Shadow Warrior 3 شوتر مفرحی است که هرچند حرف جدیدی برای گفتن ندارد، ولی به اندازه یک بار تجربه اوقات مفرحی برای مخاطبش رقم می‌زند. همراه بررسی بازی باشید.

Shadow Warrior مجموعه‌ای نسبتا قدیمی در ژانر شوتر است که اولین نسخه آن، به سال ۱۹۹۷ برمی‌گردد. سال‌ها بعد و در ۲۰۱۳، استودیو فلایینگ وایلد هاگ یک نسخه ریبوت از این بازی منتشر کرد و سال ۲۰۱۶ هم دنباله این بازی را داشتیم. حالا چند وقتی است که Shadow Warrior 3 هم منتشر شده و بازیکنان را در نقش شخصیت لو ونگ قرار می‌دهد تا به نبرد با دشمنان اهریمنی‌اش برود. Shadow Warrior 3 تا حد بسیار زیادی حال و هوای آشنای نسخه‌های قبلی را حفظ کرده و کماکان یک شوتر اول‌شخص با اکشن‌های اغراق‌شده و روندی سریع و هیجان‌انگیز است؛ اما آیا این‌ها برای تبدیل کردن بازی به تجربه‌ای واقعا خوب کافی هستند؟ در ادامه بیشتر از بازی و ویژگی‌هایش خواهیم گفت.

داستان هرگز نقطه قوتی برای بازی‌های Shadow Warrior نبوده و صرفا بهانه‌ای است تا مخاطب را به نبرد با دشمنان مختلف بکشاند. این موضوع در Shadow Warrior 3 هم تغییر یا پیشرفتی نداشته است. در ابتدای بازی، شاهد هستیم که لو ونگ به‌شکلی تصادفی باعث رها شدن یک اژدها شده بسیاری از مردم در اثر حضور این اژدها و نیرو‌های اهریمنی دیگر، از بین رفته‌اند. در نتیجه لو ونگ باید یک بار دیگر سلاح‌هایش را بردارد و به نبرد با این دشمنان برود. راستش را بخواهید، این تنها چیزی است که از داستان بازی به دانستن آن نیاز خواهید داشت و اتفاق‌هایی هم که پس از این رخ می‌دهند، فاقد جذابیتی هستند که گیمر، بخواهد به‌دلیل دنبال کردن داستان درگیر تجربه Shadow Warrior 3 شود.

محیط کوهستانی در بازی بازی Shadow Warrior 3

یکی از مواردی که همیشه در مجموعه Shadow Warrior وجود داشته، گونه‌ای از طنز، مخصوصا با محوریت شخصیت‌پردازی خودِ لو ونگ بوده است. این موارد در نسخه سوم هم وجود دارند ولی واقعیت این است که حتی در مقایسه با نسخه قبلی یک حس پسرفت محسوس را منتقل می‌کنند؛ به‌طوریکه خیلی زود متوجه ضعف در دیالوگ‌نویسی بازی خواهید شد و عبارت‌هایی که لو ونگ، مخصوصا در حین مبارزات و برای اضافه کردن بار طنز و شوخی کردن با موقعیت بیان می‌کند، اکثرا بی‌مزه هستند و تکرار کردن مداوم آن‌ها هم این قضیه را بدتر می‌کند؛ تا جایی که پس از گذشت مدتی، دیگر حتی قدرت خلق آن لبخند بسیار کم‌رنگ دقایق نخست بازی را هم از دست می‌دهند.

با درنظرگرفتن تمام این موارد، بی‌اغراق می‌توان گفت که Shadow Warrior 3 به‌طور کلی چیزی برای ارائه از حیث داستانی ندارد و با اینکه معمولا کسی هم انتظار داستان درست و حسابی از این مجموعه ندارد، ولی اگر این جنبه از یک بازی برای شما مهم باشد، ساخته فلایینگ وایلد هاگ گزینه مناسبی برای‌تان نیست. اما آنچه که همیشه در Shadow Warrior اهمیت داشته، قدرت بازی در ارائه یک گیم‌پلی مفرح، سریع و مملو از هیجان است و خب Shadow Warrior 3 هم در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

شخصیت لو ونگ در بازی Shadow Warrior 3

لو ونگ در Shadow Warrior 3 مجهزتر از همیشه برگشته و سازندگان هم انواع و اقسام دشمنان را برای مقابله با او طراحی کرده‌اند که همین موضوع، مقدمه‌ای برای رقم خوردن صحنه‌های نبرد و اکشن شلوغ و پُر هرج‌و‌مرج است. درکنار سلاح‌های گرم مختلف که تنوع نه خیلی زیاد ولی قابل‌قبولی دارند و از یک کلت ساده گرفته تا سلاح‌هایی که موشک به سمت دشمن شلیک می‌کنند یا دو مسلسل دستی که به شکل دوتایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شخصیت اصلی بازی به تجهیزات دیگری هم مجهز است که قدرت مانور در نبرد‌ها را بالا می‌برند. یکی از جذاب‌ترینِ این تجهیزات، شمشیر کاتانای لو ونگ است که از ابتدا تا انتها، سلاخی دشمنان با آن واقعا هیجان بالایی را منتقل می‌کند. تمامی این تجهیزات قابل ارتقا هم هستند و با اینکه سیستم کلی ارتقای آن‌ها می‌توانست با جزییات بیش‌تری هم در دسترس باشد، ولی در همین هم امکان خوبی در بازی به‌حساب می‌آید.

همچنین لو ونگ به قدرت جادویی ویژه‌ای هم دسترسی دارد که مثلا با آن می‌توانید گارد برخی از دشمنان را بشکنید و آن‌ها را دربرابر ضربه‌های بعدی شمشیر یا حتی شلیک با اسلحه‌ها آسیب‌پذیرتر کند. درنهایت هم ضربه‌های تمام‌کننده را داریم که به مرور با کشتن دشمنان و جمع‌آوری منابعی زرد‌رنگ شارژ می‌شوند و ازطریق آن‌ها می‌توانید دشمنان را با یک ضربه به شکل سینمایی از بین ببرید و معمولا هم به سلاح ویژه آن دشمن که یا یک بار مصرف است یا برای مدت محدودی قابل‌استفاده، دسترسی پیدا کنید. این حجم از تجهیزات مختلف باعث شده‌اند تا همیشه گزینه‌های زیادی برای چگونگی مبارزه با دشمنان داشته باشیم؛ نه اینکه بگوییم برای مبارزه‌ها نیاز به تاکتیک یا استراتژی است، بلکه منظور بیشتر این است که گزینه‌ها و تجهیزات در دسترس این اجازه را می‌دهند که با ترکیب آن‌ها و به روش‌هایی مختلف به کشت و کشتار دشمنان بپردازید.

صفحه آپگرید تجهیزات در بازی Shadow Warrior 3

به‌طور کلی، Shadow Warrior 3 بیش از هر چیز دنباله‌رو همان مسیری است که اگر نسخه‌های قبلی را تجربه کرده باشید، با آن آشنا هستید. یک اکشن سرعتی با ریتم واقعا تُند در مبارزه‌ها که شما را به چند سلاح مختلف مجهز و امکان استفاده ترکیبی از تجهیزات را فراهم می‌کند و این وسط هم تعداد زیادی دشمن در انواع مختلف را پیش روی‌تان قرار می‌دهد تا با سلاخی آن‌ها به شیوه‌ای که می‌خواهید، سرگرم شوید. همین موضوع هم اصلی‌ترین نقطه قوت بازی است و با اینکه خبری از خلاقیت خاص یا ایده‌ای جدید در بازی نیست و تجربه نسبتا کوتاه بازی ارزش تکرار خاصی هم ندارد، ولی در طول همین گیم‌پلی چند ساعته، می‌توان از اکشن‌های سریع و هیجان‌انگیز Shadow Warrior 3 لذت خوبی برد. امکان استفاده از کاتانا برای کشتن دشمنان و در نتیجه آن به‌دست آوردن مهمات باعث شده تا هرگز با مشکلی در زمینه کمبود مهمات و مسائلی از این دست روبه‌رو نشوید و در نتیجه همیشه منابع لازم برای خلق اکشن‌های پُرهیجان را در اختیار داشته باشید.

البته در زمینه طراحی مراحل، می‌توان ایراد‌هایی هم به Shadow Warrior 3 گرفت. معمولا لابه‌لای قسمت‌های اکشن یا بهتر بگوییم مبارزه‌ای بازی، باید با شخصیت اصلی مشغول نوعی پلتفرمینگ یا حتی پارکور شوید و با استفاده از پرش یا حتی ابزاری مثل یک قلاب، در مسیر به سمت هدف بعدی حرکت کنید. این قسمت‌ها با اینکه در اکثر دقایق خوب و قابل‌قبول پیاده شده‌اند، ولی گاهی هم بازی را از ریتم می‌اندازند و سرعت آن را، که از قضا بهترین ویژگی‌اش هم به‌حساب می‌آید، می‌گیرند. البته این جنبه در بسیاری از سناریو‌های مبارزه، با اکشن‌های بازی هم ترکیب می‌شود و حرکت سریع همزمان در محیط و کشتن دشمنان، مبارزه‌ها را بیش‌ازپیش لذت‌بخش می‌کند. به‌علاوه در چند مورد بسیار محدود، این سرعت کُند‌تر هم می‌شود و مثلا در جایی از بازی باید با دنبال کردن لوله‌ها یک سلاح را فعال کنید که حتی خود لو ونگ هم به‌شوخی اشاره می‌کند که کار اصلی او کشت و کشتار است و نه حل پازل! البته که این نوع مراحل و اهداف نقش بسیار بسیار کم‌رنگی در بازی دارند و آنقدرها هم به تجربه کلی ضربه نمی‌زنند.

غروب آفتاب در بازی بازی Shadow Warrior 3

Shadow Warrior 3 از نظر بصری، خیلی تجربه فوق‌العاده‌ای از بُعد فنی ارائه نمی‌دهد و اگر با دید یک تجربه نسل نهمی به‌سراغش بروید، مواردی مثل کیفیت بافت‌ها ضعف‌های واضحی دارند. بااین‌حال وقتی از بُعد هنری در مورد بازی صحبت کنیم، Shadow Warrior 3 کیفیت قابل‌قبولی دارد. جهان بازی با الهام از آثار چینی و ژاپنی طراحی شده و معمولا به استثنای مواقعی که در فضاهای تاریک و داخلی هستیم، می‌توان محیطی با ترکیب رنگ‌های متنوع و جزییات مناسب را مشاهده کرد. دشمنان، سلاح‌ها و افکت‌های مربوط‌به مواردی چون انفجار‌ها هم نه خیلی فوق‌العاده ولی قابل‌قبول هستند و در کل با اینکه Shadow Warrior 3 تجربه بصری فوق‌العاده‌ای ارائه نمی‌دهد، ولی باز هم از نظر هنری به‌گونه‌ای است که می‌توان در برخی قسمت‌ها ذوق طراحانش را تحسین هم کرد. درکنار این جلوه‌های بصری، موسیقی‌هایی با ضرب‌آهنگ تند و صداگذاری مناسب مواردی مثل سلاح‌ها باعث شده‌اند تا هیجان اکشن‌های سریع بازی بهتر هم به مخاطب منتقل شود.

ماشین بزرگ و شمشیر در بازی Shadow Warrior 3

به‌طور کلی، Shadow Warrior 3 یک بازی اکشن صرفا استاندارد و عاری از هرگونه ایده نو است که بیش از هر چیز، سعی کرده تا همان چیزی را که با آن شناخته می‌شود، به شکل هیجان‌انگیزی در اختیار مخاطبش بگذارد؛ یعنی یک اکشن شلوغ و سریع که نه کسی از آن انتظار داستان خاصی را دارد و نه ایده‌ای جدید و متفاوت. به همین دلیل هم Shadow Warrior 3 بیش از هر جامعه مخاطبی، مناسب آن‌هایی خواهد بود که صرفا عاشق شوتر‌های اول‌شخص سرعتی باشند و البته که حتی در این ژانر هم بازی، یاری رقابت با آثاری چون نسخه‌‌های اخیر Doom را اصلا و ابدا ندارد. پس اگر دنبال تجربه‌ای صرفا مفرح و هیجان‌انگیز هستید که بتواند چند ساعتی با اکشن‌هایش شما را سرگرم کند، Shadow Warrior 3 ارزش تجربه کردن دارد ولی در غیر این‌صورت، با نرفتن به سراغ بازی چیز زیادی را هم از دست نخواهید داد.

بررسی بازی براساس نسخه کامپیوتر صورت گرفته است


منبع زومجی

Shadow Warrior 3

Shadow Warrior 3 بیش از هر چیزی، یک تجربه اکشن سریع با مبارزات جذاب و کاملا هم سرراست است. استودیو فلایینگ وایلد هاگ بدون اینکه قصدی برای ارائه ایده‌ای جدید یا خلاقیتی خاص در مقایسه با بازی‌های قبلی مجموعه داشته باشد، صرفا همان مسیر را ادامه داده و سعی در حفظ ویژگی‌های اصلی همیشگی داشته است. البته که بازی در برخی جنبه‌ها مثل شخصیت‌پردازی کاراکتر اصلی و طنزی که همیشه ارائه می‌کرد، پسرفت‌هایی هم داشته و گیم پلی نسبتا کوتاه و فاقد ارزش تکرار هم Shadow Warrior 3 را به تجربه‌ای صرفا یک بار مصرف تبدیل کرده است؛ با این حال اگر از نسخه‌های قبلی این مجموعه لذت برده باشید، کماکان همان اکشن‌های سریع در این نسخه هم وجود دارند و در دسترس بودن تجهیزات مختلف، باعث می‌شود تا بیش از پیش بتوانید با آزادی‌عمل و خلاقیت خودتان به سلاخی دشمنان بپردازید.
افشین پیروزی

7

نقاط قوت

  • + اکشن‌های سریع و نفس‌گیر
  • + تنوع مناسب تجهیزات مبارزه‌ای و لذت‌بخش بودن ترکیب آن‌ها با یکدیگر
  • + باس فایت‌های سرگرم‌کننده
  • + طراحی هنری با‌کیفیت با الهام از آثار چینی و ژاپنی

نقاط ضعف

  • - ضعیف‌تر شدن حس طنز آشنای مجموعه نسبت به نسخه قبلی
  • - از ریتم افتادن روند سریع بازی در برخی دقایق
  • - شخصیت‌ها و روایت بسیار سطحی و فراموش‌شدنی
  • - گیم پلی نسبتا کوتاه و نداشتن ارزش تکرار خاص
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده