آیا بازی کردن با شخصیت‌هایی چون روبوکاپ و فوجین و دنبال کردن یک داستان جدید ارزش پرداخت ۴۰ دلار برای بسته الحاقی Aftermath بازی Mortal Kombat 11 را دارد؟ در بررسی بازی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

از زمان انتشار بازی Mortal Kombat 11 در مارس ۲۰۱۹، تا به امروز استودیو ندررلم سعی در به‌روز نگه داشتن آن با انتشار انواع و اقسام محتویات داشته است؛ محتویاتی از اضافه کردن شخصیت‌های مهمان مثل جوکر و ترمیناتور گرفته تا اضافه کردن محیط‌های مبارزه‌ای جدید یا ظاهر جدید شخصیت‌های قبلی بازی. با این حال چندی پیش این استودیو از یک بسته الحاقی داستانی به نام Aftermath برای بازی رونمایی کرد که اخیرا هم در دسترس قرار گرفته است. این بسته که ۴۰ دلار قیمت دارد، یک خط داستانی جدید به اسم Aftermath و همینطور چند شخصیت قابل‌بازی را به مورتال کامبت ۱۱ اضافه می‌کند. اما آیا این محتویات آنقدر ارزشمند هستند که بخواهیم بابت‌شان ۴۰ دلار پرداخت کنیم؟ در ادامه بررسی ویدیویی بسته Aftermath را تماشا کنید تا بعد هم با جزییات بیش‌تر در مورد آن صحبت کنیم.

هم بررسی ویدیویی و هم متن بررسی اطلاعاتی از داستان نسخه اصلی Mortal Kombat 11 لو می‌دهند که در تریلر معرفی Aftermath هم به آن‌ها اشاره شده بود.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

آنچه که Aftermath را از تمام محتویات الحاقی قبلی مورتال کامبت ۱۱ متمایز می‌کند، بخش داستانی جدیدی است که سازندگان در آن تدارک دیده‌اند. داستان Aftermath، بلافاصله پس از اتفاقات نسخه اصلی بازی آغاز می‌شود؛ جایی که پس از شکست خوردن کرونیکا، به‌نظر می‌رسد که همه‌چیز به روال عادی برگشته و لو کنگ و رِیدن در حال برنامه‌ریزی برای خلق آینده‌ای بهتر برای تمام جهان‌ها هستند. با این حال همه‌چیز با ظاهر شدن ناگهانی شنگ سونگ تغییر می‌کند و این شخصیت مرموز که معمولا او را با افکاری پلید می‌شناسیم، خبر از تهدیدی بزرگ می‌دهد که می‌تواند به ضرر تمام جهان‌های بازی باشد. با وجود تردید‌های اولیه رِیدن، توضیحات شنگ سونگ و همینطور حضور شخصیتی چون فوجین، خدای باد در کنار وی که به نظر می‌رسد موافق صحبت‌های شنگ سونگ است، باعث می‌شوند تا خدای رعد هم قانع شود که این بار، باید به شنگ سونگ اعتماد کند! نتیجه این اعتماد آغاز سفری سه‌نفره توسط شنگ سونگ، فوجین و همینطور نایت‌وولف است که اتفاقات داستانی بازی را رقم می‌زند. 

بررسی بسته الحاقی Aftermath بازی Mortal Kombat 11

روند کلی داستان Aftermath، از همان فرمول داستانی نسخه‌های اخیر مورتال کامبت پیروی می‌کند و در آن مدام شاهد سوییچ بین میان‌پرده‌های سینمایی و مبارزه با شخصیت‌های مختلف هستیم؛ شخصیت‌هایی از نایت‌وولف گرفته تا شنگ سونگ و فوجین و کاراکتر‌های دیگر که برای لو نرفتن جزییات داستان اجازه بدهید اشاره دقیقی به آن‌ها نداشته باشیم. با این حال در مجموع، بخش داستانی این بسته الحاقی ویژگی‌های قابل‌توجه‌ای دارد و روایت کلی آن قطعا راضی‌کننده است؛ درست است که برخی مبارزات بازی صرفا شبیه به بهانه‌ای برای گنجاندن کاراکتر‌های محبوب و آشنا در خط داستانی به نظر می‌رسند، ولی جدا از این، شخصیت‌پردازی خوب کاراکتر شنگ سونگ، پیچش‌های داستانی هرچند قابل انتظار و همینطور برخی مبارزات شکل‌گرفته به‌واسطه روایت داستان کاری می‌کنند که این بخش ارزش ۳-۴ ساعتی را که صرف تجربه آن می‌کنید داشته باشد. 

پایان‌بندی بخش داستانی Aftermath به شکلی است که می‌تواند زمینه‌ساز اتفاقات نسخه بعدی مورتال کامبت باشد

یکی دیگر از ویژگی‌های خوب بخش داستانی Aftermath، پایان‌بندی آن است؛ جایی که بازی حتی به بازیکن حق انتخاب هم می‌دهد و هر انتخابی که داشته باشید، داستان را به شکلی به پایان می‌رساند که می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای قسمت بعدی مجموعه باشد و حسابی از این بابت طرفداران را هایپ کند. در مجموع، با اینکه بخش داستانی بازی در مجموع تجربه کوتاهی است و حتی در همین مدت زمان کم هم برخی دقایق آن زاید و صرفا برای قرار دادن شخصیت‌های محبوب در داستان استفاده شده‌اند، ولی تجربه‌ای هم نیست که ارزش بازی نداشته باشد. ولی خب سوالی که اینجا پیش می‌آید، این است که آیا صرفا همین بخش داستانی ارزش هزینه ۴۰ دلاری را دارد؟ قطعا جوابم به این سوال منفی است و برای پی بردن به ارزشمند بودن بسته Aftermath، لازم است تا سراغ سایر محتویاتی که ارائه می‌دهد برویم. 

بررسی بسته الحاقی Aftermath بازی Mortal Kombat 11

در کنار داستان جدید، مورد دیگری که عمده تبلیغ این بسته الحاقی برپایه آن انجام شد، شخصیت مهمان جدید بازی یعنی روبوکاپ بود. شخصیتی که خیلی‌هایمان با فیلم‌هایش خاطرات زیادی داریم و حال این پلیس آهنی معروف به‌عنوان یک شخصیت قابل‌بازی در مورتال کامبت ۱۱ هم حضور دارد. زمانی که برای اولین بار این شخصیت را انتخاب کنید و وارد یک مبارزه شوید، سکانس‌های پیاده شدن وی از ماشین پلیس و صحبت‌هایش خطاب به حریف، بیش از هر چیز نشانگر این مورد هستند که حضور پیتر والر، بازیگر اصلی روبوکاپ به‌عنوان صداپیشه این کاراکتر در بازی باعث شده تا ظاهر و صدای وی دقیقا شبیه همان روبوکاپی باشد که دوستش داریم. اما با کنار گذاشتن جنبه‌های ظاهری که ندررلم تقریبا همیشه هم در آن‌ها موفق عمل می‌کند، نکته اصلی در رابطه با روبوکاپ این است که آیا وی به شکلی طراحی شده که مناسب گیم‌پلی بازی باشد یا خیر. راستش را بخواهید، به نظرم روبوکاپ شاید ضعیف‌ترین کاراکتر مهمان مورتال کامبت ۱۱ تا به امروز باشد. بله درست است که وی یک سری حرکت‌های بسیار جالب و دوست‌داشتنی مثل استفاده از کلت یا سلاح سنگین را دارد و زمانی که با فاصله از حریف قرار می‌گیرد می‌تواند ضربه‌های خوبی به وی وارد کند، ولی در باقی حرکات خیلی شاهد ویژگی جذاب و خاصی از روبوکاپ نیستیم. 

بررسی بسته الحاقی Aftermath بازی Mortal Kombat 11

در واقع، روبوکاپ بیش‌تر یک کاراکتر خشک و سنگین است که البته باتوجه به ماهیت وی انتظاری جز این هم نمی‌رفت ولی مشکل اصلی اینجاست که مثلا برخلاف شخصیت‌های سنگین دیگری چون جکس یا حتی خودِ ترمیناتور که او هم یک شخصیت مهمان بود، روبوکاپ به شکل عجیبی با ساختار بازی هم‌خوانی ندارد و حرکاتی که برایش طراحی شده‌اند بیش‌تر باعث می‌شوند تا ناخودآگاه از حریف فاصله بگیرید و با استفاده از شلیک کلت یا سلاح سنگین به وی آسیب بزنید. در نبرد‌های نزدیک روبوکاپ فاقد مهارت‌هایی است که بتوان خیلی روی آن‌ها حساب باز کرد و همین هم وی را به شخصیتی در بهترین حالت معمولی تبدیل می‌کند که شاید توجیه اصلی برای انتخاب وی در طولانی‌مدت، صرفا علاقه‌ای باشد که طرفدارانش به وی در فیلم‌ها داشتند! البته باوجود ذکر این موارد، نباید این نکته را فراموش کنیم که ندررلم در طراحی Fatal Blow و فیتلتی‌های این شخصیت هم دقت خوبی به جزییات داشته است. این جزییات مخصوصا برای آن‌هایی که قبلا فیلم‌های روبوکاپ را تماشا کرده‌اند بیش‌تر به چشم می‌آید؛ چرا که ندررلم خیلی خوب در قالب این حرکات خشن از حرکات روبوکاپ در فیلم‌ها الهام گرفته و استفاده کرده است. 

روبوکاپ دقیقا با همان ظاهر و صداگذاری در بازی حضور پیدا کرده که انتظارش را داشتیم ولی مشکل اصلی این شخصیت به سازگار نبودن حرکاتش با ساختار گیم‌پلی بازی مربوط می‌شود که وی را به شخصیتی نامتعادل تبدیل می‌کنند

اما خب بسته Aftermath، علاوه بر روبوکاپ شامل دو کاراکتر جدید دیگر یعنی فوجین و شیوا هم می‌شود؛ کاراکتر‌هایی که بازی کردن با آن‌ها، دقیقا در نقطه مقابل بازی کردن با روبوکاپ قرار می‌گیرد و ثابت می‌گیرد که تجربه مورتال کامبت، با شخصیت‌هایی که از جنسِ خود این مجموعه هستند چقدر لذت‌بخش‌تر است. هم شیوا و هم فوجین، با ترکیبی از حرکات و مهارت‌های آشنا و جدیدشان پا به میدان مبارزات مورتال کامبت ۱۱ می‌گذارند و هردو پتانسیل خیلی خوبی برای تبدیل شدن به شخصیتی محبوب که قرار است در طولانی‌مدت هم از آن‌ها در مبارزات حتی آنلاین استفاده کنید دارند. این قضیه مخصوصا در مورد فوجین بیشتر هم صدق می‌کند؛ خدای باد در بسته الحاقی اخیر مورتال کامبت ۱۱ بازگشت باشکوهی به بازی داشته و جدا از اینکه در بخش داستانی بازی نقش پررنگی ایفا می‌کند، به شکل بسیار بالانسی طراحی شده است و حرکات ویژه مخصوصش، مجموعه‌ای از ضربه‌های مناسب و همینطور کمبو‌های خیلی خوبی که دارد باعث می‌شوند تا اگر از بازی کردن با کاراکتر‌های قبلی بازی خسته شده‌اید، روی وی به‌عنوان شخصیت محبوب جدیدتان حساب باز کنید. 

بررسی بسته الحاقی Aftermath بازی Mortal Kombat 11

طبیعتا مثل تمام کاراکتر‌های دیگر، برای شخصیت‌های جدید بازی هم امکان شخصی‌سازی فراهم شده است و می‌توانید تجهیزات، ظاهر کلی و حرکات آن‌ها را مطابق سلیقه خودتان تغییر بدهید که البته لازمه این کار باز کردن آیتم‌های جدیدِ هر شخصیت از طریق بازی کردن یا گشت و گذار در کریپت است. خب با صحبت در مورد سه کاراکتر جدید بازی، در واقع می‌توان گفت که تمام محتویات بسته الحاقی Aftermath را مرور کرده‌ایم. بله این بسته شامل یک سری اسکین پک هم می‌شود که قرار است در آینده در دسترس قرار بگیرند ولی در مقطع فعلی، تمام آنچه که با پرداخت ۴۰ دلار به‌دست می‌آورید سه شخصیت قابل بازی جدید و یک بخش داستانی سه تا چهار ساعته است.

 

اما آیا این حجم از محتوا ارزش این مبلغ را دارد؟ اگر نظر من را بخواهید، خیر! درست است که بخش داستانی Aftermath در مجموع کیفیت قابل قبولی دارد اما خب صرفا یک تجربه یک‌بار مصرف است که نهایتا سه چهار ساعت سرگرم‌تان می‌کند. جدا از این، هرچند فوجین و شیوا شخصیت‌های خوبی هستند اما خب روبوکاپ هم در طرف مقابل قرار دارد که خیلی مناسب ساختار و کلیت مورتال کامبت ۱۱ طراحی نشده است. اما حقیقت این است که مشکل اصلی Aftermath، نه این موارد که بیش‌تر قیمت‌گذاری آن است؛ چرا که ۴۰ دلار به هیچ وجه مبلغ کمی برای یک بسته الحاقی نیست و وقتی کیفیت محتویات بسته را با این مبلغ بسنجیم، پیشنهاد کردن آن خیلی سخت می‌شود. البته این نکته را اشاره کنم که اگر تا به امروز نسخه اصلی بازی را خریداری نکرده‌اید و نسبت به این کار برنامه و علاقه دارید، خرید Mortal Kombat 11 Aftermath Kollection با قیمت ۶۰ دلار کاملا منطقی است؛ چرا که این نسخه شامل بازی اصلی، بسته Aftermath و همچنین تمام شخصیت‌هایی است که در قالب Kombat Pack به بازی اضافه شده‌اند. ولی خب بازهم تکرار می‌کنم که اگر قبلا ۶۰ دلار برای خرید بازی پرداخت کرده‌اید، به هیچ وجه پرداخت ۴۰ دلار دیگر صرفا برای محتویات بسته Aftermath را پیشنهاد نمی‌کنم.

بررسی بازی بر اساس نسخه پلی‌استیشن 4 صورت گرفته و کد آن توسط ناشر برای زومجی ارسال شده است


منبع زومجی

Mortal Kombat 11: Aftermath

بدون شک اصلی‌ترین مشکلی که باعث می‌شود نتوان تجربه و خرید بسته Aftermath بازی Mortal Kombat 11 را پیشنهاد کرد، برچسب قیمت ۴۰ دلاری آن است. شما با پرداخت این مبلغ، بخش داستانی جدیدی دریافت می‌کنید که با وجود داشتن یک سری ویژگی‌های مثبت، صرفا یک تجربه یک‌بار مصرف و کوتاه است و از طرف دیگر، شخصیت‌های جدید فوجین، شیوا و روبوکاپ را داریم که با وجود جذابیت دو کاراکتر اول و طراحی واقعا خوب آن‌ها، در مورد روبوکاپ کمی شرایط فرق می‌کند و هرچند این پلیس آهنی محبوب با ظاهر و صداگذاری جذابی در بازی ظاهر شده، اما حرکاتش سازگاری خیلی خوبی با ماهیت بازی ندارند و شاهد شخصیت متعادلی نیستیم. با در نظر گرفتن تمام این موارد، پیشنهاد خرید Aftermath با قیمت فعلی واقعا سخت است.
افشین پیروزی

6.5

نقاط قوت

  • + ویژگی‌های خوب بخش داستانی مثل شخصیت شنگ سونگ و پایان‌بندی مناسب
  • + شخصیت فوجین که از هر نظر طراحی خیلی خوبی دارد
  • + صداگذاری و طراحی ظاهری روبوکاپ

نقاط ضعف

  • - روبوکاپ آنطور که باید با ساختار بازی سازگاری ندارد
  • - حجم پایین محتوا در مقابل قیمت بالای ۴۰ دلاری
  • - دقایق زاید بخش داستانی که منطق درستی هم ندارند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده