The Last of Us Part 1 محصولی است که هم کاربران تازه‌وارد و هم هواداران قدیمی، با تجربه آن غم بزرگی را در دل خود احساس خواهند کرد. با بررسی بازی همراه زومجی باشید.

در سال‌های اخیر شاهد ریمیک و ریمستر شدن بازی‌های مختلفی هستیم و سازنده‌ها از این طریق سعی می‌کنند تا ساخته‌های قبلی خود را که دیگر قابل بازی نیستند یا آن حس و حال قدیم را القا نمی‌کنند، در دسترس کاربران امروزی هم قرار دهند. بااین‌حال دراین‌میان مورد بسیار مهمی وجود دارد و آن هم این است که هرقدر بازه زمانی عرضه بازی اصلی و عرضه نسخه بازسازی شده کمتر باشد، کار تیم سازنده سخت‌تر است. سخت‌تر از این جهت که تغییرات اعمالی باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب به‌خوبی بتواند آن را حس کرده و کیفیت مطلوبی هم داشته باشند.

برای حمایت از زومجی لطفا ویدیو را در یوتیوب تماشا کنید

با معرفی بازی The Last of Us Part 1، تعدادی از کاربران بر این عقیده بودند که The Last of Us همچنان محصولی عالی و قابل بازی است و نیازی نیست که بازسازی شود؛ آن هم زمانی‌که یک سال پس از عرضه، برای کنسول نسل هشتمی سونی ریمستر شده بود. بااین‌حال ناتی‌داگ اعلام کرده بود که The Last of Us Part 1 را از ابتدا توسعه داده‌اند و با کمک قدرت و سخت‌افزار پلی استیشن 5 قصد دارند بهترین تجربه ممکن را ارائه داده و حال و هوای متفاوتی را در اختیار کاربران قدیمی قرار دهند. درحالت کلی، باید بگویم که The Last of Us Part 1 تا حد خیلی زیادی همان چیزی است که هواداران از بازی انتظار دارند.

The Last of Us Part 1 با یک مقدمه آغاز می‌شود. سال ۲۰۱۳ است و جول، قهرمان داستان، با دختر خود زندگی می‌کند. همه چیز به‌ظاهر خوب پیش می‌رود تا اینکه متوجه آلوده شدن مردم به یک ویروس ناشناخته می‌شوند. همین موضوع زمینه‌ساز وقوع یک اتفاق تراژدی برای جول می‌شود. ۲۰ سال از این ماجرا می‌گذرد و جول به همراه تس (Tess) درقالب یک قاچاقچی به انجام کارهای مختلف مشغول هستند. جول که طی این سال‌ها درحال فرار از گذشته و پیدا کردن راهی برای نادیده گرفتن آن بوده، با دختری به نام الی آشنا می‌شود. همین آشنایی اتفاقات جدیدی را در زندگی جول رقم می‌زند.

صحبت تس و جول در The Last of Us Part 1

ناتی‌داگ The Last of Us را از جنبه گرافیک و طراحی به‌گونه‌ای بازسازی کرده که تاثیر مثبت آن را روی تمامی بخش‌ها از جمله داستان می‌بینیم

داستان‌سرایی، یکی از اصلی‌ترین مواردی است که داستان The Last of Us را گیرا، جذاب و تأثیرگذار جلوه می‌دهد. شروع بازی با اینکه ایده کلیشه‌ای دارد، اما این کلیشه به بهترین و تراژدی‌ترین شکل ممکن روایت می‌شود تا مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین قصه‌گویی بازی در ادامه روند خوب خود را حفظ کرده و در انتها، پایان‌بندی عالی‌ای را دراختیار مخاطب قرار می‌دهد. دراین‌میان نباید از شخصیت‌پردازی بسیار خوب شخصیت‌ها هم غافل شد. جول و الی دو ستاره اصلی داستان به‌نحوی شخصیت‌پردازی شده‌آند که فراز و نشیب روابط‌ آن‌ها در طول داستان، به‌خوبی بازیکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

همچنین این مورد برای سایر کاراکترهای داستانی نظیر، تامی، تس و دیوید هم صدق می‌کند. شاید با خود فکر کنید که The Last of Us Part 1 صرفا یک بازسازی گرافیکی به‌حساب می‌آید و بخش‌های دیگر بازی دستخوش تغییرات نشده است، اما ناتی‌داگ The Last of Us را از جنبه گرافیک و طراحی به‌گونه‌ای بازسازی کرده که تاثیر مثبت آن را روی تمامی بخش‌ها از جمله داستان می‌بینیم. واقع‌گرایانه‌تر شدن چهره کاراکترها و بهتر شدن حرکات چهره و انیمیشن‌های‌شان سبب شده تا داستان بازی بتواند بازیکن را بیش‌ازپیش درخود غرق کند.

جول در حال حمل سارا در The Last of Us Part 1

The Last of Us Part 1 از نظر گیم‌پلی یک بازی اکشن ماجراجویی با المان‌های سروایول است. جول در طول بازی به واسطه‌ی سلاح‌های دوربرد و Melee مختلف و متنوعی که دراختیار دارد یا آن‌ها را پیدا می‌کند، قادر به ازبین‌بردن دشمنان خود است. متنوع بودن سلاح‌ها، گان‌پلی، مخفی‌کاری، سیستم ساخت‌وساز و ارتقای سلاح از جمله مواردی هستند که سبب شده سیستم مبارزات بازی در جایگاه مطلوبی قرار بگیرد. هر اسلحه ساختار مخصوص‌به خود را دارد و عملکرد آن‌ها حس و حال متفاوتی را القا می‌کند. همچنین به‌لطف سیستم ارتقای اسلحه می‌توانید نواقص سلاح‌های خود را کمتر کنید تا عملکرد بهتری را از خود به‌نمایش بگذارند.

گشت‌وگذار در بازی ارزشمند است و پاداش خوبی کسب خواهید کرد

ازطرفی آیتم‌های ساخت‌وساز بازی که با پیدا کردن کتابچه‌های راهنما ارتقا پیدا کرده، تاثیر به‌سزایی روی مبارزات بازی دارند و می‌توانید روش‌های مبارزه‌ای متفاوتی را برای خود خلق کنید. دراین‌میان بد نیست به ارتقای عملکرد جول نظیر بالاتر بردن نوار سلامت، بهتر شدن ویژگی شنیدن صدا، استفاده سریع‌تر از بانداژ و موارد مشابه هم اشاره کرد که به‌ساده‌تر شدن بازی برای مخاطب کمک می‌کند. ازاین‌رو گشت‌وگذار در جهان The Last of Us Part 1 و پیدا کردن آیتم‌های مربوطه، باعث می‌شود پروسه پیشرفت شما در بازی بهتر از قبل باشد و پاداش خوبی را کسب کنید.

چهره ترسیده و گریان الی در The Last of Us Part 1

توجه ناتی‌داگ به جزئیات محیطی در The Last of Us Part 1 ستودنی است

مبارزات The Last of Us Part 1 فقط به استفاده از سلاح‌های سرد و گرم ختم نمی‌شود، بلکه مخفی‌کاری یکی دیگر از المان‌های مهم در سیستم مبارزات بازی است. می‌توانید با مخفی‌کاری و بدون درگیری، محیط‌های بازی را پشت سر بگذارید یا شیوه‌های مبارزه‌ای مخصوص‌به خود را را در پیش گرفته و هم از مخفی‌کاری و هم تیراندازی برای ازبین‌بردن دشمنان استفاده کنید. تغییرات اعمال شده روی طراحی انیمشن‌های حرکتی و ضربات تمام کننده و مبارزات بازی، سبب شده تا سیستم مبارزات بازسازی The Last of Us، خشن‌تر، درگیرکننده‌تر و هیجان‌انگیزتر از قبل شود.

همچنین ناتی‌داگ سیستم ارتقای سلاح نسخه دوم را در نسخه ریمیک قرار داده تا این بخش ساختار واقعی‌تری را به خود بگیرد و موارد جزئی دیگری نظیر نحوه هدف‌گیری با کمان هم دست‌خوش تغییرات شده است. ناتی‌داگ با توجه‌ِ بسیار زیاد به جزئیات محیطی و بهتر کردن فیزیک بازی و تعامل بهتر با اشیاء و موانع داخل محیط، گیم‌پلی را زنده‌تر از قبل به‌نمایش گذاشته است. تمامی تغییرات ذکر شده در گیم‌پلی به‌لطف بهبود انیمیشن‌ها و ویژگی‌های بازی، فقط به نسخه اصلی ختم نمی‌شود، بلکه در بسته الحاقی Left Behind هم شاهد تغییراتی هستیم تا گیم‌پلی الی بتواند حس و حال متفاوتی را القا کند.

آهو کشته شده در The Last of Us Part 1

اصلی‌ترین تغییر بازی The Last of Us Part 1، مربوط‌به گرافیک و جلوه‌های بصری می‌شود. تغییر زاویه دوربین در میان‌پرده‌های سینمایی ساختار بهتری پیدا کرده‌اند و نزدیک شدن جلوه‌های بصری و گرافیک بازی به نسخه دوم، چیزی است که سبب شده یکی از بهترین بازی‌های ساخته شده در صنعت بازی‌های ویدیویی، حال خیره کننده‌تر و جذاب‌تر از قبل در دسترس کاربران قرار بگیرد. نورپردازی‌ها و دقت بسیار بالا در کیفیت جزئیات و بافت‌های محیطی و چهره کاراکترها، از جمله مواردی هستند که The Last of Us Part 1 در آن‌ها عملکرد عالی‌ای را از خود به‌نمایش گذاشته است.

جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی انیمیشن‌ها و بهبودهای صورت گرفته، تغییرات مربوط‌به رابط کاربری تغییر سلاح یا نحوه نمایش دشمنان پس از استفاده از ویژگی شنیدن صدا، دست‌خوش تغییرات شده است. ازطرفی هوش مصنوعی نسخه اول در بعضی از سکانس‌های مبارزاتی آنطور که باید و شاید عملکرد مناسبی نداشت و در نسخه ریمیک، شاهد بهتر شدن طراحی هوش‌مصنوعی دشمنان هستیم و حال الی یا سایر همراهان شما در بخش‌های مختلف بازی، منطقی‌تر از گذشته از خود عکس‌العمل نشان می‌دهند.

جول و الی در The Last of Us Part 1

در ریمیک The Last of Us Part 1 هوش‌مصنوعی دشمنان و همراهان شما نسبت به قبل بهتر شده است

از نظر فنی، The Last of Us Part 1 دارای دو حالت برای اجرا شدن است. حالت اول، رزولوشن 4K و نرخ ۳۰ فریم برثانیه را دراختیار مخاطب قرار می‌دهد و حالت دوم، رزولوشن پویا (از 1440p تا 4K) با نرخ ۶۰ فریم برثانیه را ارائه می‌دهد تا کاربران باتوجه‌به سلیقه خود بتوانند از یکی از دو حالت ذکر شده استفاده کنند. در هر دوحالت، بازی جلوه‌های بصری زیبایی را ارائه داده و بازیکن بدون هیچ افت فریم خاصی بازی را تجربه خواهد کرد. بااین‌حال در اندک سکانس‌های بازی باگ‌هایی در محیط دیده می‌شود که به هیچ‌وجه روی تجربه بازیکن تأثیرگذار نیستند.

موسیقی‌های The Last of Us در نسخه ریمیک همچنان گوش‌نواز بوده و حسابی در ایجاد فضاسازی و اتمسفر بازی نقش پررنگی را ایفا می‌کند و بعضی وقت‌ها به هنگام پخش شدن موسیقی در محیط، دوست دارید بدون هیچ حرکتی فقط به ساندترک در حال پخش گوش دهید. از حیث صداگذاری‌های محیطی، سلاح‌ها، انفجارها و تیراندازی، The Last of Us Part 1 عملکرد خوبی را از خود به‌نمایش گذاشته است.

جول ایستاده در محیط The Last of Us Part 1

درانتها، تمامی تغییرات کوچک و بزرگ The Last of Us Part 1 دست به‌دست هم داده‌اند تا کاربران تازه‌وارد بتوانند یکی از بهترین بازی‌های پلی استیشن و بهترین بازی‌های صنعت بازی‌های ویدیویی را در بهترین شرایط ممکن تجربه کنند. بااین‌حال نمی‌توان منکر این شد که برچسب قیمت ۷۰ دلاری نسبت به تغییرات اعمال شده برای هواداران قدیمی کمی ناعادلانه است، اما شخصیت‌پردازی جول و الی و ماجراجویی الی و رایلی آن‌قدر زیبا، دوست‌داشتنی و در عین حال غم‌انگیز است که هواداران قدیمی هیچ‌وقت از تجربه مجدد آن خسته نشوند.

فروشگاه گیم‌سیستم اسپانسر ویدیوی بررسی زومجی است. شما می‌توانید هم‌اکنون بازی The Last of Us Part 1 را از فروشگاه‌ گیم‌سیستم خریداری کنید.


منبع زومجی

The Last of Us Part 1

The Last of Us Part 1 با درنظر گرفتن بسته الحاقی Left Behind تجربه‌ای ۱۶ الی ۱۷ ساعته را دراختیار مخاطبان قرار می‌دهد. از نظر بصری، بازی دست‌خوش تغییرات بسیاری شده و حال زیبا‌تر از همیشه می‌توانید The Last of Us را تجربه کرده و تغییرات اعمال شده روی انیمیشن‌ها و میان‌پرده‌ها، سبب شده تا گیم‌پلی و داستان سرایی بازی هم درگیرکننده‌تر از قبل باشد. بااینکه بازی برای کاربران تازه‌وارد، یک تجربه جدید و تازه است، اما شاید برچسب ۷۰ دلاری برای هواداران قدیمی تاحدی زیاد باشد. بااین‌حال جهان The Last of Us و داستان آن قدر زیبا و دوست داشتنی است که به‌راحتی به آغوش گرم آن بازگردید.
محمد صادق تواضعی

9.5

نقاط قوت

  • + داستان‌سرایی بسیار خوب
  • + شخصیت‌پردازی عمیق کاراکترها
  • + سیستم مبارزات متنوع و هیجان‌انگیز
  • + مکانیک‌های ارتقا و ساخت و ساز کارآمد
  • + جلوه‌های بصری چشم‌نواز و خیره کننده
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - ناعادلانه بودن قیمت‌گذاری بازی مخصوصا برای کاربران قدیمی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده