Monster Hunter Stories 2 با وجود مشکلات خود، شروعی مناسب برای کاربرانی است که به این مجموعه علاقه‌مند هستند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

Monster Hunter، جزو آن دسته از مجموعه‌هایی است که شاید علاقه‌مندان بسیاری داشته باشد، اما تعداد کمی از آن‌ها می‌توانند باساختار بازی کنار آمده و با آن ارتباط برقرار کنند. این در حالی است که سال ۲۰۱۷ کپکام (Capcom)، سازنده و ناشر مجموعه مانستر هانتر، به‌سراغ عرضه یک اسپین آف از این مجموعه به نام Monster Hunter Stories رفت که توانست ساختار متفاوتی از مانستر هانتر را ارائه دهد.

تماشا از یوتیوب

بااین‌حال چند وقتی است که بازی Monster Hunter Stories 2 در دسترس کاربران قرار گرفته است و سؤال اصلی این است که این نسخه هم همانند بازی‌های مجموعه اصلی، طرفداران خاص خود را دارد یا قشر بیشتری از کاربران را می‌توانند جذب کند؟ درجواب باید بگویم که دو نسخه Monster Hunter Stories ساختار متفاوتی نسبت به نسخه‌های اصلی مانستر هانتر دارند و باتوجه‌به گیم‌پلی آن‌ها، جاذبه بیشتری برای کاربران تازه وارد دارند.

در جهان ماسنتر هانتر استوریز، خبری از شکارچی بودن نیست و درواقع شما یک رایدر هستید. رایدرها اشخاصی هستند که قابلیت اهلی کردن هیولاها را داشته و می‌توانند سوار آن‌ها شوند. در Monster Hunter Stories 2، بازیکنان هدایت قهرمانی را برعهده می‌گیرند که باید علت ناپدید شدن راتالوس را شناسایی کند. از نظر شخصیت پردازی و روایت داستان، Monster Hunter Stories 2 آنطور که باید و شاید در سطح مناسبی قرار ندارد و صرفا شاهد یک داستان معمولی هستیم و باتوجه‌به متفاوت بودن ساختار بازی، وجود یک داستان جذاب‌تر می‌توانست تجربه‌ی بهتری را ارائه دهد.

محیط برفی و هیولا سواری در Monster Hunter Stories 2

سیستم مبارزات بازی مانستر هانتر استوریز 2 بدین صورت است که هم هیولاها و هم کاراکترهای بازی، می‌توانند سه نوع ضربه را اعمال کنند و هرکدام مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند

بااین حال موردی که کپکام روی آن تمرکز کرده تا تجربه‌ی کاملی را ارائه دهد، گیم‌پلی است. ساختار گیم‌پلی بازی Monster Hunter Stories 2، ترکیبی از پوکمون و نقش‌آفرینی‌های نوبتی است. بدین صورت که با مشاهده‌ی هیولاهای بازی، وارد یک میدان نبرد شده و به‌صورت نوبتی با یکدیگر مبارزه می‌کنید. ازطرفی، می‌توانید تخم هیولاها را از لانه آن‌ها برداشته و با شکاندن‌شان، آن‌ها را در تیم خود قرار داده تا درکنار شما مبارزه کنند.البته اشاره کنم که به‌صورت همزمان، تنها از یکی از هیولاهای خود می‌توانید استفاده کنید و در صورت نیاز، قادر به تعویض آن‌ها درحین مبارزات هستید.

به‌عبارتی سیستم مبارزات بازی مانستر هانتر استوریز 2 بدین صورت است که هم هیولاها و هم کاراکترهای بازی، می‌توانند سه نوع ضربه را اعمال کنند؛ ضربات قدرتی، ضربات فنی و ضربات سرعتی که هرکدام مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند. به بیان دیگر، این سه نوع ضربه ضد یکدیگر هستند. برای مثال، ضربات قدرتی یک ضدضربه برای ضربات فنی به حساب می‌آید و این مورد همانند یک چرخه است. ازاین‌رو باید شناخت مناسبی روی هیولاهای دشمن داشته باشید و بدانید که چه نوع ضربه‌ای را اعمال می‌کنید، زیرا در هر نبرد امکان دارد هدف هیولا، شما باشد و دراین‌شرایط یک دوئل رخ می‌دهد. هر سمتی که ضربه‌ی او، نقش یک ضدضربه را ایفا کند، برنده‌ است.

شخصیت های داستانی  Monster Hunter Stories 2

ازطرفی بعضی از سلاح‌ها روی بعضی از هیولاها جواب نمی‌دهد و می‌توانید سه نوع سلاح مختلف را با خود حمل کنید. ازاین‌رو رعایت نقاط ضعف و سوییچ کردن مناسب بین هیولاهای هم‌تیمی و سلاح‌ها از مواردی هستند که درطول مبارزات باید حسابی به آن‌ها دقت داشته باشید. شاید در ابتدا و مأموریت‌های اولیه خیلی این مورد اهمیت نداشته باشد، اما با گذر زمان و رویارویی با هیولاهای قدرتمندتر، اهمیت بالایی پیدا می‌کنند. سیستم مبارزات بازی طراحی خوبی دارد و به‌واسطه‌ی راهنمای اول بازی، حتی کاربران تازه‌وارد هم به‌خوبی می‌توانند با مکانیسم‌های آن آشنا شوند. همچنین وجود سیستم پیدا کردن تخم هیولاها و پرورش آن‌ها سبب شده تا مدام به‌دنبال پیدا کردن هیولاهایی با نوع ضربات متفاوت باشید.

وجود سیستم پیدا کردن تخم هیولاها و پرورش آن‌ها سبب شده تا مدام به‌دنبال پیدا کردن هیولاهایی با نوع ضربات متفاوت باشید

ازاین‌رو سوییچ کردم بین هیولاها و سلاح ‌های شما به‌واسطه‌ی نوع مبارزه متفاوت مانسترها در Monster Hunter Stories 2، سبب شده تا مخاطب احساس یکنواختی نداشته باشد و به‌نوعی فارم کردن‌ها در بازی، ارزشمند ظاهر شوند. دراین‌میان اشاره کنم که بازی یک بخش شخصی‌سازی هم دارد که می‌توانید جدا از انتخاب جنسیت شخصیت، نوع ظاهر او را شخصی‌سازی کنید. یکی دیگر از فواید کشتن مداوم هیولاها در بازی Monster Hunter Stories 2، جمع‌آوری اجزای بدن آن‌ها است. ازاین‌رو می‌توانید سلاح و لباس‌های جدید را خریداری و آن‌ها را ارتقا دهید.

دوئل‌ها در بازی  Monster Hunter Stories 2

شاید با خود بگویید که به بهانه ساخت لباس‌های جدید، فارم کردن در بازی زمان‌بر و حوصله‌سر بر می‌شود، زیرا نسخه‌های اصلی مانستر هانتر و دریافت یک سلاح یا آیتم خاص، نیاز به فارم کردن طولانی مدت دارد. این در حالی است که Monster Hunter Stories 2 به هیچ‌وجه همانند نسخه‌های اصلی این سری نیست و در کمترین زمان ممکن می‌توانید آیتم‌ مدنظر خود را دریافت کنید. جدا از مأموریت‌های اصلی، مأموریت‌های فرعی هم شامل پیدا کردن آیتم‌های مختلف و کشتن هیولاها می‌شود. از نظر طراحی، با ساختار بازی هم‌خوانی دارند، اما مشکل این است که تنها پول خوبی را دراختیار شما قرار می‌دهند و از نظر XP، انجام آن‌ها عملا هیچ منفعتی برای شما نخواهند داشت.

هریک از محیط‌های بازی زیست بوم و هیولاهای مخصوص‌به خود را دارد

از حیث بصری، مانستر هانتر استوریز 2 دارای طراحی‌های فانتزی و رنگارنگ است و سعی دارد جهان مانستر هانتر را در ظاهری جدید قرار دهد. جایی که طراحی‌ها، مخصوصا طراحی هیولاها دقیقا همانند قبل نیست و شاهد نسخه فانتزی‌تر آن‌ها هستیم. همچنین تیم سازنده به‌سراغ طراحی هیولاهایی رفته است که جزو هیولاهای محبوب کاربران در نسخه‌های اصلی بازی به حساب می‌آید. جدا از طراحی هیولاها که حسابی متنوع کار شده، طراحی لباس‌ها و سلاح‌های جنگی هم در نوع خود قابل قبول است و کاربران می‌توانند مدام تغییرات مختلفی را در ظاهر و شیوه مبارزه‌ای خود به‌وجود آورند. طراحی میان‌پرده‌های سینمایی و انیمیشن‌های حاصل از دوئل‌ها و نبردهای داخل بازی هم کیفیت مناسبی دارند و باتوجه‌به سلاحی که انتخاب می‌کنید، انیمیشن‌های استفاده از مهارت‌ها یا دوئل‌ها هم تغییر پیدا می‌کند. 

رام کردن یک هیولا و کسب آن در  Monster Hunter Stories 2

دراین‌میان بد نیست اشاره‌هایی هم به طراحی محیط‌های بازی داشته باشیم که هرکدام زیست بوم و هیولاهای مخصوص‌به خود را دارد. از بُعد فنی هم شاید در بعضی از موارد شاهد افت فریم‌های کوچکی باشیم، اما روی تجربه کلی بازیکن تأثیرگذار نبوده و بدون هیچ نگرانی‌ای می‌توانید از جهان بازی لذت ببرید. موسیقی هم بخش دیگری از Monster Hunter Stories 2 است که در سرگرم بودن آن نقش به‌سزایی داشته است. شاید موسیقی‌ها همانند نسخه‌های Mainline بازی حماسی نباشند، اما هم‌خوانی بسیار خوبی با حال و هوای بازی دارد. ازطرفی صداگذاری‌ها و انتخاب دیالوگ‌ها به‌گونه‌ای است که شاهد یک تجربه بامزه خواهیم بود.

مبارزه هیولاها در  Monster Hunter Stories 2

بااین‌تفاسیر، Monster Hunter Stories 2 به هیچ‌وجه شبیه‌به بازی‌های اصلی این سری نیست، اما این گفته دلیل نمی‌شود که بگوییم این بازی سرگرم کننده نیست، بلکه می‌تواند لحظات هیجان‌انگیزی را برای شما به‌وجود آورد. اگر علاقه‌مند به ورود به جهان مانستر هانتر هستید یا اینکه به بازی‌های نوبتی علاقه دارید، Monster Hunter Stories 2 جدا از سرگرم کردن کاربران قدیمی، می‌تواند برای شما هم گزینه مناسبی باشد.  

بررسی بازی روی پلتفرم نینتندو سوییچ انجام شده است


منبع زومجی

Monster Hunter Stories 2

Monster Hunter Stories 2 با وجود پتانسیل بالای خود در بخش داستان‌سرایی، متاسفانه دارای یک داستان کلیشه‌ای معمولی است و عدم شخصیت‌پردازی مناسب کاراکترها باعث شده تا آنطور که باید و شاید نتوانید با این قسمت ارتباط برقرار کنید. این در حالی است که گیم‌پلی، طراحی بسیار خوبی دارد. وجود نبردهای نوبتی درکنار سیستم کسب هیولاها سبب شده تا Monster Hunter Stories 2 ساختاری کاملا متفاوت نسبت به نسخه‌های اصلی این سری داشته باشد. ازاین‌رو کاربران تازه وارد به‌خوبی با این نسخه ارتباط برقرار خواهند کرد و کاربران قدیمی هم تجربه‌ی متفاوتی را کسب می‌کنند.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + تنوع نوع مبارزات بازیکنان
  • + طراحی متنوع سلاح‌ها و لباس‌های جنگی
  • + استفاده مناسب از سیستم کسب هیولاهای جدید
  • + کاٰرآمد بودن سیستم ارتقای بازی روی روند نبردها

نقاط ضعف

  • - عدم وجود داستان مناسب باتوجه به پتانسیل بالای بازی
  • - ارزشمند نبودن مأموریت‌های فرعی از حیث کسب XP
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده