استفاده از Parry را شناسایی کرده و به‌درستی از آن استفاده کند.

هوش‌مصنوعی موردی است که گیم‌پلی Wo Long: Fallen Dynasty شدیدا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند

Moral Rank سیستم جدیدی است که برای اولین‌بار تیم نینجا از آن استفاده کرده است. در هر مرحله روش‌هایی نظیر کشتن دشمنان یا پیدا کردن تمامی Battle Flagها وجود دارد که ازطریق آن می‌توانید سطح مورال خود را افزایش دهید. این کار باعث می‌شود تا سیستم تدافعی و تهاجمی شما درمقابل دشمنانی که سطح Moral بیشتری دارند، در مقیاس مناسبی قرار بگیرد. ازاین‌رو اگر به‌خوبی در محیط به گشت‌و‌گذار نپردازید و با سطح مورال تقریبا پایین‌تری نسبت به باس یا دشمنان، وارد نبردها شوید، قطعا چالش بیشتری را تجربه خواهید کرد. بااین‌حال هوش‌مصنوعی موردی است که گیم‌پلی Wo Long: Fallen Dynasty شدیدا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. در بعضی از مراحل، به‌خاطر ساختار داستانی یک یا دو کاراکتر داستانی همراه شما خواهند بود که هوش مصنوعی هدایت آن‌ها را برعهده می‌گیرد. متاسفانه طراحی بسیار ضعیف هوش مصنوعی سبب شده تا همراهان شما اصلا مفید نباشند و در باس‌ فایت‌ها فقط دردسر ساز ظاهر شوند. همچنین این ضعف برای دشمنان هم صدق می‌کند. بعضی وقت‌ها دشمنانی را کنار هم می‌بینید که با کشتن یک یا دو نفرشان درکنار یکدیگر، به هیچ‌وجه متوجه حضور شما و همراهان‌تان نمی‌شوند.

مرحله برفی بازی Wo Long: Fallen Dynasty

باس‌های اصلی طراحی منحصربه‌فردی داشته و مکانیسم‌های مبارزه‌ای آن‌ها می‌تواند شما را به چالش بکشد

از نظر بصری، Wo Long در سطح خوبی قرار دارد. نورپردازی‌ها و جزئیات خوب محیط به کیفیت نهایی بازی کمک کرده است و تیم نینجا میان‌پرده‌های سینمایی متفاوتی را هم برای کاربران تدارک دیده است. میان‌پرده‌هایی که هم کیفیت خوبی دارند و هم حس و حالی سینمایی را ارائه می‌دهند. طراحی چهره کاراکترهای داستانی هم در سطح خوبی قرار دارد. بااینکه طراحی مراحل اصلی Wo Long: Fallen Dynasty هیجان‌انگیز و سرگرم کننده هستند، اما مراحل فرعی بازی آن‌چنان طراحی مناسبی ندارند. صرفا گذاشته شده‌اند تا شما بتوانید متریال‌های بیشتری را برای ارتقا کاراکتر و تجهیزات خود کسب کنید.

همچنین دشمنان عادی و الیت Wo Long هم می‌توانستند طراحی بهتری داشته باشند و متنوع‌تر باشند، اما باس‌های اصلی طراحی منحصربه‌فردی داشته و مکانیسم‌های مبارزه‌ای آن‌ها می‌تواند شما را به چالش بکشد. دراین‌میان باید اشاره کنم که ضربات مخصوص هر اسلحه و انیمیشن کومبوها به‌خوبی طراحی شده و بازیکن از انجام آن‌ها در مبارزات حسابی لذت می‌برد. از حیث فنی، بازی روی پلی استیشن 5 افت فریم خاصی ندارد و روان اجرا می‌شود، اما کم و بیش باگ‌ و گلیچ‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید که بعضی از آن‌ها می‌توانند روی روند بازی تاحدی تأثیرگذار باشند.

دشمنان الیت بازی Wo Long: Fallen Dynasty

Wo Long: Fallen Dynasty در زمینه موسیقی و صداگذاری عملکرد خوبی را از خود به‌جای گذاشته است. موسیقی‌های بازی جدا از اینکه حماسی هستند، با ظاهر و زمینه داستانی بازی هم هم‌خوانی خوبی داشته و می‌تواند اتمسفر مد نظر سازنده را القا کند. البته که تنوع خوب موسیقی‌ها به هنگام باس‌فایت‌ها یا گشت‌و‌گذار در محیط هم از دیگر مواردی است که سبب شده تا بازی بیش‌ازپیش جذاب‌تر به‌نظر رسد. همچنین دوبله انگلیسی و ژاپنی Wo Long هم در سطح خوبی قرار دارد. کاربرانی که نمی‌توانند بازی‌های شرقی را با دوبله ژاپنی یا چینی (باتوجه‌به ساختار داستانی و سازنده) تجربه کنند، دوبله انگلیسی بازی در سطح خوبی قرار دارد.

در انتها، Wo Long: Fallen Dynasty شاید در ظاهر محصولی مشابه به Nioh باشد یا فکر کنید که با یک اسکین طرف هستید، اما باطن قضیه متفاوت است. Wo Long: Fallen Dynasty دارای المان‌های موفق مجموعه Nioh است، اما نوآوری‌های جدیدی را هم در خود جای داده تا کاربر بتواند تجربه‌ای تازه و نام‌آشنا را کسب کند. تجربه‌ای که با تمام مشکلات خود ۲۰ الی ۲۵ ساعت شما را سرگرم می‌کند.

بررسی بازی باتوجه به نسخه پلی استیشن 5 انجام شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

Wo Long Fallen Dynasty

Wo Long: Fallen Dynasty شاید مشکلاتی در زمینه هوش مصنوعی، تنوع دشمنان و باگ داشته باشد، اما به‌واسطه سیستم مبارزاتی منحصربه‌فرد، طراحی مراحل اصلی جذاب و طراحی باس‌های چالش‌برانگیز، می‌تواند لحظات سرگرم کننده‌ای را برای شما به‌وجود آورد. حتی پس از پایان بازی، همچنان دوست داشتم به جهان Wo Long برگشته و کار نیمه تمام خود را تمام کنم و آن هم چیزی جز کامل کردن تمامی مراحل فرعی نبود.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + سیستم مبارزاتی هیجان‌انگیز، عمیق و درگیر کننده
  • + طراحی بسیار خوب انیمیشن‌های مبارزه‌ای و کومبوهای مختلف
  • + تاثیرگذاری بسیار خوب سیستم ارتقا کاراکتر در ساختار مبارزاتی کاربران
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز
  • + استفاده مناسب از سیستم Parry در مبارزات بازی

نقاط ضعف

  • - داستان بازی برای کاربران عادی و اشخاصی که با افسانه سه برادر آشنایی ندارند، عادی و بدون جذابیت است
  • - عدم تنوع در طراحی دشمنان معمولی و الیت
  • - باگ و گلیج
  • - عملکرد نامناسب هوش مصنوعی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده