چند روز پیش ریمستر سومین نسخه از مجموعه محبوب Age of Empires منتشر شد که تا حد زیادی، همان بهبود‌ها و ایراد‌های دو ریمستر قبلی مجموعه را دارد. با بررسی بازی همراه زومجی باشید.

مایکروسافت طی سال‌های گذشته، علاوه‌بر اینکه ساخت نسخه کاملا جدیدی از مجموعه Age of Empires را اعلام کرد، تصمیم گرفت تا سه نسخه این مجموعه را هم در قالب ریمستر‌هایی در اختیار علاقه‌مندان قرار بدهد و پس از اینکه ریمستر قسمت‌های اول و دوم بازی را تجربه کردیم، حال نوبت به ریمستر نسخه سوم یا همان Age of Empires 3 رسیده که چند روز پیش منتشر شد تا کاربرانی که به هر دلیلی شانس تجربه نسخه اصلی این اثر استراتژی را نداشتند، بتوانند در قالب تجربه‌ای بهبود‌یافته آن را بازی کنند. اما برای اینکه بدانید این اثر چقدر موفق بوده و چه ویژگی‌های مثبت و منفی دارد، در ادامه با بررسی بازی همراه باشید. 

نسخه اصلی Age of Empires 3، در سال ۲۰۰۵ منتشر شد و نوآوری‌هایی مثل Home City و امکان استفاده از کارت‌هایی در بازی را داشت که باعث شدند مورد‌استقبال خوبی هم قرار بگیرد و نمره متای ۸۱ را ثبت کند. در ادامه دو بسته الحاقی هم برای بازی منتشر شدند که هرکدام تمدن‌ها و مراحل داستانی جدیدی به آن اضافه می‌کردند. حال پس از گذشت ۱۵ سال، نسخه ریمستر بازی تمام این موارد را در قالب یک تجربه کامل ارائه می‌کند و البته سعی دارد با ویژگی‌هایی، هم برای بازیکنان قدیمی و هم برای بازیکنان جدید به یک اندازه جذاب باشد. 

تمدن ژاپن در بازی Age of Empires 3: Definitive Edition

طبیعتا به‌عنوان یک ریمستر، اولین انتظاری که از بازی می‌رود بهبود‌های گرافیکی و بصری است و خب Age of Empires 3: Definitive Edition در این زمینه اصلا عملکرد بدی ندارد. از یک طرف پشتیبانی از رزولوشن‌های بالا از جمله 4K به بازی اضافه شده و از طرفی دیگر هم کیفیت کلی جلوه‌های بصری بازی، بهبود قابل‌قبولی داشته است. صد البته که منظور از این حرف، بهبودی در حد یک بازسازی کامل و درجه‌یک نیست و اصلا بازی هم قصد انجام چنین کاری را ندارد ولی خب اگر نسخه بهبود‌یافته را درکنار نسخه اصلی قرار بدهید، کاملا پیشرفت‌های آن در زمینه بصری واضح است و حتی سازندگان برخی موارد را در بازی کاملا از ابتدا طراحی کرده‌اند تا بیش‌ازپیش حال‌و‌هوای مدرن و امروزی داشته باشد. در نتیجه مدل‌های مربوط‌به نیرو‌ها و کاراکتر‌های بخش داستانی یا طراحی کلی محیط‌ها روی نقشه‌های بازی، کیفیت خوبی دارد و حتی وقتی که وارد قسمت Home City شوید، می‌توانید از طراحی چشم‌نواز شهر‌ها هم لذت ببرید. 

بهبود‌های بصری Age of Empires 3: Definitive Edition به‌خوبی اثری ۱۵ ساله را مناسب تجربه در واپسین روز‌های نسل هشتم کرده‌اند

بهبود‌های ریمستر بازی، فقط به این موارد خلاصه نمی‌شوند و مثلا پیشرفت دیگر بازی، در زمینه طراحی UI یا همان رابط‌کاربری بازی است. زمانی‌که برای اولین‌بار Age of Empires 3: Definitive Edition را اجرا می‌کنید، بازی امکان انتخاب از بین سه رابط‌کاربری مختلف را فراهم می‌کند که شامل حالت Definitive، Classic و Default می‌شوند. حالت Definitive، همان رابط استفاده‌شده در ریمستر‌های قبلی بازی است، حالت Classic کاملا به نسخه اصلی بازی وفادار است و حالت Default هم ترکیبی از این دو مورد را ارائه می‌دهد. هرچند انتخاب از بین این حالت‌ها بیشتر سلیقه‌ای است، ولی در کل اینکه سازندگان چنین حق انتخابی به بازیکن می‌دهند و در عین حال رابط جدید بازی را هم به‌شکل خیلی خوب و مناسبی برای یک تجربه مدرن طراحی کرده‌اند، ارزشمند است. به‌جز این جنبه‌های ظاهری، موسیقی خاطره‌انگیز بازی و همینطور برخی جلوه‌های صوتی دیگر هم آن به‌شکلی بهبود‌یافته در آن قرار گرفته‌اند که خب لذت تجربه آن را بیش‌ازپیش افزایش می‌دهند.

نبردهای تاریخی در بازی Age of Empires 3: Definitive Edition

اما از بحث بهبود‌های صوتی و بصری که بگذریم، بد نیست کمی هم در مورد روند کلی بازی صحبت کنیم. بالاتر اشاره کردیم که Age of Empires 3، دو بسته الحاقی داشت و خب در نسخه ریمستر تمام محتویات اصلی بازی درکنار محتویات این دو بسته و همینطور مواردی جدید در دسترس هستند. در نتیجه شما می‌توانید مراحل داستانی بازی اصلی، مراحل The WarChiefs را که مربوط‌به بومیان آمریکای شمالی می‌شود و همینطور مراحل بسته The Asian Dynasties را که مربوط‌به تمدن‌های آسیایی چون ژاپن و هند است، تجربه کنید و اگر به بخش داستانی بازی‌های استراتژی علاقه دارید، این خبر خوبی برای‌تان خواهد بود؛ چرا که مراحل این بخش از بازی تنوع واقعا خوبی دارند و در اکت‌های مختلف شما را در نقش قهرمانانی از تمدن‌های مختلف قرار می‌دهند و راهی ماجراجویی جذابی می‌کنند. 

ولی خب اگر تمام این مراحل را در نسخه اصلی بازی و DLC‌های آن تجربه کرده‌اید، بازهم ریمستر بازی محتویات جدیدی برای‌تان در نظر گرفته است. از یک طرف بخش نبرد‌های تاریخی را داریم که در آن‌ها می‌توانید یک سری از نبرد‌های مهم تاریخ را تجربه کنید و خبر خوب اینکه این نبرد‌ها اکثرا وسعت زیادی دارند و دقت خوبی به طراحی آن‌ها شده تا بازیکنان را به‌چالش بکشند و از آن بهتر، برای مدت زمان نسبتا طولانی سرگرم نگه دارند؛ چرا که مخصوصا اگر روی درجه‌های سختی بالاتر بازی کنید، پشت سر گذاشتن هریک از این نبرد‌ها نیازمند استراتژی درست‌و‌حسابی است و کاملا مهارت‌های شما را محک می‌زند. همچنین چالش‌های Art of War در این ریمستر هم برگشته‌اند تا در قالب یک سری مراحل البته کوتاه‌تر در مقایسه با حالت نبردهای تاریخی، مهارت‌های بازیکن در زمینه‌های مختلف را به‌چالش بکشند؛ مثلا درحالی‌که یکی از این مراحل به بحث مدیریت منابع مربوط می‌شود، مرحله‌ای دیگر شما را به نبرد‌های دریایی می‌برد و در این زمینه هم شاهد تنوع خوبی در بازی هستیم. 

تمدن سوئد در بازی Age of Empires 3: Definitive Edition

Age of Empires 3: Definitive Edition همچنین دو تمدن جدید اینکا و سوئد را به بازی اضافه کرده که هرکدام از آن‌ها، نیرو‌های مخصوص به‌خود و همینطور Home City منحصر‌به‌فردی دارند. اگر نسخه اصلی را تجربه نکرده باشید، بد نیست کمی بیشتر در مورد Home City و سیستم کارت‌ها در بازی شرح بدهیم. در Age of Empires 3، شما می‌توانید به مرور زمان تجربه کسب کنید و با استفاده از آن‌ها از کارت‌های خودتان استفاده کنید. کارت‌ها هم که در صفحه مربوط‌به شهر هر تمدن قابل‌انتخاب هستند، مزایی مثل ارسال نیرو‌ها، منابع مختلف، پیشرفت‌ها و حتی تجهیزاتی مثل کشتی‌ها را فراهم می‌کنند و می‌توانید با انتخاب کارت مربوطه و صبر کردن تا زمان رسیدن محتوای آن به شهرتان، از آیتمی که انتخاب کرده‌اید استفاده کنید. در نسخه ریمستر، این سیستم تقریبا بدون تغییر خاصی در بازی پیاده شده و تنها مورد جدید، امکان انتخاب از بین مجموعه کارت‌های پیش‌فرض طراحی شده و مواردی از این دست است. از دیگر بهبود‌های محتوایی بازی، می‌توان به اضافه شدن نقشه‌های جدید و همینطور تغییراتی در تمدن‌های بومیان آمریکای شمالی برای بهتر شدن آن‌ها هم اشاره کرد.

محتویات جدید بازی در نسخه ریمستر، باعث می‌شوند حتی بازیکنانی که ساعت‌های طولانی نسخه اصلی را تجربه کرده‌اند هم بتوانند کماکان از این ریمستر لذت ببرند

Age of Empires 3: Definitive Edition در مجموع از حیث محتوا تجربه خیلی خوبی ارائه می‌کند و حتی اگر تمام این‌ها هم شما را راضی نکرد، بخش چندنفره مناسب آن که مخصوصا به‌لطف رایگان بودن بازی روی گیم‌پس کاربران زیادی دارد و همینطور ادیتور نقشه هم در دسترس هستند تا بیش‌ازپیش با آن سرگرم شوید. اما خب بازی تجربه کاملا بی‌عیب و نقصی هم نیست و هرچند سازندگانش سعی کرده‌اند تا رنگ و لعابی مدرن و امروزی به آن ببخشند، ولی بازهم در تار و پود بازی گاهی آن حس قدیمی بودن خودنمایی می‌کند و می‌تواند روی تجربه کلی شما از بازی هم تأثیرگذار باشد. در زمینه مکانیک‌های گیم‌پلی، باوجود یک سری تغییرات مخصوصا در زمینه بهبود تعادل کلی بازی و نیرو‌ها، یکی از موارد آزاردهنده دقیقا مثل ریمستر دو نسخه قبلی بازی مربوط‌به بحث هوش مصنوعی و مخصوصا مسیریابی آن‌ها می‌شود. این قضیه، در نبرد‌های شلوغ خیلی شدیدتر خودنمایی می‌کند و در نتیجه گاهی خودتان را در شرایطی پیدا خواهید کرد که وسط یک نبرد حساس و مهم مشغول جمع کردن نیرو‌هایی هستید که هرکاری به جز جنگیدن انجام می‌دهند؛ چرا که مسیریابی آن‌ها به‌مشکل خورده و به‌دلیل برخورد با اجسام محیطی یا حتی سایر نیرو‌های خودی، در حال برگشت به عقب و پیدا کردن راه جایگزین هستند که همین مسئله حسابی می‌تواند شما را به‌دردسر بیندازد. 

بخش داستانی بازی Age of Empires 3: Definitive Edition

درست مثل دو ریمستر قبلی مجموعه Age of Empires 3، مشکلات هوش مصنوعی در ریمستر نسخه سوم هم به‌وضوح دیده می‌شود

از طرف دیگر، برخی مکانیک‌های بازی به‌دلیل قدیمی بودن آن دیگر مناسب زمان حال نیستند و مخصوصا اگر آثار استراتژی مدرن‌تری را تجربه کرده باشید، سر و کله زدن با آن‌ها تجربه خوشایندی نخواهد داشت. مثلا در بازی در آنِ‌واحد فقط تعداد مشخصی نیرو قابل انتخاب است و در نتیجه اگر تعداد کلی نیرو‌های شما بیشتر این تعداد مشخص باشد، باید آن‌ها را به گروه‌های مختلفی تقسیم کنید و با زدن شماره مربوط‌به هر گروه روی کیبورد، بین آن‌ها سوییچ کرده و به سمت هدف هدایت‌شان کنید. این مسئله مخصوصا در حالتی مثل نبرد‌های تاریخی که نیاز به تعداد زیادی از نیرو‌ها دارید، شرایط جالبی رقم نمی‌زند و گاهی به‌جای اینکه واقعا روی اتخاذ تصمیم و استراتژی درست تمرکز کنید، مدام درگیر این خواهید بود که کدام نیرو‌هایتان انتخاب شده و در حال حرکت به سمت هدف هستند و کدام خیر. این مشکل هرچند در هدایت نیرو‌های معمولی هم به‌وضوح دیده می‌شود، اما مخصوصا در مورد کشتی‌ها یک فاجعه تمام‌عیار است! به هر حال کاش سازندگان در توسعه این ریمستر، به موارد اینچنینی هم اهمیت بیش‌تری می‌دادند و با ازبین‌بردن چنین مسائلی که ناشی از محدودیت‌های زمان توسعه نسخه اصلی هستند، تجربه بهتری در بازی ارائه می‌کردند. 

 

در مجموع، اگر از طرفداران مجموعه ایج آو امپایرز یا کلا بازی‌های استراتژی کلاسیک هستید، Age of Empires 3: Definitive Edition را نباید از دست بدهید و به‌لطف پیشرفت‌هایی که بازی داشته و تجربه کاملی که ارائه می‌کند، می‌توانید تا زمان منتشر شدن نسخه چهارم مجموعه حسابی با آن سرگرم شوید. در طرف مقابل برای بازیکنان جدیدی که آثار مدرن استراتژی را تجربه کرده‌اند، برخی مکانیک‌های قدیمی و محدودیت‌های بازی ممکن است کمی تو ذوق بزند. اما در کل استودیو Tantalus Media عملکرد خوبی در ریمستر کردن ایج آو امپایرز ۳ داشته و مخصوصا اگر کاربر سرویس گیم‌پس باشید، پیشنهاد می‌کنم تجربه این اثر را از دست ندهید. 


منبع زومجی

Age of Empires III: Definitive Edition

Age of Empires III: Definitive Edition یک ریمستر موفق از یک بازی موفق است که مخصوصا برای طرفداران نسخه اصلی، تجربه لذت‌بخشی ارائه خواهد کرد. هرچند یک سری از مشکلات و محدودیت‌های بازی بدون بهبود در نسخه ریمستر هم وجود دارند و مخصوصا ضعف هوش مصنوعی گاهی صحنه‌های مضحکی رقم می‌زند، ولی در مجموع چه طرفدار اثری با جلوه‌های بصری بهبود‌یافته باشید و چه دلتان برای تجربه یک نسخه شدیدا کامل از سری محبوب ایج آو امپایرز تنگ شده باشد، Age of Empires III: Definitive Edition گزینه بسیار مناسبی خواهد بود؛ مخصوصا که بازی مواردی مثل حالت‌های بازی و تمدن‌های جدید هم دارد و همین تجربه آن را ارزشمند‌تر می‌کند.
افشین پیروزی

8

نقاط قوت

  • + بهبود‌های گرافیکی مناسب
  • + اضافه شدن تمدن‌ها و نقشه‌های جدید به بازی
  • + حالت‌های بازی جدید از جمله بخش جذاب نبرد‌های تاریخی
  • + بهبود‌های مربوط به رابط کاربری بازی
  • + محتوای کاملی که برای مدت طولانی بازیکن را سرگرم می‌کند

نقاط ضعف

  • - ایراد‌هایی در زمینه هوش مصنوعی مخصوصا در زمینه پیدا کردن مسیر
  • - قدیمی شدن برخی مکانیک‌های بازی اصلی که بهبودی هم در ریمستر نداشته‌اند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده