Overwatch 2 یک تجربه جذاب و سرگرم کننده هم برای کاربران تازه‌وارد و هم کاربران قدیمی به حساب می‌آید. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

در سال ۲۰۱۶ بازی Overwatch روانه بازار شد و توانست بازخوردهای بسیار مثبتی را از آن خود کرده و به‌عنوان بهترین بازی سال هم در گیم آواردز انتخاب شود. شرکت بلیزارد، سازنده و ناشر Overwatch، با ارائه رویدادهایی در ۶ سال گذشته سعی کرد تا جهان بازی تیراندازی اول شخص خود را تازه نگه دارد. بااین‌حال در سال‌های اخیر شاهد مشکلاتی نظیر عدم تعادل میان کاراکترها و نارضایتی کاربران از این بازی بودیم تا اینکه تیم سازنده Overwatch 2 را معرفی کرد.

تماشا از یوتیوب

در زمان معرفی اعلام شد که Overwatch 2 دارای بخش کمپین خواهد بود و بخش آنلاین آن هم به‌صورت رایگان در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. تمامی این موارد درحالی است که بلیزارد بخش کمپین و چندنفره Overwatch 2 را به‌صورت همزمان عرضه نکرده است و در سال آینده میلادی شاهد کمپین اورواچ ۲ خواهیم بود. حال سؤال اصلی این است که آیا Overwatch 2 ارزش تجربه را دارد؟ آيا توانسته مشکلات نسخه پیش را رفع کند و به یک تجربه سرگرم کننده تبدیل شود؟ در جواب باید بگویم بااینکه دو سوم ساختار بازی همانند قبل است، اما تغییراتی را شاهد هستیم که نتیجه مثبت دارند و ادامه دادن آن توسط تیم سازنده می‌تواند Overwatch 2 را به روزهای اوج خود برگرداند.

هسته و گیم‌پلی بازی Overwatch 2 همانند قبل است. یک حالت غیر رنکد درنظر گرفته شده که بازیکنان می‌توانند آن را به‌صورت معمولی یا Role Queue تجربه کنند. همچنین حالت آرکید هم همچنان در بازی حضور دارد و به‌صورت روزانه، حالت‌های متفاوتی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. البته که تمامی کاربران قادر به تجربه تمامی محتویات بازی به‌صورت همزمان نیستند. کاربران تازه‌وارد، ابتدا باید بخش آموزشی را کامل و با انجام بازی‌های مختلف، تمامی حالت‌ها را آزاد کنند.

هایلایت Kiriko در Overwatch 2

نحوه آزادسازی قهرمان‌ها و حالت‌های مختلف در بازی Overwatch 2 به بازیکنان تازه‌وارد اجازه می‌دهد تا به‌خوبی با جهان بازی آشنا شوند

همچنین این مورد برای قهرمان‌های بازی هم صدق می‌کند. تمامی قهرمان‌ها از همان ابتدا در دسترس نیستند و برای آزاد کردن آن‌ها باید مشغول تجربه بازی شوید تا به مرور زمان، آزاد شوند. بااین‌حال نکته‌ای که وجود دارد، این است که بلیزارد مزیت‌هایی را برای کاربران قدیمی درنظر گرفته است. اگر از کاربران بازی Overwatch باشید، با ادغام حساب کاربری خود به بلیزارد، می‌توانید پیشرفت خود را به این نسخه منتقل کرده و برخلاف کاربران تازه‌وارد، از همان ابتدا تمامی قهرمان‌ها و محتویات بازی برای شما آزاد است؛ حتی حالت رقابتی بازی که برای فعال شدن آن باید ابتدا ۵۰ برد را کسب کنید.

شاید در ظاهر انجام این کار و تفاوتی که بلیزارد برای کاربران خود قائل شده، کمی ناعادلانه باشد، اما باعث می‌شود تا تازه‌واردها به‌خوبی با جهان بازی و ساختار گیم‌پلی Overwatch 2 آشنا شوند و بتوانند عملکرد مناسبی را درکنار بازیکنان قدیمی از خود به‌نمایش بگذارند. همچنین قفل بودن قهرمان‌ها و باز شدن تدریجی‌شان هم مورد دیگری است که به تازه‌واردها کمک می‌کند تا بیش‌ازپیش با یک قهرمان مشغول تجربه بازی شوند و مهارت‌های‌شان را یاد بگیرند.

هیل کردن هم تیمی‌ها با مرسی در Overwatch 2

رتبه هر بازیکن در یکی از سه کلاس بازی در حالت رقابتی، از یکدیگر متمایز است

نحوه کارکرد حالت رنکد بازی هم همانند قبل است. بازیکنان در یکی از سه کلاس ساپورت، دی‌پی‌اس و تانک می‌توانند بازی‌های تعیین سطح خود را انجام داده و باتوجه‌به عملکرد خود، رتبه نهایی آن‌ها مشخص می‌شود. دراین‌میان اشاره کنم که رتبه هر سه کلاس Overwatch 2 از یکدیگر متمایز است. برای مثال، می‌توانید در کلاس ساپورت رتبه گُلد را کسب کرده باشید و در کلاس دی‌پی‌اس، رتبه پلاتینوم را از آن خود کرده باشید. تغییرات اعمال شده در گیم‌پلی بازی Overwatch 2 فقط به اضافه شدن چند نقشه جدید به همراه قهرمان‌ها و حالت‌های جدید ختم نمی‌شود، بلکه سیستم پیشرفت در Overwatch 2 به کل تغییر کرده است.

Overwatch 2 دارای سیستم بتل پس است و بازیکنان با انجام چالش‌های روزانه، هفتگی، فصلی و ثابت می‌توانند Xp کسب کنند و ازطریق آن سطح خود را در بتل‌پس بازی افزایش دهند. دراین‌میان جوایز بتل‌پس جدا از پاداش‌های پرمیوم، پاداش‌های رایگانی هم برای کاربرانی که بتل‌پس را خریداری نکرده‌اند، درنظر گرفته است. جدا از محتویات، موردی که در یک بازی تیراندازی اول شخص رقابتی اهمیت بسیاری دارد، طراحی کاراکترها و تعادل میان آن‌ها است. در جریان بازی Overwatch 2 شاهد دو قهرمان جدید هستیم و دراین‌میان تغییراتی هم روی برخی قهرمان‌های بازی نظیر Bastion اعمال شده است.

قهرمان‌های Overwatch 2

شاید تعداد کمی از قهرمان‌ها قدرت بیشتری نسبت‌به سایرین داشته باشند، اما با یک تجربه مهارت‌محور طرف هستیم

کاراکترهای Overwatch 2 تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهند و همه آن‌ها می‌توانند در تیم مفید ظاهر شوند، اما بعضی از قهرمان‌ها نظیر D.Va و Zarya بیش از اندازه قوی هستند و باعث ایجاد عدم تعادل در بعضی از حالت‌های بازی می‌شوند. بااین‌حال مهارت موردی است که حرف اول را می‌زند و عدم مهارت در استفاده از قهرمان‌های بازی حتی قهرمان‌های بسیار قوی، باعث می‌شود تا تیم شما به سمت شکست پیش برود. ازاین‌رو کار تیمی و کسب مهارت در قهرمان‌های مدنظرتان مهم‌ترین موردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

از نظر کیفیت سیستم Matchmaking، درحالت‌های غیر رنکد، تمامی بازیکنان با هر سطح مهارتی می‌توانند درکنار یکدیگر قرار بگیرند و شاید این مورد برای تعدادی از کاربران خسته کننده باشد، زیرا امکان دارد چند بازی پشت سر هم، با تازه‌واردها هم‌تیمی شده باشید و تیم مقابل شما هم از بازیکنان حرفه‌ای تشکیل شده باشد. این در حالی است که سیستم Matchmaking حالت رنکد بازی طراحی مناسبی دارد و با اشخاصی هم‌تیمی می‌شوید که تقریبا هم سطح شما هستند. همچنین تیم سازنده سیستم مجازاتی را برای کاربران در حالت رنکد درنظر گرفته است.

شلیک به اوریسا با سولجر ۷۶ در Overwatch 2

اگر قبل از تمام شدن هر دست، از بازی خارج و باعث نابرابری در تعداد بازیکنان شوید، مجازات می‌شوید و به مرور زمان این مجازات سخت‌تر از قبل شده و درنهایت، می‌تواند باعث مسدود شدن حساب کاربری شما برای انجام مسابقات رنکد شود. از نظر کیفیت سرورها هم باید بگویم که بازیکنان ایرانی برای تجربه‌ای بهتر و اینکه به‌راحتی به سرورهای بازی متصل شوند، باید به‌سراغ تغییر آی‌پی بروند. بااین‌حال حتی با تغییر آی‌پی، پینگ شما آنطور که باید و شاید دست‌خوش تغییرات نمی‌شود و اگر اینترنت‌تان کیفیت مناسبی داشت باشد، به‌راحتی قادر به تجربه Overwatch 2 خواهید بود. درحالت کلی با اینکه تغییرات چشم‌گیری نداشته است، اما گیم‌پلی بازی Overwatch 2 با حذف لوت باکس‌ها و با کمک سیستم پیشرفت جدید خود و تغییراتی که در بعضی از قهرمان‌ها به‌وجود آورده، بستری سرگرم کننده و اعتیادآوری را ارائه داده است. اما، این بستر نیازمند ارائه رویدادها و محتویاتی است که بتواند آن را به مرور زمان بهتر و بهتر کند.

Overwatch 2 از نظر محتویات با اینکه شروع خوبی دارد، اما انتظار می‌رود به مرور زمان بلیزارد آن را بیش‌ازپیش گسترش دهد

Overwatch 2 از نظر بصری هم پیشرفت کرده است، اما پیشرفت بازی آنطور که باید و شاید قابل‌توجه نیست. نورپردازی‌های محیطی و افکت‌های حاصل از انفجار و موارد مشابه، از جمله مواردی هستند که در این نسخه بهتر از قبل شده است. همچنین بلیزارد برای اعمال تغییرات بیشتر، ظاهر بعضی از کاراکترها را به‌صورت جزئی تغییر داده است. از حیث فنی هم بازی عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش می‌گذارد و شاید اندک باگ‌هایی در بازی وجود داشته باشد، اما به هیچ‌وجه روی بازی شما تأثیرگذار نیستند. موسیقی و صداگذاری بازی هم همانند قبل است و تجربه‌ی جدیدی را ارائه نمی‌دهد.

کونای پرت کردن Kiriko در Overwatch 2

در انتها، اگر از هواداران قدیمی هستید و Overwatch را به‌خاطر مشکلاتش در سال‌های اخیر کنار گذاشته‌اید، نسخه دوم ارزش بازگشت و فرصت دوباره را دارد. این در حالی است که کاربران تازه‌وارد هم می‌توانند لحظات سرگرم کننده‌ای را به‌صورت فردی و درکنار دوستان خود تجربه کنند. بااین‌حال ای کاش بازی درکنار حالت کمپین خود عرضه می‌شد تا کاربران بتوانند تجربه‌ای کامل را از آنچه سازنده وعده داده است، داشته باشند.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Overwatch 2

Overwatch 2 برخلاف نسخه قبلی خود یک بازی رایگان و بدون لوت باکس بوده که سیستم بتل پس را در خود جای داده است. سیستمی که جوایز ارزنده‌ای داشته و حال به لطف تغییرایت که روی بعضی از قهرمان‌ها اعمال شده، شاهد کاراکترهایی متعادل‌تر و بهتر نسبت‌به نسخه اول هستیم. البته هنوز اندک کاراکترهایی نظیر D.Va قدرت بسیار زیادی دارند، اما مهارت‌محور بودن Overwatch 2 موردی است که باعث می‌شود مسابقات همچنان هیجان خود را حفظ کنند.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + مهارت محور بودن بازی
  • + حذف لوت باکس‌ها و استفاده از سیستم بتل پس با جوایز ارزنده
  • + کاربردی بودن تمامی کاراکترها در بازی
  • + وجود حالت‌های متنوع و جذاب بخش آرکید

نقاط ضعف

  • - عدم عرضه بخش کمپین
  • - محسوس نبودن تغییرات گیم‌پلی
  • - بیش از اندازه قوی بودن تعداد بسیار کمی از قهرمان‌های بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده