Yakuza: Like A Dragon به‌واسطه‌ی قهرمان جدید خود نشان می‌دهد که با نبود کازوما کریو، داستان این مجموعه همچنان جذاب و سرگرم کننده است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید. 

۱۵ سال از عرضه اولین نسخه مجموعه Yakuza می‌گذرد. شرکت سگا ۱۵ سال پیش کاراکتری به نام کازوما کریو را به کاربران معرفی و در جریان نسخه‌های مختلف، داستان زندگی و ماجراجویی‌های پر فراز و نشیب او را روایت کرد. شاید کمتر  شخصی فکر می‌کرد که روزی مجموعه یاکوزا بدون کازوما کریو ادامه پیدا کند. پایان‌بندی Yakuza 6 به‌گونه‌ای بود که سگا می‌توانست پرونده این مجموعه را به کل ببندد.

این در حالی بود که آن‌ها بازی Yakuza: Like A Dragon را معرفی کردند. جالب‌ترین نکته، استفاده از یک قهرمان جدید به‌جای کازوما کریو بود. تابه‌امروز، دغدغه‌های مختلفی برای کاربران به‌وجود آمده که آیا ایچیبان کاسوگا، قهرمان جدید Yakuza: Like A Dragon، می‌تواند جا پای کازوما کریو بگذارد؟ در جواب به این سؤال باید بگویم که ایچیبان کاسوگا شاید روی کاغذ قادر به انجام این کار نباشد، اما وجود المان‌های داستانی جالب درکنار پیش زمینه داستانی ارائه شده از او، موردی است که ایچیبان کاسوگا را به یک کاراکتر جذاب تبدیل کرده است.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

داستان بازی از یک میان‌پرده نمایش تئاتر و به‌دنبال آن قتل در یک رستوران بسیار مجلل آغاز می‌شود. سال‌ها از آن ماجرا می‌گذرد و ایچیبان کاسوگا ۲۴ ساله برای گروه یاراکاوا از خاندان توجو کار می‌کند. تنها یک روز به سال نو و شروع قرن جدید باقی‌مانده است. بااین‌حال ایچیبان مشغول انجام وظایف و دریافت قرض و پرداختی‌های خانواده آراکاوا است.

Yakuza: Like A Dragon داستانی تاریک و غم‌انگیز دارد

متاسفانه شرایط مطابق میل ایچیبان پیش نمی‌رود و به‌خاطر یک قتل و علاقه‌ای که به رئیس خود دارد، مجبور می‌شود تا ۱۸ سال از بهترین دوران زندگی خود را در زندان سپری کند. مشکل دقیقا از جایی شروع می‌شود که پس از خروج ایچیبان از زندان، دنیای یاکوزاها دیگر همانند گذشته نیست. ازاین‌رو ایچیبان وارد ماجراجویی تازه‌ای می‌شود که هم لحظات شاد و هیجان‌انگیزی دارد و هم اینکه او را با دردناک‌ترین لحظات زندگی آشنا می‌کند.

ایچیبان پس از آزادی از زندان در Yakuza Like A Dragon

در میان نسخه‌های عرضه شده از مجموعه Yakuza، نسخه ششم و همچنین Yakuza 0 تاریک‌ترین و غم‌انگیزترین داستان را به خود اختصاص داده‌اند. حال Yakuza: Like A Dragon هم درکنار این دو نسخه قرار گرفته و جدا از اینکه تاریک و غم‌انگیز است، می‌توان گفت که بهترین داستان کل مجموعه را هم ارائه می‌دهد. از ابتدا تا انتهای داستان بازیکنان لحظات غافل‌گیر کننده و جذابی را مشاهده می‌کند. به‌عبارتی روایت داستانی از شروع به‌خوبی این سؤال را در ذهن بازیکن قرار می‌دهد که چرا اولین سکانس از بازی، در ارتباط با یک شخصیت فرعی است؟

بازیکن در طول تجربه‌ خود سکانس‌ها و اتفاقاتی را می‌بیند که یاد و خاطره نسخه‌های پیشین را زنده می‌کند

Yakuza: Like A Dragon با گذر زمان و پیشروی بازیکن در داستان به‌خوبی به سوالات جواب می‌دهد و در پایان‌بندی هم هیچ سوالی را ناگفته باقی نمی‌گذارد. ازطرفی استودیو Ryu Ga Gotoku سعی کرده داستان را به‌گونه‌ای روایت کند که احتمالا در آینده شاهد ماجراجویی‌های بیشتر ایچیبان کاسوگا باشیم. یکی دیگر از مواردی که باعث جذابیت داستان شده، شبیه بودن بعضی از بخش‌های داستانی ایچیبان و کازوما است. البته سرگذشت کلی و ساختار شخصیتی این دو کاراکتر به کل متفاوت است، اما بازیکن در طول تجربه‌ خود سکانس‌ها و اتفاقاتی را می‌بیند که یاد و خاطره نسخه‌های پیشین را زنده می‌کند.

ایچیبان در حال کتک خوردن در Yakuza Like A Dragon

درکنار روایت داستان، شخصیت‌پردازی یکی دیگر از اصلی‌ترین مواردی است که داستان Yakuza: Like A Dragon را به یک تجربه درگیر کننده تبدیل کرده است. ایچیبان کاسوگا، جوانی است که به‌خاطر گذشته خود، به‌شدت به رئیس خانواده آراکاوا وفادار است. به‌عبارتی او را می‌توان شخصیتی وفادار و قابل اعتماد دانست که یک آرزو دارد، آن هم این است که بتواند همانند قهرمان Dragon Quest، کاراکتری باشد که بتواند تمامی دشمنان خاندان توجو و خانواده آراکاوا را از بین ببرد.

با گذر زمان، او به کاراکتری پخته و تکامل یافته نسبت به قبل تبدیل می‌شود، شخصی که شاید یک قهرمان تمام عیار نباشد، اما یک دوست قابل اعتماد به حساب می‌آید. درکنار ایچیبان، سایر کاراکترهای جدید هم شخصیت‌پردازی قابل قبولی دارند. هرکدام از شخصیت‌ها، پیش زمینه داستانی خود را دارند و بازیکن با برقراری ارتباط با هم‌تیمی‌های خود، می‌تواند پس زمینه و مشکلات آن‌ها را به‌خوبی متوجه شود و ارتباط برقرار کند.

هیونجی یون در حال حمله به دشمن در Yakuza Like A Dragon

سیستم مبارزات نوبتی و افزوده شدن Jobها مواردی هستند که درون مایه گیم‌پلی Yakuza: Like A Dragon را شکل می‌دهند

یکی از نکات خوب داستان مجموعه Yakuza، این است که شخصیت‌های منفی جذابی دارد و Like A Dragon هم از این قاعده مستثنا نیست. شخصیت‌های منفی به‌خوبی به کاربر معرفی می‌شوند و همچنین شخصیت‌هایی دیگری هم درکنار آن‌ها قرار گرفته که خوب و بد آن‌ها از همان ابتدا مشخص نیست. ازاین‌رو این دسته از کاراکترهای Yakuza: Like A Dragon به داستان‌سرایی بازی کمک کرده‌اند تا شاهد موارد غافلگیر کننده‌ای در طول داستان باشیم. ازطرفی رویارویی مجدد با بعضی از کاراکترهای قدیمی هم در نوع خود جالب و متفاوت است و با ارائه شدن یک پیش زمینه داستانی از آن‌ها، کاربران جدیدی هم می‌توانند نسبت به آن‌ها یک شناخت جزئی پیدا کنند.

یکی از مواردی‌که در Yakuza: Like A Dragon به کل تغییر کرده گیم‌پلی بازی و سیستم مبارزات بازی است. مخاطبان مجموعه یاکوزا، آن را به اکشن بالا نبردها و المان‌های Beat ‘em Up می‌شناختند، اما Ryo Ga Gotoku در Like A Dragon دست به تغییرات گسترده‌ای زده است. یک سری از موارد بنیادین یاکوزا مثل ساختار مراحل فرعی، فروشگاه‌ها و استفاده از آیتم‌ها همچنان همانند قبل است و ظاهر کلاسیک خود را حفظ کرده است، اما سیستم مبارزات نوبتی و افزوده شدن Jobها مواردی هستند که درون مایه گیم‌پلی Yakuza: Like A Dragon را شکل می‌دهند.

ایچیبان در حال التماس کردن در Yakuza Like A Dragon

استودیو Ryu Ga Gotoku این‌بار به‌سراغ نبردهای نوبتی و المان‌های Jrpg رفته است. البته برای ارائه این مورد، به‌سراغ بازی‌های کلاسیک نرفته و اگر از مخاطبان Dragon Quest 11 و همچنین Persona باشید، قطعا با Yakuza: Like A Dragon ارتباط برقرار خواهید کرد. کاربر در طول تجربه خود می‌تواند یک تیم چهارنفره از شخصیت‌هایی را تشکیل دهد که به مرور زمان با آن‌ها آشنا می‌شوید. هر شخصیت ویژگی و مهارت‌های خود را دارد. ازاین‌رو اینکه چه کاراکترهایی را انتخاب می‌کنید، قطعا در موفقیت یا عدم موفقیت شما تاثیر گذار خواهند بود.

هر شخصیت ویژگی و مهارت‌های خود را دارد

در هر نبرد، می‌توانید از مهارت‌های کاراکترها، درکنار ضربات معمولی آن‌ها استفاده کنید. همچنین ازطریق بخش آیتم‌ها هم می‌توانید از آیتم‌های بازیابی نوار سلامت و همچنین بازیابی نوار MP استفاده کنید. سیستم مبارزات بازی به‌تنهایی حس و حال خیلی خوبی دارد و می‌تواند مدام شما را سرگرم کند. ترکیب خوب مهارت‌ها با یکدیگر و متفاوت بودن ساختار هر کاراکتر، چیزی است که Yakuza: Like A Dragon را به یک تجربه‌ی متفاوت با سایر بازی‌های ذکر شده، تبدیل کرده است.

ایچیبان و تعقیب هدف خود در Yakuza Like A Dragon

شغل‌ها با هدف تنوع بخشیدن بیشتر به شیوه بازی کردن بازیکن طراحی شده است، اما در ارائه آن ناکام مانده است

بااین‌حال تیم سازنده سعی کرده به‌واسطه‌ی Job یا همان شغل‌های بازی پایه و اساس مبارزه‌ای هر کاراکتر را نگه دارد و مابقی را به‌واسطه‌ی این سیستم جدید تغییر دهد. ازاین‌رو تنوع در هر تیم باتوجه به هفت کاراکتر درنظر گرفته شده، بالا می‌رود. مشکل اصلی Yakuza: Like A Dragon دقیقا در پیاده‌سازی سیستم «شغل» است. بازیکنان با تغییر شغل هر یک از کاراکترها، مزیت‌ها و معایب مختلفی را کسب می‌کنند. برای مثال، شغل «قهرمان» به ایچیبان اجازه می‌دهد تا از سلاح‌هایی مثل چوب بیس‌بال، میله فلزی درکنار مهارت‌هایی مختص به این سلاح‌ها استفاده کند. این در حالی است که اگر شغل او را به «هیتمن» تغییر دهید، به یک کاراکتر با مهارت‌های سرعتی و استفاده کننده سلاح‌هایی مثل پنجه بکس و چاقو تبدیل می‌شود.

دراین‌میان اشاره کنم تمامی مهارت‌ها از حالت Light آغاز و با ارتقای سطح شغل‌ها به‌واسطه‌ی کسب XP، مهارت‌ها ساختار Medium، Heavy و Extreme پیدا می‌کنند. حال از همان ابتدا تمامی مهارت‌ها در دسترس نیستند و کاربر باید به‌واسطه‌ی ایچیبان با شخصیت‌های تیم ارتباط برقرار کند و سطح دوستی خود را افزایش دهد. افزایش سطح دوستی درکنار سطح کلی هر کاراکتر باعث می‌شود تا شغل‌های جدید در دسترس قرار بگیرند.

ایچیبان و نبرد با ساواشیرو در Yakuza Like A Dragon

افزایش سطح دوستی کمک می‌کند تا سطح کلی هر شخصیت سریع‌تر بالا برود و زمانی‌که به آخرین سطح دوستی برسند، یک مهارت ویژه مخصوص را کسب می‌کنند

در حالت کلی، سیستم شغل و کلاس‌بندی کاراکترها که تمامی آ‌ن‌ها از همان ابتدا در دسترس نیستند، باید به‌گونه‌ای باشد که با باز شدن شغل جدید، کاربر بتواند از آن‌ها استفاده داشته باشد. برای مثال، شغل‌هایی که تقریبا در نیمه پایانی داستان در دسترس قرار می‌گیرند، می‌توانند سطح مهارت‌های‌شان از حالت Medium آغاز شود یا از همان نقطه شروع، تمامی شغل‌ها در دسترس باشند و بازیکن باتوجه‌به سلیقه خود یک الی دو شغل را انتخاب و مدام بین آن‌ها سوییچ کند.

 متاسفانه Yakuza: Like A Dragon فاقد این آزادی عمل است. سوییچ کردن میان مهارت‌ها برای سنجش قدرت و اینکه کدام یک بهترین گزینه برای شما است، هزینه‌بر است و هزینه آن چیزی جز ساعت‌ها صرف کردن وقت برای بالا بردن سطح آن‌ها نیست. تقریبا تا یک سوم ابتدایی بازی، این نقطه ضعف شاید خود را نشان ندهد، اما از نیمه دوم بازی به بعد، دیگر نمی‌توانید کاراکتری را در تیم قرار دهید که سطح شغل آن، یک است. همچنین این مورد برای خود ایچیبان هم صدق می‌کند.

ایچیبان و خیال پردازی در Yakuza Like A Dragon

بخش مدیریتی و استراتژی بازی ساختار جالبی دارد و به‌تنهایی می‌تواند مخاطب را برای ساعت‌ها سرگرم کند

این موارد دست‌به‌دست هم می‌دهند تا در انتخاب شغل بسیار محدود باشید و آن آزادی عملی که دوست دارید، در اختیارتان قرار داده نشود. اگر اهل شروع نیوگیم پلاس باشید، شاید بتوانید شغل‌های جدید را هم امتحان کنید. ارتباط با هم تیمی‌ها مورد دیگری است که در گیم‌پلی و قدرت کلی تیم تاثیر گذار و تیم سازنده به‌خوبی آن را پیاده کرده است. کاراکترها در طول هر نبرد، غذا خوردن یا برقراری دیالوگ‌های تصادفی خودکار در طول گشت‌وگذار در جهان Like A Dragon، امتیازهای مخصوصی را کسب می‌کنند. زمانی‌که امتیازهای هر کاراکتر به سطح مشخصی برسد، باید با آن‌ها صحبت کنید تا سطح‌ شخصیت مورد نظر افزایش پیدا کند.

افزایش سطح دوستی کمک می‌کند تا سطح کلی هر شخصیت سریع‌تر بالا برود و زمانی‌که به آخرین سطح دوستی برسند، یک مهارت ویژه مخصوص را کسب می‌کنند. مینی گیم‌ها و وجود یک بخش تجاری درکنار مراحل فرعی و اصلی از دیگر مواردی هستند که محتویات Yakuza: Like A Dragon را تشکیل می‌دهند. بخش تجاری بازی که با پیشروی در آن به یک شرکت هولدینگ برای سایر شرکت‌های زیرمجموعه خود تبدیل می‌شود، شبیه‌به یک حالت استراتژی با المان‌های بازی‌های کارتی و مدیریتی است.

ایچیبان در حال نبرد با ماجیما در Yakuza Like A Dragon

محتوای ذکر شده و بالا بردن شرکت تجاری خود، می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند و به‌واسطه‌ی توضیحات مناسبی که ارائه می‌دهد، به‌خوبی مدیریت شرکت به شما آموزش داده می‌شود. بااین‌حال Yakuza: Like A Dragon به‌واسطه‌ی محتویات داستانی‌اش نزدیک به ۳۰ الی ۳۵ ساعت شما را سرگرم کند. از نظر بصری، Yakuza: Like A Dragon تجربه‌ی بسیار خوبی را ارائه می‌دهد. هر یک از مهارت‌های ویژه و همچنین احضارهای درنظر گرفته شده برای شخصیت اصلی، با یک میان پرده سینمایی اجرا می‌شوند و حسابی هیجان‌انگیز طراحی شده‌اند. این درحالی است که میان‌پرده‌های سینمایی بازی هم کیفیت خوبی دارند.

مراحل اصلی بازی حسابی سرگرم کننده و جذاب طراحی شده‌اند

از نظر طراحی، دوربین بازی مشکلاتی دارد. در حالت کلی، دوربین به هنگام نبرد بسیار خوب کار شده است و ایراد خاصی ندارد، اما در بعضی از محیط‌های بسته، به‌دلیل در حرکت بودن مداوم کاراکترها، امکان دارد دوربین در زاویه بدی قرار بگیرد و بازیکن را اذیت کند. همچنین هوش مصنوعی دشمنان هم بعضی وقت‌ها عملکرد مناسبی ندارد و پس از اینکه شما را مشاهده می‌کنند، به هیچ‌وجه تعقیب‌تان نخواهند کرد.

ایچیبان و کیم یونگ سو در Yakuza Like A Dragon

مراحل اصلی با اینکه طراحی بسیار جذابی دارند و حسابی سرگرم کننده ظاهر شده‌اند، اما مراحل فرعی آنطور که باید و شاید جذاب نیستند و صرفا برای کسب پول و آیتم‌های کاربردی طراحی شده‌اند. بااین‌حال وجود سیستم مبارزات سرگرم کننده Yakuza: Like A Dragon سبب شده تا بتوانید درکنار انجام مراحل اصلی، تعدادی از مراحل فرعی را هم انجام دهید.

موسیقی، همیشه یکی از پایه‌های ثابت مجموعه یاکوزا بوده که کیفیت بسیار بالایی دارد. نسخه Yakuza: Like A Dragon همانند نسخه‌های قبلی دارای موسیقی‌های جذاب و سرگرم کننده‌ای است. هر باس فایت موسیقی مخصوص‌به خود را دارد و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که هیجان‌انگیز بودن نبرد را دوچندان کرده‌اند. از نظر صداگذاری، دوبله انگلیسی Like A Dragon در سطح خوبی قرار دارد. ازاین‌رو اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که نمی‌توانید با دوبله ژاپنی بازی‌ها را تجربه کنید، دوبله انگلیسی گزینه خوبی است و همچنان جذاب بودن شخصیت‌ها را به‌نمایش می‌گذارد.

ایچیبان در حال مذاکره با ژائو در Yakuza Like A Dragon

با این تفاسیر، اگر از هواداران قدیمی هستید، باید بگویم که ساختار جدید گیم‌پلی و قرار گرفتن آن در مسیری تازه، با اینکه مشکلاتی را به همراه داشته است، اما همچنان سرگرم کننده و متفاوت طراحی شده است. همچنین علاقه‌مندان به بازی‌های نوبتی که تابه‌امروز مجموعه یاکوزا را تجربه نکرده‌اند، می‌توانند به‌واسطه‌ی Yakuza: Like A Dragon، تجربه‌ی خوبی را کسب کنند.

بررسی بازی روی پلی استیشن 4 انجام شده و کد آن توسط ناشر در اختیار زومجی قرار گرفته است.


منبع زومجی

Yakuza: Like A Dragon

شرکت سگا با انتخاب یک پروتاگونیست جدید برای Yakuza: Like A Dragon و همچنین ایجاد تغییراتی در سیستم مبارزات، مجموعه یاکوزا را در مسیر تازه‌ای قرار داده است؛ مسیری که در حال حاضر موانعی را سر راه مجموعه قرار داده است. داستان بازی، برگ برنده‌ی Yakuza: Like A Dragon به حساب می‌آید و شخصیت‌پردازی بسیار خوب کاراکترهای مثبت و منفی جدید درکنار روایت داستانی بسیار خوب بازی، سبب شده تا Like A Dragon بتواند داستانی غم‌انگیز، تاریک و در عین حال طنزآلود را ارائه کند. سیستم مبارزات نوبتی درکنار طراحی منحصربه‌فرد هر شخصیت، باعث شده تا شاهد مهارت‌های متنوع و کاربردی باشیم، اما طراحی نامناسب «شغل‌ها» انتخاب‌های بازیکن برای تنوع بخشیدن بیشتر به هر کاراکتر را بسیار محدود کرده است و دوربین بازی به هنگام مبارزه در بعضی از محیط‌های بسته و کوچک، می‌تواند اذیت کننده ظاهر شود. بااین‌حال، وجود موسیقی‌های با کیفیت و میان‌پرده‌های سینمایی جذاب، از دیگر ویژگی‌هایی هستند که Yakuza: Like A Dragon را با وجود یک سری از مشکلات، به یکی از بهترین نسخه‌های یاکوزا تبدیل کرده است.
محمد صادق تواضعی

8.5

نقاط قوت

  • + شخصیت پردازی بسیار خوب کاراکترهای مثبت و منفی
  • + روایت داستان عالی
  • + طراحی کاربردی سیستم مبارزات نوبتی بازی و کاراکترها
  • + طراحی میان پرده‌های سینمایی جذاب برای مهارت‌های ویژه و احضارها
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز
  • + سرگرم کننده بودن بخش مدیریتی / استراتژی بازی

نقاط ضعف

  • - طراحی نامناسب شغل‌ها
  • - اذیت کننده بودن دوربین بازی به هنگام نبرد در محیط‌های بسته
  • - عملکرد نه چندان مناسب هوش مصنوعی در بعضی از بخش‌های بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده