ساخته جدید و مستقل خالقان سری دیس‌آنرد، وسترنی لذت‌بخش اما مشکل‌دار است که شاخص‌های سرگرم‌کننده‌ی آن به‌نقاط ضعفش می‌چربرند! همراه بررسی زومجی باشید.

مدتی می‌شود که بازی Weird West، ساخته‌ی جدید و مستقل بنیان‌گذاران استودیو Arkane با سابقه‌ی آفرینش محصولاتی چون بازی Prey و Dishonored، توسط شرکت دیوالور دیجیتال در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. «ویرد وست» اثری در ژانر اکشن با دوربین از بالا (ایزومتریک) است که بازیکنان را به‌نسخه‌ای عجیب از غرب وحشی می‌برد.

به‌طور دقیق‌تر، بازی مورد بحث ما در تیم Wolfeye Studios خلق شده است. تیمی به‌رهبری رافائل کولانتونیو که او را با ایجاد تیم آرکین و بازی‌های محشر این استودیو می‌شناسیم. کولانتونیو و همراهانش در تیم Wolfeye به‌دنبال خلق ویدیوگیم‌های لذت‌بخش که آزادی عمل قابل توجهی به‌بازیکن می‌دهند، محصول جدید خود را آفریده‌اند که اتفاقا، این بازی نیز مثل تمامی ساخته‌های پیشین تیم آرکین در ژانر «ایمرسیو-سیم» طبقه‌بندی می‌شود. سوال اینجاست که آیا ساخته‌ی جدید خالقان پرِی و دیس‌آنرد به‌اندازه‌ی آن بازی‌ها موفقت ظاهر شده است یا نه؟ همراه بررسی زومجی باشید.

تماشای نیم‌نگاه بازی Weird West در آپارات

بازی Weird West داستان پنج شخصیت مختلف را روایت می‌کند. یک زن هفت‌تیر کش، یک خوک انسان‌نما، یک سرخ‌پوست، یک گرگ‌نما و یک ساحره افرادی هستند که سفرشان در «غرب عجیب» را تجربه خواهیم کرد. بازی در سرزمینی ناشناخته و دور افتاده از غرب وحشی جریان دارد. در آغاز ما باید داستان‌های کاملا شخصی این افراد را دنبال کنیم. داستان‌هایی که در پایان به‌یکدیگر می‌پیوندند و ضمن شکل دادن روایتی جذاب و بزرگ، گره اتفاقات عجیب دنیای «ویرد وست» را باز می‌کنند.

نکته‌ی بسیار مهم پیرامون تجربه‌ی بازی با این پنج شخصیت، باز بودن دست گیمر در تعیین سرنوشت هر یک از این افراد و در پایان، تعیین سرنوشت قصه‌ی بازی است. کوچک‌ترین تصمیم بازیکن در مقیاسی قابل توجه، اثرگذار است و باعث می‌شود تا در جریان تک تک دیالوگ‌هایی که با سایر افراد برقرار می‌کنید (و در این دیالوگ‌ها باید تصمیم‌گیری کنید) حسابی حواستان جمع باشد. شاید در ابتدا فکر کنید که قصه‌ی بازی صرفا وجود دارد تا اکشن‌ها و روند بازی را توجیه بکند؛ نکته اینجاست که خوشبختانه سازندگان اثر حسابی برای قصه‌ی بازی وقت گذاشته‌اند و برای رسیدن به‌بهترین پایان ممکن، حسابی باید به‌تصمیم‌هایی که می‌گیرید و رفتارهایی که از شما سر می‌زند، توجه کنید.

مبارزه در بازی ویرد وست

مشخصه‌های جهان و گیم‌پلی بازی، حس زندگی در غرب وحشی را در بازیکن ایجاد می‌کنند

از منظر طراحی و روند بازی، «ویرد وست» اثری است که مولفه‌های سه ژانر «نقش‌آفرینی»، ژانر «ایمرسیو-سیم» و سبک «شوتر» را با یکدیگر ترکیب می‌کند. این بازی از آن گیم‌هایی است که در زمان تجربه‌‌اش، هم‌زمان به‌یاد آثاری همچون سری ویست‌لند، قسمت‌های آغازین و کلاسیک از مجموعه فال‌اوت، بازی‌های ایمرسیو سیم استودیو آرکین مثل Prey و شوترهای دوانگشتی (Twin Stick) می‌افتید. در واقع بازی با ترکیب کردن المان‌های برجسته از این سه نگرش ذکر شده، تجربه‌ای بسیار جذاب را ارائه می‌کند که در عین مشکل‌دار بودنش، شاخص‌های سرگرم‌کننده‌ی بسیار زیادی را در خود جای داده است.

بازی Weird West اثری «ایمرسیو-سیم» است. این سبک از بازی‌های ویدیویی با ایجاد و بهینه‌سازی انواع و اقسام مکانیزم‌های مختلف، کاری می‌کنند تا مخاطب هر طور که دلش می‌خواهد روند بازی را جلو ببرد. مثلا در «ویرد وست» می‌توانید با انواع اقسام سلاح‌های گرم مثل هفت تیر، شاتگان، تفنگ‌های دورزن (رایفل)، شاتگان‌های دو لول و تیر و کمان به‌جان دشمن‌ها بیفتید؛ اگر اهل جنگ با سلاح گرم نیستید، می‌توانید از انواع چاقوها و شمیشرها برای تکه پاره کردن دشمنان خود استفاده کنید. حتی اگر این‌‌ها هم در راه مرام شما نیستند، می‌توانید کاملا مخفیانه و با بی‌هوش کردن دشمنان، آن‌ها را یکی پس از دیگری از سر راه بردارید.

سیستم آپگرید Perkها در بازی ویرد وست

با وجود پاداش قابل توجه ماموریت‌های جانبی، روبه‌تکرار رفتن ساختار این مراحل واقعا توی ذوق می‌زند

بازی با معرفی دو سیستم ارتقاء مختلف، اختیارات شما را گسترده‌‌تر هم می‌کند. یکی از سیستم‌های آپگرید بازی، این امکان را به‌شما می‌دهد تا مهارت یکی از این پنج قهرمان را در دسته‌ای که مورد توجه‌ شما است (مثلا پیشرفت در استفاده از هفت‌تیر یا شاتگان یا رایفل یا هر نوع سلاح دیگر) بالا ببرید. سیستم ارتقاء بعدی اما به‌شکل کلی روی هر پنج کاراکتر اعمال می‌شود؛ این بخش از ارتقاء شخصیت‌ها، یک امتیاز (Perk) را به‌کاراکترها اضافه می‌کند و این امتیاز تا آخرین لحظه با شما خواهد بود؛ پرک‌هایی مثل افزایش سلامتی، افزایش مهارت باز کردن قفل درها، سریع‌تر شدن در زمان حرکت مخفیانه و بیشتر، در کنار آپگریدهای خاص هر شخصیت مثل توانایی شلیک گلوله‌های مغناطیسی، نزدیک‌ترین تجربه‌ی ممکن به‌سلیقه‌ی شما را برایتان ترتیب می‌دهد. در کنار تمامی این موارد، گستردگی بخش داستانی (به‌لطف سیستم دیالوگ‌ها) را داریم که مسیرهای مختلفی را در قصه‌ی اثر، پیش پای شما قرار می‌دهد. تمامی این مولفه‌های گیم‌دیزاینی بازی در کنار هم باعث می‌شوند تا در مقیاس آثار مستقل، Weird West یک بازی نقش‌آفرینی/ایمرسیو-سیم واقعا باکیفیت باشد.

در سوی دیگر، اکشن‌ها و شوتینگ نسبتا بدقلق بازی را داریم. «ویرد وست» یک بازی شوتر دو-انگشتی (Twin Sticks) با دوربین ایزومتریک است. در این نوع از بازی‌های شوتر، با یک انگشت باید شخصیت را در جهت‌های مختلف حرکت داده و با انگشت دیگر، دشمنان را هدف بگیرید. طبیعت سه‌بعدی (و گاهی اوقات دو و نیم بعدی) نقشه‌‌ها و تمامی قاب‌های بازی، روی تیراندازی‌های بازی تاثیر گذاشته و گاهی اوقات تجربه‌ی گیمر از «ویرد وست» را با مشکلاتی خاص روبه‌رو می‌کند. کولانتونیو در صحبت‌های خود نیز به‌این قضیه اشاره کرده بود که آفرینش مکانیزم هدف‌گیری در جهان ایزومتریک (سه بعدی/دو و نیم بعدی) Weird West تولید بازی را به‌شرایط «جهنم توسعه» برده بود. چرا که در چنین آثاری، بازیکن هرگز نمی‌تواند ارتفاع نشانه‌گیری خود را تعیین کند (برعکس تمام شوترهای سه‌بعدی)؛ سازندگان بازی در نهایت به‌این نتیجه رسدند تا کاری کنند که بازی خودش به‌صورت خودکار موجوداتی که در ارتفاع (ارتفاع بالاتر یا پایین‌تر نسبت به‌سطحی که بازیکن روی آن قرار دارد) قرار دارند را هدف بگیرد.

نبرد در محیط کوهستانی بازی ویرد وست

استفاده حداقلی از پتانسیل بخش موسیقی از موارد ناامیدکننده بازی است

با وجود این راه حل هوشمندانه‌، جایگیری‌های بعضا نامناسب دوربین به‌مکانیزم تیراندازی و سیستم تعامل با محیط آسیب می‌زند. بازی حجم بالایی از انواع فعالیت‌های اصلی و فرعی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. از دزدی گنج و تحویل دادن اشخاص تحت تعقیب تا جلو بردن ماموریت‌های داستانی، همگی در نقشه‌ی بزرگ بازی انتظار گیمر را می‌کشند. فعالیت‌هایی که به‌بهترین شکل ممکن، کنجکاوی بازیکن را بی‌نتیجه نمی‌گذارند و با یک پاداش قابل توجه، گیمر را سرحال می‌آورند! مشکل اینجاست که بعد از مدتی، اسکلت کلی فعالیت‌های نام‌برده تکراری می‌شود؛ موضوعی که نشان می‌دهد سازندگان بازی در زمان تولید Weird West روی این قسمت‌های بازی وقت کافی را نگذاشته‌اند. این موضوع زمانی برایتان واضح می‌شود که دو ماموریت جانبی را پشت سر هم انجام بدهید و با تکرار (کپی/Paste) شدن یک نقشه در این دو ماموریت روبه‌رو شوید!

از نظر شاکله روند بازی، Weird West در کنار ایراداتی که دارد، مشخصه‌های باکیفیت و سرگرم‌کننده‌ی پرتعدادی را هم در خودش جای داده است. از مولفه‌های نقش‌آفرینی و پویا بودن خطوط مختلف داستان بازی در کنار چالش‌هایی مثل مدیریت منابع و تعیین یک روال صحیح برای به‌دست آوردن سود مالی (خرید و فروش در شهرهای مختلف) گرفته تا ساختار بسیار خوب انواع مکانیزم‌های موجود در بازی که آزادی عمل بسیار خوبی به‌مخاطب می‌دهند و شوتینگ لذت‌بخش بازی (اگر با دوربین اذیت‌کننده اثر کنار بیایید) از شاخص‌های ارزشمند بازی به‌حساب می‌آیند. در مقابل این موارد اما هوش مصنوعی قابل دور زدن دشمنان، دوربین اذیت‌کننده و تکراری شدن حجم قابل توجهی از فعالیت‌های جانبی و فعالیت‌های ناگهانی در مسیر لذت گیمر از تجربه‌ی بازی قرار می‌گیرند. خوشبختانه شاخص‌های لذت‌بخش گیم‌پلی «ویرد وست» به‌نقاط ضعف اثر می‌چربند و در کل، تجربه‌ی بازی مفرح و سرگرم‌کننده است.

محیط کوهستانی و شخصیت‌های بازی Weird West

اجرای بسیار خوب مولفه‌های نقش‌آفرینی و سبک «ایمرسیو-سیم» از نکات قابل توجه بازی است

از منظر جلوه‌های دیداری با محصولی خاص طرفیم؛ اثری که مخاطب را به‌یاد نگارگری‌های هنرمندانه‌ی آثار قبلی تیم آرکین می‌اندازد. هرچقدر که اثر از منظر گرافیک هنری زیبا است، از نقطه نظر بهینه‌سازی فنی جای کار دارد. از باگ‌های مختلف گرفته تا تفاوت اجرایی قابل توجه روی ایکس باکس سری اس و سایر پلتفرم‌ها، مواردی هستند که بهینه‌سازی نه‌چندان جالب بازی را به‌ما گوشزد می‌کنند. متاسفانه بازی از نظر جلوه‌های موسیقیایی در حد انتظارات ظاهر نمی‌شود. گیم‌های وسترن معمولا با موزیک‌های جذاب و خوش‌ریتم، هیجان نبردها را بالا می‌برند اما Weird West به‌این موضوع توجه خاصی نداشته و متاسفانه از پتانسیل‌های این بخش استفاده نشده است.

اولین ساخته‌ی تیم Wolfeye Studios اثری است که با وجود مشکلات خاصی که دارد، در پایان از پس سرگرم کردن مخاطبش برمی‌آید. بازی Weird West هرگز استانداردهای سبک خود را جلو نمی‌برد و یک بازی پیشگام به‌حساب نمی‌آید. نکته‌ی قابل توجه در مورد این بازی، اجرای بسیار خوب مولفه‌های ژانر ایمرسیو-سیم در کنار شاخص‌های دو سبک نقش‌آفرینی و شوتر است. با اینکه ایرادهایی مثل دوربین اذیت‌کننده، هوش مصنوعی قابل دور زدن (Exploit شدن)، تکراری شدن محیط‌ها و بخش اعظمی از محتویات جانبی در کنار بهینه‌سازی مشکل‌دار بازی از ایرادات این اثر به‌حساب می‌آیند؛ در طرف دیگر این ترازو، گیم‌پلی گسترده و عمیق بازی را داریم که ضمن دادن سطح قابل توجهی از اختیارات به‌بازیکن، یک تجربه‌ی شوتر/نقش‌آفرینی جذاب را پیش‌کش مخاطب می‌کند. بازی «ویرد وست» در نهایت با اینکه از یک سری ایراد غیرقابل چشم پوشی رنج می‌برد، آنقدر مولفه‌ی سرگرم‌کننده دارد تا در پایان بتواند مخاطب خود را سرگرم و راضی نگه دارد.

بررسی این بازی با توجه‌به تجربه نسخه ایکس باکس سری اس و پی سی نوشته شده است


منبع زومجی

Weird West

اولین ساخته‌ی تیم Wolfeye Studios اثری است که با وجود مشکلات خاصی که دارد، در پایان از پس سرگرم کردن مخاطبش برمی‌آید. بازی Weird West هرگز استانداردهای سبک خود را جلو نمی‌برد و یک بازی پیشگام به‌حساب نمی‌آید. نکته‌ی قابل توجه در مورد این بازی، اجرای بسیار خوب مولفه‌های ژانر ایمرسیو-سیم در کنار شاخص‌های دو سبک نقش‌آفرینی و شوتر است. با اینکه ایرادهایی مثل دوربین اذیت‌کننده، هوش مصنوعی قابل دور زدن (Exploit شدن)، تکراری شدن محیط‌ها و بخش اعظمی از محتویات جانبی در کنار بهینه‌سازی مشکل‌دار بازی از ایرادات این اثر به‌حساب می‌آیند؛ در طرف دیگر این ترازو، گیم‌پلی گسترده و عمیق بازی را داریم که ضمن دادن سطح قابل توجهی از اختیارات به‌بازیکن، یک تجربه‌ی شوتر/نقش‌آفرینی جذاب را پیش‌کش مخاطب می‌کند. بازی «ویرد وست» در نهایت با اینکه از یک سری ایراد غیرقابل چشم پوشی رنج می‌برد، آنقدر مولفه‌ی سرگرم‌کننده دارد تا در پایان بتواند مخاطب خود را سرگرم و راضی نگه دارد.
علی گودرزی

7

نقاط قوت

  • + گرافیک هنری چشم‌نواز
  • + ارائه یک تجربه شوتر جذاب
  • + داستان‌سرایی و فضاسازی جذاب
  • + اجرای بسیار خوب ساختار نقش‌افرینی و ایمرسیو-سیم

نقاط ضعف

  • - مشکلات فنی و باگ
  • - روبه‌تکرار رفتن ساختار ماموریت‌های جانبی
  • - سادگی بیش از حد هوش مصنوعی نیروهای دشمن
  • - استفاده حداقلی از پتانسیل بخش موزیک در خلق لحظات پرهیجان
  • - تاثیر دوربین بد قلق بازی روی تعامل با محیط و مکانیزم‌های تیراندازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده