هیجان‌انگیز، اکشنی نفس‌گیر و هک‌اند‌اسلشی فوق‌العاده؛ گوئیچی سودا با No More Heroes 3 سه‌گانه این مجموعه را باشکوه به پایان می‌رساند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

ترویس داچ‌داون با کاتانای برق‌آسای خود باری دیگر برگشته است تا درمقابل بیگانگان قرار بگیرد و آن‌ها را از رسیدن به اهداف شومشان باز نگه دارد. اگر با مجموعه بازی‌های نو مور هیروز آشنایی داشته باشید، می‌دانید که قرار نیست با یک بازی هک اند اسلش معمولی و کلیشه‌ای طرف باشید. گوئیچی سودا یا بهتر است بگوییم سودا۵۱ دقیقا می‌داند که چطور بازی‌ای تحویل طرفدارانش بدهد که لایق نام این مجموعه باشد. قدمت این مجموعه به بیش از ۱۴ سال می‌رسد و در آخرین نسخه این مجموعه شاهد ترکیبی از المان‌های بازی‌های قبلی هستیم. اگر از طرفداران فیلم‌های قدیمی مثل ET تا بازی‌های رترو هستید، این بازی سعی داشته در داستان و ساختار بصری خود از هرنوع المان‌های خاطره‌انگیزی از انیمه‌ها و فیلم‌ها گرفته تا بازی‌های مشهور کمک بگیرد.

داستان بازی از جایی شروع می‌شود که پسرکی به نام دیمن موجودی بیگانه پیدا می‌کند و دوستی شیرینی شکل می‌گیرد. دیمن این حین به موجود فضایی کمک می‌کند که به فضا، خانه خود برگردد. پس از گذشت سال‌ها فو به زمین برمی‌گردد و موضوعی باعث می‌شود دیمن غافل‌گیر شود. موجود دوست داشتنی دیمن حالا به یک هیولای شرور تبدیل شده که قصد دارد زمین را تحت سلطه خود دربیاورد. فو یک تیم قدرتمند تشکیل داده است تا زمین را نابود کند. اینجا است که ترویس، قهرمان پرادعا، شوخ‌طبع و قدرتمند مجموعه وارد می‌شود تا جلوی بیگانگان بایستد. همین داستان به ظاهر ساده با اینکه شما را با یک سری قهرمان و شرورهای کاملا روراست آشنا می‌کند، حس شیرینی می‌دهد تا رفته رفته با شخصیت‌های بیشتر آشنا شوید و از انگیزه آن‌ها با خبر شوید.

در یوتیوب تماشا کنید

No More Heroes 3 همانند دو بازی اول شما را با یک جدول رتبه‌بندی رو‌به‌رو می‌کند که ۱۰ شخصیت شرور در آن قرار گرفته‌اند. در همان ابتدای بازی همه دشمنان ‌به‌نوعی به شما معرفی می‌شوند. حس بسیار جالی اینجا به بازیکن القا می‌شود؛ طوری که شما می‌دانید حریف‌هایتان چه کسانی هستند و قرار است با چه شخصیت‌هایی دست‌وپنجه نرم کنید؛ دقیقا مانند بازی Most Wanted. 

همان‌طور که در ابتدای بررسی هم اشاره کردیم، گوئیچی سودا با No More Heroes به هیچ‌وجه علاقه به ساخت یک بازی هک‌اند‌اسلش کلیشه‌ای و تکراری نداشته است. تک تک لحظه‌های بازی نو مور هیروز ۳ شما را غافل‌گیر می‌کند؛ از جلوه‌های بصری و عجیب و غیرمنتظره گرفته تا دشمنان خنده‌دار و اغراق آمیز. البته که ساختار کلی بازی No More Heroes 3 به شکلی جهان باز است اما نه جهان‌بازی که فکرش را می‌کنید.

ساختار کلی سبک جهان باز نو مور هیروز ضعف‌هایی دارد که می‌توان گفت تنها نکته منفی بازی هم به این موضوع برمی‌گردد. درواقع ساختار جهان باز بازی به این خاطر در بازی قرار داده شده است که شما با مراجعه به برخی از نقاط نقشه وارد اتاقی شوید و مبارزاتی را انجام دهید. قسمت‌های جهان باز بازی از این نظر ایراد دارد که جزئیات آن به‌شدت ضعیف کار شده است؛ چه از نحوه جابه‌جا شدن در دنیای بازی و چه از NPCها و موانعی که در جهان بازی قرار دارد، تمامی این موارد بسیار خشک و ضعیف کار شده است. به‌طور مثال درحالی‌که سوار موتور ویژه خود هستید اگر با اتومبیلی برخورد کنید، جسم موردنظر به‌طرز خنده‌داری پس از چند فریم از محیط ناپدید می‌شود؛ درحالی که سازندگان می‌توانستند صرفا با پیاده کردن یک انیمیشن انفجار به این ایراد رسیدگی کنند. ایرادات بخش جهان باز بازی به این یک مورد ختم نمی‌شود. حین موتورسواری در شهر صحرایی Thunder Dome با برآمدگی‌هایی در این محیط رو‌به‌رو می‌شوید. جالب است که موتور شما از روی برخی از این برامدگی‌ها عبور می‌کند و از طرفی به برخی از آن‌ها به طرز زشتی گیر می‌کند و ناگهان متوقف می‌شود. موارد این چنینی که شامل گیر کردن به موانع می‌شود، صرفا به گشت‌و‌گذار با موتور در دنیای بازی ختم نمی‌شود. حتی ترویس زمانی هم که مشغول دویدن و پیدا کردن مأموریت‌ها است با چنین مشکلاتی رو‌به‌رو می‌شود. به‌طور مثال نرده‌ها یا سطوحی را می‌بینید که واضح است با پریدن به‌راحتی می‌توانید از روی آن‌ها عبور کنید، اما باز همانند موتور به این موانع گیر می‌کنید و صرفا باید دنبال مسیر صافی برای رسیدن به علامت مأموریت‌ها باشید.

اتاق های مبارزه بازی No More Heroes 3

اگر کلیت بازی را که حس رترو بودن آن است، در نظر بگیریم می‌توان از ایرادات جهان باز بازی چشم‌پوشی کرد؛ چون لذت اصلی نو مور هیروز به مبارزات بازی خلاصه می‌شود. درواقع قسمت‌های جهان‌باز بازی از قسمت اول به نسخه سوم برگشته و صرفا سازندگان نیاز داشتند که گویا قسمت جهان باز بازی را با مأموریت‌های مختلف برگردانند. پیش از آنکه به جزئيات گیم‌پلی بازی بپردازیم، بد نیست به ماهیت اصلی بازی اشاره کنیم. شما در این بازی با یک جدول رتبه‌بندی مواجه می‌شوید که شامل ۱۰ شخصیت شرور است و باید تک تک آن‌ها را شکست دهید. برای شرکت در این مبارزات شما نیاز به جمع‌آوری پول دارید که درواقع بخش جهان‌باز بازی به‌این منظور در بازی پیاده شده است که گیم‌پلی بازی صرفا به مبارزات ختم نشود. با اینکه بخش جهان باز بازی ایرادات بسیار عجیبی دارد اما مأموریت‌هایی که در دنیای این بازی جا گرفته شده است، بامزه و سرگرم‌کننده هستند.

گیم‌پلی مبارزه‌ای No More Heroes 3 به‌شدت اعتیاد‌آور و دیوانه‌کننده است

سازندگان توانسته‌اند با مینی‌گیم‌ها و مأموریت‌های مختلف، تعادلی بین اکشن بدون وقفه آن و انجام کار‌های معمولی ایجاد کنند. این مأموریت‌ها که شما را راهی مینی‌گیم‌های مختلف می‌کند، واقعا طعم شیرینی به بازی می‌دهد. به‌طور مثال در یکی از این مأموریت‌ها باید با دستگاه چمن‌زنی علف‌های یک باغچه را پاکسازی بکنید. در این مینی‌گیم شما می‌توانید دستگاه چمن‌زن را با شتاب در باغچه برانید و علف‌های هرز را از بین ببرید. البته که قابلیت‌های مختلفی فقط برای همین مینی‌گیم در نظر گرفته شده است که لذت آن را چند برابر می‌کند. مینی‌گیم‌های این بازی به مسابقات موتورسواری و حتی کارهای خطرناک‌تر مثل نابود کردن ارتشی از سوسمارهای غول‌پیکر با تانک ختم می‌شود!

مبارزه ترویس با دشمنان در No More Heroes 3

خب بیایید حالا به بخش شیرین بازی بپردازیم و آن هم مبارزات اعتیاد آور و اکشن فوق‌العاده بازی است. واقعا نمی‌دانم از کدوم قسمت مبارزات No More Heroes 3 شروع کنم؛ از حس لذت‌بخش اجرای حرکات کشتی‌کچ یا ضربه تمام کننده کاتانای برقی که دشمنان را به چند قسمت تقسیم می‌کند. تک تک لحظات مبارزه در بازی نو مور هیروز پر شده از آدرنالین که با یک سری جلوه‌های بصری خیلی متفاوت که تاحالا در هیچ بازی‌ ندیدید، روی صفحه‌نمایش شما نقش می‌بندد. همانند نسخه‌های قبلی کاتانای برقی ترویس تاچ‌داون برگشته است. ترویس با کاتانای خود دو نوع ضربه اصلی می‌تواند اجرا کند که یکی شامل ضربه سبک و دیگری ضربه سنگین می‌شود. البته که رفته رفته قابلیت‌های دیگری را برای کاتانای خود باز می‌کند. شما می‌توانید با این دو ضربه، کامبو‌های مختلفی اجرا کنید. اما این فقط گوشه‌ای از سیستم مبارزه فوق‌العاده نو مور هیروز 3 است.

با اجرای ضربات و بالا بردن تعداد کامبوها نوار مخصوصی پر می‌شود که به حرکات قوی‌تر ختم می‌شود. با کم شدن نوار سلامتی دشمنان (که با یک قلب بسیار بامزه و زیبا روی سر هر یک از دشمنان نشان داده می‌شود) شما در انتها می‌توانید یک ضربه تمام کننده قوی و کاری نثار دشمنان بکنید. همین ضربه تمام کننده به طرزی لذت‌بخش است که مدام دوست دارید این کار را انجام دهید؛ البته که باید حواستان جمع باشد که شارژ کاتانای برقی‌تان تمام نشود. بله حین مبارزه شما باید مواظب خالی شدن شارژ شمشیرتان باشید و حین مبارزات آن را شارژ کنید. برای شارژ کردن کاتانا کافی است کلید R را نگه داشته و آنالوگ سمت راست را بچرخانید. البته اگر بازی را روی نمایشگر تجربه می‌کنید باید برای شارژ کردن کاتانا جوی‌کان سمت چپ را با سرعت تکان دهید که از قضا بسیار لذت‌بخش است.

اجرای تکنیک‌های کشتی‌کچ مثل پاوربامب و سوپلکس به‌طرز عجیبی لذت‌بخش است و مدام دوست دارید با استفاده از آن‌ها دشمنان را به در و دیوار بکوبید

برگردیم به آن ضربه کاری و قوی که پس از تمام شدن خون دشمنان اجرا می‌کنید. پس از کشته شدن دشمنان، گردونه‌ای روی صفحه نمایشگر شما نمایان می‌شود و به‌صورت شانسی علامت‌هایی را نشان می‌دهد. این علامت‌ها هرکدام قدرت متفاوتی را در اختیار ترویس قرار می‌دهد. به‌طور مثال نقش بستن علامت‌های مشابه به ترویس اجازه می‌دهد که ضربات بسیار سریعی را حواله دشمنان بکند. قابلیت دیگری ترویس را وارد لباس فضایی مخصوص خود می‌کند که شبیه به Gundam است. اما باز اینجا مبارزات نفس‌گیر بازی تمام نمی‌شود و بازی مدام قابلیت‌ها و مکانیزم‌های مختلفی را جلوی پای شما می‌ریزد تا حس هیجان شما بالا و بالاتر برود. از آن‌جا که ترویس تاچ‌داون عاشق ورزش کشتی‌کچ است، یک سری از حرکات این ورزش هم در بازی می‌بینید. به جرات می‌توان گفت یکی از لذت‌بخش‌ترین حرکاتی که در بازی اجرا می‌کنید همین تکنیک‌هایی مثل سوپلکس، پاور بامب و... است که به‌طرز عجیبی حس رضایت‌بخش به بازیکن می‌دهد.

ترویس تاچداون در مقابل باس بازی No More Heroes 3

درکنار حملات اصلی، شما چهار قابلیت اصلی هم دارید که با استفاده از دستگاهی که به‌دست ترویس بسته شده است قابل اجرا هستند. این دستگاه که درواقع یک «دستکش مرگ» با نام Death Glove با طرح جوی‌کان‌های نینتندو سوییچ است و به شما اجازه می‌دهد که استراتژی‌های مختلفی را حین مبارزات پیاده کنید. البته که بدون استفاده از این قابلیت‌ها تقریبا نابود کردن دشمنان غیرممکن می‌شود؛ پس سازندگان بیهوده با اضافه کردن این قابلیت‌ها صرفا قصد شلوغ کردن بازی را نداشته‌اند. یکی از این قابلیت‌ها یک ضربه لگد سنگین است که در صورت اصابت با دشمنان آسیب زیادی را به آن‌ها وارد می‌کند. این قابلیت در اوایل بازی در اختیار شما قرار داده می‌شود و ترویس با یک جمله خیلی گیرا آن را روی دشمنان پیاده می‌کند. این جمله به‌قدری گیرا است که حتی حین انجام کارهای روزمره در منزل مدام آن را با خود مرور می‌کنید و لذت می‌برید.

اقدامی که کمی نامناسب به‌نظر می‌رسد اضافه شدن سه قابلیت دیگر «دستکش مرگ» به‌صورت یکجا است. سازندگان می‌توانستند این قابلیت‌ها را رفته رفته به بازیکن آموزش دهند تا تمرینات لازم برای استفاده از آن صورت بگیرد. اما در اوایل بازی حین یک باس‌فایت سه قابلیت باقی‌مانده یک جا به بازیکن داده می‌شود. این موضوع کمی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد؛ از آن‌جا که بازیکن حین باس‌فایت نمی‌تواند این قابلیت‌ها را آزمایش کند تا آشنایی کافی را به‌دست بیاورد. اما باز بااین‌حال این قابلیت‌ها لایه‌های مختلفی را به گیم‌پلی بازی اضافه می‌کنند. یکی از این قابلیت‌ها حلقه‌ای در میدان مبارزه می‌اندازد و دشمنانی را که در دام این حلقه بیفتند،‌ سرعت حرکتشان به طرز چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند. قابلیت دیگر هم به‌صورت حلقه‌ای است که در هوا شکل می‌گیرد و به‌صورت چند ثانیه یک بار قطعه‌های پیکسلی و نورانی را به سمت دشمنان شلیک می‌کند. آخرین قابلیت هم برای دور کردن دشمنان از شما طراحی شده است؛ با استفاده از این قابلیت می‌توانید دشمنان را به نقطه دورتری پرتاب کنید. قابلیت دلخواه بنده همان ضربه لگد جفت‌پا است که با یک صداگذاری هیجان‌انگیز اجرا می‌شود. همچنین در طبقه پایین خانه ترویس تاچداون محیطی وجود دارد که می‌توانید هم ضربات اصلی و نوار سلامتی خود را ارتقا دهید و همچنین قسمتی هم برای ارتقای دستکش Death Glove اختصاص یافته است.

جزئيات و المان‌های جهان باز بازی از موتورسواری در شهر و دیگر موارد خیلی ضعیف کار شده است

بازی No More Heroes 3 از آن‌جا که فقط برای نینتندو سوییچ ساخته شده است از قابلیت‌های سخت‌افزاری این کنسول هم استفاده می‌کند. تجربه بازی No More Heroes 3 درحالی‌که کنسول روی داک است و شما جوی‌کان‌ها را در دست گرفته‌اید، شدیدا لذت بخش است. به‌طور مثال هنگام ضربه نهایی با کاتانا باید جوی‌کان‌ها را طبق علامتی که روی صفحه می‌بینید، حرکت دهید. همچنین برای شارژ کردن کاتانای خود باید جوی‌کان سمت راست را با سرعت تکان دهید که حس و حال مبارزات بازی را بامزه و سرگرم‌کننده می‌کند.

باس‌فایت‌های بازی No More Heroes 3 قرار نیست شما را مثل بازی‌های هک‌اند‌اسلش دیگر صرفا مقابل یک باسی قرار دهد و شما با یادگیری الگو‌های رفتاری آن‌ها و پیدا کردن نقاط ضعفشان به مبارزه با آن‌ها بروید. باس‌های نو مور هیروز ۳ یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های این بازی هستند؛ چرا که کل بازی حول جدول رتبه‌بندی باس‌های می‌چرخد. بگذارید همین الان به این موضوع اشاره کنیم که باس‌های این بازی قرار است رس‌تان را بکشد. باس‌های این بازی به‌شدت چالش‌برانگیز و برای شکست دادن آن‌ها باید چندین بار تمرین کنید و مهارت‌های مختلفی را کسب کنید. برای جلوگیری از اسپویل کردن فقط به یکی از باس‌های بازی اشاره می‌کنم که از قضا بامزه هم است. در یکی از باس‌ فایت‌ها شما طبق ضرب آهنگی که با استفاده از یک مترونوم روی صفحه‌نمایش داده می‌شود باید سر هر ضرب، کلید‌های کنترلر را سر آن زمان وارد کنید. این حین شما، باس اصلی و چندین دشمن هم درکنار شما این کار را انجام می‌دهند و تعدادی صندلی هم در وسط محیط قرار داده شده است. پس از قطع شدن موسیقی، شما اگر موفق شوید ضرب‌ها را درست وارد کنید، با سرعت بیشتری می‌توانید به صندلی‌های وسط برسید و جای خود را به چنگ بیاورید. پس از پر شدن صندلی‌ها، هر کسی که موفق به نشستن روی صندلی‌ها نشود توسط یک هیولای بزرگ نابود می‌شود. این روند رفته‌رفته با کم شدن صندلی‌ها و بازیکنان ادامه پیدا می‌کند تا اینکه شما و باس باقی می‌مانید. از اینجا دیگر می‌توانید حدس بزنید که باس‌فایت‌های بازی به چه اندازه لذت‌بخش هستند.

موتور ترویس در No More Heroes 3

پس از پرداختن به باس‌ها بد نیست که به شخصیت‌های پردازی کاراکترها هم اشاره کنیم. امکان ندارد پس از تمام کردن بازی، شخصیت‌های این بازی را فراموش کنید. از باس عجیب و شوخ‌طبعی اصلی که برخی اوقات با طنز‌هایش شما را می‌خنداند تا زمانی‌که با حرکتی وحشیانه دست‌های حریفان خود را از جا می‌کند؛ تک تک لحظه‌های این بازی در ذهنتان هک می‌شود.

مثل همیشه آهنگسازان ژاپنی برای No More Heroes 3 سنگ تمام گذاشته‌اند. برخی از قطعات این بازی با سبک الکترونیک شروع می‌شوند و در انتها به سبک راک سنگین تمام می‌شوند. حتی موزیک‌های این بازی هم ما را تا انتهای بازی غافل‌گیر می‌کنند.

بازی No More Heroes 3 تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از ماجراجویی تراویس‌تاچ‌داون با کاتانای برقی‌اش در دنیایی عجیب است؛ دنیایی پر شده از دیالوگ‌های طنزآمیز، مبارزات نفس‌گیر و هزاران جزئياتی که درکمتر بازی می‌توانید آن‌ها را کنار یکدیگر بچشید. با اینکه نو مور هیروز ۳ یک بازی جهان باز نیست و هدف سازندگان هم به‌هیچ وجه ارائه گیم‌پلی جهان باز نبوده، اما باز بااین‌حال ساختار جهان‌باز آن ایرادات زیادی دارد. باز بااین‌حال کافی است فقط یک بار دشمنان خود را یک تکنیک کشتی‌کچ به زمین بکوبید و ایرادهای کوچک آن را فراموش کنید. گوئيچی سودا با نو مور هیروز ۳، این مجموعه را باشکوه به پایان می‌رساند.

 بازی No More Heroes 3 روی نینتندو سوییچ بررسی شده است


منبع زومجی

بررسی بازی No More Heroes 3

بازی No More Heroes 3 تجربه‌ای فراموش‌نشدنی از ماجراجویی تراویس‌تاچ‌داون با کاتانای برقی‌اش در دنیایی عجیب و بی‌رحم است؛ دنیایی پر شده از دیالوگ‌های طنزآمیز، مبارزات نفس‌گیر و جزئياتی که درکمتر بازی‌ای می‌توانید طعم آنها را کنار یکدیگر بچشید. با اینکه نو مور هیروز ۳ یک بازی جهان باز نیست و هدف سازندگان هم به‌هیچ وجه ارائه گیم‌پلی جهان باز نبوده، اما باز با این حال ساختار جهان‌باز آن ایرادات زیادی دارد. با این حال کافی است فقط یک بار دشمنان خود را با یک تکنیک کشتی‌کچ به زمین بکوبید و ایرادهای آن را فراموش کنید. گوئيچی سودا با نو مور هیروز ۳، این مجموعه را باشکوه به پایان می‌رساند.
آراییس نظریان

9

نقاط قوت

  • + سیستم مبارزه به‌شدت هیجان‌انگیز
  • + تعادل جالب بین فضای طنزآمیز و خشن بازی
  • + شخصیت‌‌پردازی عمیق و ماندگار، به‌ویژه برای باس‌ها
  • + باس‌ فایت‌های چالش‌برانگیز، غافل‌گیرکننده و کاملا متفاوت
  • + مینی گیم‌های بامزه و درگیرکننده
  • + موسیقی الکترونیک و دیوانه‌وار بازی

نقاط ضعف

  • - المان‌ها و جزئیات «جهان باز» بازی بسیار ضعیف کار شده است
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده