Gran Turismo 7 جزو آن دسته از بازی‌های ریسینگ است که هم کاربران تازه‌وارد و هم کاربران قدیمی را حسابی سرگرم خواهد کرد. با بررسی بازی همراه زومجی باشید.

درمیان بازی‌های ریسینگ آرکید و شبیه‌ساز، سبک دیگری به نام سیم‌کید هم وجود دارد که ترکیبی از شبیه‌ساز و آرکید است. سری‌هایی نظیر DiRT، Forza Motorsport و همچنین Gran Turismo جزو مجموعه‌هایی هستند که ساختاری سیم‌کید داشته تا هم کاربران علاقه‌مند به بازی‌های ماشین‌سواری آرکید و هم کاربران علاقه‌‌مند به بازی‌های ماشین‌سواری شبیه‌ساز را به‌خود جذب کند. دراین‌میان سری Gran Turismo با عرضه نسخه اسپرت در سال ۲۰۱۷ نتوانست آنطور که باید و شاید نظر مخاطبان را به خود جلب کند و پس از معرفی Gran Turismo 7 نگرانی‌هایی وجود داشت از اینکه آیا پالی‌فونی دیجیتال (Polyphony Digital)، سازنده سری گرن توریسمو، می‌تواند به روزهای اوج خود برگردد؟

تماشا از یوتیوب

با شروع بازی Gran Turismo 7 و ورود به World Map بازی وارد حالت کافه خواهید شد. کافه در نقش حالت کمپین گرن توریسمو 7 ظاهر شده و شامل ۳۹ مرحله مختلف است. هر مرحله، سعی دارد شما را با یکی از برندهای ساخت ماشین آشنا کند. برندهایی نظیر لامبورگینی، پورشه، آلفا رومئو و استون مارتین که هرکدام شامل ماشین‌های مختلفی در این نسخه می‌شوند. حال در جریان هر مرحله، باید سه مسابقه را با رتبه حداقل سوم به پایان برسانید تا یکی از سه ماشین درنظر گرفته شده را آزاد و در انتها مرحله مورد نظر در کافه را کامل کنید.

نکته‌ای که وجود دارد، این است که مراحل بخش کافه تنها شامل مسابقه دادن نمی‌شود، بلکه مخاطب را با تاریخچه ماشین‌های برند مورد نظر هم آشنا می‌کند. دراین‌میان بعضی از مراحل هم مربوط‌به انجام مسابقات Championship است تا بتوانید مسابقات جدی‌تری را تجربه کنید. حالت کافه، به‌واسطه‌ی محتوایی که ارائه می‌دهد، تقریبا ۲۰ ساعت مخاطب را سرگرم خواهد کرد. بااین‌حال ای کاش تیم سازنده از مراحل بیشتری استفاده می‌کرد تا کاربران بتوانند با برند‌های متعددتری آشنا شوند و در مورد آن‌ها اطلاعات کسب کنند.

رانندگی در شرایط ابری و آفتابی Gran Turismo 7

سری گرن توریسمو همیشه به انجام مسابقات متعدد و کسب پول معروف بوده و نسخه هفتم از این قاعده مستثنا نیست

محتویات گرن توریسمو 7 فقط به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود. جدا از کافه، دو بخش درایوینگ لایسنس و Mission هم درنظر گرفته شده است. درایوینگ لایسنس، همان کسب گواهینامه است و هر گواهینامه، شامل چالش‌های مختلفی می‌شود. قطعا انجام مسابقات این بخش کمک حال کاربران تازه‌وارد خواهد بود تا با جهان گرن توریسمو آشنا شوند. ازطرفی برای پیشروی در کافه، نیاز دارید تا سطح گواهینامه خود را به درجات بالایی برسانید. بخش مراحل هم شامل مسابقاتی می‌شود که رفته رفته درجه سختی بیشتری پیدا کرده و برای آزاد سازی تمامی دسته‌بندی‌ها، باید سطح خود را بالا ببرید.

کاربران تازه‌وارد درظاهر و پس از تجربه ۱۰ الی ۱۵ مسابقه، شاید با خود فکر کنند که پول درآوردن در بازی بسیار سخت بوده و نمی‌توانند ماشین‌های مد نظر خود را خریداری کنند. این در حالی است که سری گرن توریسمو همیشه به انجام مسابقات متعدد در راستای کسب پول معروف بوده و نسخه هفتم از این قاعده مستثنا نیست. بااین‌حال انجام محتویات داستانی بازی هزینه و پول خوبی را در اختیار شما قرار داده و می‌توانید ماشین‌های مدنظر خود را خریداری کنید. درواقع هرقدر که رتبه خوبی را در مسابقات چالش‌ها داشته باشید، پول بهتری را کسب می‌کنید و این روند، باعث شده تا بازی سیستم پاداش عادلانه‌ای داشته باشد.

رانندگی در مسابقات جمپیون شیپ Gran Turismo 7

بدین‌صورت که کاربران تازه‌وارد، پاداشی درخور تلاش و مهارت خود و کاربران حرفه‌ای هم پاداشی را درخور مهارت و تلاش خود کسب خواهند کرد. محتوای یک بازی ریسینگ زمانی جذابیت خود را به‌نمایش می‌گذارد که بازی موردنظر باتوجه به سبکی که ارائه می‌دهد، بتواند تجربه‌ی ماشین‌سواری خوبی را ارائه دهد. گرن توریسمو 7 یک بازی سیم‌کید است و این گفته بدین معنا است که هم شاهد المان‌های شبیه‌سازی و هم المان‌های آرکید هستیم. از حیث المان‌های آرکید بازی تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد. هندلینگ ماشین‌ها نه آنقدر شبیه‌سازی شده و مطابق با شرایط جوی و واقعی است، نه آنقدر دور از واقعیت که کاربران بازی‌های شبیه‌سازی نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

چیزی که باعث شده بازی از نظر شبیه‌سازی، بتواند تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه دهد، شرایط آب و هوایی مختلف و سیستم تیونینگ بازی است

هر ماشین هندلینگ و ساختار فنی مخصوص‌به خود را دارد و چیزی که باعث شده بازی از نظر شبیه‌سازی، بتواند تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه دهد، شرایط آب و هوایی مختلف و سیستم تیونینگ بازی است. شرایط آب و هوایی آفتابی، ابری و همچنین بارانی هرکدام تاثیر متفاوتی را روی گیم‌پلی بازی می‌گذارند. زمانی‌که هوا آفتابی است، با ایده‌آل‌ترین شرایط مسابقه می‌دهید و شاید تنها وزش باد و مسیر آن باشد که تاحد کمی روی هندلینگ ماشین شما تأثیرگذار باشد. این در حالی است که هوای ابری و مخصوصا بارانی، بیشترین تاثیرگذاری را دارند. در شرایط هوای بارانی، باتوجه‌به‌شدت باران، هندلینگ و تسلط شما روی ماشین متفاوت خواهد بود و دقیقا اینجا جایی است که سیستم تیونینگ بازی نقش کلیدی‌ای را ایفا می‌کند.

حالت موزیک لایبرری بازی Gran Turismo 7

GT7 یکی از بهترین تیونینگ‌ها در بازی‌های ریسینگ را به خود اختصاص داده است

در شرایط آب و هوایی ذکر شده، استفاده از لاستیک‌های مخصوص برای ماشین، بهترین گزینه است. برای مثال لاستیک Wet برای هوای بارانی با شدت باران معمولی یا Heavy Wet برای هوای بارانی شدید باعث می‌شوند تا تسلط شما روی اتومبیل در حین مسابقه، بیشتر شود. این مورد برای مسابقات آفرود هم صدق می‌‌کند و تنها استفاده از ماشین‌های مخصوص این نوع مسابقات کافی نیست، بلکه از نظر تیونینگ هم باید لاستیک مخصوص مسابقات آفرود را داشته باشید. شاید با خود یگویید که باتوجه به این موارد و شبیه‌ساز بودن بازی، سیستم تیونینگ گرن توریسمو 7 می‌تواند ساختار پیچیده‌ای داشته باشد.

این در حالی است که GT7 یکی از بهترین تیونینگ‌های بازی‌های ریسینگ را به خود اختصاص داده است. بخش تیونینگ شامل قسمت‌های مختلفی شده که با ارتقای سطح کلی خود در بازی، می‌توانید آن‌ها را در دسترس قرار دهید. نکته جالب این است که برای قوی‌تر کردن قدرت هر ماشین، اصلا نیازی نیست که به‌سراغ اجزای شاخه جدیدتر بروید، بلکه باید از هر شاخه، بهترین گزینه را برای ماشین خود انتخاب کنید. همچنین می‌توانید از نظر ظاهری هم تغییراتی را اعمال کرده و با طراحی‌های مختلف، اتومبیل خود را زیباتر کنید.

مسابقه در هوای صاف در Gran Turismo 7

مدت زمان لود صفحات بازی باتوجه به سرعت اینترنت شما می‌تواند سریع یا کُند باشد

گرن توریسمو 7 تلاش بسیاری برای برای ارائه یک حس واقع‌گرایانه داده است. وجود بخش کارواش، یکی از مواردی است که حس و حال جالبی به بازی بخشیده است. پس از اینکه با یک ماشین چند مسابقه مختلف را کامل کردید، کارواش و شستن ماشین می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد، زیرا باعث می‌شود عملکرد اتومبیل مورد نظر بهتر شود. به‌عبارتی با ورود به کارواش، عملکرد بخش‌های مختلف ماشین شما به‌نمایش گذاشته می‌شود و باتوجه‌به رنگ‌بندی انجام شده، می‌توانید ماشین خود را شسته یا در زمان دیگری به کارواش مراجعه کنید.

جدا از محتویات ذکر شده، بخش چندنفره گرن توریسمو 7 هم برای علاقه‌مندان به رقابت‌های آنلاین تجربه خوبی را ارائه می‌دهد. با ورود به این قسمت، می‌توانید لابی ساخته شده توسط سایر کاربران را مشاهده و باتوجه به پینگ خود وارد آن‌ها شوید. شاید در ظاهر بخش چندنفره بازی محتوای خاصی نداشته باشد. درواقع محتوا را باید خودتان با تغییر مسابقات کاستوم شده درجریان ساخت لابی، اعمال کنید. ازاین‌رو می‌توانید مدام لابی با قوانین و ساختاری را بسازید که از یکدیگر متمایز بوده و تجربه‌ی متنوع، هیجا‌ن‌انگیز و بعضی وقت‌ها چالش‌برانگیز را ارائه می‌دهد.

پیست کوهستانی بازی Gran Turismo 7

مهم نیست که به حالت عکاسی در بازی‌های ویدیویی علاقه دارید یا خیر، گرن توریسمو 7 با این بخش می‌تواند حسابی شما را غرق خود کند

نسخه هفتم، دارای یک حالت جدید به اسم Music Library است. دراینجا بازیکنان باید مسابقاتی را کامل کنند که در جریان آن یک موزیک مشخص پخش شده و تا تمام شدن موسیقی مورد نظر، قادر به تجربه بازی هستید. درواقع مسابقات شبیه به Time Trialهای سایر بازی‌های ریسینگ بوده و با عبور از چک‌پوینت‌ها، به زمان باقی‌مانده از پخش موسیقی اضافه می‌شود. به‌خودی خود، موزیک لایبرری تجربه‌ای است که انجام دادن یا ندادن آن فرقی نمی‌کند و حتی اگر یک بار هم به‌سراغ آن نروید، چیزی از دست نمی‌دهید. تیم سازنده می‌توانست با ترکیب این حالت در قالب مسابقه‌های کافه یا حتی Missionها تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد.

از نظر بصری، Gran Turismo 7 را می‌توان تجربه‌ی چشم‌نوازی دانست. نورپردازی در شرایط آب و هوایی مختلف درکنار دقت بالا به جزئیات محیطی و داخل ماشین‌ها، سبب شده تا گرن توریسمو ۷ در این زمینه بتواند تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، از نظر تنوع پیست، تمامی پیست‌ها به‌جز سه پیست برگرفته از مدل واقعی خود بوده و تمامی جزئیات‌ آن‌ها به بهترین شکل ممکن دراینجا شبیه‌سازی شده است. همچنین وجود بیش از ۴۲۰ ماشین، سبب شده تا GT7 از این حیث تجربه‌ی کاملی را ارائه دهد. دراین‌میان بد نیست اشاره‌ای هم به حالت عکاسی بازی Gran Turismo 7 داشته باشم. حالت عکاسی بازی با پس‌زمینه‌های زیبای خوب حسابی دل شما را برای تهیه عکس‌های چشم‌نواز و خیره‌کننده می‌برد.

مسابقه با شورلت در Gran Turismo 7

مهم نیست که به حالت عکاسی در بازی‌های ویدیویی علاقه دارید یا خیر، گرن توریسمو 7 با این بخش می‌تواند حسابی شما را غرق خود کند. از نظر فنی هم بازی فاقد افت فریم یا باگ خاصی است و تجربه‌ای روان و بی‌نقص را ارائه می‌دهد. صداگذاری یکی از مهم‌ترین فاکتورهای بازی‌های ریسینگ بوده و گرن توریسمو 7 کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده است. صدای موتور ماشین‌ها طراحی منحصربه‌فردی داشته و باتوجه‌به تغییر زاویه دوربین از خارج ماشین به داخل ماشین، نوع صداگذاری بازی هم تغییر پیدا می‌کند.

موسیقی‌های بازی هم حس و حال خوبی را در حین انجام مسابقات القا می‌کند و تیم سازنده سعی کرده به‌واسطه‌ی بعضی از آهنگ‌ها، حس و حال نوستالوژی را برای کاربران قدیمی شبیه‌سازی کند. در انتها، Gran Turismo 7 یکی از بهترین تجربه‌های ریسینگ چند سال اخیر است و چه کاربران تازه‌وارد و چه کاربران قدیمی، می‌توانند ساعت‌ها خود را با محتویات آن سرگرم کنند.

تجربه بازی باتوجه به نسخه پلی استیشن 5 انجام شده است


منبع زومجی

Gran Turismo 7

پس از برآورده نشدن انتظارات کاربران با Gran Turismo Sport، پالی‌فونی دیجیتال به‌خوبی به بازخوردهای کاربران گوش داده و Gran Turismo 7 دقیقا همان محصولی است که هواداران این سری در گذشته منتظر آن بودند. وجود یک حالت کمپین به نام کافه درکنار حالت‌های مختلف دیگر نظیر درایوینگ لایسنس و Mission سبب شده تا نسخه هفتم به یک تجربه غنی و همچنین لذت بخش برای هواداران بازی‌های سیم‌کید تبدیل شود. همچنین ترکیب شرایط آب و هوایی با سیستم تیونینگ به خوبی روی گیم‌پلی و هندلینگ ماشین‌ها تاثیرگذار است و مدام باید به موارد مختلفی برای موفق شدن توجه کنید.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • + طراحی بسیار خوب بخش کافه و ترکیب آن با گیم پلی گرن توریسمو
  • + طراحی منحصربه‌فرد ماشین‌ها
  • + بیش از ۴۲۰ ماشین متنوع
  • + شبیه‌سازی دقیق ماشین‌های بازی
  • + گرافیک چشم‌نواز
  • + صداگذاری‌های بسیار خوب
  • + استفاده مناسب از شرایط آب و هوایی در گیم‌پلی بازی
  • + تیونینگ دقیق و کارآمد

نقاط ضعف

  • - حالت موزیک لایبرری استفاده کارآمدی ندارد
  • - مراحل کافه می‌توانست بیشتر باشد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده