Werewolf: The Apocalypse – Earthblood جزو آن دسته از بازی‌های ویدیویی است که تجربه نکردن آن، بسیار ارزش بیشتر دارد تا آن را تجربه کنید. با بررسی بازی همراه زومجی باشید.

در صنعت بازی‌های ویدیویی، بازی‌های ویدیویی از نظر کیفیت تفاوت‌هایی دارند. بعضی از آن‌ها کیفیت ساخت بالایی دراند و حسابی شما را به خود جلب می‌کنند. بعضی از آن‌ها از نظر مواردی مثل داستان یا گرافیک آن‌چنان جذاب نیستند، اما به‌واسطه‌ی گیم‌پلی خود، بازیکن را درگیر می‌کند. دراین‌میان یه دسته سومی هم وجود دارد و آن هم بازی‌هایی هستند که به‌نظر می‌رسد سازنده اصلا به کیفیت آن‌ اهمیت نمی‌دهد.

صرفا می‌خواهد بازی خود را روانه بازار کند. شاید این دسته از بازی‌ها از نظر فنی ایراد خاصی نداشته باشند، اما به هیچ‌وجه نمی‌توان آن‌ها را یک محصول سرگرم کننده دانست. در نمایشگاه E3 2019 بود که بازی Werewolf: The Apocalypse – Earthblood معرفی شد. جدیدترین ساخته استودیو سایاناید (Cyanide) برگرفته از یک بازی رومیزی به نام Werewolf The Apocalypse است.

تماشا در یوتیوب

بااین‌حال سؤال اصلی این است که آیا بازی Werewolf: The Apocalypse – Earthblood به اندازه بازی رومیزی ذکر شده جذاب و سرگرم کننده است؟ در جواب باید بگویم خیر! درواقع Werewolf: The Apocalypse – Earthblood جزو آن دسته از بازی‌هایی است که نه‌تنها عرضه نشدن آن لطمه‌ای به صنعت بازی‌های ویدیویی وارد نمی‌کند، بلکه تجربه آن می‌تواند حسابی خسته کننده باشد.

داستان بازی روایت‌گر گروهی از گرگینه‌ها است که دارای قبایل مختلفی هستند. بازیکن هدایت یک گرگینه به نام کاهال را برعهده می‌گیرد که در شروع بازی و یک اتفاق، همسر خود را از دست می‌دهد. در نتیجه به خاطر عدم کنترل بر خشم خود، یکی از اعضای قبیله دیگری از گرگینه‌ها را از می‌کشد. حال پس از گذشت پنج سال، مجددا به قبیله خود بر می‌گردد، اما همه چیز مطابق میل او پیش نمی‌رود. اولین و اصلی‌ترین مشکل Werewolf: The Apocalypse – Earthblood، بخش داستانی بازی است. بازی خیلی سعی دارد خود را یک محصول سینمایی و جذاب با اکشن‌های بالا نشان دهد، اما اصلا موفق نیست.

کاهال در ظاهر گرگ در Werewolf: The Apocalypse Earthblood

شروع Werewolf: The Apocalypse – Earthblood گیرایی خیلی کمی دارد و رفته رفته با مشاهده‌ی تعامل بیشتر کاراکترهای داستانی با یکدیگر، متوجه می‌شوید که Werewolf: The Apocalypse – Earthblood جزو آن دسته از بازی‌هایی نیست که در بخش داستانی حرفی برای گفتن داشته باشد. شخصیت پردازی کاراکترها و معرفی آن‌ها هیچ پیش زمینه‌ای ندارد و بازیکن نمی‌تواند روی آن‌ها شناخت پیدا کند.

بازی نمی‌تواند ایده داستانی جالبش را به‌خوبی روایت کند

استودیو سایاناید سعی کرده به‌واسطه‌ی ارائه‌ی یک اسطوره شناسی از جهان بازی، تاحدی داستان Werewolf: The Apocalypse – Earthblood را جذاب جلوه دهد، اما عدم روایت داستانی دلچسب درکنار شخصیت پردازی‌های ضعیف سبب شده تا اسطوره شناسیی بازی هم آنطور که باید و شاید نظر کاربر را به خود جلب نکند. نکته جالب حضور بازیگران هالیوودی و تلویزیون هم به این بازی کمک نکرده است.

در حالت کلی، Werewolf: The Apocalypse – Earthblood سعی دارد داستانی از دو گروه مختلف و عنصری خاص را تعریف کند که تعادل را میان این دو گروه حفظ کرده است، اما افرادی سودجو برای استفاده شخصی خود و کسب قدرت، این تعادل را از بین می‌برند. بااین‌حال بازی نمی‌تواند این ایده داستانی جالب را به‌خوبی روایت کند و همین مورد سبب شده تا Werewolf: The Apocalypse – Earthblood به هیچ‌وجه از نظر داستانی یک بازی گیرا و درگیر کننده نباشد.

کشتن دشمنان در Werewolf: The Apocalypse Earthblood

گیم‌پلی بازی Werewolf: The Apocalypse – Earthblood ترکیبی از بازی‌های اکشن و مخفی کاری است. معمولا در این دسته از بازی‌ها، سازنده وظیفه‌ی سنگین‌تری بردوش دارد. ساختار و المان‌های بازی باید به‌گونه‌ای باشد که بازیکن بتواند از هر دو روش استفاده کند. به‌عبارتی اگر اهل بازی‌های اکشن است و اصلا علاقه‌ای به مخفی کاری ندارد، بتواند به‌واسطه‌ی المان‌های اکشن حسابی خود را سرگرم کند یا برعکس.

گیم‌پلی بازی Werewolf: The Apocalypse – Earthblood ترکیبی از بازی‌های اکشن و مخفی کاری است

همچنین در مراحل و شرایط متفاوت هم از هر دو روش استفاده کند. این در حالی است که استودیو سایاناید گیم‌پلی بازی را به‌گونه‌ای طراحی کرده که در بعضی از قسمت‌ها بازیکن را مجبور به استفاده از یکی از روش‌های ذکر شده می‌کند. این مورد باعث می‌شود تا نتوانید آنطور که دوست دارید، مراحل را پشت سر بگذارید. البته تقریبا پس از گذشت چند مرحله، آزاد هستید تا مراحل را هرطور دوست دارید، پشت سر بگذارید، اما این میان موارد دیگری هم وجود دارند که گیم‌پلی بازی را تاحدی ناامید کننده جلوه می‌دهند.

استفاده از مخفی کاری در Werewolf: The Apocalypse Earthblood

بخش ارتقای کاراکتر طراحی خوبی دارد و به خوبی تاثیر آن را در گیم‌پلی بازی و نبردها مشاهده می‌کنید

ساختار اکشن بازی بدین گونه است که در محیط‌هایی که دشمنان حضور دارند، می‌توانید خود را به حالت گرگینه خود درآورید و دشمنان را سلاخی کنید. بااینکه شیوه مبارزات ساختار تکراری به خود می‌گیرد، اما طراحی خوبی دارند و خسته کننده ظاهر نمی‌شوند. این در حالی است که می‌توانید هرمحیط را به‌صورت کاملا مخفیانه هم پشت سر بگذارید. جدا از اجباری بودن بعضی از بخش‌های بازی به روش مخفی کاری یا استفاده از حالت گرگینه خود، گشت‌و‌گذار در محیط یکی دیگر از مواردی است که آزار دهنده ظاهر می‌شود.

در بیشتر مواقع که در حال گشت‌و‌گذار و در پایگاه دشمن هستید، شخصیت بازی به‌صورت محتاطانه حرکت می‌کند. همین مورد سبب می‌شود تا سرعت شما در بازی کاسته شود و اصلا نمی‌توانید در حالت عادی به گشت‌و‌گذار بپردازید. در بهترین حالت بتوانید خود را به شکل یک گرگ درآورده و کمی سریع‌تر محیط را پشت سر بگذارید.

پایگاه دشمنان در Werewolf: The Apocalypse Earthblood

Werewolf: The Apocalypse – Earthblood دارای یک بخش ارتقای مهارت است که با کشتن دشمنان می‌توانید XP کسب کنید و امتیازهای مخصوص به خرید و ارتقای مهارت‌ها را کسب کنید. بخش ارتقای کاراکتر طراحی خوبی دارد و به خوبی تاثیر آن را در گیم‌پلی بازی و نبردها مشاهده می‌کنید. ازطرفی، اشاره کنم که در جریان مبارزات کاهال می‌تواند از شیوه‌ی مبارزه‌ای مختلفی مثل حالت سرعتی استفاده کند برای مثال اگر می‌خواهید سریع‌تر جاخالی دهید و ضربات متعددی را به دشمنان وارد کنید، حالت سرعتی گرگینه شما بهترین انتخاب است.

مراحل فرعی صرفا برای پر کردن وقت بازیکن در جهان بازی قرار گرفته است

هرکدام از حالت‌ها چهار مهارت مخصوص به خود دارند که درابتدا تنها یک یا دو مهارت در دسترس است و مابقی را باید از درخت مهارت‌های نه‌چندان عمیق، اما کارآمد بازی خریداری کنید. هوش مصنوعی یکی از موارد دو پهلو در بازی Werewolf: The Apocalypse – Earthblood به حساب می‌آید. در بعضی از قسمت‌های بازی شاهد عملکرد خوب هوش مصنوعی هستیم، اما در نقاطی دیگر عملکرد ضعیفی را از خود به‌نمایش می‌گذارد.

کاهال در حال دنبال کردن دشمنان در Werewolf: The Apocalypse Earthblood

درکنار مراحل اصلی، Werewolf: The Apocalypse – Earthblood دارای ۶ مرحله فرعی است که آنطور که باید و شاید سرگرم کننده ظاهر نشده‌اند و صرفا برای پر کردن وقت بازیکن در جهان بازی قرار گرفته است. ازاین‌رو انجام دادن یا ندادن آن‌ها فرقی برای کاربر ندارد. Werewolf: The Apocalypse – Earthblood بااینکه موارد خوبی مثل سیستم مبارزات و ارتقای کاراکتر دارد، اما نقاط ضعیفی هم در گیم‌پلی خود دارد که باعث شده تا بازیکن نتواند از جهان بازی لذت ببرد.

 اگر روی رزولوشن 4K بازی را تجربه کنید، نورپردازی‌ها و بافت‌های محیطی جلوه بهتری خواهند داشت

از نظر بصری Werewolf: The Apocalypse – Earthblood دارای جلوه‌های بصری معمولی است و آن‌چنان مورد خاصی را برای ارائه دادن ندارد. البته اگر روی رزولوشن 4K بازی را تجربه کنید، نورپردازی‌ها و بافت‌های محیطی جلوه بهتری خواهند داشت. شاید از نظر فنی بازی Werewolf: The Apocalypse – Earthblood مشکل خاصی نداشته باشد، اما از نظر طراحی مشکلاتی را به خود اختصاص داده است. جدا از مشکلات ذکر شده نظیر هوش مصنوعی و مراحل فرعی، طراحی مراحل و همچنین طراحی دشمنان از مشکلات اصلی بخش طراحی Werewolf: The Apocalypse – Earthblood به حساب می‌آید.

کاهال در حالت گرگینه خود در Werewolf: The Apocalypse Earthblood

هشت مرحله اصلی بازی آنطور که باید و شاید متنوع نیست و ساختار اکثر مراحل هم شبیه به یکدیگر است. این مورد برای دشمنان بازی هم صدق می‌کند که در اکثر مراحل دشمنانی مشابه و یکسان را باید از بین ببرید. اگر Werewolf: The Apocalypse – Earthblood طراحی مراحل بهتری داشت، می‌توانست به‌لطف سیستم مبارزات خود تجربه‌ی بهتری را در گیم‌پلی ارائه دهد تا کاربران فارغ از تمامی مشکلات بازی، حداقل به امید یک ویژگی خوب بازی را تجربه کنند.

استودیو سایاناید موسیقی‌های مختلفی را هم برای بازیکنان به هنگام نبردها استفاده کرده است و صداگذاری بازی هم در سطح خوبی قرار دارد. همچنین دیالوگ‌ها و انتخاب‌های متفاوتی هم درنظر گرفته شده که می‌توانید با انتخاب آن‌ها، اطلاعات مختلفی را از مأموریت و شخصیت‌ها کسب کنید.

نمایش خشونت در بازی Werewolf: The Apocalypse Earthblood

بااین‌تفاسیر، شاید Werewolf: The Apocalypse – Earthblood در اولین نمایش خود چشم‌نواز و جالب ظاهر شد، اما محصول نهایی، فرسنگ‌ها با تریلر معرفی بازی فاصله دارد و به هیچ عنوان تجربه‌ی این بازی را پیشنهاد نمی‌کنم، حتی اگر هیچ بازی برای تجربه کردن نداشته باشید.

بررسی بازی روی پلتفرم کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Werewolf: The Apocalypse – Earthblood

Werewolf: The Apocalypse Earthblood می‌توانست یک بازی خوب باشد، اما عدم استفاده از اسطوره شناسی و ایده داستانی آن سبب شده تا محصولی را مشاهده کنیم که نه روایت داستانی درست و حسابی دارد و نه شخصیت‌های آن به‌گونه‌ای شخصیت پردازی شده که با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. بااین‌حال گیم پلی بازی ویژگی‌های خوبی مثل سیستم مبارزاتی دارد و به‌واسطه‌ی بخش ارتقا کامل‌تر و بهتر می‌شود، اما متاسفانه یک سری محدودیت مثل استفاده از حالت مخفی‌کاری یا گرگینه کاهال، قهرمان داستان، باعث شده تا آنطور که باید و شاید از آن لذت نبرید. Werewolf: The Apocalypse Earthblood دریایی از مشکلات مختلف است که تجربه نکردن آن باعث می‌شود تا استفاده مناسب‌تری از وقت و زمان خود داشته باشید.
محمد صادق تواضعی

3.5

نقاط قوت

  • + کارآمد بودن بخش ارتقای کاراکتر در گیم‌پلی بازی

نقاط ضعف

  • - روایت داستانی خسته کننده
  • - شخصیت پردازی ضعیف
  • - عدم استفاده مناسب از اسطوره شناسی
  • - عملکرد عجیب هوش مصنوعی
  • - محدود کردن بازیکن به استفاده از حالت‌های مختلف مخفی کاری در بعضی از قسمت‌های بازی
  • - عدم تنوع در طراحی مراحل اصلی
  • - عدم تنوع در طراحی دشمنان
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده