Judgment Remastered با تکیه بر المان‌های اصلی سری Yakuza توانسته است یک اسپین آف قابل قبول و لذت بخش برای هواداران باشد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

یکی از مواردی که بازی‌سازها به آن توجه می‌کنند، عرضه اسپین آف برای مجموعه‌های موفق خود است. تابه‌امروز استودیوهای متعددی را مشاهده کرده‌ایم که برای سری‌های موفق خود اسپین آف‌هایی را منتشر کرده که بعضی از آن‌ها به یک مجموعه جدا تبدیل شده است. برای مثال، NieR درابتدا یک اسپین آف برای سری Drakengard یا Persona یک اسپین آف برای مجموعه Shin Megami Tensei بودند که حال یک مجموعه پرطرفدار به حساب می‌آیند.

تماشا از یوتیوب

در سال ۲۰۱۸، شرکت سگا به‌سراغ یک اسپین آف برای مجموعه Yakuza رفت و آن را با نام Judgment دراختیار کاربران قرار داد و حال مدتی است که نسخه ریمستر شده آن برای پلتفرم‌های نسل نهمی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس در دسترس قرار گرفته است. در حالت کلی Judgment Remastered به‌خوبی به ریشه‌های مجموعه یاکوزا وفادار بوده و با ارائه موارد و داستانی جدید، تجربه‌ای متفاوت و لذت بخش را ارائه داده که متاسفانه با مشکلات همیشگی سری یاکوزا همراه شده است.

داستان بازی روایت‌گر تاکایوکی یاگامی است که درگذشته یک وکیل دادگستری بوده، اما به خاطر قضاوت اشتباه خود و آزاد کردن یک قاتل، عذاب وجدان گرفته و از وکالت کناره‌گیری کرده است. ازاین‌رو دفتر کارآگاهی خود را باز کرده تا به پرونده‌ها و درخواست‌های مردم رسیدگی کند. این در حالی است که یاگامی پس از گذشت سه سال وارد پرونده‌ای می‌شود که به یک سری قتل زنجیره‌ای مربوط است.

یاگامی در حال گشت و گذار در Judgment Remastered

اولین و اصلی‌ترین نکته در مورد بازی Judgment Remastered، این است که داستان آن در شهر کاموروچو روایت می‌شودو به‌عبارتی جهان بازی با یاکوزا یکی است و در طول داستان شاهد محیط‌های آشنای بسیاری هستیم، اما داستان بازی، مسیر متفاوتی نسبت به سری یاکوزا دارد. روایت داستان خوب و درگیر کننده نقش کلیدی‌ در جاجمنت دارد. همان‌طور که با یک بازی کارآگاهی طرف هستیم، داستان بازی هم از همان ابتدا سؤال‌های متعددی را در ذهن مخاطب به‌وجود می‌آورد. بعضی از این سؤال‌ها در طول داستان جواب داده شده و بعضی دیگر جای خود را به سوالات کامل‌تری می‌دهد؛ سوالاتی که در انتها به‌خوبی به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

شاید در ظاهر Judgment Remastered به مجموعه Yakuza شباهت داشته باشد، اما از نظر داستانی با یک روایت سینمایی‌تر روبه‌رو هستیم

همچنین شخصیت‌های بازی هم شخصیت‌پردازی‌های خوبی دارند. از تاکایوکی یاگامی گرفته تا کایتو و سایر شخصیت‌های مثبت هرکدام باتوجه‌به اهمیت نقش‌شان در بازی Judgment Remastered، پرداخت مناسبی دارند. با پیشروی در خط داستانی، پیش‌زمینه هر شخصیت روایت می‌شود و می‌توانید بیش‌ازپیش با آن‌ها آشنا شده و ارتباط برقرار کنید. همچنین این مورد برای شخصیت‌های منفی داستان هم صدق می‌کند. شاید در ظاهر Judgment Remastered به مجموعه Yakuza شباهت داشته باشد، اما از نظر داستانی با یک روایت سینمایی‌تر روبه‌رو هستیم. ازاین‌رو شخصیت‌پردازی کاراکترها نقش مهمی را ایفا می‌کند.

یاگامی در حال گوش دادن به صحبت‌های فرمانده یاکوزا در Judgment Remastered

اولین موردی که در گیم‌پلی بازی Judgment Remastered نظر شما را به خود جلب می‌‌کند، سیستم مبارزات و تعقیب و گریز‌های بازی است

شخصیت‌های منفی نظیر The Mole یا هامورا به بهترین شکل ممکن شخصیت‌پردازی شده و بعضی وقت‌ها بازی با روایت درگیرکننده خود مخاطب را گمراه می‌کند تا درنقطه‌ای دیگر، مورد غافل‌گیر کننده‌ای را به‌تصویر بکشد. بااین‌حال گیم‌پلی جایی است که بازیکن می‌تواند بیشتری شباهت را بین Judgment Remastered و Yakuza پیدا کند؛ مخصوصا اگر از مخاطبان بازی Yakuza 0 باشید.

Judgment Remastered یک بازی اکشن براولر است که در آن سگا از المان‌های سندباکس هم استفاده کرده است. بازیکن به‌صورت آزادانه می‌تواند در شهر کاموروچو به گشت‌وگذار پرداخته و درکنار انجام مراحل اصلی، مأموریت‌های فرعی و مینی‌گیم‌های مختلفی را تجربه کند. اولین موردی که در گیم‌پلی بازی Judgment Remastered نظر شما را به خود جلب می‌‌کند، سیستم مبارزات و تعقیب و گریز‌های بازی است. تعقیب و گریز‌ها به دو شکل متفاوت انجام می‌شوند. اولین مورد، این است که به‌صورت مخفیانه شخصی را دنبال کرده تا اطلاعات مختلفی را از او کسب کند. هوش مصنوعی در این ساختار تعقیب و گریز آنطور که باید و شاید عملکرد دقیقی ندارد، اما تعقیب گریزهایی دوم بازی همانند دزد و پلیس است.

آتش سوزی در بازی Judgment Remastered

هوش مصنوعی هدایت یاگامی را برعهده گرفته و شما با دکمه‌زنی‌های مختلف، باید موانع را پشت سر گذاشته و در انتها به هدف برسید. اگر نتوانید دکمه‌زنی ها را با موفقیت پشت سر بگذارید، احتمالا ناکامی شما وجود خواهد داشت. این دسته از تعقیب و گریز‌ها هیجان بالایی دارند و وجود دکمه زنی‌ها سبب شده تا حسابی حواس خود را جمع کرده و از بازی لذت ببرید. سیستم مبارزات Judgment Remastered هم از نسخه Yakuza 0 الهام گرفته شده است. کاراکتر اصلی تنها دو سبک مبارزه‌ای دارد؛ Crane که برای نبردهای شلوغ و Tiger برای نبردهای فردی بهترین گزینه‌ است.

کاراکتر اصلی تنها دو سبک مبارزه‌ای دارد

درظاهر، تنها وجود دو بخش مبارزه‌ای شاهد برای یک بازی ۲۵ الی ۳۰ ساعته کمی خسته کننده به‌نظر رسد و روند مبارزات تکراری شود. این در حالی است که سگا با ارائه یک بخش خرید و ارتقای مهارت درکنار ارائه پاداش‌های مناسب برای پیروزی در مبارزات، بستری را فراهم کرده تا مبارزات بازی دچار یکنواختی نشود و هیجان‌انگیز بودن خود را حفظ کند. با کشتن دشمنان، باس‌ها، استفاده از آیتم‌ها و به بیان دقیق‌تر، با انجام هر کاری در جهان جاجمنت ریمسترد SP کسب می‌کنید. در ادامه کاربر می‌تواند از این SP در بخش خرید و ارتقای مهارت‌های مختلف استفاده کند.

کات سین‌های Judgment Remastered

اگر اهل انجام مأموریت‌های فرعی باشید، تقریبا تا انتهای بازی می‌توانید دو سوم از تمامی ارتقاها را خریداری کنید

مهارت‌های بازیکن در بازی Judgment Remastered به سه بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌شود. بخش اول برای ارتقای نوار سلامت، نوار EX، قدرت ضربات و موارد مشابه است. این در حالی است که بخش دوم به خرید حرکات Ex جدیدتر، گسترش کومبوها و ضربات در دو شیوه مبارزه‌ای و موارد مشابه ختم می‌شود. آخرین بخش ارتقای بازی هم به راحت‌تر شدن روند بازی کردن نظیر آسان‌تر بازکردن قفل درهای بسته و ساده‌تر شدن تعقیب و گریزها مربوط می‌شود.

اگر اهل انجام مأموریت‌های فرعی باشید، تقریبا تا انتهای بازی می‌توانید دو سوم از تمامی ارتقاها را خریداری کنید، اما اینکه تا نیمه اول بازی به‌سراغ چه مهارت‌هایی می‌روید، می‌تواند به‌صورت کامل روی روند بازی کردن شما تأثیرگذار باشد. به‌عبارتی انتخاب مناسب مهارت‌ها و ویژگی‌ها باتوجه‌به شیوه بازی کردن‌تان، باعث می‌شود تا شرایط مساعدتری را در طول بازی تجربه کنید. گیم‌پلی بازی Judgment Remastered فقط به گشت‌و‌گذار در جهان بازی و کشتن دشمنان ختم نمی‌شود بلکه، بازیکن در نقش یک کارآگاه قرار می‌گیرد و بازی دارای یک جنبه بازجویی و پیدا کردن سرنخ است.

انجام مراحل در Judgment Remastered

طراحی مراحل اصلی بازی به‌خوبی انجام شده و هرکدام از آن‌ها لحظات سرگرم کننده‌ای را ارائه می‌دهد

بدین صورت که با قرار گرفتن در صحنه‌های جرم، باید به‌دنبال مدرک بگردید و این مدرک‌ها در دادگاه یا بازجویی‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته اصلی در ساختار کارآگاهی بازی، این است که باید انتخاب درستی داشته باشید تا روند داستان پیش برود. معمولا در بازی‌های مشابه، یک مجازات برای انتخاب‌های اشتباه در بازی قرار داده می‌شود تا بازیکن به‌خوبی حواس خود را جمع و گزینه درست را انتخاب کند. این در حالی است که Judgment Remastered فاقد مجازات برای کاربران است. ازاین‌رو بدون دقت به مدارک، می‌توانید پشت سر هم تمامی آن‌ها را انتخاب تا به جواب درست برسید.

همین مورد سبب شده تا ساختار کارآگاهی بازی همانند تعقیب و گریزها یا مبارزات جذاب و سرگرم کننده نباشد. جدا از این موارد، طراحی مراحل اصلی بازی به‌خوبی انجام شده و هرکدام از آن‌ها لحظات سرگرم کننده‌ای را ارائه می‌دهد. بااین‌حال یک مشکل هم در روند شروع اکثر مراحل اصلی وجود دارد. هر مرحله اصلی، یک مقدمه دارد که شامل تعدادی مأموریت جانبی (جدا از مراحل فرعی) می‌شود. این در حالی است که از اواسط بازی به بعد این روند خسته کننده می‌شود و سگا می‌توانست به‌جای استفاده از این المان‌ها، بازیکنان را به سمت مأموریت‌های فرعی سوق دهد؛ زیرا درمیان مأموریت‌های فرعی خسته کننده، بعضی از مأموریت‌های فرعی جذابیت بالایی دارند و ازطرفی طنزآلود بودن آن‌ها سبب شده تا تجربه‌ای کاملا متفاوت را کسب کنید.

دوستان یاگامی در بازی Judgment Remastered

سگا برای سرگرم کردن مخاطب فقط به مأموریت‌های فرعی و مراحل اصلی بسنده نکرده و شاهد فعالیت‌هایی هستیم که در قالب مینی‌گیم در دل بازی قرار داده شده است که طراحی‌های قابل قبولی دارند. از نظر گرافیکی، Judgment Remastered با رزولوشن 4K و ۶۰ فریم برثانیه روی پلی استیشن 5 اجرا می‌شود و شاهد بهبودهای گرافیکی بسیاری، مخصوصا از نظر سایه‌زنی‌ها و جزئیات محیطی نسبت به نسخه اصلی هستیم. Judgment Remastered از نظر بصری و طراحی کاراکترها، به مجموعه یاکوزا وفادار مانده و از همان ظاهر شرقی و فانتزی استفاده کرده است.

سگا برای سرگرم کردن مخاطب فقط به مأموریت‌های فرعی و مراحل اصلی بسنده نکرده و شاهد فعالیت‌هایی هستیم که در قالب مینی‌گیم در دل بازی قرار داده شده است

این مورد در طراحی انیمیشن‌های سیستم مبارزات و همچنین مأموریت‌های فرعی به‌خوبی قابل مشاهده است و سعی شده درکنار ظاهر جدی داستان، ظاهری طنزآلود هم به آن داده شود. از نظر طراحی، شاید دشمنان حس و حال تکراری به خود بگیرند، اما باس فایت‌ها طراحی منحصربه‌فردی داشته و هرکدام شما را به چالش می‌کشد. همچنین طراحی باس بعضی از باس فایت‌های اصلی و تعقیب و گریزها به‌گونه‌ای است که از دکمه‌زنی‌های متفاوتی استفاده کرده و همین مورد سبب شده که کاربران بیش‌ازپیش درگیر نبردها شوند. همچنین بد نیست اشاره‌ای هم به طراحی بسیار خوب میان‌پرده‌های سینمایی بازی داشته باشیم. از حیث فنی هم Judgment Remastered بدون افت فریم یا باگ خاصی روی پلی استیشن 5 اجرا می‌شود.

دکمه زنی در بازی Judgment Remastered

Judgment Remastered برخلاف اکثر بازی‌های یاکوزا، از دوبله انگلیسی هم پشتیبانی می‌کند

موسیقی یکی از ویژگی‌های اصلی Judgment Remastered به حساب می‌آید. موسیقی‌ها در این بازی به‌گونه‌ای قرار گرفته که دقیقا حس و حال اتفاق مورد نظر را به مخاطب القا کند. میان‌پرده‌هایی که به بازجویی از یک شخص یا تعریف کردن یک اتفاق ختم می‌شود یا حتی میان‌پرده‌های غم‌انگیز بازی هرکدام موسیقی‌های مخصوص‌به خود را دارند. این مورد برای نبردهای خیابانی و باس فایت‌ها هم صدق می‌کند. ازنظر صداپیشگی هم دوبله ژاپنی بازی بسیار خوب کار شده و آن دسته از کابرانی که بازی‌ها را حتما با دوبله انگلیسی تجربه می‌کنند، می‌توانند به‌راحتی به‌سراغ این بازی بروند، زیرا Judgment Remastered برخلاف اکثر بازی‌های یاکوزا، از دوبله انگلیسی هم پشتیبانی می‌کند.

سویوگا در حال بازجویی در بازی Judgment Remastered

بااین‌تفاسیر، Judgment Remastered یک اسپین آف خوب و سرگرم کننده برای مجموعه Yakuza به حساب می‌آید. محصولی که شاید نقاط ضعف مختلفی داشته باشد، اما به‌واسطه‌ی نقاط مثبت ارزشمند خود می‌تواند به‌خوبی کاربران را در جریان ۱۳ مرحله خود ۲۵ الی ۳۰ ساعت سرگرم کند. اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های اکشن براولر یا سری یاکوزا هستید، Judgment Remastered گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود.

بررسی بازی روی نسخه پلی استیشن 5 انجام و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است


منبع زومجی

Judgment Remastered

Judgment Remastered از نظر بصری تغییرات چشم‌گیری را به‌وجود آورده است. نوع سایه‌زنی شخصیت‌ها روی زمین و دیوار و همچنین نورپردازی، از مواردی هستند که باعث چشم‌نواز شدن این نسخه شده است. بااینکه بازی از نظر سیستم مبارزات، روایت داستان و شخصیت پردازی حسابی سرگرم کننده و هیجان‌انگیز کار شده است، اما مشکلاتی هم دارد. نوعی از تعقیب و گریزها به‌واسطه‌ی عملکرد متناقض هوش مصنوعی آنطور که باید و شاید جذاب کار نشده و روند شروع هر مرحله هم به مرور زمان کسل کننده و تکراری می‌شود. بااین‌حال Judgment Remastered یک اسپین آف سرگرم کننده و درخور برای نام یاکوزا به حساب می‌آید و می‌تواند مخاطب خود را در حالت کلی سرگرم کند.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + شخصیت پردازی‌های بسیار خوب و به یادماندنی
  • + روایت داستانی درگیر کننده و مرموز
  • + سیستم ارتقای مناسب و کارآمد
  • + سیستم مبارزات سرگرم کننده
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز
  • + استفاده مناسب از دکمه‌زنی‌ها در باس فایت‌ها

نقاط ضعف

  • - خسته کننده بودن روند شروع هر مرحله از اواسط بازی به بعد
  • - تکراری بودن دشمنان
  • - عملکرد ضعیف هوش مصنوعی در بعضی از تعقیب و گریزها
  • - عدم استفاده از مجازات در اشتباه جواب دادن سوال‌ها و انتخاب گزینه صحیح
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده