Mario + Rabbids Sparks of Hope یک بازی سرگرم کننده در سبک نبردهای نوبتی و تاکتیکی است که می‌تواند نزدیک به ۲۰ ساعت مخاطب خود را سرگرم کند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

ایده کنار هم قرار دادن خرگوش‌ها و ماریو موردی بود که یوبیسافت و نینتندو از آن استفاده کردند و در سال ۲۰۱۷ بازی Mario + Rabbids Kingdom Battle روانه بازار شد. متفاوت بودن این بازی از سایر ساخته‌های اقتباسی از ماریو و همچنین پیاده‌سازی بسیار خوب گیم‌پلی نوبتی، از جمله مواردی بودند که باعث موفقیت بازی انحصاری یوبیسافت برای نینتندو سوییچ شد.

تماشا از یوتیوب

شاید در آن زمان کمتر شخصی فکر می‌کرد که دنباله Mario + Rabbids ساخته شود، اما در نمایشگاه E3 2021، بازی Mario + Rabbids Sparks of Hope معرفی شد تا شاهد ماجراجویی جدید خرگوش‌ها درکنار ماریو و دوستان او باشیم. حال جدیدترین ساخته یوبیسافت برای نینتندو سوییچ روانه بازار شده و باید بگویم که همانند نسخه اول، تجربه‌ی دلنشینی را ارائه می‌دهد، اما دراین‌میان مشکلاتی هم وجود دارد که سبب شده Sparks of Hope یک محصول بی عیب و نقص نباشد.

گشت و گذار در Mario + Rabbids Sparks of Hope

داستان بازی مدتی پس از وقایع Kingdom Battle روایت می‌شود. ماریو، لوئیجی، پرینسس پیچ و خرگوش‌ها درحال خوشحالی و تفریح هستند که ناگهان پس از سقوط یک اسپارک، یک نیروی تاریک سرزمین را فرا گرفته و ماریو برای نجات دوستان خود وارد یک محیط جوهری شکل به نام دارک‌مس (Darkmess) می‌شود. در ادامه ماریو متوجه می‌شود که یک موجود به نام کورسا قصد دارد با استفاده از قدرت و DNA اسپارک‌ها (Sparks) نابودی را به ارمغان بیاورد. ماریو و خرگوش‌ها حال وظیفه بزرگ دیگری دارند و آن هم نابودی کورسا و نجات اسپارک‌های دزدیده شده است. البته که در این راه تنها نیستید و ماریو و دوستان‌اش با کاراکترهای جدیدی آشنا می‌شوند تا مسیر برای آن‌ها هموارتر شود.

در بازی‌های نوبتی با المان‌های تاکتیکی، اینکه تیم خود را به چه شکل بچینید و استراتزی مبارزه‌ای داشته باشید، اهمیت بالایی دارد

معمولا در بازی‌هایی که ماریو در آن‌ها حضور دارد، داستان محوریت اصلی اثر نیست و نباید انتظار یک داستان عمیق با شخصیت‌پردازی‌های درگیر کننده را داشته باشیم. بااین‌حال Mario + Rabbids Sparks of Hope جذابیت‌های داستانی خود را دارد و سازنده سعی کرده با اضافه کردن دیالوگ‌های طنزآلود و استفاده از انیمیشن‌های حرکتی بعضی از کاراکترها، روایت داستان را متفاوت و جذاب نشان دهد. ازاین‌رو محتویات به‌نمایش درآمده در میان‌پرده‌ها و دیالوگ‌های داخل بازی، به‌گونه‌ای است که بتواند نظر کاربران را به‌خود جلب کند.

Mario + Rabbids Sparks of Hope دارای گیم‌پلی نوبتی و تاکتیکی است. بدین صورت که بازیکن تیم سه نفره خود از کاراکترهای مختلف را تشکیل داده و باید با دشمنان داخل محیط، مبارزه کند. ازطرفی هر یک از کاراکترهای شما نمی‌تواند به‌صورت آزادانه در محیط مبارزه حرکت کند. به‌عبارتی کاراکترها قادر به حرکت در بخش محدودی از محیط اصلی هستند. ازاین‌رو در بازی‌های نوبتی با المان‌های تاکتیکی، اینکه تیم خود را به چه شکل بچینید و استراتزی مبارزه‌ای داشته باشید، اهمیت بالایی دارد و سازنده باید بتواند از آن بهترین استفاده را در محصول خود داشته باشد.

هدف‌گیری ماریو در Mario + Rabbids Sparks of Hope

استفاده مناسب از این موارد می‌تواند شیوه‌های مبارزه‌ای متفاوتی را خلق کرده و مخاطب مطابق با سلیقه‌اش، تیم سه‌نفره خود را بچیند. برای مثال، اگر محیط مبارزه‌ای شامل چند مسیر مختلف است، می‌توانید از لوئیجی در ابتدای یکی از مسیرها به‌گونه استفاده کنید که به‌واسطه Long Range بودن ضربات‌اش، بتواند دشمنان دو مسیر نزدیک به هم را شکار کند. ازطرفی ماری و ماریو خرگوش را هم به سمت مسیر سوم هدایت کنید تا درکنار یکدیگر و ترکیب ضربات خود، بتوانند عملیات پاکسازی را انجام دهند. Mario + Rabbids Sparks of Hope به‌خوبی می‌تواند از این حیث شما را راضی کند. هر کاراکتر نحوه مبارزه مخصوص‌به خود را دارد. بعضی از کاراکترها مثل ماریو یا لوئیجی خرگوش برای نبردهای Mid Range مناسب بوده و بعضی دیگر مثل ماریو خرگوش یا خود لوئیجی به‌ترتیب دارای سیستم مبارزه‌ای Short Range و Long Range هستند.

اسپارک‌ها از جمله مواردی هستند که استفاده مناسب از آن‌ها در مبارزات می‌تواند در قالب یک برگ برنده ظاهر شود

جدا از این مورد، هر کاراکتر می‌تواند از دو اسپارک مختلف استفاده کند. اسپارک‌های بازی همانند آیتم‌هایی هستند که یک سری مهارت اضافی را دراختیار شما قرار می‌دهند. بعضی از اسپارک‌ها مهارت‌های تدافعی و بعضی دیگر مهارت‌های تهاجمی را دراختیار شما قرار می‌دهند. با اینکه هسته و شالوده گیم‌پلی Mario + Rabbids Sparks of Hope همان چیزی است که در سال ۲۰۱۷ دراختیار کاربران قرار گرفت، اما با وجود اندک المان‌های جدید و اسپارک‌ها، توانسته است تاحدی تنوع را به‌وجود آورده تا کاربران نسخه اول هم بتوانند تجربه‌ای متنوع را کسب کنند. بااین‌حال ای کاش بازی دارای کاراکترهای جدیدتر بیشتری بود تا تجربه کاربران بیشتر گسترش پیدا کند.

حل پازل در بازی Mario + Rabbids Sparks of Hope

دراین‌میان بد نیست به سیستم ارتقای اسپارک‌ها و کاراکترها هم اشاره‌ای داشته باشم. با کسب XP می‌توانید سطح کاراکترهای بازی را ارتقا داده و با کسب امتیازهای مخصوص، آن‌ها را در درخت مهارت‌ها خرج کنید. همچنین رسیدن به سطح‌های مورد نظر، به شما اجازه می‌دهد تا اسپارک‌های خود را هم ارتقا دهید. طراحی بسیار خوب درخت مهارت‌های کاراکترها و همچنین تاثیر افزایش قدرت اسپارک‌ها در روند بازی، به‌ مخاطب اجازه می‌دهد حتی نوع مبارزه‌شان را هم تاحدی شخصی‌سازی کنند. برای نمونه، به‌هنگام حرکت کردن در محیط مبارزه، اگر دشمنی در محدوده حرکتی شما باشد، می‌توانید یک Dash Attack را اعمال کنید. حال سیستم ارتقای بازی به کاربر اجازه می‌دهد تا تعداد Dash Attack را افزایش دهد و بدین صورت آسیب‌رسانی اولیه شما به دشمنان بیش‌ازپیش افزایش پیدا می‌کند. همچنین می‌توانید تمرکز خود را روی گسترش میزان مسافتی باشید که می‌توانید طی کنید. اگر در درخت مهارت‌ها امتیازهای کسب شده را به درستی خرج نکردید، نیازی نیست که نگران شوید. زیرا، به‌راحتی می‌توانید امتیازهای خرج شده را پس گرفته و مجددا آن‌ها را روی قسمت‌های مدنظر خود اعمال کنید.

طراحی بسیار خوب درخت مهارت‌های کاراکترها و همچنین تاثیر افزایش قدرت اسپارک‌ها در روند بازی، به‌ مخاطب اجازه می‌دهد حتی نوع مبارزه‌شان را هم تاحدی شخصی‌سازی کنند

هر یک از پنج محیط اصلی Mario + Rabbids Sparks of Hope دارای مأموریت‌های اصلی و فرعی مختلفی است. مأموریت‌های اصلی شامل نابودی دشمنان و در انتها نبرد با یک باس می‌شود. طراحی مراحل اصلی شاید در ظاهر شبیه به هم باشند، اما نوع چینش دشمنان و المان‌های دیگر در محیط مبارزه و ترکیب آن با ویژگی‌های محیط اصلی، موردی است که باعث متفاوت شدن آن‌ها از یکدیگر می‌شود. همین مورد با مقیاسی بسیار کوچک‌تر برای مأموریت‌های فرعی هم درنظر گرفته شده است. البته که همه مأموریت‌های فرعی صرفا به نبرد با گومباها و خرگوش‌های آلوده شده و همچنین سیاهی لشکرهای کورسا نمی‌شود و بعضی دیگر هم مینی‌گیم‌هایی است که باید آن‌ها را تکمیل کنید و این مینی گیم‌ها شامل مواردی مثل حل کردن معما و برداشتن تمامی سکه‌های قرمز و آبی در مدت زمان مشخص می‌شود.

شخصیت‌های داستانی در میان پرده Mario + Rabbids Sparks of Hope

بازیکنان به‌جای انجام مأموریت‌های فرعی، بیشتر ترجیح می‌دهند تا همان مراحل اصلی را انجام دهند

مشکل اصلی مأموریت‌های فرعی، پاداشی است که ارائه می‌دهند. پاداشی که از انجام مأموریت‌های فرعی دراختیار شما قرار می‌گیرد، آن‌قدر ارزشمند نیست که برای کامل کردن تمامی آن‌ها مجاب شوید. درست است که با انجام آن‌ها، سکه و استار بیت برای ارتقای اسپارک‌ها و خرید آیتم‌های مختلف را کسب می‌کنید، اما اصلا XP درخوری را دراختیار بازیکن قرار نمی‌دهند و در جهان Sparks of Hope، کسب XP مناسب مهم‌ترین فاکتوری است که باید به آن توجه کنید. طراحی درجه سختی دشمنان هم به‌خوبی انجام شده و فارغ از انتخاب درجه سختی کلی بازی، با ورود به محیط‌های جدیدتر، دشمنان بازی با مقیاس مناسبی چالش‌برانگیزتر از قبل می‌شوند. گیم‌پلی بازی Mario + Rabbids Sparks of Hope با تمام ایراد‌هایی که دارد، می‌تواند نزدیک به ۲۰ ساعت مخاطب را سرگرم کند.

Mario + Rabbids Sparks of Hope از نظر بصری همان طراحی ساختار طراحی و گرافیک نسخه پیشین را در دستور کار خود قرار داده است و صرفا بعضی از جزئیات محیطی بهتر از قبل شده است. انیمیشن‌های جدید ضربات کاراکترها و اسپارک‌ها هم در نوع جالب و دوست‌داشتنی است و میان‌پرده‌های سینمایی بازی هم طراحی خوبی داشته و به‌خوبی با اتمسفر و فضای بازی هم‌خوان هستند. جدا از موارد ذکر شده از بخش طراحی، طراحی پنج محیط اصلی بازی تنوع خوبی دارد و هرکدام از المان‌های داستان آن‌ها به‌خوبی در دل گیم‌پلی قرار گرفته است. دشمنان و باس‌های بازی هم تنوع خوبی دارند و بیشتر تیم سازنده سعی کرده به‌جای استفاده از باس‌های چالش‌برانگیز، محیط مبارزه‌ای به باس‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کند که چینش یک استراتژی مناسب، چالش بازیکن باشد. همچنین بازی از نظر فنی روی نینتندو سوییچ هم در حالت قابل حمل و هم اتصال به داک، عملکرد خوبی داشته افت فریم و باگ خاصی را شاهد نیستیم.

هدف گیری با لوئیجی در Mario + Rabbids Sparks of Hope

موسیقی‌های Mario + Rabbids Sparks of Hope هم در سطح خوبی قرار دارند و هر محیط موسیقی‌های مخصوص به خودش را دارد. صداگذاری‌ها هم در راستای نوع شخصیت کاراکترها انجام شده است. البته که بازی آن‌چنان دیالوگ صوتی خاصی ندارد و بیشتر شاهد صداهایی هستیم که جنبه طنز را به کاراکترها اضافه کرده است. در انتها Mario + Rabbids Sparks of Hope همانند Kingdom Battle تجربه‌ی سرگرم کننده‌ای را ارائه می‌دهد و مهم نیست که آیا تابه‌امروز بازی‌های نوبتی و تاکتیکی را تجربه کرده‌اید یا خیر، تنها کافی است به ماریو و دوستان‌اش علاقه‌مند باشید تا بتوانید از Sparks of Hope لذت ببرید.


منبع زومجی

Mario + Rabbids Sparks of Hope

Mario + Rabbids Sparks of Hope نسبت به نسخه پیشین خود آن‌قدر تغییرات گسترده‌ای در گیم‌پلی ندارد، اما اندک تغییرات انجام شده، تنوع خوبی به مبارزات بخشیده است و وجود یک داستان دوست داشتنی درکنار آن، سبب شده تا مخاطب بتواند نزدیک به ۲۰ ساعت خود را سرگرم کند. قطعا اگر از تجربه نسخه پیشین لذت برده‌اید، بدانید که Sparks of Hope هم به همان اندازه لذت بخش است و اگر تازه‌وارد هستید، بدون هیچ دغدغه‌ای به‌سراغ‌اش بروید.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + هماهنگ بودن داستان و المان‌های داستانی با گیم‌پلی
  • + اهمیت چینش استراتژی و استفاده مناسب آن در گیم‌پلی
  • + کارآمد بودن درخت مهارت‌های کاراکترها در گیم‌پلی
  • + طراحی خوب انیمیشن کاراکترها و میان‌پرده‌های داستانی

نقاط ضعف

  • - عدم استفاده از کاراکترهای جدید بیشتر
  • - ارزشمند نبودن پاداش‌های مأموریت‌های فرعی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده