Hi-Fi Rush نه‌تنها عرضه غافل‌گیر کننده‌ای داشت، بلکه در طول ۱۲ مرحله خود هم مخاطب را حسابی با المان‌های جذاب و سرگرم کننده حیرت‌زده و غافل‌گیر می‌کند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

شینجی میکامی، خالق بازی‌هایی نظیر Resident Evil، The Evil Within و Vanquish، یکی از چهره‌های سرشناس صنعت بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید که خاطرات دوست‌داشتنی بسیاری را برای گیمرها خلق کرده است. در سال ۲۰۱۰، وی از کپکام جدا شد و استودیو Tango KK را راه‌اندازی کرد که در ادامه به تانگو گیم‌ورکس (Tango Gameworks) تغییر نام داد. استودیویی که تابه‌امروز بازی‌هایی نظیر سری The Evil Within و بازی GhostWire Tokyo را توسعه داده است.

اگر به کارنامه این استودیو نگاه کنیم، می‌بینیم که بازی‌های آن‌ها ساختاری ترسناک و دلهره‌آور داشته‌اند و حتی گوست‌وایر توکیو نیز باوجود متفاوت بودن‌اش، بیشتر به ساخته‌های قبلی نزدیک بود. بااین‌حال، در جریان دایرکت مایکروسافت و بتسدا، تانگو گیم‌ورکس به‌صورت غافل‌گیر کننده‌ای بازی جدید خود را معرفی و آن را عرضه کرد. درحالت کلی، Hi-Fi Rush یک محصول کاملا متفاوت با ساخته‌های قبلی استودیو ژاپنی تانگو گیم‌ورکس است که حسابی مخاطب را هیجان‌زده می‌کند.

اعمال کومبو در Hi-Fi Rush

داستان بازی با اینکه ساختار و کلیت کلیشه‌ای دارد، اما تیم سازنده تمام تلاش خود را کرده تا این کلیشه را به‌خوبی به‌نمایش گذاشته و تجربه‌ای سرگرم کننده ارائه دهد

داستان بازی در مورد پسری به نام چای است که آرزوی راک‌استار شدن را در سر می‌پروراند. ازاین‌رو قصد دارد به‌واسطه پروژه آرمسترانگ، بازوی خود را ترمیم کند تا موانع سر راه خود را برای تبدیل شدن به یک راک‌استار از بین ببرد. این در حالی است که همه چیز مطابق میل او پیش نمی‌رود و متوجه می‌شود که پروژه آرمسترانگ درواقع یک سرپوش برای پروژه‌ای عظیم‌تر و خطرناک به نام Spectra است که ازطریق آن، مردم می‌توانند با استفاده از اجزای مکانیکی، نواقص خود را ترمیم کنند. اما، ماهیت اصلی پروژه Spectra، برای کنترل ذهن مردم خلق شده تا سازمان وندلی تکنولوژی بتواند اهداف پلید خود را پیاده‌سازی کند.

داستان بازی با اینکه ساختار و کلیت کلیشه‌ای دارد، اما تیم سازنده تمام تلاش خود را کرده تا این کلیشه را به‌خوبی به‌نمایش گذاشته و تجربه‌ای سرگرم کننده ارائه دهد؛ داستانی که از همان دقایق ابتدایی می‌توان انتهای آن را حدس زد. اصلی‌ترین دلایلی که باعث شده داستان بازی فرم و قالب خسته کننده‌ای به‌خود نگرفته و باعث می‌شود تا انتها آن را دنبال کنید، شخصیت‌پردازی کاراکترها و صدالبته گیم‌پلی است. شخصیت‌پردازی قهرمان داستان به‌خوبی انجام شده و رفته رفته شاهد تغییر شخصیتی او هستیم. این مورد برای سایر کاراکترهای اصلی هم تاحدی رعایت شده است. البته که شخصیت‌پردازی تمامی کاراکترها، حتی کاراکترهای منفی، زمانی رنگ و لعاب واقعی خود را می‌گیرد که با یکدیگر تعامل برقرار می‌کنند.

باس فایت Hi-Fi Rush

طنز استفاده شده در داستان Hi-Fi Rush و روابط کاراکترها با یکدیگر، بسیار دقیق و جذاب بوده و به‌هیچ‌وجه از ساختار خود خارج نمی‌شود تا بازیکن شاهد طنز‌های بی‌موردی در نقاط مختلف بازی نباشد. مکالمه‌ها و سکانس‌های مختلف Hi-Fi Rush باعث شده مخاطب هم شاهد سکانس‌های هیجان‌انگیز و آدرنالین‌دار باشد و هم سکانس‌های دراماتیک را مشاهده کند. ازاین‌رو داستان بازی شاید به‌خودی خود حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما تانگو گیم‌ورکس آن را به‌خوبی با موارد مختلف نظیر شخصیت‌پردازی، طنزپردازی بین کاراکترها و گیم‌پلی ترکیب کرده است و خروجی کار، موردی است که نواقص روایت داستان را پوشانده است.

طنز استفاده شده در داستان Hi-Fi Rush و روابط کاراکترها با یکدیگر، بسیار دقیق و جذاب بوده و به‌هیچ‌وجه از ساختار خود خارج نمی‌شود تا بازیکن شاهد طنز‌های بی‌موردی در نقاط مختلف بازی نباشد

Hi-Fi Rush یک بازی اکشن ریتمیک با المان‌های هک اند اسلش است که تیم سازنده از بازی‌های بسیاری الهام گرفته تا گیم‌پلی و طراحی‌های Hi-Fi Rush را خلق کند. از آن‌جایی که با یک بازی ریتمیک طرف هستیم، سیستم مبارزات عمیقا با موسیقی ترکیب شده است و این مورد صرفا به پخش شدن موزیک‌های مختلف حین مبارزات و پیشروی در مراحل نیست، بلکه ضربه‌زدن و اعمال کومبوهای مختلف هم با موسیقی ترکیب شده و هرقدر که بهتر بتوانید کومبوهای موفقی را اعمال کنید، ضرب آهنگ درحال پخش بیش‌ازپیش افزایش پیدا می‌کند و امتیاز بهتری را هم کسب می‌کنید. نکته بسیار خوب مبارزات و کومبوها، این است که صرفا با ضربه‌های پشت سر هم روی دکمه ضربات Light و Heavy نمی‌توانید کومبوهای موفق بازی را آنطور که باید و شاید اعمال کنید. درواقع، انیمیشن تمام کردن کومبوها به‌نمایش گذاشته می‌شود، اما میزان آسیبی که وارد می‌شود، بسیار کمتر از زمانی است که هر کومبو را با موفقیت روی حریف اعمال می‌کنید.

میان‌پرده‌های Hi-Fi Rush

طراحی نوع دکمه‌زنی‌ها در مبارزات با‌قدری خوب است که می‌توان آن را سرگرم کننده‌ترین قسمت مبارزات Hi-Fi Rush دانست

همین مورد سبب شده تا بازیکن با دقت پیگیر مبارزات باشد تا بتواند دشمنان را در سریع‌ترین زمان ممکن پشت سر بگذارد. Hi-Fi Rush فاقد سیستم ارتقای کاراکتر و بالاتر رفتن میزان آسیبی است که به دشمنان وارد می‌کنید و گونه‌های مختلف دشمنان هم تا انتهای بازی درجه سختی مشابهی دارند. برای تنوع بخشیدن به نوع مبارزات خود، می‌توانید کومبوهای متفاوتی را خریداری کنید و یک حرکت ویژه هم برای کاراکتر چای درنظر گرفته شده که پس از پر شدن نوار مورد نظر، می‌توانید از آن استفاده کنید. ضربات مخصوص جدید هم با پیشروی در خط داستانی آزاد می‌شوند و با خریدشان می‌توانید آن‌ها را جایگزین کنید. البته که Hi-Fi Rush یک سیستم خرید تراشه هم وجود دارد که با خرید چیپ‌های مختلف، ویژگی‌های چای بهبود داده می‌شوند. دراین‌میان بد نیست به جاخالی دادن و Parry کردن ضربات هم اشاره کنم. Parry کردن باعث می‌شود تا زودتر از موعد دفاع دشمنان را شکسته و آن‌ها را از بین ببرید

ساختار مبارزات Hi-Fi Rush فقط به ویژگی‌های ذکر شده ختم نمی‌شود، بلکه به مرور زمان کاراکترهای داستانی به‌عنوان یک یار کمکی برای چای در دسترس قرار گرفته و قادر به استفاده از آن‌ها هم در گیم‌پلی و پیشروی در سکوبازی‌ها و هم مبارزات استفاده کنید. هر یک از کاراکترها، مهارت‌های مخصوص‌به خود را دارند و با گذر زمان دشمنان دارای مزیت‌هایی هستند که نابودی مزیت مورد نظر، به‌واسطه یکی از کاراکترها انجام می‌شود. ازاین‌رو با پشت سر گذاشتن مراحل، درجه سختی دشمنان بالاتر نمی‌رود، ولی استودیو تانگو گیم‌ورکس به‌واسطه مزیت‌های مختلف، سعی کرده تا مخاطب را به‌چالش بکشد و در این راه موفق بوده است. بخش دیگر مبارزات به دکمه‌زنی‌ها ختم می‌شود. بعضی از دشمنان زمانی‌که به انتهای نوار سلامت خود قرار می‌گیرند، حمله منحصربه‌فردی را تدارک می‌بینند و قهرمان داستان این حملات را باید با دکمه‌زنی‌های متفاوت پشت سر بگذارد. بعضی از دکمه‌زنی‌ها هم برای اعمال ضربه ویژه شما انجام می‌شوند.

مبارزات بازی Hi-Fi Rush

سطح بالا کیفیت Hi-Fi Rush در گیم‌پلی و طراحی مراحل و سایر قسمت‌ها، از جمله مواردی است که مخاطب را مدام شگفت‌زده می‌کند

این موارد برای باس فایت‌ها هم صدق می‌کند. نبرد با باس‌ها شامل دکمه‌زنی‌ها و مبارزات معمولی است که درنتیجه، مخاطب نبردهای سریع و حساس‌تری را تجربه می‌کند. نکته جالب در مورد Hi-Fi Rush این است که بازی دارای محتویات اندگیم است. درطول تجربه بازی، درهای مخصوصی را مشاهده می‌کنید که قفل بوده و فعلا اجازه عبور از آن‌ها را ندارید. پس از تمام کردن داستان، این درها آزاد شده و پشت هر در محتویاتی مرتبط با داستان بازی نهفته است. همچنین یک محتوای اندگیم دیگر هم درنظر گرفته شده که Rhythm Tower نام داشته و در جریان آن باید دشمنان را در طبقات مختلف پاکسازی کرده و به بالای برج برسید. با پیشروی شما در Rhythm Tower، دشمنان چالش‌برانگیز‌تر شده و از زمان شروع تا زمانی‌که دور خود را به پایان می‌رسانید، قادر به تغییر تراشه‌ها و مهارت ویژه خود نیستید.

محتویات اندگیم Hi-Fi Rush شاید مدت زمان مخاطب از تجربه بازی را آن‌چنان افزایش ندهند، اما تجربه‌ی آن‌ها خالی از لطف نیست. از نظر بصری، Hi-Fi Rush دارای ساختار کاملا سل‌شید است. محیط‌های رنگارنگ و چشم‌نواز بازی طراحی بسیار خوبی دارند و ساخته جدید تانگو گیم‌ورکس از نظر بصری یک تجربه تمام عیار به‌حساب می‌آید. میان‌پرده‌های درنظر گرفته شده هم سه ساختار متفاوت دارند. میان‌پرده‌های کمیک محور، میان پرده‌های کاملا سل‌شید سه‌بعدی و میان‌پرده‌های دوبعدی که به‌واسطه طراحی‌های دستی خلق شده‌اند، مواردی هستند که مدام و به مکرر آن‌ها را درطول تجربه خود تماشا کرده و کیفیت بالایی دارند.

اعمال ضربات مخصوص در Hi-Fi Rush

طراحی مراحل بازی به‌قدری خوب است که از همان ثانیه ابتدایی و پس از میان‌پرده آغازین، نظر شما را به‌خود جلب می‌کند

بااین‌حال نقطه عطف این قسمت، طراحی‌ها هستند. طراحی هر ۱۲ مرحله Hi-Fi Rush هوشمندانه انجام شده و هرکدام از ‌آن‌ها هم از نظر سکوبازی و هم مبارزات و ارائه چالش، به‌گونه‌ای است که بازیکن بتواند لحظات سرگرم کننده‌ای را تجربه کرده و ترکیب آن‌ها با مهارت‌های کاراکترها هم به‌خوبی انجام شده است. به‌گونه‌ای که از همه آن‌ها به‌صورت یکسان استفاده خواهید کرد و هیچکدام نسبت‌به دیگری برتری ندارند، صرفا شرایط تعیین کننده است که ابتدا باید از کدام مهارت کاراکتر داستانی استفاده کنید. همچنین محیط‌های بازی با ظاهر ریتمیک بازی هم هم‌خوانی دارند و کل محیط به‌گونه‌ای است که درحال اجرای بیت موزیک مورد نظر هستند.

نقاط قوت بازی در بخش طراحی فقط به طراحی مراحل ختم نمی‌شود، بلکه باس‌هیا بازی هم طراحی متفاوت و هیجان‌انگیزی دارند و شاید درظاهر فکر کنید که Hi-Fi Rush آنطور که باید و شاید دشمنان متنوعی را به‌نمایش نمی‌گذارد، این در حالی است که Hi-Fi Rush از این حیث عملکرد خارق‌العاده‌ای دارد و تا انتهای بازی، مدام شاهد معرفی دشمنان متفاوتی هستیم که هرکدام به روش مخصوص خود مخاطب را به چالش می‌کشند. از نظر فنی هم Hi-Fi Rush بدون باگ یا افت فریم خاصی اجرا شده و تجربه‌ای روان را دراختیار کاربران پی سی قرار می‌دهد. درواقع تنظیمات متنوع گرافیکی بازی به شما اجازه می‌دهد تا باتوجه‌به سخت‌افزارتان، به‌خوبی بازی را دراین‌بخش شخصی‌سازی کرده تا بهترین خروجی را کسب کنید.

نکات جالب محیطی Hi-Fi Rush

موسیقی، المانی است که کل بازی برپایه آن بنا شده است و در نقطه به نقطه بازی، حتی در طراحی‌ها هم شاهد این مورد هستیم. موسیقی‌های درنظر گرفته شده برای Hi-Fi Rush شامل موسیقی‌های اورجینال بازی و موسیقی‌های لایسنس شده از تعدادی از گروه‌ها و هنرمندان است که از میان آن‌ها می‌توان‌به Zwan و Wolfgang Cartner اشاره کرد. موسیقی‌های بازی حس‌وحال بسیار خوبی را به گیم‌پلی القا کرده و ترکیب بسیار خوب‌شان با مبارزات، تجربه‌ای خاص، منحصربه‌فرد و خاطره‌انگیز را رقم می‌زند. همچنین به‌خاطر ساختار بازی و ریتمیک بودن آن، هر فاز مبارزه‌ای در مراحل Hi-Fi Rush همانند یک کورس (Chorus) آهنگ به‌حساب می‌آید.

صداگذاری کاراکترها هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد. نوع دیالوگ‌ها و تعامل کاراکترها موردی است که در ابتدای متن هم به آن اشاره شد که نقش بسیاری در شخصیت‌پردازی کاراکترها و طنز بازی ایفا کرده‌اند. همچنین اگر از علاقه‌مندان به تجربه بازی‌های شرقی با دوبله ژاپنی هستید، باید بگویم که دوبله ژاپنی Hi-Fi Rush همانند دوبله انگلیسی آن در سطح بسیار خوبی قرار دارد و می‌تواند تجربه‌ای یکسان را دراختیار این دسته از کاربران قرار دهد.

استفاده از کاراکترها در گیم پلی Hi-Fi Rush

درانتها، Hi-Fi Rush باتوجه‌به ۱۳ مرحله و بدون درنظر گرفتن محتویات اندگیم خود، یک تجربه تقریبا ۱۰ ساعته است که لحظه به لحظه آن سرشار از خنده، سرگرمی و نبردهای پرتنش و حساس است. بااینکه داستان بازی ساختاری کاملا کلیشه‌ای دارد، اما به‌لطف شخصیت‌پردازی، طنز میان کاراکترها و سایر ویژگی‌های مثبت، تجربه کلی بازیکن به‌قدری خوب است که می‌توان به‌راحتی از آن چشم‌پوشی کرد و تاثیری روی تجربه کلی شما نمی‌گذارد. قطعا ساخته جدید تانگو گیم‌ورکس یک تجربه حیاتی برای گیمرها به‌حساب می‌آید.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Hi-Fi Rush

Hi-Fi Rush جزو آن دسته از بازی‌هایی است که تجربه آن به لطف سیستم مبارزات بسیار هیجان‌انگیز و عمیق، جلوه‌های بصری خیره‌کننده، موسیقی و موارد دیگر بر همه گیمرها واجب است. ساختار بازی به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید و طراحی‌های مراحل هم در سطح بسیار خوبی قرار دارند. این در حالی است که نوع تعامل کاراکترها با یکدیگر و طنزی که تیم سازنده به کار برده، نواقص داستانی را به‌خوبی پوشانده و می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.
محمد صادق تواضعی

10

نقاط قوت

  • + استفاده بسیار مناسب از طنز در شخصیت‌پردازی و تعامل کاراکتر‌ها با یکدیگر
  • + سیستم مبارزات درگیر کننده و پرتنش
  • + کارآمد بودن استفاده از کومبوها و تراشه‌های مختلف در مبارزات
  • + ترکیب بسیار خوب موسیقی با سیستم مبارزات و همچنین طراحی‌های محیطی
  • + طراحی بسیار خوب مراحل
  • + طراحی بسیار خوب دشمنان و باس‌های بازی
  • + جلوه‌های بصری چشم‌نواز
  • + موسیقی گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - ندارد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده