فرام‌سافتور با ساخت بازی Elden Ring نشان داد که در ارائه دنیایی جهان باز مهارت خاصی دارد و می‌تواند بازیکنان را به‌خوبی سرگرم کند.

در جریان چند سال اخیر شاهد افزایش بازی‌های سولزلایک بوده‌ایم، اما ارائه یک بازی با کیفیت، موردی است که کمتر به چشم خورده است. بااین‌حال، در زمان معرفی بازی Elden Ring در مراسم E3 2019، هوادارام بازی‌های سولزلایک حسابی خوشحال شدند، زیرا فرام‌سافتور دست به معرفی محصولی زد که از آن به‌عنوان یک بازی کاملا جدید یاد می‌شد. بااین‌حال الدن رینگ دو سال در سکوت خبری به‌سر برد تا اینکه تریلرهایی از گیم‌پلی و جهان بازی منتشر شد. ازاین‌رو شاهد شباهت‌هایی به ساخته‌های قبلی فرام‌سافتور، مخصوصا سری Dark Souls بودیم و این نگرانی به‌وجود آمد که شاید الدن رینگ آن المان‌های جدید را نداشته باشد و صرفا همان دارک سولز در دنیایی جهان باز باشد.

تماشا از یوتیوب

Elden Ring محصولی است که شباهت‌هایی به ساخته‌های قبلی فرام‌سافتور دارد، اما المان‌هایی را هم در دل خود قرار داده تا حس و حال یک محصول جدید و تازه به هواداران این استودیو ژاپنی انتقال داده شود. داستان بازی حول سرزمینی به نام Lands Between روایت می‌شود که لردهای آن پس از ناپدید شدن ملکه ماریکا و تکه تکه شدن الدن رینگ، هرکدام یکی از شاردها را به‌دست آورده‌اند. حال بازیکن در نقش یک Tarnished تبعید شده به سرزمین لندز بیتوین فراخوانده می‌شود تا تمامی لردها را از بین برد و شاردهای الدن رینگ را جمع‌آوری کند. در نتیجه، مسیر تبدیل شدن به الدن لرد را طی خواهید کرد.

روایت داستانی بازی‌های فرام‌سافتور معمولا بدین شکل است که ازطریق یک میان‌پرده در ابتدای بازی، قصه کلی ارائه می‌شود و چیزی که مخاطب را به خود جذب می‌کند، اسطوره‌شناسی است. اطلاعاتی که با گشت‌و‌گذار در جهان بازی، خواندن آیتم‌ها و صحبت با NPCها و انجام مأموریت‌های‌شان کسب می‌شوند. در الدن رینگ شاهد یک اسطوره‌شناسی جذاب و جهانی مرموز هستیم که مخاطب را مجبور به گشت‌وگذار در یک دنیای وسیع می‌کند. همچنین تعامل با کاراکترها سبب می‌شود تا بیش‌ازپیش با آن‌ها آشنا شوید و بعضی از آن‌ها، نقش مهمی در داستان بازی و نحوه اتمام آن دارند؛ زیرا جدیدترین ساخته فرام‌سافتور دارای پایان‌بندی‌های مختلف است.

محیط‌های چشم نواز Elden Ring

سیستم شب و روز بازی پویا بوده و روی بعضی از دشمنان بازی تأثیرگذار است

گیم‌پلی اصلی‌ترین فاکتوری است که Elden Ring را به یک محصول جذاب، دوست داشتنی و ارزشمند تبدیل کرده است. با شروع بازی، باید کاراکتر خود را ساخته و شخصی‌سازی کنید. سیستم کاراکتر ساختن الدن رینگ به شما این اجازه را می‌دهد تا تغییرات مختلفی را روی شخصیت خود اعمال کرده و آن را مطابق چیزی که دوست دارید، بسازید. همچنین به‌دنبال آن باید یکی از ۱۰ کلاس بازی را انتخاب کنید. کلاس‌هایی که بعضی از آن‌ها مثل سامورای نوار استامینا زیادی را در ابتدای بازی در اختیار شما قرار می‌دهند و بعضی دیگر مثل Astrologer، به شما اجازه می‌دهد تا در استفاده از جادو قدرت بالایی داشته باشید.

البته که رفته رفته به‌لطف سیستم ارتقای کاراکتر، می‌توانید تغییراتی را روی کلاس خود اعمال کنید و بعضی از آن‌ها را به یک کلاس هیبریدی تبدیل کرده تا مزیت‌های بیشتری کسب کنید. به‌عبارتی این شما هستید که شیوه مبارزه‌ای خود را تعیین می‌کنید. شخصی‌سازی شیوه مبارزه فقط به انتخاب کلاس و ارتقای کاراکتر ختم نمی‌شود، بلکه سیستم مبارزات و مواردی مثل سلاح‌ها و مهارت‌ها چیزی است که این مورد را بیش‌ازپیش عمیق‌تر می‌کند. سلاح‌های بازی طراحی متنوع و متعددی داشته و می‌توانید باتوجه‌به سلیقه خودتان، یکی از سلاح‌ها را انتخاب کنید. دراین‌میان جدا از جادوها که مختص‌به کلاس‌های استفاده کننده از جادو است، تعدادی مهارت‌ هم برای سلاح‌های بازی طراحی شده است.

نبرد میکوئلا و ژنرال راد در Elden Ring

نوع استفاده از مهارت‌ها بدین شکل است که هرکدام مختص به یک سلاح نیست و می‌توانید آن‌ها را روی سلاح‌های مختلفی قرار دهید. ازاین‌رو دست شما برای استفاده از یک شمشیر با مهارت دلخواه، باز است. فرام‌سافتور برای گشت‌وگذار بهتر بازیکن در سرزمین Lands Between از یک اسپریت مونت (Spirit Mount) به نام تورنت استفاده کرده است. به‌واسطه‌ی تورنت می‌توانید در محیط به گشت‌وگذار پرداخته و ازطریق Spiritspringها به نقاط مختلف محیط دسترسی پیدا کنید. بااین‌حال استفاده از تورنت فقط به گشت‌وگذار ختم نمی‌شود، بلکه در مبارزات هم می‌توانید از تورنت استفاده کنید. بعضی از مینی باس‌های بازی به‌گونه‌ای طراحی شده است که بتوانید از تورنت در میدان نبرد استفاده کنید.

مبارزه در دانجن Elden Ring

سیستم مبارزات درحالی که از اسپریت مونت خود استفاده می‌کنید، تجربه‌ی متفاوت و لذت بخشی را ارائه می‌دهد و طراحی خوبی هم دارد. تمامی موارد ذکر شده در گیم‌پلی بازی زمانی اوج لذت خود را نشان می‌دهند که دنیای بازی طراحی با کیفیتی داشته باشد. آن هم زمانی‌که با یک محصول جهان باز طرف هستیم. فرام‌سافتور با خلق الدن رینگ نشان داده که تبهر خاصی در خلق یک دنیای وسیع و پر رمز و راز دارد. جهانی که به هیچ‌وجه توخالی نیست و هر گوشه از آن مواردی برای کاربر تعبیه شده است. هرچیزی که در Elden Ring باعث بهتر و قوی‌تر شدن شما می‌شود، به گشت‌وگذار در محیط‌های بازی گره خورده است. وجود آیتم‌های ارتقا فلاسک، آیتم‌های ارتقا دهنده قدرت بازیابی نوار سلامت توسط فلاسک درکنار آیتم‌های ارتقا دهنده سلاح و باف‌های مختلف، از جمله مواردی هستند که کاربر با گشت‌وگذار در جهان الدن رینگ آن‌ها را کسب خواهد کرد.

هرچیزی که در Elden Ring باعث بهتر و قوی‌تر شدن شما می‌شود، به گشت‌وگذار در محیط‌های بازی گره خورده است

دراین‌میان اشاره کنم که می‌توانید بدون گشت‌و‌گذار هم به انتهای بازی برسید. به‌عبارتی ساختار جهان الدن رینگ بدین صورت است که یک هدف برای شما درنظر گرفته شده و برای رسیدن به اون هدف، باید باس‌های اصلی بازی را از بین ببرید. این باس‌ها اولویت‌بندی نشده‌اند و می‌توانید به هر نقطه‌ای که خواستید، سفر کرده و صرفا دمی‌گادهای ملکه ماریکا را از بین ببرید. تیم سازنده از مورد جالبی برای مسیریابی باس‌های اصلی در الدن رینگ استفاده کرده است. در هر بخش از سرزمین Elden Ring، تعدادی Site of Grace طراحی شده است. Site of Graceها مکانی هستند که بازیکن جدا از ذخیره کردن بازی خود، می‌تواند سطح خود را افزایش داده، تعداد فلاسک‌ها را تغییر یا آن‌ها را تغییر دهد و تعدادی فعالیت دیگر که باعث اعمال تغییرات روی ساختار بازی کردن‌تان می‌شود.

محیط کویری Elden Ring

پاداش‌هایی که از پاکسازی سیاه‌چاله‌های فرعی کسب می‌کنید، موردی است که شما را مجبور می‌کند تا آن‌ها را کامل کنید

حال برای مسیر یابی، Site of Graceهای اصلی به‌واسطه‌ی یک نور درخشان، جهت را به شما نشان می‌دهند. ازاین‌رو با دنبال کردن آن‌ها، به محل باس آن منطقه دسترسی پیدا می‌کنید. بااین‌حال یک هاب کلی هم برای Elden Ring طراحی شده که قهرمان داستان در آن‌جا می‌تواند با NPCهای بازی تعامل داشته باشد و سلاح‌های خود را ارتقا داده یا از مهارت‌های مختلفی برای آن‌ها استفاده کند. تنها مواردی که سبب شده گیم‌پلی الدن رینگ بی‌نقص نباشد، طراحی مینی‌باس‌ها و تاحدی دوربین بازی است. مینی‌باس‌ها می‌توانستند طراحی متنوع‌تری داشته باشند. بااینکه تعداد آن‌ها بالا است، اما بعضی از آن‌ها بیش از دوبار در نقاط مختلف بازی به‌عنوان مینی‌باس حضور دارند. همچنین دوربین بازی هم در اندک سکانس‌ها باعث اذیت شدن مخاطب می‌شود.

طراحی سیاه‌چاله‌های فرعی هم خوب است و حسابی مخاطب را به‌چالش می‌کشند. ارزشمند بودن پاداش‌هایی که از این سیاه‌چاله‌ها کسب می‌کنید، موردی است که شما را مجبور می‌کند تا آن‌ها را کامل کنید. سیاه‌چاله‌های اصلی الدن رینگ هم درواقع پیشروی در بخشی از محیط اصلی است که به نبرد با لرد آن منطقه ختم می‌شود. از نظر درجه سختی، الدن رینگ هم می‌تواند سخت‌تر و هم ساده‌تر باشد. اگر مدام به گشت‌وگذار بپردازید و به مواردی مثل ارتقای کاراکتر یا سلاح خود اهمیت دهید، چالش بازی بیش‌ازپیش کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که اگر به این موارد توجه نکنید و دقت لازم را نداشته باشید، بازی به بدترین شکل ممکن شما را مجازات خواهد کرد. البته که وجود مواردی مثل احضار اسپریت‌ها یا حتی بخش کوآپ بازی، به شما اجازه می‌دهد اگر اهل به چالش کشیده شدن نیستید یا می‌خواهید درکنار دوستان خود به تجربه‌ی بازی بپردازید، از جهان الدن رینگ لذت ببرید.

نبرد با گودریک در Elden Ring

طراحی باس‌های اصلی به بهترین شکل ممکن انجام شده و هرکدام از آن‌ها مکانیسم‌های مخصوص‌به خود را دارند

سیستم کوآپ بازی به شما اجازه می‌دهد تا با دو عدد از دوستان خود مشغول تجربه بازی شوید یا جهان سایر بازیکنان را Invade کنید. از نظر بصری، Elden Ring یک بازی چشم‌نواز و زیبا به حساب می‌آید. دراینجا نه‌تنها شاهد نورپردازی‌های بسیار خوبی برای محیط‌های بازی هستیم، بلکه از نظر جزئیات محیطی و کیفیت بافت‌ها هم الدن رینگ در سطح بسیار خوبی قرار دارد. با ورود به بعضی از محیط‌ها فقط دوست دارید به محیط خیره شده و زیبایی آن لذت ببرید. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، طراحی باس‌های اصلی به بهترین شکل ممکن انجام شده و هرکدام از آن‌ها مکانیسم‌های مخصوص‌به خود را دارند. همچنین طراحی بخش ساخت و ساز بازی هم از دیگر مواردی است که به‌خوبی روی گیم‌پلی بازی تأثیرگذار است.

شاید در ابتدا بگویید که این بخش تنوع پایینی دارد، اما هرقدر که بیشتر بگردید و دستورهای ساخت بیشتری را کسب کنید، سیستم ساخت و ساز Elden Ring غنی و غنی‌تر می‌شود. از حیث فنی هم بازی در سطح خوبی قرار دارد و شاهد افت فریم یا باگ خاصی نیستیم. موسیقی یکی از اجزای جدا نشدنی ساخته‌های فرام‌سافتور به حساب می‌آید و الدن رینگ هم از این قاعده مستثنا نیست. مخصوصا زمانی‌که وارد باس فایت‌های بازی می‌شوید، موسیقی‌های گوش‌نواز و حماسی بازی به‌هیچ‌وجه حواس شما را پرت نکرده و باعث تمرکز بیشتر روی مبارزه با باس مورد نظر می‌شود.

چشم‌انداز زیبای Elden Ring

درانتها بازی Elden Ring بااینکه شباهت‌هایی به ساخته‌های قبلی فرام سافتور دارد، اما المان‌های جدید و تازه‌ای را هم در خود جای داده تا بتواند جدا از ارائه تجربه‌ای جدید به کاربران تازه‌وارد، حس و حال تازه‌ای را هم برای کاربران قدیمی به‌وجود آورد. وجود جهانی رمز آلود و ارزشمند چیزی است که می‌تواند ساعت‌ها مخاطب را سرگرم کند.

بررسی بازی باتوجه به نسخه پلی استیشن 5 انجام شده و کد آن توسط ناشر دراختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

Elden Ring

الدن رینگ از نظر داستانی تجربه‌ای مشابه نسبت‌به سایر ساخته‌های فرام‌سافتور را ارائه‌ می‌دهد، اما از نظر گیم‌پلی، یک پکیج کامل و تقریبا بی‌نقص است که تنوع شیوه مبارزه‌ای به لطف مهارت‌ها سلاح‌ها و جادوها متفاوت باشد. بااینکه مینی باس‌های بازی می‌توانستند متنوع‌تر باشند، اما طراحی جهان بازی و باس‌های اصلی به بهترین شکل ممکن انجام شده است. الدن رینگ نزدیک به ۶۰ ساعت مخاطب خود را سرگرم می‌کند، اما جهان رمزآلود آن به‌گونه‌ای طراحی شده که برای فهمیدن تمامی راز و رمز آن باید بیش از این وقت بگذارید.
محمد صادق تواضعی

9.5

نقاط قوت

  • + خلق جهانی رمز آلود و غنی
  • + گرافیک چشم‌نواز
  • + موسیقی گوش‌نواز
  • + کاربردی بودن ترکیب مهارت‌ها روی سلاح‌های مختلف و خلق شیوه‌های مبارزه‌ای متنوع
  • + طراحی بسیار خوب تورنت
  • + طراحی منحصربه‌فرد باس‌های اصلی
  • + طراحی بسیار خوب دانجن‌های فرعی و اصلی

نقاط ضعف

  • - اذیت کننده بودن دوربین در برخی سکانس‌های بازی
  • - طراحی باس‌های فرعی می‌توانست متنوع‌تر باشد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده