اولین قسمت از بازی Guildlings سعی دارد روابط گروهی از دوست‌های قدیمی را نشان دهد که چند سالی از یکدیگر بی‌خبر هستند.

بعضی از بازی‌های ویدیویی، جدا از اینکه قصد سرگرم کردن کاربران را دارند، می‌خواهند یک پیام مهمی را در قالب یک بازی ویدیویی به‌نمایش بگذارند. استودیو سیروو (Sirvo) با ساخت بازی اپیزودیک Guildlings سعی دارد جهانی را به‌تصویر بکشد که روابط دوست‌ها با یکدیگر و همچنین خانواده، نقش مهمی دارد. ازطرفی سرویس اپل آرکید این اجازه را به استودیو مستقل سیروو داده است که بازی خود را در سرویسی قرار دهد که کاربران می‌توانند با کم‌ترین هزینه به فهرست متعددی از بازی‌های مختلف دسترسی پیدا کنند.

Guildlings

ساختار دیالوگ محور بازی و توجه به تعامل کاراکترها با یکدیگر، باعث می‌شود تا بیش‌ازپیش با آن‌ها آشنا شوید

داستان بازی، روایت‌گر دختری به نام کودا است که توسط پدر خود از بیرون رفتن منع شده است. سال‌ها است که کودا دوستان قدیمی و هم‌بازی‌های دوران کودکی خود را رها کرده و درکنار خواهر و پدر خود زندگی می‌کند. روزی از روزها کودا متوجه یک قدرت جادویی می‌شود که به او اجازه می‌دهد در قالب یک Tome قرار گرفته و وارد ماجراجویی جدیدی شود. ازاین‌رو کودا به Syb، خواهر خود، کمک می‌کند تا از با یکدیگر از خانه خارج شوند و سیب را در رسیدن به هدف خود همراهی کند. اپیزود اول Guildlings سعی دارد دختری را نشان دهد که سال‌ها پیش دوستان خود را رها کرده و حال به یک شخص تنها تبدیل شده است.

رفته رفته در ماجراجویی خود اتفاق‌های مختلفی برای کودا رخ می‌دهد و مجبور می‌شود که یک بار دیگر به‌سراغ دوستان خود برود. اپیزود اول Guildlings از نظر داستانی یک مقدمه برای اتفاقی بزرگ‌تر به‌حساب می‌آید؛ جایی‌که نقش خانواده و سلامت آن‌ها مهم‌ترین فاکتور خواهد بود. از نظر گیم‌پلی، Guildlings یک بازی اکشن ماجراجویی است که استودیو سیروو از المان‌های تازه و متنوعی استفاده کرده است تا با ساختار داستان هم‌خوانی داشته باشد. Guildlings اصلا یک بازی یک‌نفره نیست که تنها قهرمان داستان فعالیت‌های مربوط نظیر مبارزه کردن و گشت‌وگذار در جهان بازی را انجام دهد، بلکه تمامی اعضای تیم شما باید با یکدیگر همکاری داشته باشند تا بتوانید داستان بازی را پیش ببرید.

Guildlings

در جهان Guildlings، موانعی قرار داده شده است که هرکدام از آن‌ها به روش‌های مختلفی از بین می‌روند. برای مثال، تنه‌های درختی که با جادو کنار می‌روند یا نردبان‌هایی که باید به‌سرعت از دیوار بالا بروید و آن‌ها را آزاد کنید. تیم سازنده باتوجه‌به کاراکترهای بازی و انتخاب مهارت‌ برای آن‌ها، موانع را در دل گیم‌پلی قرار داده است. نکته‌ی خوب Guildlings این است که تمامی شخصیت‌های داستانی که به تیم شما اضافه می‌شوند، هرکدام مهارت مخصوص و کارآمدی دارند. برای مثال سیب با عصای جادویی خود موانع را کنار می‌زند یا پریسما با قدرت نورانی خود، محیط را روشن می‌کند.

باتوجه‌به کاراکترهای بازی و انتخاب مهارت‌ برای آن‌ها، موانع را در دل گیم‌پلی قرار داده است

سیستم مبارزات بازی Guildlings هم به‌صورت نوبتی انجام می‌شود. هر دشمن شما در بازی تعداد جان (Life) مخصوصی دارد و نوار سلامت اعضای تیم شما هم ازطریق باتری موبایل نمایش داده می‌شود. به‌عبارتی هر کاراکتر باتری مخصوص‌به خود را دارد که اگر خاصی شود، بازنده خواهید بود. ازاین‌رو در طول نبرد می‌توانید از مهارت‌ کاراکترها برای آسیب رساندن به دشمن استفاده کنید یا این با شارژ کردن باتری، نوار سلامت اعضای تیم را پر کنید. نکته‌ی بسیار جالب مبارزات Guildlings که آن را از سایر بازی‌های مشابه متمایز می‌کند، حال روحی کاراکترهای شما و تاثیر آن در مبارزات و ازبین‌بردن موانع است.

Guildlings

بعضی از مهارت‌ها در طول نبرد نیازمند این است که کاراکتر مورد نظر در وضعیت روحی مناسبی مثل خوشحال بودن، قرار داشته باشد. اگر در این وضعیت نباشید، نمی‌توانید از مهارت مورد نظر استفاده کنید. همچنین این وضعیت‌های روحی برای ازبین‌بردن موانع هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع ساختار زمانی تاثیر اصلی خود را روی گیم‌پلی می‌گذارد که درقبال وضعیت‌های روحی متفاوت، بازیکنان بتوانند از آیتم یا مواردی استفاده کنند که وضعیت روحی‌شان در حالت مورد نیاز قرار بگیرد. برای مبارزات، این مورد ازطریق شارژ کردن باتری یا مهارت‌های سایر کاراکترها انجام می‌شود.

با اینکه سیستم مبارزات ایده بسیار خوبی دارد، اما کارایی آن‌چنانی در بازی ندارد

درطول گشت‌وگذار در جهان بازی‌ هم می‌توانید ازطریق یک سری آیتم‌های خاص یا دستگاه‌های پخش موسیقی، حال روحی اعضای تیم خود را در شرایط مناسبی قرار دهید. متاسفانه طراحی دشمنان و تاثیر آن‌ها در جهان Guildlings به‌گونه‌ای است که شاید نیازی نداشته باشید که حتی تا آخرین لحظه از داستان، از سیستم مبارزات استفاده کنید. معمولا با پیروزی در هر مبارزه سکه کسب می‌کنید تا بتوانید آیتم‌های مختلفی را خریداری کنید. ازطرفی جعبه‌های متعددی در محیط‌های Guildlings قرار داده شده است که با پیدا کردن آن‌ها سکه کسب می‌کنید. ازاین‌رو می‌توانید بخش مبارزات را به کلی نادیده بگیرید و داستان را پیش ببرید.

Guildlings

متاسفانه باوجود پتانسیل بسیار بالای سیستم مبارزات و جذابیت آن، تیم سازنده نتوانسته است استفاده‌ی بهینه و مناسبی از آن داشته باشد تا بازیکنان بیش‌ازپیش از آن استفاده کنند. برای پشیرفت در داستان هم باید مأموریت‌های اصلی مختلفی را انجام دهید. طراحی مراحل اصلی خوب و سرگرم کننده است و هرکدام از آن‌ مأموریت‌ها به‌نحوی شما را با جهان و شخصیت‌های بازی آشنا می‌کند. درکنار مأموریت‌های اصلی، تعدادی مأموریت فرعی هم طراحی شده است که به پیدا کردن آیتم‌های مختلف در گوشه‌وکنار بازی ختم می‌شود. شاید انجام این دسته از مأموریت‌ها پس از گذشت مدتی خسته کننده شود، اما پاداش‌های ارزشمندی را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد.

بازیکنان برای پیدا کردن محل مأموریت‌های خود باید محیط را با دقت بگردند

برای پیدا کردن مأموریت‌های اصلی و فرعی مینی مپ یا سیستم راهنمای خاصی درنظر گرفته نشده است، بلکه با گشت‌وگذار در محیط باید آن‌ها را پیدا کنید. طراجی کاراکترهای داستانی و مهارت‌های آن‌ها هم در نوع متنوع و متفاوت است و می‌توانید ازطریق آن‌ها موانع بازی را از پیش روی بردارید. Guildlings فاقد جهان بزرگ و وسیعی است. ازاین‌رو سازنده از این فرصت استفاده کرده تا مخاطب بتواند به‌خوبی محیط‌ها را بگردد و تجربه‌ی خود را گسترش دهد. از نظر بصری، Guildlings یک بازی نقاشی مصور به‌حساب می‌آید. در این بازی نباید انتظار جلوه‌های ویژه‌ها یا طراحی‌های منحصربه‌فردی باشیم، اما نوع رنگ‌آمیزی و طراحی‌های بازی، حس‌وحال خوبی را به مخاطب القا می‌کند. در بخش موسیقی و صداگذاری هم کاراکترهای بازی با یکدیگر صحبت نمی‌کنند و تمامی تعاملات بازی به‌صورت نوشته انجام می‌شود.

Guildlings

ازاین‌رو Guildlings جزو آن دسته از بازی‌های دیالوگ محوری است که باید به دیالوگ‌ها توجه داشته باشید تا داستان بازی جذاب‌تر از گذشته شود. بااین‌تفاسیر، Guildlings را می‌توان یکی از تجربه‌های خوب سرویس اپل آرکید دانست که قسمت اول آن نزدیک به دو ساعت گیم‌پلی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر از دارندگان این سرویس هستید، Guildlings ارزش امتحان کردن را دارد.

بررسی بازی روی مک و از طریق سرویس اپل آرکید انجام شده است


منبع زومجی

Guildlings

Guildlings با ارائه یک گیم‌پلی نوآورانه درکنار داستانی جذاب سعی دارد تجربه‌ی متفاوتی را نسبت‌به سایر بازی‌ ماجراجویی و همچنین بازی‌های سرویس اپل آرکید در اختیار کاربران قرار دهد. بااین‌حال کارآمد نبودن سیستم مبارزات در گیم‌پلی و عدم استفاده از پتانسیل واقعی آن سبب شده تا Guildlings از تبدیل شدن به یک بازی بسیار عالی فاصله بگیرد.
محمد صادق تواضعی

8

نقاط قوت

  • + داستان جذاب برای یک بازی مستقل موبایل
  • + ایده بسیار خوب سیستم مبارزات
  • + گرافیک بصری چشم‌نواز
  • + طراحی کاراکترهای منحصربه‌فرد
  • + طراحی موانع و پازل‌های بازی

نقاط ضعف

  • - عدم استفاده از پتانسیل اصلی مبارزات و کارآمد نبودن این سیستم در گیم‌پلی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده