متاسفانه ریبوت Ghosts 'n Goblins به‌گونه‌ای نیست که کاربران قدیمی و جدید مجموعه بتوانند تجربه‌ای سرگرم کننده را کسب کنند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید. 

تجربه‌ی بازسازی یا ریبوت بازی‌های قدیمی، برای مثال بازی‌های نسل پنجم و ششم، در اکثر مواقع جذاب است، زیرا اعمال تغییرات در گیم‌پلی و ساختار بازی باعث جذب کاربران تازه‌وارد و ازطرفی به‌روز شدن گیم‌پلی‌ای می‌شود که شاید برای حال حاضر، تاریخ مصرف گذشته باشد. البته در‌این‌میان همیشه استثناهایی هم وجود دارد که تجربه‌ی بازی اصلی را خدشه‌دار می‌کند.

تماشا از یوتیوب

بازی Ghosts ‘n Goblins در سال ۱۹۸۵ عرضه شد و در آن زمان توانست نظر تعدادی از کاربران بازی‌های ویدیویی را به خود جلب کند؛ کاربرانی که علاقه‌مند به بازی‌های چالش‌برانگیز بودند. یکی از مشخصات بازی Ghosts ‘n Goblins سختی بیش از اندازه آن بود. پس از معرفی نسخه ریبوت بازی که Ghosts ‘n Goblins Resurrection نام داشت، شاهد یک سری موارد جدید و تفاوت‌هایی با نسخه اصلی بودیم، اما سؤال اصلی این است که آیا همان گیم‌پلی قدیمی، برای نسل فعلی مناسب است و می‌تواند تجربه‌ی سرگرم کننده‌ای را ارائه دهد؟

در بازی‌هایی که داستان آن‌چنان نقش مهمی را ایفا نمی‌کند، تمام بار سرگرم کردن مخاطب بر دوش گیم‌پلی است

Ghosts ‘n Goblins Resurrection جزو آن دسته از بازی‌هایی است که داستان نقش پر رنگی را ایفا نمی‌کند. صرفا داستان بازی از این قرار است که باید پرینسس دزدیده شده به‌دست گوبلین‌ها را نجات دهید. در بازی‌هایی که داستان آن‌چنان نقش مهمی را ایفا نمی‌کند، تمام بار سرگرم کردن مخاطب بر دوش گیم‌پلی است. اگر گیم‌‌پلی بازی نتواند آنطور که باید و شاید سرگرم کننده ظاهر شود، کاربر به‌خوبی جای خالی داستان را حس کرده و نمی‌تواند تجربه‌ی لذت بخشی را کسب کند.

نبرد آرتور با کرم بزرگ در Ghosts

کپکام (Capcom)، سازنده و ناشر Ghosts ‘n Goblins، در نسخه Resurrection دست به تغییراتی در گیم‌پلی بازی زده است، اما اصلی‌ترین موارد که سیستم حرکتی و نبرد قهرمان داستان است، همانند گذشته بوده و نقطه ضعف بازی تبدیل شده است. شاید در سال ۱۹۸۵ و بازه زمانی عرضه بازی، سیستم حرکتی، پرش و اعمال ضربه به دشمنان می‌توانست مورد قابل قبولی برای کاربر باشد، اما در زمان فعلی و پیشرفت تکنولوژی در صنعت بازی‌های ویدیویی، سبب شده تا بازیسازها بتوانند سیستم حرکتی و مبارزه بسیار روان‌تری را برای بازی‌های ساید اسکرولینگ و دوبعدی خلق کنند.

دشمنان در بازی Ghosts

این در حالی است که بهبود نبخشیدن این مکانیسم‌ها، سبب شده تا کاربر امروزی و حتی کاربرهای قدیمی که بازی‌های سایداسکرولینگ مدرن و با کیفیت را بازی کرده‌اند، نتوانند با Ghosts ‘n Goblins Resurrection ارتباط برقرار کنند. بسیاری از مرگ‌های اتفاقی شما به‌خاطر وجود همین سیستم حرکتی قهرمان داستان است که انعطاف پذیری خاصی ندارد.

 بسیاری از مرگ‌های اتفاقی شما به‌خاطر وجود سیستم حرکتی قهرمان داستان است

بااین‌حال ساختار بازی به‌گونه‌ای است که قهرمان داستان در جریان پنج محیط مختلف، باید مراحل بازی را پشت سر بگذارد تا بتواند پرینسس را نجات دهد. ازطرفی با شروع بازی، تنها یک سلاح دارید و در طول پشت سر گذاشتن مراحل، بازیکن می‌تواند سلاح‌های متفاوتی را پیدا و آن‌ها را جایگزین سلاح اصلی خود کند. هر سلاح مزیت‌ها و معایب مخصوص‌به خود را دارد. ازاین‌رو کاربر می‌تواند باتوجه‌به شیوه بازی کردن خود، سلاح مدنظرش را انتخاب کند.

آرتور سوار یک درگن در Ghosts

Ghosts ‘n Goblins Resurrection بازی‌ای است که در آن بارها و بارها طعم مرگ را خواهید چشید

کپکام برای ساده‌تر و عامه‌ پسند‌تر کردن بازی Ghosts ‘n Goblins Resurrection درجه سختی‌های متفاوتی را برای بازی درنظر گرفته است. بازیکنان دیگر نیازی نیست که پس از دریافت یک الی دو ضربه به ابتدای مرحله برگردند و بلکه به‌لطف درجه سختی‌های مختلف، می‌توانید مدت زمان بیشتری در هر مرحله زنده بمانید. همچنین چک‌پوینت‌های متفاوتی برای هر مرحله درنظر گرفته شده است. بااین‌حال باید بگویم که Ghosts ‘n Goblins Resurrection بازی‌ای است که در آن بارها و بارها طعم مرگ را خواهید چشید و اصلا قرار نیست لحظات آرامش بخشی را پشت سر بگذارید.

کشتن اسکلت با چکش در Ghosts

البته این میان یک نکته مهم وجود دارد و آن هم این است که اگر تمامی المان‌های بازی طراحی مناسبی داشته باشند و بتواند سرگرم کننده ظاهر شود، مرگ‌های متعدد بازیکن باعث می‌شود تا از اشتباهات خود درس بگیرد و مدام برای بهتر شدن تلاش کند. این در حالی است که Ghosts ‘n Goblins Resurrection به‌خاطر مشکلات گیم‌پلی خود، امکان دارد بازیکن را به‌خاطر مرگ‌های متعدد خود خسته کند. بازیکنان با پشت سر گذاشتن مراحل اصلی و تمام کردن آن‌ها، نسخه Shadow هر مرحله را آزاد می‌کنند. در این حالت درجه سختی بازی بالاتر می‌رود و نوع ظاهر شدن دشمنان و همچنین موانع محیطی هم متفاوت‌تر خواهد بود. تا بازیکن چالش بیشتری را کسب کند.

Ghosts ‘n Goblins Resurrection به‌خاطر مشکلات گیم‌پلی خود، امکان دارد بازیکن را به‌خاطر مرگ‌های متعدد خود خسته کند

دراین‌میان یک درخت مهارت‌ هم طراحی شده است که با برداشتن آیتم‌های مورد نظر در هر مرحله، می‌توانید مهارت‌های جدیدی را از درخت مهارت‌ها خریداری کنید. معمولا طراحی درخت مهارت‌ها و آیتم‌های آن باید به‌گونه‌ای باشد که بازیکن از آن‌ها استفاده کند. متاسفانه Ghosts ‘n Goblins Resurrection از این حیث عملکرد مناسبی ندارد و مهارت‌ها صرفا آیتم‌هایی هستند که آن‌ها را خریداری کرده و استفاده خاصی برای شما نخواهند داشت. به‌عبارتی طراحی نامناسب این درخت باعث ناکارآمد بودن مهارت‌ها شده است و شاید در بهترین حالت دو الی سه مهارت بازی بتواند کمک حال شما باشد؛ آن هم نه در تمامی نقاط بازی. 

موانع محیطی در Ghosts

در هر مرحله بازیکنان جدا از رویارویی با دشمنان ثابت، با دشمنان جدیدی هم روبه‌رو می‌شوند

Ghosts ‘n Goblins Resurrection از نظر بصری تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد. کپکام از ظاهری مدرن برای بازی پیکسلی خود استفاده کرده است و طراحی مراحل، تاحد امکان وفادار به نسخه‌های قدیمی است. بااین‌حال می‌توان گفت که طراحی همان باس‌های قدیمی در Ghosts ‘n Goblins Resurrection بهتر انجام شده و متفاوت بودن ساختار بعضی از مراحل، سبب شده تا کاربران قدیمی هم بتوانند تجربه‌ی جدیدی را کسب کنند.

دشمنان بازی هم طراحی مناسبی دارند. در هر مرحله بازیکنان جدا از رویارویی با دشمنان ثابت، با دشمنان جدیدی هم روبه‌رو می‌شوند. از نظر فنی هم Ghosts ‘n Goblins Resurrection با مشکل خاصی روبه‌رو نیست. کاربران نینتندو سوییچ بدون افت فریم و باگ خاصی می‌توانند Ghosts ‘n Goblins Resurrection را تجربه کنند. موسیقی و صداگذاری‌های بازی هم همان حس و حال قدیمی را ارائه می‌دهد و کپکام سعی کرده در این بخش تغییرات بزرگی را روی ریبوت Ghosts ‘n Goblins اعمال نکند.

مقابله با روبا‌ه‌های آتشین در Ghosts

درانتها، دیدار مجدد با سِر آرتور (Sir Arthur) برای کاربران قدیمی آن‌چنان جذاب و خاطره‌انگیز نخواهد بود و کاربران قدیمی هم نمی‌توانند آنطور که باید و شاید با جهان Resurrection ارتباط برقرار کنند. شاید طراحی و تغییرات ساختار مراحل آن‌ها را جذاب‌تر کرده باشد، اما وجود مشکلات گیم‌پلی و درخت مهارت‌ها، سبب شده تا مشکلاتی بازی بیش‌ازپیش روی تجربه‌ی مخاطب تأثیرگذار باشد.

بازی روی پلتفرم نینتندو سوییچ بررسی بازی شده است


منبع زومجی

Ghosts 'n Goblins Resurrection

کپکام سعی کرده با نگه داشتن همان گیم‌پلی قدیمی و تاحدی ساده‌تر کردن آن، کاربران تازه وارد را هم جذب Ghosts 'n Goblins کند. مشکل اصلی این است که سیستم هدایت و ضربه زدن سِر آرتور، قهرمان داستان، برای سال ۲۰۲۱ یک مورد تاریخ مصرف گذشته است و حتی برای کاربران قدیمی مجموعه هم مثل قدیم سرگرم کننده و جذاب نخواهد بود. همچنین درخت مهارت‌های بازی هم طراحی مناسبی ندارد و اکثر مهارت‌ها برای شما سودی نخواهند داشت. بااین‌حال Ghosts 'n Goblins Resurrection از نظر بصری و طراحی مراحل تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهد.
محمد صادق تواضعی

6

نقاط قوت

  • + طراحی متفاوت و خوب مراحل اصلی
  • + طراحی خوب باس فایت‌ها نسبت به نسخه اصلی

نقاط ضعف

  • - تاریخ مصرف گذشته بودن سیستم هدایت و ضربه زدن قهرمان داستان
  • - طراحی نامناسب درخت مهارت‌ها
  • - کارآمد نبودن مهارت‌های خریداری شده در گیم‌پلی و پشت سر گذاشتن دشمنان
  • - مردن‌های پیاپی در بازی باعث خسته شدن کاربر می‌شود
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده