Fire Emblem Warriors: Three Hopes تجربه‌ای سرگرم کننده و قابل قبول برای‌ آن دسته از بازیکنانی است که به بازی‌های موسو یا سری Fire Emblem علاقه‌مند هستند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

سال ۲۰۱۹ بود که بازی Fire Emblem: Three Houses روانه بازار شد و توانست بازخوردهای بسیار خوبی را از سوی منتقدین کسب کند و تجربه‌ای سرگرم کننده را در اختیار کاربران نینتندو سوییچ قرار دهد. این در حالی است که در جریان نینتندو دایرکت ماه فوریه، بازی Fire Emblem Warriors: Three Hopes معرفی شد. محصولی که تمامی شخصیت‌های Three Houses را دراختیار دارد، اما از نظر گیم‌پلی، دارای المان‌های بازی‌های موسو بود. درواقع، Fire Emblem: Three Houses دومین نسخه از مجموعه Fire Emblem Warriors است که توسط استودیو اومگا فورس توسعه داده می‌شود.

استفاده از مهارت‌ها در Fire Emblem Warriors: Three Hopes

استودیویی که اکثر کاربران آن را با بازی‌هایی نظیر سری Dynasty Warriors یا Samurai Warriors می‌شناسند و در ارائه گیم‌پلی سبک موسو، مهارت خاصی دارند. حال سؤال اصلی این است که آیا Fire Emblem: Three Houses تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد؟ در حالت کلی Fire Emblem: Three Houses یک بازی سرگرم کننده است، اما عملکرد ضعیف آن در بعضی از بخش‌ها سبب شده تا نتواند همانند Fire Emblem: Three Houses به یک تجربه خاطره‌انگیز تبدیل شود.

داستان بازی با گذر زمان نسبت به آنچه بازیکن در ابتدا مشاهده می‌کند، شکل و شمایل متفاوتی به خود می‌گیرد، اما به خاطر روایت نامناسب بازی نمی‌تواند مخاطب را به خود جذب کند

داستان بازی در یک تایملاین متفاوت از Three Houses روایت می‌شود؛ جایی‌که قهرمان داستان در جریان یک نبرد با بیلیث، بهترین مبارز راهزن‌های جرالت، شکست خورده و تصمیم می‌گیرد که انتقام خود را از بیلیث بگیرد. این در حالی است که سرنوشت او را با رهبران سه خاندان اصلی سرزمین Fodlan‌ آشنا می‌کند و این شما هستید که تصمیم می‌گیرید وارد کدام خاندان شوید. Fire Emblem Warriors: Three Hopes دارای سه خط داستانی مختلف است که درجریان هرکدام، شاید گیم‌پلی یکسان باشد، اما شاهد میان‌پرده‌های داستانی و رویدادهای متفاوتی هستیم که سبب شده Three Hopes دارای سه خط داستانی کاملا متفاوت باشد. به‌عبارتی بازی دارای چهار پایان (سه پایان معمولی و یک پایان مخفی) است که به‌واسطه‌ی خاندان انتخاب شده و تصمیم‌های شما در طول بازی، به آن‌ها دست پیدا خواهید کرد.

بیلیث در بازی Fire Emblem Warriors: Three Hopes

نوع ارتباط بیلیث و Shez و نمایش آن از مشکلات اصلی روایت داستانی بازی است

معمولا Fire Emblem جزو آن دسته از بازی‌هایی نیست که کاراکترهای آن شخصیت پردازی خاصی داشته باشند و Fire Emblem Warriors: Three Hopes هم از این قاعده مستثنا نیست. بااین‌حال به‌واسطه‌ی گیم‌پلی و پیش‌روی در داستان می‌توانید شناخت بهتری از هم‌تیمی‌های خود و Shez، کاراکتر اصلی، داشته باشید. مشکل اصلی داستان، نحوه روایت آن است. وقتی تیم سازنده می‌خواهد یک تایملاین متفاوت از داستان اصلی یک بازی را به‌تصویر بکشد، باید روایت داستانی و قصه‌گویی آن را به‌گونه‌ای انجام دهد که کاربران قدیمی بتوانند با تغییرات اعمال شده ارتباط برقرار کنند و کاربران تازه‌وارد هم جذب جهان بازی و شخصیت‌ها شوند.

این در حالی است که Three Hopes شروع به‌ظاهر جالبی دارد و چهره‌ای متفاوت از بیلیث، قهرمان بازی اصلی را به‌نمایش می‌گذارد، اما روایت داستانی در ادامه سیر نزولی به خود می‌گیرد و در انتها، یک بار دیگر به نقطه اوج خود می‌رسد. عدم ثبات این بخش سبب شده تا کاربران نتوانند آنطور که باید و شاید با شخصیت‌ها و جهان Fire Emblem Warriors: Three Hopes ارتباط برقرار کنند؛ مخصوصا کاربرانی که Fire Emblem: Three Houses را تجربه کرده‌اند.

ادلگارد در حال نبرد در Fire Emblem Warriors: Three Hopes

عدم ارائه چالش و توجه دقیق‌تر به نوع طراحی دشمنان و سیستم مبارزاتی آن‌ها، موردی است که سبب شده ویژگی‌های گیم‌پلی بازی پتانسیل نهایی خود را به تصویر نکشند

از نظر گیم‌پلی، استودیو اومگا فورس سعی کرده با الهام گرفتن از المان‌های Fire Emblem: Three Houses و ترکیب آن با المان‌های همیشگی بازی‌های خود، تجربه‌ای متفاوت و سرگرم کننده را ارائه دهد. Fire Emblem Warriors: Three Hopes یک بازی سوم شخص تیمی با المان‌های هک اند اسلش و موسو است که بازیکن در جریان هر مرحله، باید مأموریت‌های مختلفی را کامل کند. امضا این دسته از بازی‌ها، این است که شما در میدان نبرد با دشمنان متعددی روبه‌رو خواهید شد و می‌توانید هم‌تیمی‌های خود را به بخش‌های مختلف نقشه بازی هدایت کنید. حال این هدایت کردن می‌تواند سپردن انجام کارهای مختلف به‌دست آن‌ها باشد یا اینکه خودتان در نقش سایر شخصیت‌های تیم قرار گرفته و مشغول تجربه بازی شوید.

ازاین‌رو سوییچ کردن میان شخصیت‌‌ها یکی از کارهای لذت بخش در بازی‌های موسو به حساب می‌آید؛ به شرطی که سازنده دشمنان، باس‌ها و خود شخصیت‌ها را به‌گونه‌ای طراحی کرده باشد که استفاده از این ویژگی، بتواند تأثیرگذار ظاهر شود. بزرگ‌ترین مشکل Fire Emblem Warriors: Three Hopes این است طراحی دشمنان و باس‌های بازی آنطور که باید و شاید جذاب نیست. به‌عبارتی، شاهد دشمنان و باس‌هایی هستیم که هرکدام مزیت‌ها و معایب مخصوص‌به خود را دارند. برای مثال، باس‌هایی که دارای شیلد هستند، عملکرد بسیار خوبی را در مقابل کاراکترهای شمشیر زن از خود به‌نمایش می‌گذارند یا کاراکترهایی کمان دارند، می‌تواند گزینه مناسبی برای مقابله با کاراکترهایی باشند که از جادو استفاده می‌کنند.

فعالیت‌های بازی Fire Emblem Warriors: Three Hopes

Three Hopes دارای فعالیت‌های متنوعی است تا ازطریق آن‌ها سطح کاراکترها و کلاس‌شان را بالاتر ببرید

اما، تنها کافی است سطح هر یک از کاراکترهای شما یک الی دو سطح از دشمن یا باس مورد نظر بالاتر باشد و دیگر قواعد ذکر شده هیچ تاثیری روی نتیجه نبرد نخواهد داشت و شما برنده نهایی خواهید بود. ازاین‌رو تجربه مراحل بازی باوجود اینکه شخصیت‌های متعدد و متنوعی دارد، پس از گذشت چند ساعت حس و حال تکراری‌ای به خود می‌گیرد. البته که به‌لطف مکانیسم‌های ارتقای کاراکترها و تغییر سطح، می‌توانید تاحدی گیم‌پلی را از یکنواختی خارج کنید. بازی از نظر تنوع کاراکتر، دست شما را حسابی باز گذاشته و در هرکلاس، شخصیت‌های مختلفی را مشاهده خواهید کرد. همچنین به‌واسطه‌ی سیستم ارتقای کلاس Fire Emblem Warriors: Three Hopes، بازیکنان می‌توانند کلاس هر یک از کاراکترهای بازی را به کل تغییر داده و مطابق با سلیقه خود، نوع قدرت آن‌ها را شخصی‌سازی کنند.

گیم‌پلی Fire Emblem Warriors: Three Hopes تنها در نبرد با دشمنان و باس‌های متعدد خلاصه نمی‌شود، بلکه بخشی از گیم‌پلی، به نحوه‌ی ارتقای سطح هم‌تیمی‌ها و وقت گذراندن با آن‌ها ختم می‌شود. بازی دارای سیستم قوی‌تر کردن رابطه دوستی با هم‌تیمی‌ها است و هرقدر که بتوانید بیشتر با آن‌ها وقت بگذرانید، جدا از اینکه بیش‌ازپیش با آن‌ها آشنا می‌شوید، می‌توانید ضربات ترکیبی متفاوتی را آزاد کنید. از این‌رو مبارزات برای شما ساده‌تر از قبل می‌شود. ازطرفی می‌توانید هم‌تیمی‌های خود را در گروه‌های دونفره قرار داده تا با یکدیگر تمرین کرده و سطح کلاس خود را بالاتر ببرند. البته که برای افزایش سطح خود کاراکترها هم باید آن‌ها را در مبارزات شرکت دهید یا اینکه به‌واسطه‌ی پول داخل بازی، سطح‌های بالاتر را خریداری کنید.

Shez و ادلگارد در بازی Fire Emblem Warriors: Three Hopes

گرافیک بازی باتوجه‌به اینکه ساختار انیمه‌ای دارد، می‌تواند ظاهر بهتری داشته باشد

تمامی این موارد و وقت‌ گذاشتن برای کاراکترها ارزشمند بوده و به‌خوبی روی گیم‌پلی تأثیرگذار هستند. حتی با وجود ضعف در طراحی دشمنان و چالش‌برانگیز نبودن‌شان، ارتقای کاراکترها، توجه‌به سطح‌شان و سوییچ کردن بین آن‌ها سبب می‌شود تا بتوانید مبارزات تقریبا متنوعی را برای خود رقم بزنید. شاید با خود بگویید وجود فعالیت‌های فرعی متعدد و توجه به جزئیات آن‌ها برای کاربران تازه‌وارد، می‌تواند باعث سردرگمی و گیج شدن آن‌ها شود. Fire Emblem Warriors: Three Hopes به خوبی و قدم به قدم تمامی فعالیت‌ها، قسمت‌ها و موارد مهم بازی را به مخاطب یاد می‌دهد و با گذر زمان می‌توانید به آن‌ها مسلط شوید.

جلوه‌های بصری Fire Emblem Warriors: Three Hopes ظاهری انیمه‌ای دارد و دراین‌میان، شاهد میان‌پرده‌هایی هستیم که درجریان آن‌ها بعضی از وقایع مهم داستانی نمایش داده می‌شود. بااین‌حال از نظر بصری، Fire Emblem Warriors: Three Hopes آن‌چنان حرفی برای گفتن ندارد و می‌توانست تجربه‌ی بهتری را ارائه دهد. باس‌های اصلی، درواقع کاراکترهای داستانی‌ای هستند که باتوجه به مسیر انتخابی شما متفاوت خواهند بود و دراین‌میان تعدادی مینی باس دیگر هم طراحی شده که در طول مراحل درنظر گرفته شده، با آن‌ها روبه‌رو خواهید شد.

پیاده‌سازی استراتژی و کنترل کاراکترها در Fire Emblem Warriors: Three Hopes

طراحی مراحل Fire Emblem Warriors: Three Hopes از نظر تنوع قابل قبول است، اما بهترین بخش طراحی‌های بازی، مربوط‌به فعالیت‌هایی می‌شود که در جریان آن‌ها می‌توانید سطح دوستی خود با هم‌تیمی‌ها را افزایش داده و سطح کاراکترشان را هم بالاتر ببرید. از نظر فنی، Three Hopes بدون مشکل خاصی اجرا می‌شود و چه در حالت اتصال به داک و چه حالت پرتابل، تجربه‌ای روان و بدون افت فریم را ارائه می‌دهد.

کامل کردن داستان هر سه خاندان نزدیک به ۴۰ ساعت از زمان شما را به خود اختصاص می‌دهد

صداگذاری‌های Fire Emblem Warriors: Three Hopes به‌گونه‌ای است که اگر نمی‌توانید بازی‌های شرقی را با دوبله ژاپنی تجربه کنید، دوبله انگلیسی بتواند حداقل حس و حال ممکن مکالمات را برای مخاطب به ارمغان بیاورد. نکته‌ای که دراینجا به آن توجه شده، این است که تمامی مکالمات اصلی کاراکترها با یکدیگر به‌صورت صوتی ضبط شده و صرفا نیازی نیست که ساعت‌ها از وقت خود را صرف خواندن مکالمات شخصیت‌ها با یکدیگر کنید. همچنین این مورد برای قهرمان داستان هم صدق می‌کند و مهم نیست ظاهر زن یا مرد شخصیت Shez را انتخاب می‌کنید یا نه، هر دو به‌خوبی صداگذاری شده‌اند. همچنین موسیقی‌های بازی به هنگام نبرد و انجام مراحل هم سبب شده تا مبارزات شکل و شمایل بهتری به خود بگیرند.

دورثیا در حال نبرد در Fire Emblem Warriors: Three Hopes

در انتها، کامل کردن داستان هر سه خاندان Fire Emblem Warriors: Three Hopes نزدیک به ۴۰ ساعت شما را سرگرم می‌کند و اگر از هواداران بازی‌های سبک موسو یا فایر امبلم هستید، Three Hopes می‌تواند با تمام مشکلات خود تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد، اما متاسفانه ارزش تکرار آن آن‌قدر بالا نیست که بخواهید به دفعات مختلفی آن را تجربه کنید و شاید تنها به‌سراغ تمام کردن خط داستانی یکی از خاندان‌های بازی بروید.


منبع زومجی

Fire Emblem Warriors: Three Hopes

اومگا فورس با الهام گرفتن از المان‌های بازی Fire Emblem: Three Houses و ترکیب آن با المان‌های سبک موسو سعی کرده تا تجربه‌ای دلچسب و سرگرم کننده با ارزش تکرار بالا را ارائه دهد، اما Fire Emblem Warriors: Three Hopes مشکلاتی دارد که سبب شده بازی صرفا یک محصول سرگرم کننده ساده باشد و نتواند به دفعات مکرری کاربران خود را سرگرم کند. Three Hopes از حیث داستان‌سرایی دارای نقطه ضعف است و دشمنان بازی هم طراحی مناسبی ندارند، اما از نظر طراحی کاراکتر و کلاس‌‌های مبارزاتی، به بهترین شکل ممکن عمل کرده است.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • + تنوع فعالیت‌ها در راستای ارتقای کاراکترها و سطح دوستی
  • + وجود سه شاخه داستانی مجزا و متفاوت از یکدیگر برای تجربه
  • + سیستم کلاس‌بندی مناسب بازی و شخصی‌سازی هر کاراکتر باتوجه به کلاس دلخواه‌تان

نقاط ضعف

  • - روایت داستانی نامنظم و نه‌چندان جذاب بازی
  • - طراحی نامناسب دشمنان و عدم ارائه چالش
  • - کیفیت بصری نه‌چندان مناسب
  • - ارزش تکرار پایین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده