بازی Wonhon A Vengeful Spirit باتوجه به ایده داستانی خوبی که دارد، نتوانسته تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد و سرگرم کننده ظاهر شود. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

زنده شدن پس از مرگ یا تلاش برای زنده شدن مجدد و انجام کارهای مختلف در این راستا، موردی است که تابه‌امروز به دفعات مختلفی در صنعت بازی‌های ویدیویی مورد استفاده قرار گرفته است. بوسان سانای گیمز (Busan Sanai Games) با توسعه بازی Wonhon A Vengeful Spirit به‌سراغ ایده زنده شدن پس از مرگ و بهایی که دارد، رفته است. بااین‌حال تنها استفاده از یک ایده جالب، تضمین کننده موفقیت یا عدم موفقیت یک بازی ویدیویی نیست و موارد دیگری هم در این مورد دخیل هستند.

نحوه تسخیر بدن دشمنان در Wonhon: A Vengeful Spirit

مشکل این است که نوع روایت Wonhon A Vengeful Spirit به اندازه‌ای جذاب نیست که مخاطب را برای کسب سرنخ‌های داستانی تشویق کند

داستان Wonhon A Vengeful Spirit در ۲۰ میلادی در کشور کره جنوبی روایت می‌شه؛ جایی که کاراکتر اصلی داستان به خاطر حمله‌ای که به دهکده شده، به همراه خانواده خود کشته شده است. حال قصد دارد که مجددا زنده شود، اما هر چیزی بهایی داشته و برای رسیدن به آرزوی خود باید خواسته‌های سایر روح‌ها و افراد کشته شده در دهکده را برآورده کند. بازی Wonhon A Vengeful Spirit با یک ایده داستانی خوب شروع می‌شود، اما روایت مناسبی ندارد.

در گوشه و کنار بازی سازنده سعی کرده به‌واسطه‌ی المان‌های مختلف داستان را مرموز جلوه دهد تا کاربر به‌واسطه‌ی پشت سر گذاشتن مراحل، سرنخ‌های مختلفی کسب کند، اما مشکل این است که نوع روایت Wonhon A Vengeful Spirit به اندازه‌ای جذاب نیست که مخاطب را برای کسب سرنخ‌های ذکر شده تشویق کند. همچنین بازی فاقد شخصی‌سازی خاصی است و هیچ اطلاعاتی از گذشته شخصیت اصلی، خانواده او، علت دقیق حمله سربازها به دهکده و حتی شخصیت شرور داستان در اختیار مخاطب قرار داده نمی‌شود.

دشمنان جدید در Wonhon: A Vengeful Spirit

Wonhon A Vengeful Spirit یک بازی اکشن ماجراجویی با المان‌های مخفی‌کاری و تاکتیکی است. در این دسته از بازی‌ها نوع پیاده‌سازی المان‌ها و تنوعی که ارائه می‌دهند، اهمیت بالایی دارند. بازیکن در جریان ۱۷ مرحله باید خواسته‌های سایر روح‌ها را کامل کند. این خواسته‌ها شامل نجات دادن یک شخص، پیدا کردن یک آیتم خاص یا کشتن تعداد مشخصی از دشمنان می‌شود. در ابتدا و مراحل اولیه، ساختار مراحل و طراحی آن‌ها متنوع است، اما از مرحله هفتم الی هشتم به بعد، بازی شکل و شمایل کاملا تکراری را به خود می‌گیرد.

Wonhon A Vengeful Spirit یک بازی اکشن ماجراجویی با المان‌های مخفی‌کاری و تاکتیکی است

ساختار پشت سر گذاشتن مراحل هم بدین شکل است که شما با مخفی‌کاری در محیط، باید در بدن سایر دشمنان قرار گرفته و خود با روش‌هایی مثل ادامه مخفی کاری، خراب کاری در محیط مثل ازبین‌بردن بشکه‌های انفجاری یا کشتن سایر دشمنان، به مقصد برسانید. به عبارتی تنها المان گیم‌پلی بازی این است که خود را در بدن سایر دشمنان قرار داده و پس از تمام شدن مدت زمانی‌که در اختیار دارید، خود را دور از چشم سایرین قرار دهید.

مخفی‌کاری در Wonhon: A Vengeful Spirit

نوع پیاده‌سازی سیستم مبارزات، قرار گرفتن در بدن دشمنان و نحوه رسیدن به هدف جذاب است، اما موردی که دراین‌میان اذیت کننده ظاهر می‌شود، تکراری بودن مراحل و همچنین عدم داستان‌سرایی است که شما را مجبور به ادامه بازی کند. نبود این موارد باعث می‌شود که از اواسط بازی به بعد، دیگر میل و رغبتی به ادامه دادن نداشته باشید و صرفا بازی را تمام یا حتی رها کنید. از نظر طراحی مراحل، ۱۷ مرحله برای سه الی چهار نوع مأموریت تعداد پایینی است، اما وجود محیط‌های متفاوت، می‌تواند این مشکل را حل کند، زیرا نوع چینش استراتژی شما در محیط برای رسیدن به هدف‌تان متفاوت خواهد بود.

شلیک به دشمنان در Wonhon: A Vengeful Spirit زمانی که بدن سایرین را تسخیر کرده‌اید

این در حالی است که Wonhon A Vengeful Spirit در این مورد عملکرد مناسبی ندارد. درواقع دلیل تکراری شدن مراحل از اواسط بازی به بعد، نبود تنوع در طراحی مراحل است. بااینکه کل داستان در یک دهکده روایت می‌‌شود، اما سازنده می‌توانست بخش‌های متفاوت دهکده را باساختاری متفاوت‌تر از یکدیگر به‌نمایش بگذارد. این در حالی است که طراحی فعلی، سبب شده تا آنطور که باید و شاید تفاوتی را حس نکنیم. از نظر هوش مصنوعی، Wonhon A Vengeful Spirit عملکرد مناسبی دارد و اگر حواس‌ خود را جمع نکنید، دشمنان به‌راحتی قادر به شناسایی شما هستند. همچنین طراحی دشمنان هم تنوع لازم را ندارد. بااین‌حال، با گذر زمان و رسیدن به مراحل بالاتر، تیم سازنده از دشمنان جدیدی استفاده می‌‌کند که در راستای چالش‌برانگیزتر شدن مراحل، تعبیه شده‌اند، اما متاسفانه چالش خاصی را ارائه نمی‌دهند.

نوع پیاده‌سازی سیستم مبارزات، قرار گرفتن در بدن دشمنان و نحوه رسیدن به هدف جذاب است

از نظر بصری، Wonhon A Vengeful Spirit در قالب یک بازی مستقل قرار نیست جلوه‌های بصری خیره کننده و المان‌های واقع‌گرایانه‌ای را به‌نمایش بگذارد. ازاین‌رو شاهد یک گرافیک بصری معمولی هستیم و وجود دوربین ایزومتریک، حس و حال جالبی را به بازی بخشیده است. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی تیم سازنده از تعداد بسیار اندکی میان‌پرده برای ابتدا، اواسط و انتهای بازی درنظر گرفته که صرفا سعی دارند داستان را بازگو کنند. از نظر فنی هم Wonhon A Vengeful Spirit فاقد مشکل خاصی است و بدون باگ یا افت فریم قابل تجربه است.

نزدیک شدن به سربازان در Wonhon: A Vengeful Spirit

از نظر موسیقی و صداگذاری، بازی از نظیر موسیقی عملکرد قابل قبولی دارد و با محصولی طرف هستیم که به‌سراغ ساختار کلاسیک در بخش گفت‌وگو رفته است. به‌عبارتی، صداپیشه‌های خاصی برای کاراکترها درنظر گرفته نشده است و سیستم دیالوگ‌های بازی برپایه نوشتار طراحی شده است. در حالت کلی، Wonhon A Vengeful Spirit به‌عنوان یک بازی مستقل محصولی نیست که بتواند شما را سرگرم کند. مهم نیست علاقه‌مند به بازی‌های مخفی‌کاری، تاکتیکی یا اکشن ماجراجویی هستید یا خیر، Wonhon A Vengeful Spirit به هیچ‌وجه نمی‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.


منبع زومجی

Wonhon A Vengeful Spirit

Wonhon A Vengeful Spirit ایده جالبی دارد و آن هم آرزوی زنده شدن شخصی پس از مرگ و گرفتن انتقام است، اما متاسفانه تیم سازنده به بدترین شکل ممکن این ایده را پیاده‌سازی کرده است و چه در داستان‌سرایی و چه شخصیت پردازی، مشکلات مختلفی دارد. همچنین از نظر طراحی مراحل و تنوع دشمنان و مکانیسم‌های بازی هم عملکرد مناسبی ندارد و نمی‌تواند گزینه مناسبی برای علاقه‌مندان به بازی‌های مخفی‌کاری با المان‌های تاکتیکی باشد.
محمد صادق تواضعی

4

نقاط قوت

  • + پیاده‌سازی خوب سیستم مبارزات

نقاط ضعف

  • - روایت داستانی ضعیف باوجود ایده داستانی خوب
  • - عدم شخصیت پردازی مناسب برای شخصیت اصلی و شخصیت شرور داستان
  • - عدم طراحی متنوع محیط‌های ۱۷ مرحله بازی
  • - چالش‌برانگیز نبودن بازی باتوجه به اضافه شدن دشمنان جدید
  • - خسته کننده بودن بازی به خاطر مشکلات بخش داستانی و گیم‌پلی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده