Escape Academy با تمام مشکلات خود یک بازی سرگرم کننده با محوریت اتاق فرار است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

اتاق فرار را می‌توان یکی از سرگرمی‌های جذاب و دوست داشتنی دانست که در جریان آن، بازیکنان به‌صورت انفرادی یا درکنار دوستان خود وارد اتاق‌هایی می‌شوند که پر از معماهای مختلف بوده و با حل کردن‌شان، می‌توانند راه فرار را پیدا کنند. البته که دراین‌میان یک زمان کلی هم برای شما درنظر گرفته شده که اگر به آن توجهی نداشته باشید و تمام شود، بازنده خواهید بود.

حل پازل چای در بازی Escape Academy

حال استودیو Coin Crew Games به‌واسطه‌ی بازی Escape Academy و استفاده از ایده اتاق فرار، سعی بر این دارد تا تجربه‌ای خاص را ارائه دهد، اما سؤال این است که آیا در انجام این کار موفق بوده است؟ در حالت کلی، Escape Academy یک تجربه لذت بخش و دوست‌داشتنی و گاهی هم چالش‌برانگیز است، اما دراین‌میان مشکلاتی هم در طراحی پازل‌ها و معماها وجود دارد که سبب شده آنطور که باید بی‌عیب و نقص نباشد.

داستان بازی در مورد دانشجویی است که وارد آکادمی فرار می‌شود. جایی‌که با شرکت در آزمون‌های مختلف باید با موفقیت آن‌ها را پشت سر بگذارد و در انتها مدرک قبولی را کسب کند. آزمون‌های درنظر گرفته شده، درقالب اتاق فرارهای متفاوت توسط استادهای اتاق فرار آکادمی طراحی شده و هرکدام از آن‌ها به‌نحوی شما را به چالش می‌کشد. Escape Academy جزو آن دسته از بازی‌هایی نیست که بخواهد داستان خاصی ارائه بدهد و ازطریق آن مخاطب را سرگرم کند. بااین‌حال داستان Escape Academy سرگرم کننده بوده و به‌خوبی با فضای بازی هم‌خوانی دارد.

بررسی عملکرد بازیکن پس از هر مرحله Escape Academy

سیستم راهنمای بازی در بعضی از مراحل راه‌حل‌های مبهمی را ارائه داده و طراحی مناسبی ندارد

از نظر گیم‌پلی، Escape Academy یک بازی اول شخص است که در جریان هر چپتر، باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید. هر مرحله، یک موضوع دارد و تمامی پازل‌ها و معماهای طراحی شده، با محوریت همان موضوع هستند. اولین و مهم‌ترین مورد در اتاق فرار، معماها و طراحی‌های آن‌ها است. بدین صورت که باتوجه به درجه سختی‌شان، ساختار مناسبی داشته باشند و طراحی هر معما، به‌گونه‌ای باشد که به معمای دیگر مربوط بوده و همانند یک زنجیر، به یکدیگر متصل باشند. بازی Escape Academy در جریان سه چپتر خود دارای ۱۲ مرحله مختلف است که هرکدام از آن‌ها، درجه سختی و زمان مخصوص‌به خود را دارند.

هرقدر که در داستان بازی پیش بروید، درجه سختی مراحل هم بالاتر می‌رود. در حالت کلی، طراحی معماها و موضوعات درنظر گرفته شده برای مراحل Escape Academy سرگرم کننده است و بعضی از آن‌ها به‌خوبی می‌توانند حس و حال یک اتاق فرار واقعی را القا کنند. دراین‌میان موردی که می‌توانست بهتر باشد، نوع طراحی سیستم راهنمای بازی است. سیستم راهنمای بازی ساختاری پویا ندارد و مدام موارد ثابتی را به شما نشان می‌دهد. این در حالی است که تیم سازنده می‌توانست سیستم راهنمای حل معماها را به‌گونه‌ای طراحی کند که مخاطب با هر بار استفاده، حتی اگر معمای مورد نظر را حل نکرده باشد، اطلاعات بیشتری را کسب کند و بیش‌ازپیش به راه‌حل نهایی نزدیک شود. اما، متاسفانه شاهد ارائه موارد مبهمی برای هدایت کاربر هستیم.

حل پازل هوش مصنوعی در بازی Escape Academy

درجه سختی خود معماها هم با درجه سختی انتخاب شده برای مرحله، مطابقت دارد و برای حل کردن‌شان، تنها کافی است به محیط و مواردی که مشاهده می‌کنید، دقت کنید. تنوع، یکی از موارد مهم در بازی‌های معمایی است. اینکه سازنده بتواند از ایده‌های جدید و تازه‌ای در خلق معماها استفاده کند، کمک بزرگی به جذابیت محصول خود می‌کند. در نگاه کلی، شاید روند بازی کردن در Escape Academy یکسان باشد، اما معماهایی که در طول ۱۲ مرحله برای شما درنظر گرفته شده، به هیچ‌وجه تکراری نمی‌شوند و روند یکسانی به خود نمی‌گیرند. تمامی جذابیت اتاق فرار، به تجربه آن درکنار دوستان است و Escape Academy هم از این قاعده مستثنا نیست.

متن به‌واسطه‌ی آیتم‌های جمع‌آوری و حالت آنلاین، انجام مجدد مراحل بازی ارزشمند است

بااینکه معماهای بازی و حل کردن آن‌ها به‌صورت تک‌نفره جذاب و سرگرم کننده است، اما به‌دلیل تنها بودن، شاید آنطور که باید و شاید برای‌تان دلچسب نباشد. این در حالی است که اگر Escape Academy را درحالت آنلاین و درکنار دوستان خود تجربه کنید، دلچسب و سرگرم کننده بودن بازی برای شما دوچندان می‌شود، زیرا در این حالت دقیقا حس و حال اتاق فرار به شما القا می‌شود. Escape Academy از نظر بصری دارای گرافیک هنری مخصوص‌به خود است و حس و حال متفاوتی را القا می‌کند. همچنین مکالمه‌های کاراکترها با یکدیگر ساختار ویژوال ناول‌ها را دارد و ازطریق آن‌ها داستان بازی برای مخاطب بازگو می‌شود.

شخصیت‌های بازی Escape Academy

از نظر فنی، Escape Academy بدون باگ یا افت فریم خاصی اجرا می‌شود و از این حیث کاربران تجربه‌ای روان و بدون مشکل را کسب خواهند کرد. از حیث طراحی و میزان محتوای درنظر گرفته شده، کامل کردن ۱۲ مرحله درنظر گرفته شده تقریبا چهار ساعت از وقت شما را به خود اختصاص می‌دهد، اما اگر اهل رکورد زدن و جمع‌آوری آیتم‌های مختلف در طول انجام مراحل بازی‌های ویدیویی باشید، Escape Academy به‌واسطه‌ی ویژگی تکرار مراحل خود می‌تواند زمان تجربه شما را گسترش دهد.

صداگذاری‌های بازی در سطح خوبی انجام شده‌اند. البته که صداگذاری خاصی برای کاراکترها درنظر گرفته نشده و تیم سازنده بیشتر روی برقراری ارتباط ازطریق دیالوگ‌های نوشتاری تمرکز کرده است. ازطرفی بیشتر به‌جای اینکه شاهد پخش موسیقی در طول مراحل باشیم، سازنده سعی کرده به‌واسطه صداگذاری یا بعضی وقت‌ها سکوت درکنار پخش یک موسیقی بسیار آرام در پس‌زمینه، فضاسازی مدنظر خود را پیاده کند که دراکثر مواقع موفق بوده است.

در انتها، Escape Academy یک تجربه متفاوت و سرگرم کننده نسبت‌به سایر بازی‌های ویدیویی است که می‌تواند لحظاتی هرچند کوتاه، اما دلچسب را برای شما و دوستان‌تان به ارمغان بیاورد.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Escape Academy

Escape Academy یک تجربه مشابه به اتاق فرار است. شاید در حالت تک‌نفره آنطور که باید و شاید این حس را کسب نکنید، اما زمانی که با دوستان خود مشغول تجربه بازی می‌شوید، آن حس هم‌فکری و به اشتراک گذاری اطلاعات سبب می‌شود تا Escape Academy بتواند به‌خوبی اتاق فرار را فضاسازی کند. بااین‌حال سیستم راهنمای بازی طراحی خوبی ندارد و در بعضی از مراحل شاهد راهنمایی‌های مبهم و نامعلومی هستیم و اصلا حس پویا بودن ندارد.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + طراحی متنوع مراحل و معماهای بازی
  • + ارائه تجربه‌ای شبیه به اتاق فرار در حالت آنلاین
  • + خسته کننده نبودن حل معماهای چالش‌برانگیز بازی

نقاط ضعف

  • - مبهم بودن نوع هدایت سیستم راهنمای بازی در بعضی از معماها و مراحل
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده