بازی DiRT 5 یک دنباله قابل قبول به حساب می‌آید که شاید عرضه آن در فصل پاییز آن چنان مورد اهمیت قرار نگیرد، اما می‌تواند مخاطبان بازی‌های ریسینگ آرکید را سرگرم کند. 

در نسل هشتم بازی‌های ویدویی، آن‌چنان بازی‌های مسابقه‌ای با کیفیتی در اختیار کاربران قرار نگرفت. به جز Forza Horizon 4، نسخه چهارم DiRT و همچنین DiRT Rally 2 می‌توان اکثر آن‌ها را بازی‌های متوسط و ضعیفی دانست که کاربر پس از گذشت ۱۰ الی ۱۲ ساعت دیگر میل و رغبتی به انجام آن‌ها نداشت. دراین‌میان پس از گذشت یک سال از عرضه DiRT Rally 2، تیم سازنده تصمیم گرفت تا پنجمین نسخه از سری آرکید خود را هم روانه بازار کند. کدمسترز (Codemasters)، سازنده و ناشر DiRT، پس از ساخته نسخه دوم از مجموعه رالی، DiRT 5 را در شرایطی عرضه کرد که در یک ماه بسیار شلوغ برای بازی‌های ویدیویی به‌سر می‌بریم.

DiRT جزو آن دسته از بازی‌های ریسینگ آرکید قدیمی و جذاب در صنعت بازی‌های ویدیویی به حساب می‌آید. جدا از اینکه طرفداران بسیاری دارد و متاسفانه در بعضی از نسخه‌ها هم نتوانسته است تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد، همچنان کاربران با معرفی هر نسخه جدید، هیجان‌زده می‌شوند. این در حالی است که DiRT 5 در شرایط عادی مثل سایر نسخه‌ها عرضه نمی‌شود، بلکه بازی روز عرضه ایکس باکس سری ایکس است و ازطرفی این سؤال وجود دارد که آیا کدمسترز نسخه نسل هشتمی بازی را فدای نسخه نسل نهمی آن کرده است؟

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

اولین نکته‌ی جالبی که در DiRT 5 با آن مواجه می‌شوید، این است که کنسول‌های نسل فعلی هم می‌توانند نحوه اجرای این بازی را انتخاب کنند. به‌عبارتی کاربران پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان بین حالت «دریافت فریم ریت بالا» یا «کسب تصاویر با کیفیت‌تر» می‌توانند گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنند. یکی از مشکلات DiRT 5 دقیقا در همین بخش است. به‌خاطر طراحی نامناسب بافت‌ها و جزئیات محیطی در حالت کسب فریم ریت بالاتر، بازیکنان مجبور می‌شوند تا به‌سراغ نرخ فریم ۶۰ برثانیه نروند و حالت دیگر را انتخاب نکنند.

بااین‌حال، حالت کریر جایی است که DiRT 5 در آن خودنمایی می‌کند. حالت کریر امسال یک حالت داستانی شکل به خود گرفته است؛ جایی که بازیکنان باید در مسابقات متعددی شرکت و آن‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارند. سپس در جریان آخرین مسابقه با برونو دوراند مسابقه دهند. دراین‌میان برونو یک دستیار به اسم AJ دارد که شما را راهنمایی می‌کند. حالت کریر DiRT 5 از چپترهای مختلفی تشکیل شده که هر هرچپتر شامل مسابقات متعددی می‌شه.

افکت‌های تصویری حاصل از بارش برف در DiRT 5

ترکیب بسیار خوب ماشین‌ها، گونه‌های مختلف مسابقات و شرایط آب و هوایی هر پیست سبب شده تا تکراری بودن مسابقات به خاطر تعداد بسیار بالای آن‌ها، بازیکن را خسته نکند

حال بازیکنان با کسب ستاره‌های هر مسابقه، جواز حضور در مسابقات انتهایی هر چپتر را کسب می‌کنند. جدا از این مورد تعدادی مسابقه دوئل هم برای بازیکنان درنظر گرفته شده که پس از کامل کردن هر چپتر، در دسترس قرار می‌گیرند. یک بازی ماشین سواری زمانی به موفقیت می‌رسد که عواملی مثل طراحی ماشین‌ها، پیست‌ها و نوع مسابقات، در حالت قابل قبولی قرار داشته و با یکدیگر هم‌خوانی داشته باشند.

مسابقات DiRT 5 طراحی خوبی دارند و با اینکه متنوع هستند، اما به‌خاطر تعداد بسیار زیاد آن‌ها، روند تکراری به خود می‌گیرند. حال سؤال اصلی این است که چرا DiRT 5 با وجود این نقطه ضعف، همچنان سرگرم کننده است؟ هر دسته از مسابقات، نیازمند این است تا بازیکن به‌واسطه‌ی اتومبیل‌های مسابقه‌ای مخصوصی مشغول رقابت با سایر بازیکنان شود. برای مثال، در سری مسابقات Ultra Cross، بازیکنان با ماشین‌های سرعتی به مسابقه می‌پردازند و تقریبا نیمه آفرود به حساب می‌آیند. این در حالی است که بعضی دیگر از مسابقات هم به‌صورت انفرادی انجام می‌شود. در بعضی از این دسته مسابقات باید با انجام دریفت امتیاز بالایی کسب کنید یا همانند Pathfinder، در یک محیط کوهستانی با موانع مختلف قرار گرفته و باید در کمترین زمان ممکن به نقطه پایان برسید.

نمایش پایین کیفیت بافت‌ها در DiRT 5

تیم سازنده از ۶۳ ماشین مختلف استفاده کرده که در ۱۳ کلاس در دسترس قرار گرفته‌اند

ازطرفی تنها کسب رتبه اول تعیین کننده سه ستاره شدن هر مسابقه نیست، بلکه هر یک از مسابقه‌های داخل بازی دارای سه چالش است که بازیکنان باید آن‌ها را هم کامل کنند. باتوجه‌به اهمیت هر چالش و رتبه شما در انتهای بازی، ستاره‌ دریافت خواهید کرد. در نگاه اول، شاید طراحی پیست و تعدادشان آن چیزی نباشد که کاربران برای این حجم از مسابقات بخش کریر از DiRT 5 انتظار دارند، اما ساختار مختلف هر پیست و همچنین شرایط آب و هوایی مختلف سبب شده تا بازیکنان در هر مسابقه از تجربه‌ای که کسب می‌کنند، لذت ببرند.

از نظر تعداد ماشین هم DiRT 5 در سطح قابل قبولی قرار دارد. تیم سازنده از ۶۳ ماشین مختلف استفاده کرده که در ۱۳ کلاس در دسترس قرار گرفته‌اند. درابتدا تعداد کمی از ماشین‌های هر کلاس مسابقه‌ای در دسترس است، اما هر قدر که مسابقات را پشت می‌گذارید و به چپترهای بعدی راه پیدا می‌کنید، ماشین‌‌های قدرتمندتری هم در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. طراحی متفاوت هر ماشین و تاثیرگذاری آن در مسابقات به‌علاوه هندلینگ و عملکرد هر اتومبیل، سبب شده تا بتوانید تجربیات متفاوت و هیجان‌انگیزی را کسب کنید.

نورپردازی بسیار خوب و افکت حاصل از آب در DiRT 5

اگر می‌خواهید یک تجربه‌ی کاملا متفاوت را کسب کنید، Vampire بهترین گزینه است

ساختار مسابقات به‌گونه‌ای است که بازیکنان باید مطابق با جزئیات مسابقه مورد نظر، ماشین خود را انتخاب کنند. شاید در بعضی از مسابقات، ماشین قدرتمندتر شما بهترین گزینه باشد (در اکثر مسابقات شرایط این چنین است)، اما دراین‌میان سناریوهای نادری هم وجود دارد که در جریان آن باید به‌صورت ماشین مخصوصی بروید. برای مثال،‌ بعضی وقت‌ها باید سرعت و قدرت را فدای هندلینگ و کنترل بهتر اتومبیل کنید تا بهترین خروجی را به‌دست بیاورید.

تمامی این موارد دست‌به‌دست هم داده‌اند تا حالت Career بازی DiRT 5 بتواند تجربه‌ی خوبی را ارائه دهد. جدا از بخش داستانی، یک حالت آرکید هم درنظر گرفته شده است. در جریان حالت آرکید، می‌توانید شرایط مسابقه‌ای مد نظر خودتان را شبیه‌سازی و مشغول تجربه بازی شوید. همچنین DiRT 5 از حالت اسپلیت اسکرین چهارنفره هم پشتیبانی می‌کند که تجربه‌ی آرکید را بیش‌ازپیش هیجان‌زده‌تر می‌کند.

مسابقه DiRT 5 در پیست یخ زده

بخش آنلاین بازی DiRT 5 هم کیفیت مناسبی دارد و بدون افت فریم یا لگ خاصی قادر به بازی کردن هستید. در بخش آنلاین، بازیکنان در سه حالت ۱۲ نفره می‌توانند با یکدیگر به رقابت بپردازند. اگر می‌خواهید یک تجربه‌ی کاملا متفاوت را کسب کنید، Vampire بهترین گزینه است. در این حالت یک ماشین در قالب خون آشام وارد بازی می‌شود و سایر ماشین‌ها باید از دست او فرار کنند تا زمانی‌که خورشید طلوع کند.

در میان سه حالت در نظر گرفته شده، ومپایر و همچنین حالت King تجربه‌ی جالب و سرگرم کننده‌تری را نسبت‌به Transporter در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند. درکنار تمامی موارد درنظر گرفته شده، بد نیست اشاره‌ای هم به حالت Playground داشته باشم. دراینجا می‌توانید یک زمین مسابقه را برای خود ساخته و آن را با سایر بازیکنان به اشتراک بگذارید یا از زمین مسابقه بارگذاری شده توسط سایر بازیکنان استفاده کنید.

رانندگی در شب و جلوه زیبای آن در DiRT 5

از نظر بصری، DiRT 5 تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. بخش اعظمی از جذابیت بصری DiRT 5، به‌خاطر نورپردازی‌ها و افکت‌های حاصل از کثیف شدن به مرور زمان ماشین در هرمسابقه است. استودیو کدمسترز به‌خوبی کار خود را در این زمینه انجام داده و توانسته DiRT 5 را از نظر بصری در جایگاه مطلوبی قرار دهد. البته هنوز کیفیت بافت‌ها در حالت پیش‌فرض بازی، می‌توانست بهتر باشد و همان‌طور که در ابتدای بررسی ذکر شده، در حالت نرخ فریم بالاتر، DiRT 5 نمی‌تواند تجربه‌ی خوب و ارزشمندی را ارائه دهد.

یک بازی ماشین سواری آرکید بدون موسیقی معنایی ندارد و هرقدر که سازنده از موسیقی‌های متنوع‌‌تر و هیجان‌انگیزترین استفاده کند، جذابیت بازی دوچندان می‌شود

DiRT 5 در بخش فنی هم مشکل خاصی ندارد و بازیکنان مواردی مثل افت فریم یا باگ را در طول مسابقات خود مشاهده نخواهند کرد. یک بازی ماشین سواری آرکید بدون موسیقی معنایی ندارد و هرقدر که سازنده از موسیقی‌های متنوع‌‌تر و هیجان‌انگیزترین استفاده کند، جذابیت بازی دوچندان می‌شود. DiRT 5 چه در منوی بازی و چه در مسابقات دارای موسیقی‌هایی است که همانند یک آدرنالین در خون بازیکن جریان پیدا کرده و شور و شوق مخاطب برای کسب بهترین مقام ممکن را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهد.

تلاش ماشین قرمز رنگ برای کسب رتبه اول در DiRT 5

پس از گذشت یک سال از عرضه نسخه نیمه شبیه‌ساز DiRT، کدمسترز به‌خوبی یک نسخه کاملا آرکید را در اختیار کاربران قرار داده است. بازی DiRT 5 با وجود مشکل بصری خود در حالت نرخ فریم بالاتر و همچنین تکراری شدن روند مسابقات نسبت به تعداد بسیار بالای آن، می‌تواند بازیکنان را برای ساعت‌ها و حتی ماه‌ها سرگرم کند. مهم نیست که طرفدار سری DiRT هستید یا خیر، این بازی گزینه‌ی بسیار خوبی برای کاربران علاقه‌مند به بازی‌های آرکید ماشین سواری به حساب می‌آید.

بررسی بازی روی پلی استیشن ۴ صورت گرفته و کد آن توسط ناشر برای زومجی ارسال شده است.


منبع زومجی

DiRT 5

امسال شرایط برای پرچمدار ریسینگ کدمسترز متفاوت‌تر از هر سال دیگری است. DiRT 5 در شرایطی عرضه می‌شود که یک بازی روز عرضه برای کنسول نسل نهمی مایکروسافت است و از طرفی، در فصلی بسیار شلوغ از عرضه بازی‌های ویدیویی مختلف به‌سر می‌بریم. بااین‌حال طراحی بسیار خوب ماشین‌ها، درکنار شرایط مختلف آب و هوایی پیست‌ها، موسیقی و همچنین تعداد بسیار بالای مسابقاتی که در حالت‌های مختلف ارائه می‌شوند، مواردی است که DiRT 5 به یک تجربه‌ی سرگرم کننده تبدیل کرده است. البته دراین‌میان نباید منکر مشکلاتی نظیر بافت‌های بی کیفیت محیطی و همچنین جلوه‌های بصری ضعیف بازی در حالت کسب فریم ریت بالاتر شویم.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + محتویات بسیار زیاد بخش کریر
  • + نورپردازی و افکت‌های بسیار زیبای بازی در حالت «کیفیت تصویر بهتر»
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز
  • + طراحی بسیار خوب ماشین‌ها و شرایط مختلف آب و هوایی هر پیست

نقاط ضعف

  • - کیفیت بسیار پایین جلوه‌های بصری و بافت‌ها در «حالت فریم ریت بالا»
  • - بافت‌های بازی در حالت «کیفیت تصویر بهتر» می‌توانست با کیفیت‌تر باشد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده