Rogue Legacy 2 جزو آن دسته از بازی‌های روگ‌لایت است که به‌خوبی می‌تواند کاربران تازه‌وارد را سرگرم کند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

درگذشته ساختار بازی‌های روگ‌لایک/روگ‌لایت اکثرا بدین شکل بود که بازیکن باید درجه سختی تعیین شده برای بازی را تحمل می‌کرد و با تلاش بیشتر، مهارت بازی کردن خود را ارتقا داده تا بتواند چالش‌ها را پشت سر بگذارد. این درحالی که در سال‌های اخیر، بازی‌های روگ‌لایکی منتشر شده‌اند که با ارائه راه و روش‌های مختلف، در تلاش بودند که جدا از علاقه‌مندان به این سبک، کاربران تازه‌وارد را هم به خود جذب کنند. ازاین‌رو روش‌هایی ارائه شد تا سختی بازی بیش‌ازپیش کاهش پیدا کند، اما لطمه‌ای به تجربه کلی وارد نشود.

نبرد در اولین سیاه‌چاله بازی Rogue Legacy 2

Rogue Legacy 2 محصولی است که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کرده و حتی پس از تمام کردن داستان هم محتویات جذابی را ارائه دهد

در سال ۲۰۱۸، استودیو Cellar Door Games بازی Rogue Legacy 2 را به‌صورت دسترسی زودهنگام دراختیار کاربران قرار داد و پس از گذشت چهار سال، به‌صورت رسمی عرضه شده تا علاقه‌مندان به سبک روگ‌لایک بتوانند دنباله یکی از بهترین بازی‌های روگ‌لایک دهه اخیر را تجربه کنند. Rogue Legacy 2 نسبت به نسخه ارلی اکسس خود پیشرفت‌های بسیاری داشته و پر از ایده‌های متنوع است، اما یکی از این ایده‌ها به یک مشکل برای قشر خاصی از بازیکنان تبدیل شده است.

Rogue Legacy 2 جزو آن دسته از بازی‌هایی نیست که داستان در آن نقش پررنگی داشته باشد. تیم سازنده صرفا از یک داستان ساده برای هُل دادن بازیکن به جهان بازی استفاده کرده است. بااین‌حال روگ لگسی 2 روایت‌گر داستان شوالیه‌ای است که با کشتن ۶ باس مختلف، در ورود به آخرین دانجن بازی را باز کرده و به‌سراغ کشتن‌ آخرین باس برود و درنهایت جهان بازی از دشمنان و نیروهای تاریک پاکسازی شود. بااینکه با محصولی طرف هستیم که داستان نقش خاصی در سرگرم کردن مخاطب ندارد، اما ساختار آن به‌گونه‌ای است که بتواند شما را مجبور به گشت‌و‌گذار بیشتر در راستای پیدا کردن دست نوشته‌ها کند و بیش‌ازپیش با جهان بازی آشنا شوید.

نبرد با Traitهای خاص در بازی Rogue Legacy 2

به‌عبارتی Rogue Legacy 2 یک بازی روگ‌لایت دوبعدی ساید اسکرولر است که با هر بار مردن، به اولین محیط بازی بر می‌گردید، اما ساختار بازی‌های روگ لایت بدین گونه است که برخلاف بازی‌های روگ لایک، با هر بار مردن، همه‌ی پیشرفت‌های شما از بین نمی‌رود و می‌توانید ران‌های بعدی را در شرایط بهتری انجام دهید. به‌عبارتی بازی دارای هفت محیط مختلف و یک هاب اصلی است که با کشتن باس‌های هر منطقه، دیگر نیازی به کشتن مجدد آن‌ها در ران‌های بعد نیست و به‌واسطه‌ی یک شخصیت غیرقابل بازی داستانی می‌توانید پرتال‌هایی را آزاد کنید و دیگر نیازی به طی کردن تمامی مسیرهای گذشته نباشید.

حال سؤال اصلی این است که چه مواردی باعث شده تا گیم‌پلی روگ لگسی 2 به یکی از بهترین تجربه‌های ممکن تبدیل شود؟ بازیکنان بازی را با یک کلاس پیش‌فرض شروع می‌کنند، اما پس از اولین مرگ و شروع دور جدید سه گزینه جدید به شما پیشنهاد می‌شود. این گزینه‌ها شاید هر سه در یک کلاس مشابه باشند، اما Rogue Legacy 2 دارای سیستمی به اسم Trait است. هر یک از گزینه‌های ارائه شده در شروع هر ران امکان دارد یک Trait نامشخص داشته باشد که با تجربه کاراکتر مورد نظر، جزئیات Trait درنظر گرفته شده هم مشخص می‌شود.

یکی از NPCهای بازی Rogue Legacy 2

سیستم ارائه کلاس‌های پیشنهادی در شروع هر ران می‌تواند در اوایل بازی بعضی از کاربران را اذیت کند

حال پس از کشتن دشمنان، باس‌ها، مینی‌باس‌ها و باز کردن صندوق‌ها یا خراب کردن اشیاء داخل هر محیط، پول کسب می‌کنید و می‌توانید پس از مردن، آن‌‌ها را در درخت مهارت‌های بازی خرج کنید. این درخت مهارت‌ها شامل آزاد شدن کلاس‌های جدید هم می‌شود. ازاین‌رو می‌توانید در شروع هر ران، گزینه‌های بیشتری را برای خود روی میز قرار دهید. اصلی‌ترین و تنها مشکل بازی روگ لگسی 2، همین سیستم پیشنهاد کاراکتر برای شروع بازی است. برای آن دسته از افرادی که علاقه به ایجاد تنوع دارند، قطعا این ویژگی می‌تواند حسابی هیجان‌انگیز باشد؛ آن هم زمانی‌که ساختار تصادفی ارائه شخصیت‌ها بسیار خوب و متنوع کار شده است.

حال اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که دوست دارید بازی را با یک یا نهایتا دو کلاس تمام کرده و فقط روی آن‌ها وقت بگذارید، سیستم ارائه کاراکتر در شروع هر دور از تجربه روگ لگسی 2 می‌تواند برای شما عذاب آور باشد. البته اگه رفته رفته و با آزاد کردن ارتقاهای بیشتر، NPCهایی را مشاهده می‌کنید که در قالب فروشنده ظاهر شده و ارتقاهای مجزایی را ازطری فروشگاه Soul بازی دراختیار شما قرار می‌دهند. برای مثال، می‌توانید سقف ارتقای سطح 1 نوار سلامت خود را افزایش دهید یا سیستم ارائه کاراکتر در شروع هر دور را شخصی‌سازی کنید. به‌عبارتی انتخاب کنید که کدام کلاس، مدام در شروع هر دور پیشنهاد شود.

تاثیر بعضی از Traitها در گیم پلی Rogue Legacy 2

درخت مهارت‌های Rogue Legacy 2 طراحی بسیار خوبی داشته و بسیار پرجزئیات کار شده است

بااین‌حال رسیدن به این بخش از ارتقاها چیزی نیست که از همان ابتدا بتوانید به‌سراغ‌شان بروید و نیازمند چند دور تجربه بازی و به‌نمایش گذاشتن عملکردی خوب است تا بتوانید پول لازم برای رسیدن به بخش‌های مورد نظر را کسب کنید. درخت مهارت‌های Rogue Legacy 2 طراحی بسیار خوبی داشته و بسیار پرجزئیات کار شده است. قطعا ارتقای مناسب می‌تواند روند بازی کردن را برای شما ساده‌تر کند و سریع‌تر به‌نقطه‌ای از راحتی در بازی برای کشتن دشمنان و زنده‌ماندن دست پیدا کنید. موارد ذکر شده، تنها بخشی از المان‌هایی است که سازنده ازطریق آن‌ها سعی کرده تا بیش‌ازپیش خود را قوی‌تر کند. کاربران با آزاد کردن آهنگر Rogue Legacy 2 می‌توانند بلوپرینت‌های پیدا شده سلاح، لباس جنگی، هلمت و موارد دیگری را که درطول تجربه خود از بازی پیدا کرده‌اند، ساخته و قدرت بیشتری را کسب کنند. همچنین تعداد Rune برای بازیکنان درنظر گرفته شده که هرکدام از آ‌ن‌ها یک قابلیت Passive را دراختیارتان قرار می‌دهد.

قطعا رسیدن به سطوح بالا و خرید اکثر ارتقاها و Rune نیازمند ساعت‌ها تجربه بازی و فارم کردن پول است. حال سؤال اصلی این است که چه المانی از Rogue Legacy 2 سبب شده تا این کار روندی خسته کننده و تکراری پیدا نکند؟ سیستم مبارزات درکنار طراحی‌های بازی چیزی است که باعث شده تمامی ارتقاها و المان‌هایی که بازیکن را قوی‌تر می‌کنند، نقش خود را به خوبی ایفا کنند. هر یک از کلاس‌های بازی دارای یک سلاح و مهارت اصلی ثابت هستند. دراین‌میان یک مهارت دیگر هم درنظر گرفته شده که جادو محور بوده و می‌تواند هر دور تغییر پیدا کند. کشتن دشمنان به‌واسطه‌ی کلاس‌های ذکر شده حس و حال بسیار خوبی را القا می‌کند. هرکدام از آن‌ها چالش‌های مبارزه‌ای مخصوص‌به خود را دارد. همچنین طراحی سیاه‌چال اصلی بازی بسیار خوب و متنوع بوده و ساختار تصادفی قابل قبولی هم دارند.

نبرد در دومین سیاه‌چاله بازی Rogue Legacy 2

تیم سازنده سعی کرده به‌واسطه طراحی دشمن‌ها و کارهایی که انجام می‌دهند، لحظاتی متفاوت و بعضی وقت‌ها خنده‌دار را برای مخاطب به‌وجود آورد

اگر تابه‌امروز هیچ بازی‌ای در سبک روگ‌لایک/روگ‌لایت تجربه نکرده‌اید، هیچ‌نگران نباشید، زیرا Rogue Legacy 2 دارای ویژگی‌ای است که ازطریق آن می‌توانید قوانین داخل بازی را شخصی‌سازی کنید. برای مثال، میزان آسیب‌رسانی دشمنان کاهش پیدا کند یا نوار سلامت خود را افزایش داده و Traitهای کاراکترها در شروع بازی را غیرفعال کنید، زیرا این Traitها درواقع چالش شما برای تجربه ران مورد نظر را بیشتر می‌کند. ازاین‌رو بازی ساختار ساده‌تری پیدا می‌کند، اما خیال‌تان را راحت کنم. حتی روی ساده‌ترین قوانین موجود برای تجربه بازی Rogue Legacy 2، می‌تواند جالب باشد، زیرا همچنان مخاطب تازه‌وارد به‌چالش کشیده می‌شود و به‌گونه‌ای نیست که تجربه مخاطب را به کل از بین ببرد.

از نظر بصری، Rogue Legacy 2 یک تجربه کارتونی را به‌نمایش می‌گذارد و ساختار بامزه‌ای دارد. تیم سازنده سعی کرده به‌واسطه طراحی دشمن‌ها و کارهایی که انجام می‌دهند، لحظاتی متفاوت و بعضی وقت‌ها خنده‌دار را برای مخاطب به‌وجود آورد و در انجام این کار هم حسابی موفق بوده است. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، تمامی باس‌های اصلی بازی طراحی منحصربه‌فرد و چالش‌برانگیز دارند و تنوع دشمنان بازی هم برای یک محصول مستقل قابل قبول است. از نظر فنی هم بازی فاقد افت فریم یا باگ خاصی است و بازیکنان تجربه‌ای روان را کسب خواهند کرد.

استفاده از مهارت‌ها در بازی Rogue Legacy 2

موسیقی و صداگذاری‌های Rogue Legacy 2 هم درسطح مطلوبی قرار دارد. با تجربه هر دور، شاهد پخش موسیقی هستیم که به‌خوبی با فضا و اتمسفر بازی هم‌خوانی دارد. بازی فاقد صداگذاری خاصی است، اما واکنشی که قهرمان داستان به هنگام آسیب دیدن از خود به‌نمایش می‌گذارد، بیش‌ازپیش به بامزه و مفرح بودن بازی کمک کرده است. در انتها، Rogue Legacy 2 محصولی است که می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کرده و حتی پس از تمام کردن داستان هم محتویات جذابی را ارائه دهد. روگ لگسی 2 یکی از بهترین تجربه‌های روگ‌لایت چند سال اخیر را دراختیارتان قرار می‌دهد و اگر از کاربران این دسته از بازی‌ها هستید یا به‌‌دنبال محصولی می‌گردید که وارد این سبک شوید، روگ لگسی 2 گزینه مناسبی برای شما است.

بررسی بازی باتوجه به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Rogue Legacy 2

Rogue Legacy 2 به‌خوبی مشکلات نسخه ارلی اکسس خود را رفع کرد و با ارائه یک گیم‌پلی متعادل، سبب شده تا کاربران بتوانند ساعت‌ها سرگرم شوند. طراحی بسیار خوب باس‌های اصلی و سیاه‌چاله‌ها درکنار درخت مهارت‌های غنی و ارتقاهای کاربردی از ویژگی‌های بسیار خوب این بازی روگ‌لایت است. این در حالی است که سیستم ارائه کلاس‌های پیشنهادی در شروع هر ران و به‌صورت تصادفی، موردی است که می‌تواند بعضی از کاربران را اذیت کند. بااین‌حال روگ لگسی 2 گزینه بسیار مناسبی هم برای کاربران قدیمی و هم کاربران تازه‌وارد به‌حساب می‌آید.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • + طراحی متعدد و متنوع کلاس‌های بازی
  • + سیستم مبارزات هیجان‌انگیز و دلچسب
  • + درخت مهارت‌های غنی و تاثیرگذار
  • + طراحی منحصربه‌فرد باس‌های بازی
  • + طراحی متنوع دانجن‌های بازی
  • + ارائه روش‌های متنوع و کاربردی برای قوی‌تر شدن قهرمان بازی

نقاط ضعف

  • - سیستم ارائه کلاس‌های پیشنهادی در شروع هر ران می‌تواند در اوایل بازی بعضی از کاربران را اذیت کند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده