Godfall با اینکه سیستم مبارزات خوبی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد، اما آنقدر مشکلات رنگارنگ دارد که مانع از کسب یک تجربه‌ی بسیار خوب می‌شود. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

زمانی‌که به انتهای یک نسل از بازی‌های ویدویی نزدیک می‌شویم، شرکت‌های بازی‌سازی سعی می‌کنند بازی‌هایی را توسعه دهند که به نحوی، ویژگی‌ها و قدرت کنسول‌های نسل بعد را نشان می‌دهد. در رویداد نمایش بازی‌های پلی استیشن در فصل تابستان بود که شرکت گیرباکس سافتور (Gearbox Software)، خالق مجموعه Borderlands، از بازی جدید خود برای پلی استیشن 5 رونمایی کرد.

Godfall محصولی بود که با یک تریلر معرفی و مشخص شد که کاربران باید منتظر یک بازی هک اند اسلش لوت محور باشند که روی پلی استیشن 5 و پی سی عرضه می‌شود. البته اشاره کنم که گادفال توسط خود گیرباکس سافتور توسعه نیافته است و استودیو کانترپلی گیمز (Counterplay Games) وظیفه توسعه آن را برعهده داشته است. حال سؤال اصلی این است که گادفال به‌عنوان یک بازی انحصاری روز عرضه پلی استیشن 5 آیا می‌تواند تجربه‌ی قابل قبول و درخوری را در اختیار کاربران قرار دهد؟ در جواب باید بگویم که متاسفانه Godfall در بخش‌های مختلفی دچار ضعف است، اما سیستم مبارزات، تنها عاملی است که شما را تا انتها سرگرم می‌کند.

 تماشا از یوتیوب

Godfall روایت‌گر داستان دوبرادری است که درکنار یکدیگر جنگیده و در نبردی بزرگ و طاقت‌فرسا، پیروز شده‌اند، اما صلح میان دو برادر پس از مدتی از بین می‌رود ماکروس، برای گرفتن تاج و تخت سلطنتی، به اورین، برادر خود حمله می‌کند. حاصل این نبرد چیزی جز شکست خوردن اورین نیست.

پایه و اساس کلی داستان بازی، انتقام و نابودی یک ذات پلید و شیطانی است

حال اورین که از این اتفاق جان سالم به در برده، باید تلاش کند تا به کمک دوستان خود انتقام‌اش را از ماکروس بگیرد. پایه و اساس کلی داستان بازی، انتقام و نابودی یک ذات پلید و شیطانی است، اما مشکل اصلی این است که هیچ روایت و شخصیت‌پردازی خاصی برای بازی درنظر گرفته نشده است. در شروع بازی، یک پیش درآمد داستانی به شما نشان داده می‌شود، اما در ادامه، کانترپلی گیمز به هیچ‌وجه شخصیت‌های منفی و مثبت را به شما معرفی نمی‌کند.

ماکرون در حال لشگرکشی در Godfall

این مشکل برای اورین هم صدق می‌کند. نه هیچ پیش‌زمینه داستانی بیشتری برای او درنظر گرفته شده و نه اینکه تلاشی انجام می‌شود تا او را بهتر بشناسیم. ازاین‌رو شخصیت پردازی و روایت داستانی را می‌توان یکی از اصلی‌ترین مشکلات بازی Godfall دانست؛ موردی که باتوجه‌به گیم‌پلی، می‌توانست اهرم خوبی برای سرگرم کردن بیشتر بازیکنان باشد. بااین‌حال گیم‌پلی و ویژگی‌های آن چیزی است که حداقل بازیکن را از ابتدا تا انتهای گادفال سرگرم می‌کند.

شخصیت پردازی و روایت داستانی را می‌توان یکی از اصلی‌ترین مشکلات بازی Godfall دانست

گادفال یک بازی لوت محور با المان‌های هک اند اسلش است. ازاین‌رو ساختار لوت‌ها و قرارگیری آن‌ها در محیط بازی، به‌همراه مراحل اصلی و فرعی‌ای که در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد، یکی از موارد بسیار مهم گیم‌پلی به حساب می‌آید. سیستم لوت Godfall و طراحی آن راضی کننده است. باتوجه‌به درجه سختی که برای هریک از مراحل اصلی و فرعی بازی انتخاب می‌کنید، لوت‌های بازی ارزش‌های مختلفی دارند و با گذر زمان، ارزش لوت‌ها هم بالاتر می‌رود.

محیط زیر دریا بازی Godfall

همچنین اگر بازی را به‌صورت چندنفره هم تجربه کنید، نوع کسب لوت‌ها و ارزش‌ آن‌ها متفاوت‌تر از قبل است، زیرا در این حالت دشمنان چالش‌برانگیزتر از گذشته هستند. سیستم مبارزات، مورد دیگری است که اهمیت بالایی دارد. درظاهر، ضربات بازیکن در Godfall تنها به ضربات سبک و سنگین ختم می‌شود، اما با ترکیب این ضربات با یکدیگر، می‌توانید کومبوهای مختلفی را خلق کنید. البته اشاره کنم که آن‌چنان تنوعی برای ضربات شما درنظر گرفته نشده است و صرفا یک الی دو حرکت مختلف را تجربه خواهید کرد.

تمامی ساختار مبارزاتی قهرمان داستان، فقط به نبرد با سلاح ختم نمی‌شود

البته کانترپلی گیمز برای ایجاد تنوع در گیم‌پلی، سلاح‌های مختلفی را طراحی کرده است. ازاین‌رو تا حدی بازیکنان می‌توانند به‌واسطه‌ی تغییر سلاح خود و استفاده از دو سلاح درحین انجام بازی، سیستم مبارزات متنوعی را ارائه دهد. البته اگر جزو آن دسته از افرادی باشید که تنها با یک نوع سلاح بازی‌های هک اند اسلش را تمام می‌کنند، قطعا سیستم مبارزات را دلنشین، اما بسیار ساده مشاهده خواهند کرد. تمامی ساختار مبارزاتی قهرمان داستان، فقط به نبرد با سلاح ختم نمی‌شود، بلکه سپر شما هم در مبارزات تاثیر گذار است. جدا از این مورد، هرگونه سلاح مهارت‌های مختلفی هم دارد و با کشتن دشمنان، می‌توانید نوار استفاده از آن‌ها را شارژ کنید.

استفاده از شمشیر دوتایی در Godfall

تمامی این موارد دست‌به‌دست هم داده‌اند تا سیستم مبارزاتی Godfall، حس و حال خوبی را القا کند. تیم سازنده یک درخت مهارت هم برای گادفال طراحی کرده است. درخت مهارت‌ها شامل ارتقای بخش‌های مختلفی از قدرت قهرمان مثل میزان نوار سلامت، Might و Spirit می‌شود. هرکدام از این بخش‌ها نقش مهمی در ساختار بازی کردن شما ایفا می‌کنند. برای مثال، اگر می‌خواهید یک کاراکتر تانکی را خلق کنید، بالا بردن نوار سلامت به‌واسطه‌ی درخت مهارت‌ها، آیتم‌ها و کلاس‌های بازی می‌تواند کمک حال شما باشد. این در حالی است که اگر به آسیب رساندن و قدرت ضربات کاراکتر خود اهمیت می‌دهید، باید روی Might تمرکز کنید. رعایت درست این موارد و کارآمد بودن‌شان در بازی، سبب شده تا هر تغییرات شما بتواند تاثیر خود را در نبردها نشان دهد.

درخت مهارت‌ها شامل ارتقای بخش‌های مختلفی از قدرت قهرمان مثل میزان نوار سلامت، Might و Spirit می‌شود

اگر به پایه و اساس گیم‌پلی Godfall نگاه کنیم، می‌بینیم که بازی‌های لوت محور همیشه دارای شخصیت‌های مختلف با ویژگی‌های متفاوت است تا بازیکن بتواند آزادی عمل در انتخاب کاراکتر خود باشد. استودیو کانترپلی گیمز بااینکه از یک شخصیت مشخص و برای داستان خود استفاده کرده و بخش شخصی‌سازی خاصی هم برای گادفال درنظر نگرفته، اما از Valorplateها برای اعمال تنوع ذکر شده استفاده کرده است. بازی گادفال دارای ۱۲ ولرپلیت مختلف است که هرکدام از آن‌ها جدا از ظاهر، از نظر قدرت و ویژگی‌های Passive هم با یکدیگر متفاوت هستند و می‌توان آن‌ها را کلاس‌های مختلف بازی دانست.

محیط داخل آسمان بازی Godfall

البته تمامی ولرپلیت‌ها از همان ابتدای بازی در دسترس نیستند و باید آن‌ها را بخرید. متاسفانه، هرقدر که از نظر ظاهر، ولرپلیت‌ها جذاب و متفاوت هستند، از نظر کارآیی، آن‌چنان تغییری را در روند بازی کردن بازیکنان به‌وجود نمی‌آورند و انتخاب آن‌ها صرفا برای تنوع بخشیدن ظاهری به بازی است. بااین‌حال، شاید فکر کنید که تجربه‌ی Godfall به‌صورت تک‌نفره، خسته کننده است. این در حالی است که گادفال به‌لطف سیستم مبارزات و ظاهر ولرپلیت‌ها می‌تواند ۱۵ ساعت (با انجام تمامی مراحل فرعی درکنار مراحل اصلی به‌صورت تک‌نفره) شما را سرگرم کند. البته اگر به‌صورت کوآپ گادفال را تجربه کنید، مدت زمانی بازی کاهش پیدا می‌‌کند.

بازی گادفال دارای ۱۲ ولرپلیت مختلف است که هرکدام از آن‌ها جدا از ظاهر، از نظر قدرت و ویژگی‌های Passive هم با یکدیگر متفاوت هستند

تجربه‌ی گادفال به‌صورت گروهی لذت خاص خود را دارد و می‌تواند تاحدی مشکلات گیم‌پلی را که در ادامه به آن‌ها خواهم پرداخت، از بین ببرد، اما دراین‌میان یک مشکل بزرگ‌تر وجود دارد و آن هم خسته کننده و تکراری شدن جهان گادفال است. اصلی‌ترین مشکل بازی هم این است که محتویات ارزشمندی ندارد. به‌عبارتی با یک بازی ۶۰ دلاری روبه‌رو هستیم، اما به هیچ‌وجه به اندازه برچسب قیمت خود محتوا ندارد. ازاین‌رو حتی در حالت چندنفره هم بازی پس از گذشت چند ساعت روند خسته کننده‌ای پیدا می‌کند و نمی‌توانید بیش از اندازه، زمان حضور خود را به‌خاطر گشت‌وگذار در جهان بازی گسترش دهید، زیرا گادفال اصلا محیط‌های وسیعی را در مراحل خود در اختیار بازیکنان قرار نمی‌دهد.

اورین در حال ورود به پورتال محتوای پس از عرضه Godfall

جدا از مأموریت‌های فرعی بسیار کم تعداد درکنار مراحل اصلی، نبود محتویات پس از عرضه مناسب هم از دیگر ویژگی‌هایی است که گادفال از آن رنج می‌برد. البته استودیو کانترپلی گیمز یک بخش ویژه را برای بازیکنان درنظر گرفته است، اما تجربه‌ی آن نمی‌تواند آنطور که باید و شاید شما را سرگرم کند. هرقدر که گادفال در بخش داستانی و گیم‌پلی دچار مشکل است، از نظر بصری و گرافیک تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد.

کانترپلی گیمز، تمام تلاش خود را انجام داده تا Godfall از نظر بصری تجربه‌ی بسیار زیبایی باشد و در این راه حسابی موفق بوده است. نورپردازی‌ها، طراحی‌های محیط و افکت‌های حاصل از کشتن دشمنان، واقعا جذاب و چشم‌نواز است. مهم نیست روی پلی استیشن 5 یا تنظیمات گرافیکی Low روی کامپویوتر بازی می‌کنید، گادفال در هر حالتی خودنمایی می‌کند.

در حال آماده شدن برای نبرد با دشمنان

البته از نظر فنی، بازی مشکلاتی روی کامپیوتر دارد و آنطور که باید و شاید، بهینه‌سازی نشده است. مرحله پیش درآمد داستانی و اولین مرحله از بازی، تجربه‌ی خوبی را ارائه می‌دهند، اما از مراحل بعد، با افت فریم روبه‌رو خواهید شد که بعضی از آن‌ها می‌تواند روی تجربه‌ی شما تاثیر گذار باشد. جدا از مشکلات ذکر شده در بخش طراحی، نحوه استفاده از سیستم Lock کردن هدف هم به‌خوبی انجام نشده است. معمولا در بازی‌های مشابه، بازیکن باید بتواند که پس از هر بار لاک کردن، میان اهداف روبه‌روی خود این عمل را بدون هیچ مشکلی سوییچ کند. این در حالی است که در گادفال مجبور هستید که مدام این حالت را در مبارزات فعال و غیر فعال کنید. در نتیجه مبارزه شما با اختلال مواجه می‌شود. 

نبود محتویات پس از عرضه مناسب هم از دیگر ویژگی‌هایی است که گادفال از آن رنج می‌برد

از نظر موسیقی و صداگذاری، صداگذاری‌های شخصیت‌ها و صدای حاصل از انفجار دشمنان و سلاح‌های بازی راضی کننده است، اما موردی که این میان اذیت کننده ظاهر شده، نبود موسیقی‌های درگیر کننده مورد دیگری است که از هیجان نبردها کاسته است. همچنین دیالوگ‌های کاراکترها با یکدیگر هم بسیار ساده کار شده و به‌خاطر نبود شخصیت‌پردازی و روایت داستانی مناسب، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند باعث برقراری ارتباط میان مخاطب و شخصیت مورد نظر شوند.

افکت‌های نوری بسیار زیبا در Godfall

بااین‌تفاسیر، اگر اهل کوآپ بازی کردن با دوستان‌تان هستید یا به هیچ‌وجه به داستان در بازی‌های ویدیویی اهمیت نمی‌دهید، Godfall می‌تواند یک تجربه‌ی بسیار کوتاه باشد. البته نه با قیمت فعلی و بهتر است آن را با تخفیف خریداری کنید.


منبع زومجی

Godfall

Godfall به عنوان انحصاری روز عرضه پلی استیشن 5، از نظر بصری وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده است و حتی روی کامپیوتر هم از نظر بصری بسیار زیبا است. این در حالی است که روی پی سی آنطور که باید و شاید بهینه نیست. بااین‌حال مشکلات اصلی گادفال به طراحی‌ نامناسب مراحل فرعی و محتویات پس از عرضه درکنار بخش داستانی بازی مربوط می‌شود؛ بخشی که نه روایت درست و حسابی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و نه اینکه شخصیت‌پردازی مناسبی دارد. ازاین‌رو بازیکن به هیچ‌وجه نمی‌تواند با داستان گادفال ارتباط برقرار کند. دراین‌میان فراموش نکنید که اگر خواهان تجربه گادفال هستید، آن را در تخفیف‌های مختلف خریداری کنید، زیرا برچسب ۶۰ دلاری برای این بازی زیاد است.
محمد صادق تواضعی

6

نقاط قوت

  • + سیستم مبارزات هیجان‌انگیز به‌واسطه‌ی تنوع سلاح‌های بالا
  • + گرافیک بصری چشم‌نواز

نقاط ضعف

  • - روایت داستانی بسیار ضعیف
  • - عدم پرداختن به شخصیت‌های بازی
  • - طراحی مراحل فرعی بسیار کم و کوتاه
  • - برچسب قیمت ۶۰ دلاری و عدم ارائه محتویات مناسب پس از اتمام بازی
  • - بهینه نبودن بازی روی کامپیوتر
  • - عدم استفاده از موسیقی‌های درگیر کننده در بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده