The Gunk جزو آن دسته از بازی‌هایی است که با وجود ایده‌های تازه و نو، در سرگرم کردن مخاطب به بهترین شکل ممکن، ناکام مانده است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

خلاقیت، یکی از مواردی است که صنعت بازی‌های ویدیویی را زنده نگه داشته است و بازی‌های مستقل، جزو مواردی هستند که سازنده‌های مستقل به‌واسطه‌ی آن‌ها می‌توانند دست به ریسک زده و یک محصول جدید را خلق کنند. البته بعضی وقت‌ها نوآوری و ایجاد یک تجربه جدید، موفق بودن یک اثر را به‌صورت کامل تضمین نمی‌کند و موارد دیگری نظیر نوع قرارگیری المان‌ها درکنار یکدیگر هم تأثیرگذار است.

پلتفرمینگ‌های بازی The Gunk

بازی، خوب بوده و بازیکن را جذب می‌کند، اما رفته رفته هیجان خود را از دست داده و در انتها، مجددا جذابیت خود را به‌دست می‌آورد

The Gunk، ساخته استودیو Image and Form، جزو آن دسته از بازی‌های خلاقانه‌ای است که سرگرم کننده ظاهر شده، اما مشکلاتی هم دارد که روی تجربه شما تأثیرگذار خواهند بود. داستان بازی، روایت‌گر ماجراجویی رَنی و بِک است. دو روبنده که سیگنال‌های مرموزی را از سمت یک سیاره دریافت و با سفینه خود وارد آن می‌شوند. رنی که بازیکن هدایت آن را برعهده می‌گیرد، با گشت‌و‌گذار در جهان بازی متوجه یک خطر بزرگ می‌شود و حال به کمک دوست خود تلاش می‌کند تا آن را از بین ببرد.

داستان و روایت داستانی بازی دارای فراز و نشیب‌های مختلفی است. شروع بازی، خوب بوده و بازیکن را جذب می‌کند، اما رفته رفته هیجان خود را از دست داده و در انتها، مجددا جذابیت خود را به‌دست می‌آورد. درحالت کلی، داستان The Gunk چیزی نیست که مخاطب بخواهد روی آن سرمایه‌گذاری و تنها به‌خاطر آن The Gunk را تجربه کند. همچنین شخصیت‌پردازی خاصی هم برای شخصیت‌های بازی درنظر گرفته نشده است و تیم سازنده سعی کرده به‌واسطه‌ی گیم‌پلی، کاربران را جذب داستان نگه دارد.

محیط آخرالزمانی The Gunk

این در حالی است که اصلی‌ترین مشکلات The Gunk مربوط‌به گیم‌پلی بازی است. ساختار بازی بدین صورت است که بازیکنان باید با استفاده از دستگاه مکنده‌ای که رنی دراختیار دارد، Gunkها را از بین برده و محیط‌های بازی را پاکسازی کنند. درواقع Gunkها مواد آلوده‌ای هستند که جهان بازی را آلوده کرده و باید با پاکسازی آن‌ها، سرسبزی و سلامت را به محیط‌ها برگردانید. این کار باعث می‌شود تا متریال‌ها و مواردی را آزاد کنید که باعث پیشرفت شما در سیاره مورد نظر می‌شود.

اصلی‌ترین مشکلات The Gunk مربوط‌به گیم‌پلی بازی است

ازاین‌رو گیم‌پلی بازی همیشه در یک ساختار یکنواخت ارائه می‌شود. معمولا در این مدل گیم‌پلی که شما از ابتدا تا انتهای بازی تنها یک کار را انجام می‌دهید، تعدادی ارتقا و فعالیت جانبی قرار می‌گیرد تا بازیکن بتواند روند بازی را تاحدی از یکنواختی خارج کند. حال تیم سازنده ویژگی اسکن کردن را در The Gunk طراحی کرده است. با اسکن کردن آیتم‌های جدید می‌توانید امتیازهای مخصوصی را کسب کرده و با رسیدن این امتیازها به حدنساب مورد نظر، ارتقاهای جدیدی را آزاد می‌کنید.

از بین بردن گانک در بازی The Gunk

ارتقاهای درنظر گرفته شده بااینکه آنطور که باید و شاید متنوع نیستند، اما تاحد کمی روند بازی را متفاوت می‌کنند. برای مثال، دستگاه مکنده شما تنها به مکیدن Gunkها ختم نمی‌شود و می‌توانید با شلیک کردن، یا فرستادن پهپاد برای گمراهی آن‌ها، تاحدی سیستم مبارزاتی خود را تغییر دهید. ازطرفی گشت‌وگذار در جهان بازی و برداشتن متریال‌های جدید، مورد دیگری است که به گیم‌پلی بازی شکل می‌دهد. برای آزادسازی ارتقاها، نیاز به جمع‌آوری منابع مشخصی دارید و ازاین‌رو گشت‌وگذار در جهان بازی، ارزشمند بوده و پاداش آن چیزی جز دوری از یکنواختی نیست.

ایده استفاده شده در گیم‌پلی بازی، مورد جذابی است، اما نحوه پیاده‌سازی آن، نیازمند وجود المان‌های کمکی بیشتری است تا بتواند آنطور که باید و شاید، مخاطب را سرگرم کند

بااین‌حال، تیم سازنده تلاش کرده تا گیم‌پلی The Gunk را از یکنواختی و به تکرار افتادن دور کند، اما از اواسط بازی به بعد، به‌واسطه‌ی طراحی معماهای تکراری و ازطرفی ساختار یکسان و تکراری پیشرفت در بازی، گیم‌پلی The Gunk حسابی یکنواخت می‌شود. این در حالی است که ایده استفاده شده در گیم‌پلی بازی، مورد جذابی است، اما نحوه پیاده‌سازی آن، نیازمند وجود المان‌های کمکی بیشتری است تا بتواند آنطور که باید و شاید، مخاطب را سرگرم کند. جلوه‌های بصری بازی برای یک بازی مستقل در سطح خوبی قرار دارد.

محیط‌های بازی The Gunk

استودیو Image and Form برای جذب کردن مخاطب از نظر بصری، از طراحی‌های فانتزی و رنگارنگی استفاده کرده، اما دراین‌میان مواردی وجود دارد که تاحدی شما را اذیت می‌کند. طراحی محیط‌های بازی سبب شده تا بازیکنان مدام در محیط‌های متنوعی قرار بگیرند و بااینکه سکوبازی‌ها یا همان پلتفرمینگ The Gunk تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد، اما موانع درنظر گرفته شده یا حتی اندک باس فایت‌های قرار گرفته در دل بازی، می‌توانستند طراحی بهتری داشته باشند.

طراحی محیط‌های بازی سبب شده تا بازیکنان مدام در محیط‌های متنوعی قرار بگیرند

اصلی‌ترین مشکل The Gunk در بخش طراحی، مربوط‌به میان‌پرده‌های بازی می‌شود. طراحی انیمیشن‌های حرکتی کاراکترها در بعضی از میان‌پرده‌ها، موردی است که به‌خوبی انجام نشده روی تجربه بازیکن تأثیرگذار است. از حیث فنی هم The Gunk فاقد افت فریم یا باگ خاصی است و کاربران دراین‌بخش می‌توانند تجربه‌ی روانی را کسب کنند. با ورود به محیط‌های مختلف، موسیقی‌های متفاوتی پخش می‌شود و قرار گرفتن آن درکنار تنوع محیط‌ها، حس و حال آرامش‌بخشی را ارائه می‌دهد.

رنی، بکی و ربات خود در بازی The Gunk

در انتها، The Gunk با وجود ایده‌های تازه‌ای که دارد، در سرگرم کردن کاربر به بهترین شکل ممکن ناتوان است، اما اگر در این روزهای زمستانی، به‌دنبال یک بازی جدید و تازه می‌گردید که برای ۶ -۷ ساعت شما را سرگرم کند، The Gunk می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

بررسی بازی باتوجه‌به نسخه کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

The Gunk

استودیو Image and Form با ساخت بازی The Gunk ایده جالب و تازه‌‌ای را پیاده‌سازی کرده است، اما این ایده به‌خاطر وجود مشکلاتی نظیر یکنواختی گیم‌پلی از اواسط بازی، مشکلات طراحی انیمیشن کاراکترها در میان‌پرده و نوع روایت داستان، نتوانسته است به بهترین شکل ممکن خود را نشان دهد. بااین‌حال، موسیقی و طراحی متنوع محیط‌ها اصلی‌ترین مواردی هستند که سبب شده The Gunk با تمام مشکلات خود، گزینه مناسبی برای مواقعی باشد که کاربر هیچ بازی خاصی در فهرست خود ندارد.
محمد صادق تواضعی

7

نقاط قوت

  • + طراحی خوب سکوبازی‌ها
  • + محیط‌های متنوع بازی
  • + ترکیب بسیار خوب موسیقی و ساختار محیطی

نقاط ضعف

  • - روایت داستانی نامناسب
  • - طراحی بد انیمیشن کاراکترها در بعضی از میان‌پرده‌های بازی
  • - یکنواخت شدن گیم‌پلی از اواسط بازی به بعد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده