Fire Emblem: Three Houses روایت‌گر جنگی بزرگ است؛ جنگی که هر گوشه‌ی آن را بگیرید، پیامدهای جبران ناپذیری را به‌دنبال دارد. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

تابه‌حال به این مورد فکر کرده‌اید که چرا بعضی از سبک‌های بازی‌های ویدیویی به فراموشی سپرده شده‌اند؟ بخشی از این اتفاق به‌خاطر تغییر ذائقه مخاطبان است، اما اگر سازنده بتواند یک محصول با کیفیت را در سبکی فراموش شده بسازد، قطعا مورد استقبال قرار می‌گیرد. Persona 5 در سال ۲۰۱۷ این کار را به‌خوبی هرچه تمام‌تر انجام داد و مخاطبان زیادی جذب بازی‌های نقش‌ آفرینی با مبارزات نوبتی شدند. حال Fire Emblem: Three Houses، جدیدترین انحصاری نینتندو سوییچ، ادامه دهنده راه پرسونا 5 است و توانسته تغییر و تحول جدیدی را در مبارزات نوبتی و تاکتیکی به‌وجود بیاورد. جدا از این مورد، Fire Emblem: Three Houses یک بازی نوآورانه در مجموعه Fire Emblem هم به‌حساب می‌آید؛ مجموعه‌ای که تابه‌امروز نسخه‌های موفق زیادی از آن عرضه شده است، اما گیمرها آنطور که باید و شاید روی آن شناختی ندارند که البته نمی‌توان خرده گرفت، زیرا اکثر نسخه‌های این سری روی نینتندو 3DS عرضه شده‌اند.

Fire Emblem: Three Houses

نویسنده در همان ابتدا، داستان بازی را به سه مسیر مختلف تقسیم می‌کند که هر مسیر شاخ و برگ‌های داستانی مخصوص‌به خودش را دارد

جنگ به هرنحوی که تمام شود، پیامد‌های خانمان‌سوز خودش را دارد. بازی Fire Emblem: Three Houses با یک میان‌پرده سینمایی از جنگی عظیم شروع می‌شود و از ابتدا تا انتهای داستان خود سعی دارد از پیامد‌‌های جنگ صحبت کند. انتخاب‌های شما در جنگ به‌گونه‌ای هستند که بهترین عملکرد را به‌دست بیاورید، اما اصلا نمی‌دانید که آیا انتخاب شما واقعا درست بوده است یا نه. داستان بازی روایت‌گر یک مزدور به نام بیلث (‌Byleth) در سرزمین فولدن (Foldan) است که پدرش او را به آکادمی نظامی صومعه Church of Seiros می‌آورد. وی در این آکادمی نظامی به‌عنوان یک پروفسور مشغول تعلیم گروه شاگردان یکی از سه امپراطوری بازی می‌شود. درواقع نویسنده در همان ابتدا، داستان بازی را به سه مسیر مختلف تقسیم می‌کند که هر مسیر داستان مخصوص‌به خودش را دارد.

انجام این کار زمانی نتیجه‌ی مثبت دارد که این مسیر‌ها واقعا در داستان تاثیر گذار و هدفمند باشند. مسیرهای داستانی Fire Emblem: Three Houses هرکدام جذابیت‌های خاص خود را دارند و در انتها به یک جمع‌بندی مناسب می‌رسند. البته دراین‌میان اشاره کنم که Fire Emblem: Three Houses دارای چهار پایان مختلف است و می‌توانید در هر دور از تجربه مجدد، موارد جدیدی را مشاهده کنید. داستان بازی به‌نحوی روایت می‌شود که انتخاب‌ها، نوع رفتار شما با شاگردان خود و سایر پروفسورها روی روند بازی تاثیرگذار هستند. این موارد دست‌به‌دست هم داده‌اند تا داستان بازی ارزش تکرار بالایی داشته باشد. به‌عبارتی هر خط داستانی، داستان مخصوص‌به خودش را روایت می‌کند و جمع بندی مناسبی هم ارائه می‌شود، اما داستان کلی بازی نیازمند این است که بازیکنان سایر مسیرهای داستانی را هم طی کنند. مورد دیگری که ارزش داستان فایر امبلم: تری هاوسز را بالا برده، شخصیت‌پردازی کاراکترهای بازی است؛ ویژگی که در بازی‌های شرقی کمتر از بازی‌های غربی به آن پرداخته می‌شود.

Fire Emblem: Three Houses

هر گروه از شاگردهای امپراطوری‌های بازی، یک رهبر دارد که در نقش شاهزاده، ملکه یا جانشین شاه به شما معرفی می‌شوند. در ابتدا با خود می‌گویید که تنها این سه کاراکتر داستان‌سرایی و پیش زمینه داستانی قابل قبولی خواهند داشت، اما Fire Emblem: Three Houses بازی‌ای است که مخاطب به‌عنوان یک پروفسور، باید با تمام پروفسورها، فرمانده‌ها و شاگردان خود در ارتباط باشد و شخصیت‌پردازی خوب شخصیت‌هایی که با آن‌ها تعامل دارید، سبب شده است تا از گفت‌وگو و سپری کردن وقت درکنار آن‌ها احساس خستگی نکنید. برای مثال ادلگارد، ملکه آینده امپراطوری Adrestian است که اتفاقات دوران کودکی‌اش به شکل یک کابوس او را اذیت می‌کنند. در ادامه نوع تعامل ادلگارد با شما و توضیح این خواب‌ها، موردی است که این کاراکتر را باورپذیرتر می‌کند. همچنین فلیکس از امپراطوری Faerghus دوست دارد به یک مزدور حرفه‌ای تبدیل شود و از آن‌جایی که شما در گذشته یک مزدور بوده‌اید، مدام در این مورد از شما سوال می‌پرسد و از گذشته‌اش صحبت می‌کند.

باتوجه‌به انتخاب‌های شما، کاراکترهای مثبت می‌توانند در ادامه در نقش کاراکترهای منفی بازی ظاهر شوند یا برعکس

از نظر شخصیت پردازی کاراکترهای منفی، Fire Emblem: Three Houses بیشتر سعی در معرفی تعدادی کاراکتر خاکستری دارد. باتوجه‌به انتخاب‌های شما، کاراکترهای مثبت می‌توانند در ادامه در نقش کاراکترهای منفی بازی ظاهر شوند یا برعکس. ازاین‌رو شاهد کاراکتر منفی اصلی نیستیم (البته اگر نخواهم داستان را لو بدهم)، اما در پارت اول داستان، شاهد کاراکترهای شروری هستیم که نویسنده آن‌ها را در دل داستان قرار می‌دهد و با ارائه یک پیش‌زمینه معمولی از گذشته آن‌ها، سعی می‌کند به آن‌ها روح دهد و در ادامه، از داستان حذف می‌شوند تا شخصیت‌های اصلی خودنمایی کنند. گیم‌پلی Fire Emblem: Three Houses موردی است که سبب شده است شکل‌وشمایل متفاوتی را از بازی‌های نقش‌آفرینی با مبارزات نوبتی و تاکتیکی مشاهده کنیم. همچنین نوآوری‌های این بخش باعث شده تا با یک بازی متفاوت در مجموعه فایر امبلم هم روبه‌رو شویم.

Fire Emblem: Three Houses

درظاهر شاید فکر کنید که با محتوای کمی روبه‌رو هستید، اما فعالیت‌های درنظر گرفته شده در هر ماه پتانسیل این را دارند که بیش از دو الی سه ساعت از وقت شما را به‌خود اختصاص دهند

در وهله اول شما یک پروفسور آکادمی نظامی هستید؛ جایی که باید به شاگردهای خود نحوه جنگیدن، قوی شدن در چیزی که مهارت دارند، روبه‌رو شدن با مشکلات خود و تعامل با سایرین را یاد دهید. فایر امبلم: تری هاوسز محصول جاه‌طلبانه‌ای است که در این بخش به‌خوبی کار خود را انجام داده است. اتفاق‌های بازی در جریان ماه‌های مختلف روایت می‌شود (باتوجه‌به نوع خاندان و خط داستانی شما، تعداد مراحل بازی متفاوت خواهد بود). حال در ابتدای هر ماه تقویم برنامه‌های خود را مشاهده می‌کنید. آخر هفته مخصوص تعامل با کاراکترهای بازی، مبارزه و انجام مراحل فرعی و بالا بردن مهارت‌های خودتان است. این در حالی است که اول هر هفته مختص‌به برگزاری کلاس و راهنمایی شاگردها است. در انتهای ماه هم یک مأموریت اصلی داستانی برای بازیکنان درنظر گرفته شده است.

درظاهر شاید فکر کنید که با محتوای کمی روبه‌رو هستید، اما فعالیت‌های درنظر گرفته شده در هر ماه پتانسیل این را دارند که بیش از دو الی سه ساعت از وقت شما را به‌خود اختصاص دهند. برای مثال در آخر هفته، شما باید با پروفسورها ارتباط داشته باشید و پیش آن‌ها آموزش ببینید. در ادامه باید ماموریت‌های فرعی مختلفی را از سایر شخصیت‌های بازی بگیرید که شامل نبردها و پیدا کردن آیتم‌های مختلفی می‌شود. همچنین پس از هر بار برگزاری کلاس، وضعیت روحی شاگردان شما افت پیدا می‌کند و باید با هدیه دادن یا انجام فعالیت‌های دیگر وضعیت روحی آن‌ها را در شرایط مساعدی قرار دهید؛ اگر این کار را انجام ندهید، در جلسه تدریس آینده نمی‌توانید موارد تازه‌ای را به آن‌ها آموزش دهید. انجام این کارها زمانی چالش‌برانگیز می‌شود که متوجه می‌شوید برای انجام فعالیت‌های مختلف محدود هستید و بیلث باتوجه‌به رتبه خود در آکادمی، می‌تواند فعالیت‌های محدودی را انجام دهد.

Fire Emblem: Three Houses

رفته رفته با انجام فعالیت‌هایی که بدون محدودیت هستند و پاسخ درست به سوال‌های شاگردان و رسیدگی به دغدغه‌های آن‌ها، می‌توانید رتبه بیلث را افزایش دهید. ازاین‌رو محدودیت شما به مرور کمرنگ می‌شود. استودی اینتلیجنت سیستمز (Intelligent Systems)، سازنده بازی فایر امبلم: تری هاوسز، با جای‌گذاری مناسب این المان‌ها در بازی باعث شده است تا بازیکن برای انجام فعالیت‌ها، یک برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد، زیرا اگر به‌درستی فعالیت‌های بازی را انجام ندهید و به شاگردها رسیدگی نکنید، در پارت دوم داستان دچار مشکل می‌شوید. در پارت دوم ساختار داستان متفاوت می‌شود و دشمنان قوی‌تر و زبده‌تری به‌سراغ شما می‌آیند و تدریس نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند. بخش تدریس هم ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. دراین بخش می‌توانید اهداف کاراکترهای تیم را مشخص کنید که این اهداف باید در راستای کلاس مبارزه‌ای شخصیت‌ها باشند. از کلاس شمشیرزنی گرفته تا استفاده کننده از جادوی تاریک، جادوی سفید، مبارز و کمان‌دار، همگی عملکرد مخصوص‌به خودشان را دارند و هر کاراکتر، در یکی از این کلاس‌ها مهارت دارد. البته می‌توانید به‌طور کامل کلاس یک شخصیت را تغییر دهید. برای مثل شَمیر یک کماندار حرفه‌ای است، اما می‌توانید او را به یک استاد شمشیر زنی تبدیل کنید یا اینگرید را به یک کاراکتر Priest تبدیل کنید؛ کلاسی که از جادوهای سفید استفاده می‌کند.

استراتژی مهم‌ترین رکن در بازی است؛ المانی که در نسخه‌های پیشین فایر امبلم آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته بود

تغییر کلی کلاس یک شخصیت زمان‌بر است، اما اگر فکر می‌کنید که انجام این کار برای تیم مفید است آن را انجام دهید؛ زیرا بعضی از گروه‌های شاگردان داخل بازی فاقد تعادل در این بخش هستند و شما به‌عنوان یک پروفسور و شخص زبده در مبارزه کردن، باید این تعادل را به‌وجود بیاورید. به‌عبارتی استراتژی مهم‌ترین رکن در بازی است؛ المانی که در نسخه‌های پیشین فایر امبلم آنطور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته بود و در تری هاوسز، توجه ویژه‌ای به آن شده است. موردی که در گیم‌پلی به‌عنوان یکی از نقاط ضعف به‌حساب‌ می‌آید، این است که بازیکن می‌تواند کلاس بیلث را هم تغییر دهد، اما در بخشی از داستان وی به یک شخصیت قدرتمند تبدیل می‌شود که قدرت هیچکدام از کلاس‌ها، قابل قیاس با قدرت کلاس نهایی او نخواهد بود. به‌عبارتی این بخش تا اواخر پارت اول داستان برای شما مفید است. مورد دیگر که به یکی از نکات منفی در گیم‌پلی تبدیل شده است، عدم تعادل میان قدرت‌های ارائه شده هر کلاس است. معمولا هر کلاس باید نقاط قوت و ضعف خودش را داشته باشد تا یک تعادل میان آن‌ها به‌وجود بیاید.

Fire Emblem: Three Houses

در مبارزات، استراتژی حرف اول را می‌زند و باید با بررسی محیط و راه‌های ارتباطی، روی تیم خود و دشمنان مدیریت داشته باشید

این در حالی است که کلاس‌های جادوگری در Fire Emblem: Three Houses، مخصوصا در اواخر داستان، تاثیر بسیار زیادی روی موفقیت شما در مبارزات دارند و تعادل در این بخش از بین رفته است و مبارزات ساده شده‌اند. فایر امبلم: تری هاوسز یک بازی دووجهی است که وجه اول آن شبیه‌ساز زندگی کاری و شخصی یک پروفسور است و وجه دوم هم به مبارزات و داستان اصلی بازی مربوط می‌شود. فایر امبلم: تری هاوسز دارای نبردهای نوبتی و تاکتیکی است. ازاین‌رو هر شخصیت باتوجه‌به کلاسی که انتخاب کرده است، مسافت مشخصی را در میدان نبرد می‌تواند طی کند. با شروع هر مبارزه نیروهای دشمن را می‌بینید که در گوشه‌وکنار میدان نبرد قرار گرفته‌اند. همچنین در بعضی از مراحل نیروهای شما هم جدا از یکدیگر قرار داده شده‌اند. در مبارزات استراتژی حرف اول را می‌زند و باید با بررسی محیط و راه‌های ارتباطی، روی تیم خود و دشمنان مدیریت داشته باشید. بعضی از نبردهای داستانی که حساسیت بالایی دارند، تقریبا یک ساعت از وقت شما را به خود اختصاص می‌دهند زیرا از ابتدا تا انتهای مبارزه، یک حس اضطراب و دلهره در شما وجود دارد و نمی‌توانید بی‌گدار به آب بزنید.

به بیان دیگر، مدام از این می‌ترسید که یکی از هم‌تیمی‌های خود را از دست بدهید، زیرا با مردن یکی از هم تیمی‌ها، دیگر نمی‌توانید از او در مبارزات استفاده کنید. البته اینتلیجنت سیستمز از یک درجه سختی ساده‌تر هم استفاده کرده است که این ویژگی را از بازی حذف می‌کند. ازاین‌رو کاربران تازه وارد به‌راحتی می‌توانند از بازی لذت ببرند. گیم‌پلی Fire Emblem: Three Houses با تمام این گفته‌ها، تجربه‌ی بسیار خوب و متفاوتی را در دسترس کاربران قرار می‌دهد و تازه‌واردها و کاربران قدیمی این دسته از بازی‌ها به‌خوبی سرگرم می‌شوند. ترکیب بسیار خوب المان‌های داخل بازی درکنار یکدیگر، باعث شده است تا هیچ کدام از مکانیزم‌های ذکر شده بی‌فایده نباشند و اگر مشکلات مربوط به کلاس‌های بازی نبودند، تری‌ هاوسز می‌توانست کامل‌ترین گیم‌پلی در سری فایر امبلم را ارائه دهد. دراین‌میان اشاره کنم که تری هاوسز دارای یک حالت آنلاین است که در آن بازیکنان می‌توانند تصمیم‌های مهم سایر بازیکن‌های بازی را در بخش داستانی مشاهده کنند و باتوجه‌به آن‌ها تصمیم‌ نهایی را بگیرند.

Fire Emblem: Three Houses

یکی از دلایل لذت بخش بودن مبارزات و هیجان آن، به‌طراحی‌های بصری بازی و گرافیک Fire Emblem: Three Houses مربوط می‌شود. زمانی‌که ضربات شما حالت بحرانی (Critical) پیدا می‌کنند، انیمیشن حاصل از این ضربات جلوه خوبی را به‌نمایش می‌گذارد. همچنین مهارت‌‌های متفاوت هر کلاس هم انیمیشن‌های مخصوص‌به خودش را دارد. جدا از این مورد، دشمنان هم به شکل متنوعی طراحی شده‌اند. تنوع مهارت‌های هر کاراکتر هم به نوع ارتقای سطح شما بستگی دارد و اگر بتوانید باعث پیشرفت بیشتر یک شخصیت شوید، وی مهارت‌‌های بیشتری را کسب می‌کند؛ ازاین‌رو تنوع مبارزات و مهارت هم بالا می‌رود. جدا از این موارد، قسمت‌هایی از داستان Fire Emblem: Three Houses به‌واسطه‌ی میان‌پرده‌های سینمایی روایت می‌شوند که همانند یک انیمه به‌تصویر کشیده شده‌اند و طراحی شرقی و خاص میان‌پرده‌های بازی هم خود یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت بخش بصری فایر امبلم است.

یکی از دلایل لذت بخش بودن مبارزات و هیجان آن، به‌طراحی‌های بصری بازی و گرافیک Fire Emblem: Three Houses مربوط می‌شود

طراحی مراحل بازی به‌گونه‌ای است که هرکدام از آن‌ها چالش‌های مخصوص‌به خودشان را دارند و بازیکنان می‌توانند به روش‌های متفاوتی آن‌ها را کامل کنند. از نظر فنی هم Fire Emblem: Three Houses در سطح مطلوبی قرار دارد. شاید در بعضی از قسمت‌ها مقدار کمی افت فریم مشاهده شود، اما به تجربه‌ی شما لطمه‌ای وارد نمی‌کند. یکی از المان‌های تاثیر گذار در بازی‌‌های ویدیویی، موسیقی و صداگذاری است. موسیقی خوب می‌تواند وقایع داستانی و حتی گیم‌پلی را هیجان‌انگیزتر کند و تجربه کامل‌تری را در دسترس قرار دهد. موسیقی یکی از نقاط قوت Fire Emblem: Three Houses به‌حساب می‌آید و تیم آهنگسازی بازی به‌خوبی توانسته است کار خود را انجام دهد. در زمان انجام نبردها یا حتی بعضی از میان پرده‌ها شاهد موسیقی دلنشین و مناسب برای موقعیت مورد نظر هستیم. بعضی از بازی‌های ژاپنی بزرگ تمرکز خود را روی صداگذاری نسخه ژاپنی می‌گذارند و دوبله انگلیسی بازی‌ها کیفیت لازم را ندارد. این در حالی است که دوبله انگلیسی Fire Emblem: Three Houses شاید کیفیت دوبله ژاپنی را ارائه ندهد، اما باز هم قابل قبول است.

Fire Emblem: Three Houses

بااین‌تفاسیر، فایر امبلم: تری هاوسز ادامه دهنده راه بازی‌هایی است که سعی دارند سبک فراموش شده خود را زنده کنند؛ بازی‌هایی که باید با یک ایده بلند پروازانه و نوآوری‌های بسیاری وارد بازار شوند تا مخاطب بتواند به آن‌ها جذب شود. اینتلیجنت سیستمز به کمک کوئی تکمو (Koei Tecmo) به‌خوبی توانسته است این کار را انجام دهد و جدیدترین انحصاری نینتندو سوییچ، محصولی است که مخاطبان زیادی را با مجموعه Fire Emblem آشنا خواهد کرد؛ اثری که به‌خوبی در هر دور از تجربه می‌تواند نزدیک به ۴۰ الی ۵۰ ساعت شما را سرگرم کند و ارزش تکرار بسیار بالایی دارد.

بررسی بازی Fire Emblem: Three Houses بر اساس نسخه سوییچ صورت گرفته است


منبع زومجی

Fire Emblem: Three Houses

استودیو اینتلیجنت سیستمز با ساخت Fire Emblem: Three Houses دست به ریسک بزرگی زده است. بااین‌حال Three Houses توانسته است به‌خوبی سبک مبارزات نوبتی و تاکتیکی را متحول کند و ادامه دهنده راه بازی‌هایی نظیر Persona 5 در این سبک باشد. البته فایر امبلم: تری هاوسز مشکلات مخصوص به‌خودش را هم دارد. نبود تعادل کافی میان قدرت کلاس‌های مبارزاتی و همچنین بی‌فایده بودن ارتقای کلاس مبارزه‌ای کاراکتر بیلث تنها مشکلات بازی هستند اما داستان سرایی، شخصیت‌پردازی و نبردها به‌قدری خوب هستند که بتوانید بارها و بارها این بازی را از ابتدا تجربه کنید و از آن لذت ببرید.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • + داستان‌سرایی عالی
  • + شخصیت‌پردازی غنی کاراکترها
  • + سیستم مبارزات هیجان‌انگیز
  • + کارآمد بودن سیستم تعلیم شاگردها
  • + ارزش تکرار بسیار بالا به‌واسطه خط داستانی‌های متفاوت
  • + طراحی‌های بصری چشم‌نواز
  • + موسیقی گوش‌نواز

نقاط ضعف

  • - نبود تعادل میان کلاس‌های مبارزه‌ای بازی
  • - بی‌تاثیر بودن ارتقای کلاس مبارزه‌ای بیلث روی روند بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده