Hades، جدیدترین ساخته سوپرجاینت گیمز، به مخاطب نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از یک بازی ارلی اکسس با مشکلات مختلف یک شاهکار تمام عیار تحویل مخاطب داد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

سوپرجاینت گیمز (Supergiant Games) را می‌توان یکی از استودیوهای ماهر در زمینه ساخت بازی‌هایی دانست که باید آن‌ها را در فهرست بازی‌های کوچک قرار دهیم، اما تجربه‌ای که ارائه می‌دهند، از بعضی از بازی‌های بزرگ و AAA هم بزرگ‌تر و هیجان‌انگیزتر است. اگر از مخاطبان این دسته از بازی‌ها باشید، احتمالا Bastion، Transistor یا Pyre را تجربه کرده‌اید؛ آثاری که هرکدام از آن‌ها تجربه‌ای متفاوت و سرگرم کننده را ارائه می‌دادند.

در سال ۲۰۱۸، استودیو سوپرجاینت گیمز یک بازی کاملا متفاوت نسبت‌به ساخته‌های قبلی خود را به‌صورت دسترسی زودهنگام در اختیار کاربران کامپیوتر قرار داد. Hades، جدیدترین ساخته سوپرجاینت گیمز، یک بازی جاه‌طلبانه در سبک روگ‌لایک به‌نظر می‌رسید که بازیکنان را به Underworld می‌برد. پس از گذشت دو سال و اعمال تغییرات مختلف، بازی Hades به‌صورت رسمی برای نینتندو سوییچ و کامپیوتر عرضه شد و باید بگویم که Hades نه‌تنها یک بازی سرگرم کننده و هیجان‌انگیز است، بلکه می‌توان آن‌ را یکی از بهترین آثار روگ‌لایک دهه اخیر دانست.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

هرقدر که در بازی ناکام می‌مانید و کاراکترهای بیشتری را مشاهده می‌کنید، داستان شکل واقعی خود را نشان می‌دهد

داستان بازی روایت‌گر زگرئوس، پسر هیدیس، است که از زندگی در آندرورلد خسته شده و می‌خواهد به کوه المپ برود. این در حالی است که هیدیس مخالف سرسخت این کار است و تمام تلاش خود را می‌کند تا مانع از موفقیت زگرئوس شود. در ظاهر به‌نظر می‌رسد Hades از آن دسته بازی‌هایی است که آن‌چنان داستان جذابی ندارد، اما سوپرجاینت گیمز بسیار هوشمندانه و زیرکانه داستان بازی را روایت می‌کند.

در بازی‌های روگ‌لایک، ساختار روایت داستان در دل گیم‌پلی قرار گرفته می‌گیرد. این کار باعث می‌شود تا مردن شما و بازگشت به نقطه ابتدایی در بازی بی‌دلیل نباشد و به‌عبارتی پاداش مخصوص‌به خود را داشته باشد. بااین‌حال این مورد زمانی امکان‌پذیر است که سازنده از داستان خوبی برای روایت بازی خود استفاده کرده باشد. در ظاهر اینگونه به‌نظر می‌رسد که زگرئوس تنها هدفش رهایی از آندرورلد و رفتن به کوه المپ است، اما هرقدر که در بازی ناکام می‌مانید و کاراکترهای بیشتری را مشاهده می‌کنید، داستان شکل واقعی خود را نشان می‌دهد.

زگرئوس در حال نابودی روح دشمنان با تیرکمان در Hades

جدا از روایت داستانی بسیار خوب Hades، شخصیت‌پردازی مورد دیگری است که توجه شما را به خود جلب می‌کند

ازاین‌رو زگرئوس دیگر همانند قبل نیست و هدف جدیدی را در سر می‌پروراند. همچنین پس از شکست دادن آخرین باس بازی، با خود می‌گویید که بالاخره زگرئوس به هدفش خواهد رسید، اما این تازه شروع ماجرا برای رسیدن به پایان واقعی است. حتی در این لحظه هم سوپرجاینت گیمز دیالوگ‌های داستانی جدیدی را درنظر گرفته که بازیکن را متقاعد می‌کند تا برای دیدن اصلی‌ترین پایان بازی، تمام تلاش خود را انجام دهد؛ جایی‌که باید Hades را ۹ بار دیگر با موفقیت تمام کنید!

جدا از روایت داستانی بسیار خوب Hades، شخصیت‌پردازی مورد دیگری است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. شخصیت‌پردازی زگرئوس همانند این است که خود بازیکن به کاراکتر و مبارزی پخته‌تر در طول گیم‌پلی تبدیل می‌شود. همچنین نوع رویارویی او با واقعیت‌های داستانی و دیالوگ‌هایش به‌گونه‌ای است که بازیکن به‌خوبی می‌تواند با او ارتباط برقرار کند. هیدیس، پوسایدن و سایر خدایان و شخصیت‌های بازی Hades هم شخصیت‌پردازی مخصوص‌به خود را دارند و با هربار مردن و دوباره زنده شدن، می‌توانید با آن‌ها صحبت کنید و موارد جدیدی را متوجه شوید.

منوی مربوط به ارتقاها در آیتم‌های تقویت کننده در Hades

ویژگی که باعث شده شانس تاثیر چندانی روی تجربه بازیکن نداشته باشد، مهارت محور بودن بازی است

کامل وفادار نبودن به تاریخ یونان و داستان خدایان، مورد جالب دیگری است که در Hades نظر شما را به خود جلب می‌کند. سوپرجاینت گیمز از شخصیت‌های باستانی و اسطوره‌های یونان استفاده کرده تا داستان مخصوص‌به خود را روایت کند. همین مورد، باعث می‌شود تا با کمترین پیش‌زمینه‌ ذهنی، وارد جهان بازی شوید و یک تجربه‌ی اساطیری کاملا جدیدی را تجربه کنید.

گیم‌پلی مورد دیگری است که بازی Hades را به یک تجربه عمیق و ارزشمند تبدیل کرده است. یکی از مواردی که در بازی‌های روگ‌لایک اهمیت بسیار بالایی دارد، ایجاد تعادل میان قدرت آیتم‌ها و پاورآپ‌هایی است که در هر دور از تجربه کسب می‌کنید. ازطرفی درصد تاثیر گذاری شانس روی موفقیت یا عدم موفقیت هم تاثیر گذار است. سوپرجاینت گیمز Hades را به‌گونه‌ای خلق کرده که شاید شانس را دشمن خود بدانید و بگویید که «چرا در بعضی از دورها آیتم‌های قوی‌ای ندارم و در یک دور دیگر، بهترین ‌آیتم‌ها را کسب می‌کنم؟» درواقع این مورد در بازی Hades به‌خوبی دیده می‌شود، اما ویژگی که باعث شده تاثیر چندانی روی تجربه بازیکن نداشته باشد، مهارت محور بودن بازی است.

 
 

بعضی وقت‌ها امکان دارد بهترین ارتقاها و پاورآپ‌ها را داشته باشید، اما نتوانید حتی به دومین باس فایت بازی هم برسید. این در حالی است که بعضی وقت‌ها با کمترین امکانات، بهترین پیشرفت خود را به‌نمایش می‌گذارید. به‌عبارتی، این شما و مهارت‌تان است که مهم‌ترین فاکتور بازی به حساب می‌آید. اینکه بتوانید از میان ۶ اسلحه بازی، اسلحه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید، تاثیر بسیاری روی بازی کردن شما می‌گذارد. سلاح‌ها طراحی‌های منحصربه‌فرد و متفاوتی دارند و همچنین هرکدام نیازمند شیوه‌ی مبارزه‌ای متفاوتی است. ازاین‌رو باید سلاحی را برای اولین دور از تمام کردن انتخاب کنید که با شیوه مبارزه‌ای شما هم‌خوانی کامل داشته باشد.

این شما و مهارت‌تان است که موفقیت یا شکست‌تان را تعیین می‌کند

در ادامه هر سلاح چهار ارتقای مختلف دارد که هرکدام از ارتقاها، روی عملکرد سلاح مورد نظر تاثیر مستقیمی می‌گذارد. برای مثال، بعضی از آن‌ها روی استفاده از مجیک زگرئوس تاثیر گذار است و بعضی دیگر، حرکت مخصوص سلاح را تقویت می‌کند. ازاین‌رو Hades جزو آن دسته از بازی‌هایی است که نمی‌توانید بدون فکر و چینش استراتژی، به تجربه‌ی بازی ادامه دهید و توقع موفق شدن هم داشته باشید. تمامی این موارد، دست‌به‌دست هم می‌دهند تا Hades از نظر گیم‌پلی، یک بازی کاملا متنوع و هیجان‌انگیز باشد. از نظر محتویات، بازی هیدیس دارای چهار محیط و چهار باس فایت است که از ابتدا تا انتهای هر دور از کامل کردن بازی، تقریبا ۴۰ الی ۵۰ دقیقه زمان می‌برد.

نمایش خشم هیدس به هنگام فرار زگرئوس در بازی Hades

Hades همانند اکثر بازی‌های روگ‌لایک، دارای محیط‌های تصادفی است

ازطرفی شکست دادن باس انتهایی موردی است که شاید پس از گذشت چند ساعت از تجربه بازی، موفق به کسب آن شوید. بااین‌حال به‌واسطه‌ی پایان واقعی و همچنین محتویات داستانی بیشتر درکنار سلاح‌های مختلف، Hades همچنان ظاهر خود به‌عنوان یک بازی قابل تکرار و ارزشمند را حفظ می‌کند. همین مورد سبب می‌شود تا ساعت‌ها مشغول تجربه‌ی بازی شوید و هربار چیزهای جدیدی یاد بگیرید.

از حیث تکراری شدن بخش‌ها و محیط‌ها پس از گذشت چند ساعت، باید بگویم که Hades همانند اکثر بازی‌های روگ‌لایک، دارای محیط‌های تصادفی است. هر محیط بازی پس از هر بار مردن زگرئوس، ساختار متفاوتی را پیدا می‌کند. ازطرفی، اکثر مواقع و پس از پاکسازی هر بخش از یک محیط، دوراهی‌هایی را مشاهده می‌کنید که به محیط‌های متفاوتی ختم می‌شوند. درواقع بازیکنان می‌توانند دوراهی‌های خود را باتوجه به پاداشی که در ازای پاکسازی  راه مورد نظر دریافت می‌کنند، انتخاب و وارد شوند. بعضی از بخش‌ها آیتم‌های ارزشمندی را ارائه می‌دهند، اما قطعا با یک محیط چالش‌برانگیزتر روبه‌رو هستید.

جاخالی دادن به سمت جادوگرها در بازی Hades

سوپرجاینت گیمز با استفاده از حالت God Mode، سعی کرده روگ‌لایک را برای کاربران تازه‌وارد هم لذت بخش جلوه دهد

دراین‌میان بد نیست اشاره‌ای هم به اولین و دومین باس فایت بازی داشته باشم. پس از گذشت چند بار تلاش و مبارزه با باس‌های اول و دوم، شاهد شکل و شمایل متفاوتی از مبارزه کردن با آن‌ها هستیم. ازاین‌رو همیشه قرار نیست با باس‌های یکسانی روبه‌رو شوید، ظاهر جدید آن‌ها باعث می‌شود تا پس از هر چند بار تلاش، نبردی متفاوت را تجربه کنید. برای باس فایت سوم، این تغییرات درنظر گرفته نشده است. تغییرات و محتویاتی که سوپرجاینت گیمز در طول تجربه برای بازیکنان در نظر گرفته، فقط به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود.

تیم سازنده برای محتویات پایانی بازی و مشتاق کردن کاربران برای مشاهده پایان واقعی و ادامه بازی پس از آن، سیستمی را  طراحی کرده که ازطریق آن می‌توانید چالش‌های متفاوتی را روی بازی خود اعمال کنید. چالش‌هایی که با تمام کردن بازی ازطریق‌شان، پاداش‌های ارزشمندی را کسب می‌کنید. همچنین برای کاربران تازه‌وارد یک حالت God Mode طراحی شده که از بخش تنظیمات می‌توانید آن را فعال کنید. در ظاهر شاید به نظر رسد که God Mode از شما یک کاراکتر نامیرا می‌سازد. در صورتی که اصلا اینگونه نیست. استفاده از حالت God Mode، به شما ۲۰ درصد مقاومت بیشتر در مقابل ضربات دشمن می‌دهد و هر قدر که بیشتر بمیرید، دو درصد به این مقدار اضافه می‌شود.

ازاین‌رو سوپرجاینت گیمز با استفاده از یک حالت هوشمندانه، سعی کرده روگ‌لایک را برای کاربران تازه‌وارد هم لذت بخش جلوه دهد تا بتوانند از گیم‌پلی، داستان و جهان بازی به‌خوبی لذت ببرند. اشاره کنم که برای این دسته از کاربران، همچنان بازی لذت گیم‌پلی و نبرد با دشمنان را حفظ خواهد کرد و هر موقع که دوست داشتند، می‌توانند آن را مجددا غیرفعال کنند.

ایستادن زگرئوس در مقابل سربروس در بازی Hades

هر محیط دارای چشم‌انداز مخصوص‌به خود است که می‌توانید به آن‌جا بروید و برای چند دقیقه در زیبایی بصری و طراحی‌های بازی‌ هیدیس غرق شوید

Hades از نظر بصری هم زیبایی‌های خود را دارد. سوپرجاینت گیمز از طراحی‌های فانتزی و رنگارنگ برای به‌تصویر کشیدن بازی هیدیس استفاده کرده است. هر چهار محیط بازی، طراحی‌‌های مخصوص‌به خود را دارند و در ادامه دشمنان بازی هم به‌گونه‌ای انتخاب شده با محیط‌های بازی هم‌خوانی داشته باشند. دراین‌میان اشاره کنم که بعضی از بخش‌های هر محیط موانع مخصوص‌به خود را دارد و ازاین‌رو می‌توانید از‌ آن‌ها برای نابودی دشمنان استفاده کنید. البته باید مراقب باشید که خودتان در دام این تله‌ها و موانع گرفتار نشوید.

از بُعد فنی، Hades بدون افت فریم و باگ خاصی به‌راحتی اجرا می‌شود و حتی اگر یک پی سی میان‌رده هم داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی از تجربه‌ی Hades لذت ببرید. هر محیط دارای چشم‌انداز مخصوص‌به خود است که می‌توانید به آن‌جا بروید و برای چند دقیقه در زیبایی بصری و طراحی‌های بازی‌ هیدیس غرق شوید. از نظر طراحی دشمنان و باس‌ها، باتوجه‌به تعداد محیط‌های بازی، تنوع دشمنان و باس‌ها یا حتی مینی‌باس‌ها، در نوع خود قابل قبول است. شاید پس از بارها نبرد با آن‌ها، شناخت کاملی پیدا کرده باشید، اما بعضی وقت‌ها همچنان پتانسیل غافل‌گیر کردن شما را دارند. هیجان و زیبایی Hades زمانی به اوج خود می‌رسد که پای موسیقی به وسط می‌آید. موسیقی یکی از اجزای ثابت مبارزات و گیم‌پلی بازی است. با ورود به هر محیط و بخش موسیقی‌های متفاوتی را می‌شنوید که حسابی گوش‌نواز ساخته شده‌اند.

نبرد زگرئوس و هیدس در بازی Hades

همچنین صداگذاری و دیالوگ‌هایی که میان کاراکترها رد و بدل می‌شود، از دیگر مواردی است که به شما کمک می‌کند تا بیش‌ازپیش با شخصیت بازی ارتباط برقرار کنید. Hades باتوجه‌به داستان و گیم‌پلی ارزشمندی که ارائه می‌دهد، می‌تواند ساعت‌ها و ماه‌ها کاربران بازی‌های روگ‌لایک را سرگرم کند و درکنار آن، یک نقطه شروع مناسب برای آن دسته از کاربران تازه‌واردی باشد که تابه‌امروز تجربه‌ای از بازی‌های روگ‌لایک نداشته‌اند. ازاین‌رو، اگر به‌دنبال محصولی هستید که بتواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز، طولانی مدت و دیوانه‌وار را ارائه دهد، Hades دقیقا همان چیزی است که می‌تواند خواسته‌های شما را برآورده کند. Hades نه‌تنها یکی از بهترین بازی‌های روگ لایک، بلکه یکی از بهترین بازی‌های عرضه شده در نسل هشتم هم به حساب می‌آید.

بررسی بازی Hades روی پلتفرم کامپیوتر انجام شده است


منبع زومجی

Hades

در سال ۲۰۱۸، بازی Hades به صورت دسترسی زودهنگام عرضه شد و مشکلاتی نظری عدم تعادل میان قدرت سلاح‌ها و آیتم‌ها باعث می‌شد تا بازیکنان از تمامی سلاح‌ها استفاده مناسبی نداشته باشند. این در حالی است در نسخه نهایی، تمامی سلاح‌ها ویژگی و ساختار متعادلی دارند و به واسطه‌ی سیستم ارتقای هر سلاح، می‌توانید از کارآیی‌های متفاوت آن‌ها استفاده کنید. ازاین‌رو وجود ۶ سلاح با عملکردهای متفاوت، باعث می‌شود تا بازیکن شیوه‌های مبارزه‌ای متعددی را در مقابل خود داشته باشد. ازطرفی، ارائه داستانی که روایت آن در گیم‌پلی بازی تنیده شده است، سبب شده تا با یک محصول کاملا سرگرم کننده روبه‌رو باشیم که پاداش‌های ارزشمندی را در قبال مردن یا موفقیت در اختیار بازیکنان خود قرار می‌دهد. بی شک Hades جزو آن دسته از بازی‌هایی است که می‌توانید ساعت‌ها آن‌ را تجربه کنید و به هیچ‌وجه خسته نشوید.
محمد صادق تواضعی

10

نقاط قوت

  • + داستان سرایی درگیر کننده و نمایش متفاوت زندگی هیدس و فرزندانش
  • + شخصیت پردازی بسیار خوب آشیل، زگرئوس، هیدس و سایر خدایان باستانی یونان
  • + تنیدگی بسیار خوب روایت داستانی با گیم‌پلی و ارائه محتویات پس از بازی ارزشمند
  • + سیستم مبارزات بسیار متنوع و متفاوت به لطف طراحی سلاح‌ها و ارتقاهای آن‌ها
  • + طراحی سیستم مبارزه‌ای متفاوت برای بعضی از باس‌ها
  • + جلوه‌های بصری چشم‌نواز
  • + موسیقی گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - ندارد
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده