Battle Axe یک بازی آرکید با پیکسل‌ آرتی تماشایی است که از آثاری همچون Golden Axe و Gauntlet الهام گرفته است. اما متاسفانه این بازی در ارائه یک تجربه قابل قبول آرکید ناکام مانده است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

ساخت بازی‌های جدید به شکل و شمایل آثار قدیمی دیگر به یک روند خیلی ساده در صنعت ویدیو گیم امروزی تبدیل شده است؛ طوری که بسیاری از استودیوهای بازی‌سازی علاقه دارند بازی‌های خود را در سبک آثار رترو و قدیمی بسازند و حتی خیلی از بازیسازها هم در این راه موفق شده‌اند. از بازی Celeste گرفته تا آثاری Dead Cells کماکان ثابت کرده‌اند که گیمرهای زیادی هنوز تمایل دارند بازی‌هایی اینچنینی را تجربه کنند. اما بازی‌ که ما امروز به بررسی آن می‌پردازیم به معنای واقعی کلمه یک بازی آرکید است.

صفحه انتخاب کاراکتر بازی Battle Axe

شاید در نگاه اول Battle Axe شباهت‌های زیادی به Golden Axe، بازی محبوب بیت ام آپ سگا داشته باشد اما درواقع با چیزی که فکرش را می‌کنید فرق می‌کند. این بازی در حقیقت بیشتر با الهام از بازی Gauntlet و در سبک هک اند اسلش با زاویه دید بالا به پایین ساخته شده است و صرفا از نظر بصری می‌توان آن را به بازی Golden Axe شباهت داد. گیم‌پلی بازی تشکیل شده از گیم‌پلی شوتینگ و مبارزه‌ای. بازی شامل سه کاراکتر جذاب می‌شود؛ مردی با جثه بزرگ که یک راکت لانچر در دست دارد، کاراکتری میانسال با عصای جادویی‌اش و یک کاراکتر زن جنگجو. هر یک از این شخصیت‌ها نقاط قوت و ضعفی دارند. به‌طور مثال شخصیت زن با اینکه سرعت حرکت بالای و مهارت زیادی در مبارزات تن به تن دارد اما از آن طرف در مبارزات از راه دور که شامل گیم‌پلی شوتینگ می‌شود، ضعف دارد.

شخصیت‌های دیگر هم دقیقا به همین صورت تنظیم شده‌اند و هر یک دارای نقاط قوت و ضعف مربوط‌به خودشان هستند. تعادلی که سازندگان میان کاراکترهای این بازی ایجاد کرده‌اند واقعا جای ستایش دارد؛ طوری که پس از هر بار بازی کردن به‌طور مثال احساس نمی‌کنید که یکی از کاراکترهای به‌طور عجیبی قوی‌تر از دیگری است. بازی طوری با کاربر رفتار می‌کند که کاراکتر را باتوجه‌به روش یا به اصطلاح استایل گیم‌پلی خودش انتخاب کند.

گیم پلی و مبارزات Battle Axe

پیکسل آرت تماشایی بازی Battle Axe را یکی از محبوب‌ترین آرتیست‌های دوران آرکید طراحی کرده است. هنک نیبورگ که از دهه ۹۰ میلادی روی آثار آرکید و حتی روی Contra 4 کار کرده است، وظیفه طراحی هنری این بازی را برعهده داشته است. پیکسل آرت بازی به معنای واقعی کلمه زیبا و چشم‌نواز انجام شده است. 

با اینکه بازی Battle Axe در سبک آرکید ساخته شده است اما شاید آنقدر به کسب امتیاز بیشتر اهمیت ندهید، طوری که شاید چند ساعت اول ابتدایی بازی را حتی نتوانید از مراحل دوم و سوم عبور کنید. پس از انجام هر یک از مراحل وارد یک محیطی می‌شویم که ما را یاد بازی Golden Axe میندازد. دقیقا مثل Golden Axe شما کاراکتر خود را می‌بینید که کنار یک آتشی نشسته‌ است و استراحت می‌کند. این حین یک کاراکتر زن می‌آید و آیتم‌هایی را برای فروش به شما پیشنهاد می‌کند. درواقع شما با کسب امتیاز در هر مرحله می‌توانید خون و یک سری آیتم‌های نیروزا تهیه کنید. مشکلی که اینجا وجود دارد این است که بازی اطلاعاتی در مورد این آیتم‌ها حین خرید به شما ارائه نمی‌دهد و شما صرفا باتوجه‌به ظاهر آیتم‌ها می‌توانید حدس بزنید که هر آیتم چه فایده‌ای برای شما دارد.

پیکسل آرت تماشایی بازی را هنک نیبروگ، از طراحان قدیمی دوران آرکید انجام داده است

باس‌فایت‌های بازی احتمالا یکی از سخت‌ترین قسمت‌های بازی Battle Axe باشند. باس فایت‌های بازی گویا طوری طراحی شده‌اند که بیشتر مهارت‌های مبارزه از راه دور شما را به چالش می‌کشند. سازندگان قابلیتی در بازی پیاده کرده‌اند که بازیکن با نگه داشتن یکی از کلید‌ها می‌تواند جهت شلیک کاراکتر خود را ثابت نگه دارد و با کلید‌های دیگر درحالی‌که کاراکتر خود را حرکت می‌دهد به سمت دشمن هم شلیک کند. این روش برای جاخالی دادن ضربات باس‌ها بسیار موثر است. 

تاورهای بازی Battle Axe

بگذارید به یکی از ایرادهای ناراحت کننده بازی بپردازیم و آن هم کنترلرها و عدم قابلیت تنظیم کلیدها است. تقریبا با استفاده از کنترلر تجربه این بازی غیر ممکن است و آن هم جایگاه اشتباه و ترتیب آن‌ها روی کنترلر است. همان‌طور که در همین پاراگراف در موردش صحبت کردیم، سازندگان قابلیتی برای ثابت نگه داشتن جهت شلیک کاراکتر در بازی تعبیه کرده‌اند. اما این کلید‌ها روی کنترلر طوری تنظیم شده‌اند که شما نمی‌توانید با انگشتان‌تان از هر دو کلید در یک زمان استفاده کنید. فرض کنیم که شما از کنترلر پلی استیشن برای این بازی استفاده می‌کنید. سازندگان کلید دایره را به‌صورت پیش‌فرض و ثابت برای شلیک کردن انتخاب کرده‌اند؛ کلیدی که مدام در حال استفاده کردن از آن هستید. 

پس برای اینکه بتوانید جهت شلیک کاراکتر را ثابت نگه دارید باید یا کلید ضربدر را نگه دارید یا مربع و با کلید دایره مدام شلیک کنید. اما خب انجام این کار برای هر گیمری راحت نیست و کاری می‌کند که کنترلر را کنار بگذارید و با همان کلید‌های کیبورد بازی را تجربه کنید. اگر سازندگان یک قابلیت ساده مثل توانایی تغییر کلید‌ها در بازی قرار می‌دادند چنین مشکلی ایجاد نمی‌شد اما خب گویا سازندگان علاقه داشتند که بازی آن‌ها یک اثر کاملا آرکید باشد. باز بااین‌حال اگر دسته آرکید استیک داشته باشید شاید حین اجرای این حرکات با مشکلی رو‌به‌رو نشوید.

بخش خرید آیتم در Battle Axe

همانند بسیاری از بازی‌های آرکید، Battle Axe دارای بخش دونفره لوکال است که به طرز ناامید کننده‌ای بد طراحی شده است. مشکلی که باعث شده بخش لوکال آزار دهنده باشد درواقع دوربین بازی است. دوربین بازی در حالت تک نفره هم به خودی خود بسیار به کاراکتر بازی نزدیک است به شما اجازه نمی‌دهد موقعیت دشمنان اطراف خود را درست تشخیص دهید. حال فکر کنید با اضافه شدن یک بازیکن دیگر وضعیت به چه صورت می‌شود. شما با صحنه بسیار شلوغی مواجه می‌شود و دیگر نمی‌توانید تشخیص دهید که کاراکتر شما در کجای صفحه قرار دارد. با وجود افکت‌های شلوغ مثل ایجاد دود، پاشیدن خون، ابرهای بزرگ در آسمان و دیگر موارد، صفحه به طرز عجیبی شلوغ می‌شود و به تجربه بازی لطمه وارد می‌کند. به‌طور مثال در قسمت‌هایی از مراحل بازی، مجسمه‌‌ای وجود دارد که در جهت ثابتی آتش شلیک می‌کند و از آن‌جا که دوربین بیش از اندازه به کاراکتر نزدیک است، شما آتش شلیک شده به سمت شما را نمی‌بینید و حین جلو بردن تصویر با مرگ ناگهانی کاراکتر خود رو‌به‌رو می‌شوید.

معمولا کسانی که به بازی‌های آرکید علاقه‌ دارند آنقدر به داستان این دست بازی‌ها اهمیت نمی‌دهند. اما باز بااین‌حال این نوع بازی‌ها سعی می‌کنند با چند نوشته و چند کات سین یک داستانی را برای شما روایت کنند. اما بازی Battle Axe حتی این موضوع هم رعایت نکرده‌ است. نه شما متوجه می‌شوید که در بازی مشغول انجام چه کاری هستید و حتی معلوم نیست که انگیزه شخصیت‌های بازی از مبارزه چیست.

عدم وجود قابلیت برای تنظیمات کلید‌های بازی به‌شدت آزاردهنده است

Battle Axe به‌طور کلی شامل چهار مرحله می‌شود که باتوجه‌به طول هر یک از مراحل می‌توان گفت که با یک بازی خیلی کوتاه طرف هستید؛ طوری که پس از یاد گرفتن الگو دشمنان و باس‌ها شاید طی ۲ الی ۳ ساعت بتوانید بازی را تمام کنید. البته شما باید کمی مهارت در این بازی کسب کنید تا بتوانید این چهار مرحله را تمام کنید. چراکه به‌طور کلی پس از دو بار مردن به ابتدای بازی برمی‌گردید؛ یا به زبان ساده‌تر کلا دو عدد جان دارید و خبری از Continue در این بازی نیست. وجود Contunueها در بازی‌های آرکید تقریبا یک رسم است و کاربران می‌توانستند با اضافه کردن سکه در بازی Continue خریداری کنند. متاسفانه با اینکه این بازی خود را یک «اثر آرکید» معرفی کرده، نبود چنین ویژگی باعث می‌شود بازی از ماهیت خود دور شود.

باس فایت بازی Battle Axe

موسیقی بازی Battle Axe به جرات زیباترین ویژگی بازی محسوب می‌شود که البته جای تعجب هم ندارد. مانامی ماتسومائه، آهنگساز افسانه‌ای که روی مجموعه‌های بزرگی مثل مگامن و فاینال فایت کار کرده است، وظیفه آهنگسازی Battle Axe را برعهده داشته است. وی همچنین اواخر برای بازی شاول نایت هم آهنگسازی کرده است که با شنیدن قطعه‌های Battle Axe شباهت شیرینی را احساس می‌کنید.

بازی Battle Axe سی دلار قیمت گذاری شده است که باتوجه‌به محتوای کم و ایرادات آن شاید بتوان گفت که ارزش خریداری ندارد. اما باز اگر از طرفداران پروپاقرص بازی‌های آرکید هستید پیشنهاد می‌‌کنیم سری به دنیای این بازی بزنید و از پیکسل آرت و گیم‌پلی قابل قبول آن لذت ببرید.

بازی Battle Axe براساس نسخه کامپیوتر آن بررسی شده است


منبع زومجی

بررسی بازی Battle Axe

Battle Axe به معنای واقعی کلمه یک بازی آرکید است و تا حد ممکن سعی کرده از ویژگی‌ بازی‌های مدرن استفاده نکند. متاسفانه این بازی برای ارائه «یک تجربه کاملا آرکید» ناکام مانده است. ایرادات بزرگی از دوربین بازی گرفته تا کنترلرها و عدم وجود قابلیتی برای تنظیم آنها به گیم پلی آرکید این بازی لطمه وارد می‌کند. اما باز با این حال اگر از طرفداران پروپاقرص بازی‌های آرکید هستید و قیمت ۳۰ دلاری بازی برای‌تان مهم نیست، تجربه این بازی و سفر به دوران بازی‌های آرکید را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین بد نیست بدانید برای ساخت این بازی از آرتیست‌ و آهنگساز‌های قدیمی صنعت ویدیو گیم کمک گرفته شده است و توانسته‌اند در کارشان سنگ تمام بگذارند.
آراییس نظریان

6.5

نقاط قوت

  • + پیکسل آرت تماشایی
  • + موسیقی متن فوق‌العاده مانامی ماتسومائه (آهنگساز مگامن و شاول نایت)

نقاط ضعف

  • - محتوای کم و کوتاه بودن بازی
  • - عدم وجود تنظیمات برای تغییر کلید‌های بازی
  • - نزدیک بودن بیش از اندازه دوربین به کاراکتر
  • - شلوغ شدن بیش از اندازه تصویر در برخی از مراحل
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده