رایت گیمز با توسعه گیم‌پلی League of Legends و بهینه کردن آن برای گوشی‌های موبایل، یکی از بهترین تجربه‌های موبا را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

موبا (MOBA) را می‌توان یکی از سبک‌های پرطرفدار روی پلتفرم کامپیوتر دانست که تابه‌امروز دو بازی Dota 2 و League of Legends، توانسته‌اند مخاطب‌های بسیار زیادی را از آن خود کنند. این در حالی است که با عرضه بازی Vainglory روی موبایل، موبا توانست روی این پلتفرم هم مخاطبان خود را پیدا کند و با گذر زمان و عرضه بازی Mobile Legends، مخاطبان این سبک بیش‌ازپیش افزایش یافت.

رایت گیمز (Riot Games)، سازنده و ناشر League of Legends، در جریان جشن ۱۰ سالگی این بازی اعلام کرد که نسخه موبایل League of Legends پرطرفدار را با نام League of Legends Wild Rift عرضه خواهد کرد. ازاین‌رو چند ماه پیش بود که روند عرضه League of Legends Wild Rift به‌صورت دسترسی زودهنگام برای بعضی از مناطق آغاز شد. حال پس از تجربه‌ی چند ساعته خود از بازی League of Legends Wild Rift، باید بگویم که به‌واسطه‌ی این بازی، سبک موبا چندین پله پیشرفت کرده است.

ورس در حال فارم کردن جنگل در League of Legends Wild Rift

اینکه بتوانید به‌واسطه صفحه لمسی گوشی موبایل یا تبلت خود کار موس و کلیدهای کیبورد را انجام دهید، برای سازنده مهم‌ترین چالش در بازی‌های موبا به حساب می‌آید

اصلی‌ترین فاکتور در بازی‌های موبا، گیم‌پلی و نوع طراحی آن است. در ظاهر به‌نظر می‌رسد که League of Legends: Wild Rift گیم‌پلی مشابه به نسخه پی سی خود دارد، اما باید بگویم که وایلد ریفت تجربه‌ای کاملا متفاوت را ارائه می‌دهد. اینکه بتوانید به‌واسطه صفحه لمسی گوشی موبایل یا تبلت خود کار موس و کلیدهای کیبورد را انجام دهید، برای سازنده مهم‌ترین چالش در بازی‌های موبا به حساب می‌آید.

سیستم تجربه‌ی بازی در League of Legends: Wild Rift بدین صورت است که در سمت چپ صفحه‌نمایش، یک آنالوگ مجازی طراحی شده و بازیکن به‌واسطه آن می‌تواند کاراکتر خود را در محیط حرکت دهد. در سمت راست هم چهار دکمه طراحی شده که نماینده سه مهارت اصلی و آلتیمیت قهرمان‌های League of Legends: Wild Rift هستند. دراین‌میان یک دکمه اصلی هم وجود دارد که برای ضربات معمولی است.

بلیتز در حال تلپورت کردن در League of Legends Wild Rift

نکته اصلی بازی، این است که دکمه‌های بازی و سیستم هدایت قهرمان‌ها در جهان وایلد ریفت به‌گونه‌ای نیستند که شما را اذیت کنند. طبیعی است که به‌خاطر صفحه‌ لمسی بودن بازی، در اوایل سرعت عمل بالایی نداشته باشید، اما با انجام بخش آموزشی و پس از گذشت چند دور بازی کردن، به‌خوبی با ساختار بازی آشنا می‌شوید. تغییرات وایلد ریفت و بهینه‌سازی آن برای موبایل، فقط به نوع چینش دکمه‌ها ختم نمی‌شود.

نکته اصلی بازی، این است که دکمه‌های بازی و سیستم هدایت قهرمان‌ها در جهان وایلد ریفت به‌گونه‌ای نیستند که شما را اذیت کنند

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب و حیاتی League of Legends، این است که با پینگ دادن روی نقاط مختلف محیط، به هم‌تیمی‌های خود هشدار می‌دهید؛ حال این هشدار می‌تواند در راستای کشتن یک دشمن یا هشدار خطر مرگ باشد. در وایلد ریفت هم این موارد به شکلی کاملا جدید پیاده‌سازی شده است. در بالا و سمت راست صفحه‌نمایش سه‌نوع هشدار وجود دارد که با نگه داشتن انگشت خود روی صفحه‌نمایش و انتخاب یکی از قسمت‌های نقشه، می‌توانید به هم‌تیمی‌های خود هشدار دهید.

انجام این موارد اصلا اذیت کننده نیستند و می‌توانید با سرعت عمل بسیار بالایی آن‌ها را انجام دهید. همچنین Last Hit و فارم کردن در محیط‌های بازی هم عذاب‌‌آور نیستند و می‌توانید از ویژگی هدف‌گیری و اعمال ضربات Skill Shot هم در نسخه موبایل استفاده کنید. درکنار طراحی سیستم حرکتی و اعمال مهارت‌ها و ضربات در League of Legends: Wild Rift، نوع تعامل با محیط و کارتیمی از دیگر مواردی است که رایت گیمز آن را از ابتدا طراحی کرده تا تجربه‌ی جدیدی را ارائه دهد.

رویدادها در بازی League of Legends Wild Rift

ازاین‌رو کاربرانی که تابه‌امروز League of Legends را تجربه می‌کردند، برای تجربه League of Legends: Wild Rift باید از استراتژی‌ تیمی‌های کاملا متفاوتی استفاده کننند

برای مثال، جانگلر یکی از نقش‌های مهم در تیم است و در وایلد ریفت، زمان اسپاون هیولاهای داخل جنگل، درگن، هرالد و برن با نسخه موبایل کاملا متفاوت است. ازاین‌رو کاربرانی که تابه‌امروز League of Legends را تجربه می‌کردند، برای تجربه League of Legends: Wild Rift باید از استراتژی‌ تیمی‌های کاملا متفاوتی استفاده کننند. همچنین نقش پشتیبان یا همان ساپورت هم در اینجا کمی متفاوت است. دیگر نیازی نیست که آیتم‌های پشتیبان برایک سب پول و Ward بیشتر را کسب کنید، بلکه بازی به‌صورت خودکار و با گذشت هر یک ثانیه، پول بیشتری را به شما اهدا می‌کند. ازطرفی اگر ADC تیم هم بتواند فارم بهتری داشته باشد، ساپورت هم پول بیشتری را کسب می‌کند.

یکی از موارد جالبی که در League of Legends: Wild Rift انجام شده، این است که در بعضی از بازی‌ها، مسیر بالا و پایین نقشه بازای قرینه می‌شود. برای مثال، در حالت عادی، Top Laner به‌صورت فردی در مقابل حریف خود قرار می‌گیرد و دو فرد پایین نقشه، ساپورت و ADC تیم هستند. این در حالی است که اگر بازی در حالت قرینه آغاز شود، دو شخص پایین نقشه باید به بالا بروند (محل تمامی هیولاهای پایین و بالای نقشه هم عوض می‌شود).

ورس در حال ورود به بیس تیم حریف در League of Legends Wild Rift

جدا از حالت پیش‌فرض و نبردهای پنج به پنج، یک حالت تمرینی، کوآپ و رنکد هم برای بازیکنان درنظر گرفته شده است. در بخش تمرینی بازی به‌خوبی می‌توانید نحوه هدایت شخصیت، ضربه زدن و استفاده از مهارت‌ها را یاد بگیرید. در حالت کوآپ هم به‌واسطه‌ی تیم پنج‌نفره‌ی خود با هوش‌مصنوعی مسابقه خواهید داد که می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای یادگیری قهرمان‌های بازی و عادت کردن به مکانیسم‌های گیم‌پلی باشد.

همانند League of Legends، مسابقات رنکد ابتدا در ۱۰ بازی مختلف انجام می‌شود تا سطح شما باتوجه‌به پیش‌نیازهای یکی از ۱۰ سطح (Tier) داخل بازی انتخاب شود

دراین‌میان، رنکد را می‌توان مهم‌ترین حالت بازی League of Legends: Wild Rift دانست؛ جایی‌که شما متناسب با عملکرد خود، رده‌بندی می‌شوید. البته سیستم بازی به‌گونه‌ای است که از همان ابتدا اجازه‌ی ورود به حالت رنکد به شما داده نمی‌شود و تا سطح ۱۰ (سطح حساب کاربری شما در بازی) باید منتظر بمانید تا بتوانید مسابقات رنکد League of Legends: Wild Rift را تجربه کنید. همانند League of Legends، مسابقات رنکد ابتدا در ۱۰ بازی مختلف انجام می‌شود تا سطح شما باتوجه‌به پیش‌نیازهای یکی از ۱۰ سطح (Tier) داخل بازی انتخاب شود.

بازیکنان در League of Legends با برد و باخت LP کسب می‌کردند و می‌توانستند دیویژه و سطح خود را بالا ببرند. این در حالی است که League of Legends: Wild Rift سیستم جدیدی را ارائه می‌دهد. دراینجا بازیکنان با برد و باخت Mark کسب می‌‌کنند و باتوجه به میزان مارک کسب شده، می‌توانید پیشرفت داشته باشید یا به دیویژن و سطح‌های پایین‌تر پسرفت کنید. وجود این سیستم برای نسخه موبایل باعث شده تا بازیکنان بیش‌ازپیش برای ارتقای سطح خود تلاش کنند.

براوم در حال تلپورت کردن در بازی League of Legends Wild Rift

بااین‌حال در‌این‌میان یک مشکل بسیار بزرگ هم وجود دارد. مسابقات تعیین سطح، آنطور که باید و شاید باتوجه‌به مهارت‌ها و سطح حساب کاربری شما انجام نمی‌شود. ازاین‌رو امکان دارد در یک بازی بازیکن‌های حرفه‌ای‌تری روبه‌روی شما قرار بگیرند یا برعکس. ازاین‌رو این موارد می‌توانند باعث اذیت شدن شما و نرسیدن به Tier مورد نظر باشد. بااین‌حال از نظر سیستم Matchmaking، بازی League of Legends: Wild Rift در سطح بسیار خوبی قرار دارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید وارد بازی شوید. از نظر پینگ هم اگر بازی را از سرور اروپا دانلود و تجربه کنید، قطعا مشکلی از این بابت پیش نخواهد آمد.

مسابقات تعیین سطح، آنطور که باید و شاید باتوجه‌به مهارت‌ها و سطح حساب کاربری شما انجام نمی‌شود

درکنار تمامی موارد ذکر شده، بد نیست اشاره‌ای هم به رویدادها داشته باشیم. رایت گیمز رویدادهای مختلفی را برای بازیکنان League of Legends: Wild Rift درنظر گرفته که با انجام چالش‌های آن می‌توانید XP، اسکین، قهرمان و اسکین و قهرمان‌های تصادفی مختلفی را کسب کنید. یکی از دیگر از مواردی که می‌توان آن را تاحدی یک نقطه ضعف دانست، این است که خرید‌های شما روی نسخه موبایل و کامپیوتر از یکدیگر مجزا است. به‌عبارتی اگر شما با حساب کاربری خود اسکین‌های متعددی را خریداری کرده باشید، نمی‌توانید از آن‌ها روی League of Legends: Wild Rift استفاده کنید.

اش در حال فارم کردن در بازی League of Legends Wild Rift

از نظر طراحی، League of Legends: Wild Rift به نسخه کامپیوتر خود وفادار بوده و شاهد طراحی مشابهی هستیم. البته ظاهر بعضی از اسکین‌های قهرمان‌ها، در نسخه موبایل طراحی متفاوت است. دراین‌میان اشاره کنم که تمامی چمپیون‌های نسخه کامپیوتر، روی موبایل در دسترس نیستند و فعلا ۴۹ عدد از آن‌ها در دسترس قرار گرفته است. بااین‌حال رایت گیمز اعلام کرده که به مرور زمان شاهد اضافه شدن سایر شخصیت‌ها به League of Legends: Wild Rift هستیم.

از حیث موسیقی هم وایلد ریفت دقیقا تجربه‌ی League of Legends را ارائه می‌دهد و از تمامی افکت‌های صوتی و دیالوگ‌های شخصیت‌ها در نسخه موبایل League of Legends هم استفاده شده است. بااین‌تفاسیر، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین فاکتوری که باعث شده وایلد ریفت یک تجربه‌ی بسیار خوب باشد، سیستم هدایت قهرمان‌ها، بهینه‌سازی گیم‌پلی آن برای گوشی موبایل و همچنین سیستم رنکد بازی است که می‌تواند تجربه‌ای بسیار بهتر و روان‌تر را در اختیار علاقه‌مندان به سبک موبا روی موبایل قرار دهد.


منبع زومجی

League of Legends Wild Rift

League of Legends Wild Rift در میان سایر بازی‌های موبا روی پلتفرم موبایل می‌تواند تجربه‌ی بهتر و سرگرم کننده‌تری را ارائه دهد. گیم‌پلی و مکانیسم‌های بازی به بهترین شکل ممکن برای صفحه‌های لمسی طراحی شده و کاربران با کمی تمرین به‌خوبی می‌توانند با سیستم حرکتی و استفاده از مهارت‌ها ارتباط برقرار کنند. همچنین بخش تمرینی بازی هم به‌خوبی این موارد را به شما یاد می‌دهد. بااینکه ۱۰ بازی رده‌بندی حالت رنکد ناعادلانه طراحی شده است، اما تجربه‌ی کلی وایلد ریفت بسیار هیجان‌انگیز و اعتیادآورد است.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • + وفادار بودن به طراحی بازی اصلی
  • + بهینه بودن بسیار خوب مکانیسم‌های حرکتی و استفاده از مهارت‌های شخصیت‌های وایلد ریفت برای گوشی‌های موبایل
  • + ارزشمند بودن پاداش و مجازات بازیکنان در حالت رنکد
  • + بخش تمرینی بسیار خوب و کامل
  • + کارآمد بودن تغییرات اعمال شده روی گیم‌پلی و کسب تجربه‌ای جدید توسط کاربران نسخه کامپیوتر League of Legends

نقاط ضعف

  • - عدم تعادل در مسابقات رده‌بندی میان مهارت‌های بازیکنان
  • - عدم استفاده از آیتم‌های خریداری شده نسخه کامپیوتر روی نسخه موبایل
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده