Tribes of Midgard جزو آن دسته از بازی‌های سروایل و نقش آفرینی است که برای تجربه‌ی لذت بخش، باید درکنار دوستان‌ خود آن را تجربه کنید.

سبک بقا و سروایول یکی از سبک‌های مهم در بازی‌های چندنفره به حساب می‌آید. تابه‌امروز بازی‌هایی نظیر Rust، Don’t Starve Together و Vallheim روانه بازار شده که هرکدام از آن‌ها به‌گونه‌ای سبک سروایول را نشان می‌دهند. جایی‌که بازیکنان باید باهمکاری یکدیگر، زنده بمانند و دشمنان را از بین ببرند. البته دراین‌میان، مواردی مثل جمع‌آوری آذوقه و ساخت و ساز هم جزو المان‌های کلیدی این دسته از بازی‌ها به حساب می‌آید.

مبارزه با یوتن در شب در Tribes of Midgard

در سال ۲۰۱۸ بود که استودیو نورسفل گیمز (Norsfell Games) اعلام کرد که در حال ساخت یک بازی به اسم Tribes of Midgard است که سعی دارد تجربه‌ای جدید و متفاوت را در سبک بقا و اکشن نقش آفرینی ارائه دهد. مدتی است که بازی Tribes of Midgard روانه بازار شده و سؤال این است که باوجود بازی‌های موفق و با کیفیت این سبک، آیا Tribes of Midgard می‌تواند به یک گزینه طولانی مدت برای کاربران تبدیل شود؟ در جواب باید بگویم که Tribes of Midgard با اینکه نوآوری‌هایی دارد، اما بعضی از ضعف‌های گیم‌پلی سبب شده تا ساخته Norsfell Games نتواند آنطور که باید و شاید به یک رقیب جدی برای سایر بازی‌های موفق این سبک تبدیل شود.

معمولا بازی‌های چندنفره سبک بقا، داستان خاصی ندارند و بیشتر روی گیم‌پلی تمرکز می‌کنند. Tribes of Midgard هم جزو این دسته از بازی‌ها است و داستان خاصی را روایت نمی‌کند. بازیکنان در ابتدای بازی خود را در والهالا پیدا کرده و پس از ورود به میدگارد، باید برای زنده‌ماندن و محافظت از دانه Ygdgdrasil تلاش کنند. بااین‌حال گیم‌پلی Tribes of Midgard، چیزی است که درکنار نقاط قوت و مکانیسم‌های جالب، ضعف‌هایی را هم به خود اختصاص داده است.

گشت و گذار در محیط‌های معمولی Tribes of Midgard

Tribes of Midgard دارای بخش تمرینی بسیار ساده‌ای است و تیم سازنده می‌توانست از بخش کامل‌تر و بهتری برای آموزش دادن به کاربران تازه‌وارد به این سبک استفاده کند

با شروع بازی، باید کاراکتر خود را شخصی‌سازی کرده و وارد بازی شوید. سیستم شخصی‌سازی بازی آنطور که باید و شاید گسترده نیست و تنوع قابل قبولی را ارائه نمی‌دهد، اما همیشه می‌توانید قبل از شروع یک دور از بازی کردن، کاراکتر خود را شخصی‌سازی کنید. سپس وارد بخش آموزشی شده و موارد پایه نظیر جمع‌آوری مواد اولیه، آیتم‌های ابتدایی مهم مثل درست کردن کلنگ یا چکش و نحوه جنگیدن و مراقبت از دانه Ygdgdrasil به شما آموزش داده می‌شود. بخش آموزشی در بازی‌های سروایول و بقای تیمی اهمیت بسیاری دارد و طراحی آن باید به‌گونه‌ای باشد که جدا از یاد دادن موارد پایه، شما را با جهان بازی به‌صورت کامل آشنا کند.

این در حالی است که Tribes of Midgard دارای بخش تمرینی بسیار ساده‌ای است و تیم سازنده می‌توانست از بخش کامل‌تر و بهتری برای آموزش دادن به کاربران تازه‌وارد به این سبک استفاده کند. ساختار بازی کردن در Tribes of Midgard هم بدین شکل است که بازیکنان باید مشغول جمع‌آوری آذوقه شده و جدا از اینکه لباس جنگی، سلاح و مواردی مثل معجون را برای خود می‌سازند، باید مشغول ارتقای پایگاه و فروشنده‌های بازی هم شوند. ازاین‌رو کار تیمی نقش مهمی در این دسته از بازی‌ها پیدا می‌کند. اینکه بعضی از بازیکنان مشغول ارتقای فروشنده‌ها شوند و بعضی دیگر وظیفه ساخت سلاح و جمع‌آوری آذوقه را برعهده داشته باشند.

محافظ از دانه Yggdrasil بازی Tribes of Midgard

تمامی این موارد زمانی باعث سرگرم شدن مخاطب می‌شود که طراحی مناسبی داشته باشند و سیستم پاداش هم به‌گونه‌ای باشد که با گشت‌و‌گذار بیشتر در جهان بازی، آیتم‌ها و متریال‌های بهتری را کسب کنند. Tribes of Midgard در این بخش عملکرد مناسبی دارد، اما تعدادی محدودیت سبب شده تا آنطور که باید و شاید از آن لذت نبرید. برای مثال شما قادر به شنا کردن نیستید و از همه مهم‌تر، نمی‌توانید از صخره‌های کوچک یا یک تکه سنگ بالا بروید. همین مورد سبب شده تا به‌خوبی نتوانید در محیط به گشت‌وگذار کامل بپردازید و تعدادی از بخش‌های نقشه بازی، قابل استفاده نباشد.

تعدادی محدودیت سبب شده تا آنطور که باید و شاید از Tribes of Midgard لذت نبرید

هرقدر بیشتر در نقشه Tribes of Midgard پیشروی داشته باشید، دشمنان قوی‌تر و در نتیجه سلاح‌های بهتری را کسب می‌کنید. همچنین تعداد فروشنده بین راهی هم درنظر گرفته شده تا بتوانید یک سری از آذوقه‌های مشخص را از آن‌ها خریداری کنید. یکی از ویژگی‌های بازی‌های بقا، زنده ماندن در تعداد روزهای متفاوت است. زمانی‌که شب می‌شود، دشمنان ویژه‌ای به شما حمله می‌کنند و هر روز که بگذرد، این دشمنان چالش‌برانگیزتر می‌شوند. همچنین با گذشت روزهای مختلف، یک یوتن (Jotunn) به شما حمله‌ور می‌شود. یوتن‌ها، غول‌های بسیار بزرگی هستند که هرقدر تعداد بازیکنان گروه بیشتر باشد، نوار سلامت بیشتری دارد.

گشت و گذار در محیط گرمسیر Tribes of Midgard

وجود حالت تک‌نفره برای بازی‌ای که تمامی مکانیسم‌های آن بر پایه کار تیمی طراحی شده، لذت چندانی ندارد

جدا از مشکلات ذکر شده، سیستم پیشرفت در بازی وابستگی بسیار زیادی به تعداد بازیکنان تیم و نحوه بازی کردن آن‌ها دارد. Tribes of Midgard تا سقف ۱۰ بازیکن را پشتیبانی می‌کند. حال اصلی‌ترین نکته این است که بازی زمانی روی واقعی خود را به شما نشان می‌دهد که به‌صورت گروهی و با دوستان خود به‌تجربه‌ی بازی مشغول شوید، زیرا تمامی مکانیسم‌های بازی برپایه کار تیمی طراحی شده است. حال اگر هم‌تیمی‌های شما توجهی به این قضیه نداشته باشند، آنطور که باید و شاید برای شما لذت بخش نخواهد بود.

ازطرفی Tribes of Midgard دارای حالت تک‌نفره است، اما وجود حالت تک‌نفره برای بازی‌ای که تمامی مکانیسم‌های آن بر پایه کار تیمی طراحی شده، لذت چندانی ندارد و پیشرفت در بازی بسیار آهسته‌تر از زمانی‌که است که به‌صورت چندنفره مشغول تجربه بازی می‌شوید. بااین‌حال، سیستم پاداش Tribes of Midgard فقط به پیدا کردن آذوقه و آیتم‌های بهتر در بازی ختم نمی‌شود و بلکه، تعدادی اچیومنت و چالش‌ کلی هم برای شما درنظر گرفته شده است. مواردی مثل شروع بازی با لباس جنگی و سلاح با ارزش معمولی یا بالاتر، آیتم‌های تزئینی و موارد مشابه باعث شده تا بازیکنان برای زنده ماندن در تعداد روزهای بیشتر، تلاش کنند.

مبارزه با یوتن در روز در Tribes of Midgard

دراین‌میان بد نیست به ویژگی‌هایی مثل Rune و کلاس‌های وایکینگ‌ها هم اشاره‌هایی داشته باشیم. Runeها آیتم‌هایی هستند که در نقش آیتم‌های تقویت کننده ظاهر می‌شوند. بعضی از آن‌ها باعث میزان آسیب‌رسانی شما را تقویت و بعضی دیگر برای مهارت سلاح و سیستم دفاعی کاراکتر ساخته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازطرفی، کلاس‌بندی‌ها به‌گونه‌ای هستند که با انجام کارهای مختلف در Tribes of Midgard آزاد شده و می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. برای مثال با کشتن سه یوتن، کلاس گاردین در دسترس قرار می‌گیرد. طراحی کلاس‌ها در سطح خوبی قرار دارد و تنوع و مکانیسم‌های هرکدام سبب شده تا تلاش بازیکن برای آزاد کردن‌شان ارزشمند باشد.

طراحی کلاس‌ها در سطح خوبی قرار دارد و تنوع و مکانیسم‌های هرکدام سبب شده تا تلاش بازیکن برای آزاد کردن‌شان ارزشمند باشد

از نظر بصری، بازی Tribes of Midgard دارای طرای فانتزی و رنگارنگ است و همین مورد، سبب شده تا شاهد ساختاری متفاوت نسبت به سایر بازی‌های این سبک باشیم. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، طراحی لباس‌ها، سلاح‌ها و آیتم‌ها در سطح خوبی قرار دارد، اما دشمنان بازی آنطور که باید و شاید متنوع طراحی نشده است. همچنین طراحی بازی به‌گونه‌ای است که شامل محیط‌های سردسیر، گرمسیر و معمولی می‌شود. ازاین‌رو برای اینکه بتوانید در محیط‌های سردسیر و گرمسیر پیشروی داشته باشید، باید از معجون‌های مخصوصی استفاده کنید.

کلاس واریور بازی Tribes of Midgard

همین مورد سبب شده تا گیم‌پلی بازی در تمامی محیط نقشه بازی ساختار مشابهی نداشته باشد و شاهد تنوع و تلاش بیشتر برای زنده‌ماندن و پیشروی در جهان بازی باشیم. یکی دیگر از طراحی‌هایی که روی گیم‌پلی بازی نقش مستقیم دارد، طراحی نوع مرگ در بازی است. در Tribes of Midgard اگر بمیرید، لوت‌های شما از بین نمی‌رود و برای مدت مشخصی در محیط قرار می‌گیرد. ازاین‌رو اگر مجددا به محل مرگ خود برگردید، می‌توانید لوت‌ها را برداشته و به ادامه پیش‌روی خود ادامه دهید. از نظر فنی هم Tribes of Midgard فاقد افت فریم یا باگ خاصی است و کاربران به‌راحتی می‌توانند بازی را تجربه کنند.

موسیقی‌های بازی هم در سطح خوبی قرار دارد و در منوی بازی شاهد موسیقی خوبی هستیم. نکته جالب بازی Tribes of Midgard، استفاده از ترکیب زبان سوئدی و ایسلندی است که به آن High Midgardian گفته می‌شود. در انتها، Tribes of Midgard بااینکه دارای نوآوری‌های خوب و جالبی است، اما بعضی از محدودیت‌های آن اذیت کننده ظاهر می‌شود و ازطرفی، اگر با دوستان خود به‌سراغ بازی نروید، بیش از چند ساعت بیشتر قادر به تجربه‌ی بازی نخواهید بود.

بررسی بازی بر اساس نسخه کامپیوتر صورت گرفته است


منبع زومجی

Tribes of Midgard

Tribes of Midgard از نظر گیم‌پلی نوآوری‌ها و موارد جالبی را در خود جای داده است. وجود معجون‌های مخصوص برای محیط‌های گرمسیر و سردسیر بازی و همچنین از بین نرفتن لوت‌ها، سبب شده تا جدا از به چالش کشیده بشدن بازیکنان، کاربران جدید هم بتوانند با Tribes of Midgard ارتباط برقرار کنند. این در حالی است که Tribes of Midgard شامل یک سری محدودیت مثل عدم قابلیت بالا رفتن از صخره یا شنا کردن در دریاچه‌های کوچک می‌شود و همچنین جذاب نبودن بازی به‌صورت تک‌نفره و چندنفره، باعث شده تا آنطور که باید و شاید نتواند پتانسیل واقعی خود را به نمایش بگذارد.
محمد صادق تواضعی

7

نقاط قوت

  • + چالش‌برانگیز و جذاب‌تر شدن گیم‌پلی به واسطه‌ی مواردی مثل ساختار منحصربه‌فرد محیط‌ها
  • + ارتقای شخصیت به واسطه‌ی لوت‌ها و آیتم‌هایی که می‌سازید، کارآمد بودن خود را نشان می‌دهد
  • + طراحی خوب و متنوع کلاس‌های بازی
  • + طراحی خوب و ارزشمند سیستم پاداش بازی

نقاط ضعف

  • - عدم استفاده از ویژگی شنا کردن در محیط‌های آبی کوچک
  • - عدم قابلیت بالا رفتن از تکه سنگ‌ها و صخره‌های کوچک
  • - تنوع پایین دشمنان
  • - جذاب نبودن تجربه بازی به‌صورت تک‌نفره
  • - بخش تمرینی خیلی سطحی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده