بلاخره پس از سال‌ها انتظار جدیدترین نسخه از مجموعه Kingdom Hearts منتشر شد و با محتویات بی‌شمار خود توانست نه تنها طرفداران قدیمی را راضی بلکه کاربران جدیدی را نیز به سمت خود جذب کند. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های نقش آفرینی قدیمی و همچنین دنیای دیزنی باشید امکان ندارد که نام سری Kingdom Hearts به گوشتان نخورده باشد. این مجموعه در حالی که بیش از ۱۷ سال عمر دارد، شامل ۱۲ نسخه مختلف می‌شود که در میان این آثار، سبک‌های دیگر همچون کارتی و استراتژی نیز دیده می‌شود. اما به طور کلی طرفداران این مجموعه را با سبک نقش آفرینی و هک اند اسلش می‌شناسند. جدیدترین و دوازدهمین نسخه این سری یعنی Kingdom Hearts 3 بلاخره پس از گذشت ۶ سال از معرفی به دست سازنده و ناشر خود یعنی کمپانی اسکوئر انیکس (Square Enix) منتشر شد.

 این بازی در حالی که کاراکترهای قدیمی سری کینگدام هارتس را در خود جای داده است در آن سو با شخصیت‌های دوست داشتنی دیزنی یک حس متفاوت را به علاقه‌مندان القا می‌کند. این بازی با اینکه توانست با داستان بسیار بزرگش طرفداران قدیمی را خوشحال کند در آن سو از نظر گیم پلی و برخی مکانیزم‌ها می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

از آنجا که خط داستانی سری کینگدام هارتس از قدمت بالایی برخوردار است سازندگان سعی داشته‌اند داستان بازی Kingdom Hearts 3 را طوری خلق کنند که نه تنها بتواند طرفداران قدیمی را غافل‌گیر کند بلکه کاربران تازه‌وارد هم بتوانند رابطه عمیقی با کاراکترهای بازی برقرار کنند. سازندگان در این راستا در جریان بازی با نشان دادن صحنه‌های جداگانه از قسمت‌های قدیمی کاربران را با شخصیت‌های مثبت از سورا، کایری و ریکو گرفته تا چهره‌های منفی نظیر زهانورت آشنا می‌کند. این موضوع در حالی که یک اقدام بسیار جالب است اما در برخی از موارد می‌تواند تاثیر منفی روی روند بازی بگذارد. به طوری که در حین بازی شما با کات سین‌های بسیار طولانی که برخی از آنها حتی به ۲۰ دقیقه نیز می‌رسد روبرو می‌شوید که می‌تواند به جریان روان بازی آسیب وارد کند و حس خسته کننده‌ای به کاربران بدهد.

kingdom hearts 3

داستان بازی از جایی شروع می‌شود که شخصیت پلید این سری یعنی Master Xehanort قصد دارد با کمک تیمی از کاراکترهای منفی سلاح قدرتمندی را خلق کند و با آن به دنیای کینگدام هارتس پایان دهد. سورا کاراکتر اصلی و یکی از نیرو‌های اصلی Key Wielders که در ابتدا متوجه می‌شود که قدرت کافی برای شکست دادن دشمنش ندارد در حین بازی با سفر در دنیاهای مختلف و ملاقات با شخصیت‌های مختلف سعی می‌کند خود را قوی کند.  خط داستانی شخصیت‌های منفی دنیای دیزنی و کینگدام هارتس در انتها با یکدیگر سازگاری جالبی ایجاد می‌کنند که مهارت سازندگان در این راستا را به رخ می‌کشد.

گفت و گوهای بسیار طولانی کاراکترها نیز با اینکه قصد دارد شما را بیشتر با شخصیت‌های دنیای کینگدام هارتس آشنا کند اما در برخی موارد شما را تا مرز خوابیدن هم پیش می‌برد

 گفت و گوهای بسیار طولانی کاراکترها نیز با اینکه قصد دارد شما را بیشتر با شخصیت‌های دنیای کینگدام هارتس آشنا کند اما در برخی موارد شما را تا مرز خوابیدن هم پیش می‌برد. لفت دادن پاسخ یک سوال «بله یا خیر» یا طولانی شدن عکس العمل کاراکتر پس از دیدن یک صحنه عجیب در این راستا به کند شدن روند بازی کمک می‌کند. البته در اوایل بازی شاهد صحبت‌های طنزآمیز از کاراکترها هستیم که با پیش‌ رفتن بازی این موضوع رنگ خود را از دست می‌دهد و برخی از طنز‌ها دیگر جنبه سرگرم کننده ندارد.

سازندگان در Kingdom Hearts 3 از حیث جلوه‌های بصری و گرافیکی سنگ تمام گذاشته‌اند. بگذارید از انیمیشن‌های کاراکترها که درحین کات سین‌ها ظاهر می‌شوند شروع کنیم. حرکات کاراکترهای از انیمیشن‌ بدنشان گرفته تا دست‌ها و دیگر موارد به قدری واقعی طراحی شده است که برخی اوقات گمان می‌کنید که از فیلم‌های اصلی دیزنی نیز بهتر طراحی شده است. در دنیای Toy Story، در حالی که شما در اتاق اندی هستید حس و حال قدیمی در دلتان به جوش می‌آید و دوست دارید گوشه کنار اتاق اسباب بازی‌ها را جست و جو کنید. طراحی دنیای فروزن همانطور که سردی سوزانش را در خود جای داده است اما باز با این حال قصد دارد شما را باری دیگر با کاراکترهای دوست داشتنی روبرو کند تا شما در مقایسه با فیلمش تعامل نزدیکتری با کاراکترها و دنیای آن داشته باشید. البته پیش از انتشار بازی تمامی دنیا‌های بازی و کاراکترهای دیزنی که در این بازی حضور دارند معرفی شده‌اند اما باز برای جلوگیری از اسپویل شدن به آنها اشاره‌ای نمی‌کنیم و می‌گذاریم که برخی از آنها شما را غافل‌گیر کنند.

Kingdom Hearts 3

 روایت برخی از دنیاهای Kingdom Hearts 3 همچون «داستان اسباب‌بازی‌ها» به اندازه‌ای زیبا نوشته شده است و کارگردانی می‌شود که در سطح آثار دیزنی می‌تواند شما را حیرت زده کند. پیام‌های اخلاقی همچون وفاداری به دوستان در روایت داستانی بخش Tory Story اشک از چشمان شما سرازیر می‌کند. جایی که کاراکترهای ما با قلب پاکشان و حتی تنها صحبت‌هایشان به نبرد با دشمنان می‌روند.

بگذارید در حالی که در مورد جلوه‌های بصری و دنیاهای کینگدام هارتس 3 صحبت می‌کنیم اشاره به خلاقیت جالب سازندگان کنیم. با ورود شما به برخی از دنیاهای بازی، ظاهر کاراکتر شما با توجه به محیطی که در آن حضور دارید تغییر پیدا می‌کند که اقدام و حرکت بسیار خلاقانه‌ای محسوب می‌شود. با پا گذاشتن در دنیای اسباب بازی‌ها، کاراکتر شما یعنی سورا به همراه دوستانش یعنی گوفی و دانلد داک جلوه‌ای اساب بازی و لگو مانند به خود می‌گیرند. با اینکه حتی ظاهر کاراکتر شما نیز در این حالت تغییر می‌کند اما از علاقه شما به آنها کم نمی‌شود و این تغییرات سازگاری مناسبی با دنیای این بازی‌ها به‌وجود می‌آورد. اما این موضوع در همه جا به صورت عالی انجام نشده است و در برخی از دنیاها همچون Monster Inc شاهد طراحی ضعیفی از سوی سازندگان هستیم.

با پا گذاشتن در دنیای اسباب بازی‌ها، کاراکتر شما یعنی سورا به همراه دوستانش یعنی گوفی و دانلد داک جلوه‌ای اساب بازی و لگو مانند به خود می‌گیرند

البته تنها جایی که می‌تواند در ذوق کاربران بخورد طراحی دشمنان اصلی کینگدام هارتس است. طراحی دشمنان یا همان Heartlessها در این بازی در حالی که سنت همیشگی خود را دنبال می‌کند اما از جزئيات کمی برخوردار است و با دنیای رنگارنگ و زیبای آن سازگاری ندارد و تعادلی برقرار نمی‌کند. هارتلس‌ها در واقع موجوداتی با ظاهری تاریک هستند که حس بی‌جان بودنشان شاید شما را آزرده کند و حس پلیدی آنها خشکی خاصی به شما القا کند. البته این ایراد تنها در دشمنان دیده می‌شود. گفتنی است که از طرفی دشمنان اصلی دیزنی و افراد گروه پلید اسکوئر انیکس از طراحی قابل قبولی برخوردار هستند.

Kingdom Hearts 3

انیمیشن‌های Idle کاراکترها (زمانی که شخصیت شما در حالت بی‌حرکت قرار می‌گیرد)، از NPCها گرفته تا دشمنان همگی با جزئيات هر چه تمام‌تر انجام شده است. این موضوع رفته رفته بیشتر نظر شما را جلب می‌کند و شما را وادار می‌کند که پس از پاگذاشتن به دنیاهای جدید به تماشا کاراکترهای تازه بپردازید و از طراحی تمام عیار آنها لذت ببرید. انیمیشن‌ حرکت‌های اصلی کاراکتر شما در حین کنترلر کردنشان، نیز به زیبایی انجام شده است و برای ایجاد یک جلوه گرافیکی زیبا نقش به‌سزایی ایفا می‌کنند. در حالی که سورا در محیط‌های بازی با موانع مختلف همچون صخره‌ها و دیوار‌ها مواجه می‌شود با برخورد کردن با هر یک شاهد انیمیشن روان و زیبایی هستیم که به بهبود بخشیدن به کنترلر‌های بازی کمک بزرگی می‌کند.

در حالی که سورا در محیط‌های بازی با موانع مختلف همچون صخره‌ها و دیوار‌ها مواجه می‌شود با برخورد کردن با هر یک شاهد انیمیشن روان و زیبایی هستیم که به بهبود کنترلر‌های بازی کمک بزرگی می‌کند

همانطور که در بالا نیز اشاره شد بازی در سبک سنتی خود یعنی نقش آفرینی اکشن با المان‌های هک اند اسلش ساخته شده است. سازندگان با تعبیه کنترلر‌های ساده برای این بازی قصد دارند هر نوع کاربری را به تجربه این بازی ترغیب کنند. به طور کلی شما تنها با فشردن کلید X می‌توانند از سلاح خود استفاده کنند و تمامی کامبو‌های‌تان را با استفاده از یک کلید اجرا کنید که البته شاهد یک سیستم بسیار ساده هستیم. در آن سو بازیکنان با انجام ۳ کامبو پشت سر هم می‌توانند از حرکات مخصوص یا Specialهایی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد استفاده کنند. سلاح‌های اصلی این بازی که در واقع ترکیبی از شمشیر و کلید هستند با نام Keyblade شناخته می‌شوند. دارا بودن کی‌بلید‌های مختلف در بازی یکی از جنبه‌های مثبت Kingdom Hearts 3 است که نه تنها استراتژی‌های مختلفی در اختیار کاربران قرار می‌دهد بلکه هر یک به طرز متفاوتی مکانیزم حمله‌ای کاراکتر شما را نیز تغییر می‌دهند.

 هر یک از سلا‌ح‌های این بازی علاوه بر اینکه طرز یورش کاراکتر شما را عوض می‌کند بلکه جادوهای جالب و هیجان انگیزی را نیز در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد. این موضوع به قدری جذاب است که تمایل دارید تمام سلاح‌های بازی را به دست آورید و از جادوهایی که برای شما به ارمغان می‌آورند، استفاده کنید و لذت ببرید. اما باز با این حال در حالی که استفاده از جادوهای کی‌بلید‌ها لذت بخش است اما در آن سو صرفا فشردن چندین کلید پشت سر هم برای رسیدن به جادوها شاید روند تکراری به خود بگیرد. در آن سو مکانیزم‌های مبارزه‌ای جدیدی نیز در جریان بازی در اختیار شما قرار می‌گیرد. نوار تمرکز یا همان Focus به شما اجازه می‌دهد که با کند کردن سرعت زمان به سمت دشمنان خود پروجکتایل پرتاب کنید. نوار MP نیز از دومین نسخه کینگدام هارتس به این بازی بازگشته است و به شما اجازه می‌دهد از جادو‌های دیگری نیز در نبرد‌هایتان استفاده کنید که فقط جنبه حمله‌ای ندارد و نوار سلامتی شما را نیز حتی پر می‌کند.

Kingdom Hearts 3

با اینکه شاهد مکانیزم‌های ساده‌ای هستیم، سازندگان در ابتدای بازی در کنار توضیحات همیشگی در مورد مهارت‌های بازی، سیستم دیگری نیز در بازی تعبیه کرده‌اند. در حین توضیحات سازندگان در باب آموزش مکانیزم‌های بازی شما با فشردن کلیدی می‌توانید وارد صفحه دیگری شوید و حرکات جدید را آزمایش کنید. این موضوع حتی تا آخر بازی نیز همراه شما است؛ چرا که سازندگان در هر یک از دنیاهای بازی شما را با مکانیزم‌های جدید همچون ریکاوری در هوا و دیگر موارد آشنا می‌کنند تا بتوانند گیم پلی را از تکراری شدن خارج کنند.

البته سازندگان قابلیت‌های مختلفی برای اسفتاده کردن از جادو‌ها نیز در بازی و منوها در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند که کاربران بتوانند راه و روش را به سلیقه خود روی دکمه‌های مختلف تنظیم کنند. گفتنی است که در حین مبارزات این قابلیت از بازیکنان گرفته می‌شود و شما نمی‌توانید به منو تنظیمات مراجعه کنید و این موارد را تغییر دهید که البته سیستم جالبی به نظر می‌رسد. این موضوع در حالی که بالانس قابل قبولی را به بازی می‌بخشد، بازیکنان را وادار می‌کند که پیش از وارد شدن به مبارزات تیم خود را آماده و آیتم‌های خودشان را شخصی‌سازی کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های که باعث می‌شود بازی Kingdom Hearts 3 روند تکراری به خود نگیرد، مینی گیم‌های جالبی است که در هر دنیا پیدا می‌شود

یکی دیگر از ویژگی‌های که باعث می‌شود بازی Kingdom Hearts 3 روند تکراری به خود نگیرد، مینی گیم‌های جالبی است که در هر دنیا پیدا می‌شود. مینی گیم‌ها به قدری سرگرم کننده هستند که در آنها شاهد هر سبک از بازی‌های قدیمی همچون پلتفرمر، سفینه رانی و حتی بازی‌های معمایی هستیم. سازندگان حتی برای این مینی گیم‌ها هم انیمیشن‌های داستانی و دیالوگ‌های مختلفی آماده کرده‌اند؛ به طوری که حل هر یکی از معماها شما را با اتفاقات مختلف روبرو می‌کند. از جمع آوری مواد تهیه غذا گرفته تا پیدا کردن تکه‌های آدم برفی در دنیای یخ‌بندان Frozen روند لذت بخشی را به همراه دارد. برای سفر به دنیاهای دیگر شما باید با استفاده از فضاپیما خود دشمنان خود را در مسیر از بین ببرید. این موضوع در حالی که یک گیم پلی جداگانه را به بازی اضافه می‌کند حتی از محتویات زیادی نیز برخوردار است. در این قسمت شما حتی می‌توانید فضاپیماهای خود را که از قابلیت‌های مختلف برخوردار هستند، انتخاب و حتی شخصی سازی کنید. شخصی‌سازی تنها به آیتم‌های ظاهری خلاصه نمی‌شود و حتی می‌توانید سلاح‌های آنها را نیز تغییر دهید. به طور کلی سازندگان سعی داشته‌اند گیم پلی‌های مختلفی را در اختیار بازیکنان قرار دهند. از کشتی رانی گرفته تا هدایت یک هواپیما کوچک در آسمان‌ها و نبرد با پرنده‌های غول پیکر تنها بخشی از محتویات سرگرم کننده این بازی است. همچنین در آن سو صحفه‌های لودینگ بازی نیز با پست‌های صفحه‌های مجازی کاراکترها پر شده است که اقدامی بسیار جالب از سوی سازندگان است.

 

وظیفه تنظیم موسیقی متن بازی Kingdom Hearts 3 همانند گذشته به دست آهنگساز همیشگی این سری یعنی یوکو شیمومورا سپرده شده است. موسیقی بازی در هر دنیا قصد دارد که حس و حال آن دنیا را به شما القا کند. از دنیای هرکولز گرفته که صدای سازهای ضربی و شیپورها به گوش می‌خورد تا گام‌های گوش‌نواز و آرامش بخش دنیای دزدان دریایی کارائيب، موسیقی متن کاری می‌کند که طی روز دائم زیر زبانتان بیوفتد و در ذهنتان ثبت شود. قسمت‌های دیگری از بازی به قدری موسیقی بازی اوج می‌گیرد که حس همکاری تیمی و دوستی در شما به جوش می‌آید تا بتوانید با همکاری دوستان خود دشمنان را از بین ببرید. موسیقی متن بازی نیز حتی در قسمت‌های مینی گیم نیز متفاوت است و قطعه‌های مختلفی به گوش می‌خورد که هر کدام طعم شیرین خودشان را به همراه دارند.

از دنیای هرکولز گرفته که صدای سازهای ضربی و شیپورها به گوش می‌خورد تا گام‌های گوش‌نواز و آرامش بخش دنیای دزدان دریایی کارائيب، موسیقی متن کاری می‌کند که طی روز دائم زیر زبانتان بیوفتد و در ذهنتان ثبت شود

تیم ثابت شما که از گوفی و دانلد داک تشکیل شده است تا انتهای بازی شما را همراهی می‌کنند. البته با وارد شدن به دنیاهای مختلف تیم شما بزرگ‌تر می‌شود و شاهد اضافه شدن کاراکترهای مورد علاقه خودتان از دیزنی و پیکسار هستید.  تیم شما در قسمت‌های مختلف از بازی نه تنها به دشمنان پیرامون شما حمله می‌کنند بلکه نوار سلامتی شما را نیز احیا می‌کنند. حرکات ویژه و مخصوصی نیز در جریان بازی به شما اجازه می‌دهد که با کمک یاران خود دشمنان را از بین ببرید. البته این تکنیک‌ها فقط مختص گوفی و دانلد داک نمی‌شود و با اضافه شدن افراد مختلف به تیمتان شاهد تکنیک‌های جدید خواهید بود که حال و هوای جالبی به بازی می‌بخشد.

یکی از ایرادات مهمی که گریبانگیر بازی Kingdom Hearts 3 شده است: باس فایت‌های بسیار طولانی و خسته کننده است. برخی از این نبردها در حالی که از روند آسانی نیز برخوردار هستند صرفا قصد دارد که شما را بیشتر در جریان این مبارزات نگه دارد. به طور مثال در نبردی که در دنیای Big Hero 6 خواهید داشت شما با کمک بیمکس به نبرد با دشمنی می‌روید. در این حین بیمکس به طور بی‌نهایت می‌تواند شما را احیا کند و شما با شلیک کردن به سمت دشمن صرفا یک روند تکراری را پشت سر بگذارید. این موضوع با بسیاری از باس‌ فایت‌های بازی همراه است و شاهد نبرد‌های طولانی خواهید بود که صرفا هیجانی نیز به همراه ندارد.

Kingdom Hearts 3

محیط‌های هر یک از دنیاهای بزرگ کینگدام هارتس 3 پر از دشمنان است که ترتیب و جایگاه آنها با دقت بسیار بالا طراحی شده است. با آغاز سفر خود در هر یک از دنیاهای این بازی با موجوداتی مواجه می‌شوید که می‌توانید از دست برخی از آنها فرار کنید و از طرفی بازی شما را وادار می‌کند که با بعضی از آنها مبارزه کنید. در حالی که برخی از این مبارزات با کات سین‌های داستانی همراه است نمی‌توانید آنها را رد کنید. در درجه سختی آسان صرفا فرار کردن از این دشمنان روی پیشرفت کاراکتر شما تاثیر به‌سزایی نمی‌گذارد و حتی بدون اینکه کاراکتر خود را قوی کنید، می‌توانید در باس‌ فایت‌های این بازی نیز شرکت کنید و بدون شکست خوردن در آنها پیروز شوید. در آن سو روی درجه سختی متوسط و سخت، رد کردن این دشمنان پیشنهاد نمی‌شود چرا که شما باید با جمع آوری پول و ارتقا دادن سطح خود کاراکترتان را برای نبرد‌های بسیار دشوار و طولانی آماده کنید. البته گویا طراحی برخی از دنیاهای این بازی از ایراداتی برخوردار است. با اینکه نقشه کوچک در گوشه سمت راست، با نقطه چین‌ها قصد دارد که مسیر طی کرده را نشان بدهد اما باز با این موضوع در برخی از نقشه‌ها احتمال گم شدن بسیار بالاست و شما باید برخی از مسیرها را چندین بار برگردید.

به طوری کلی بازی Kingdom Hearts 3 یک محصول بسیار بزرگ با محتویات بی‌شماری است که نه تنها قصد دارد طرفداران قدیمی خود را راضی نگه دارد بلکه کاربران تازه‌وارد را نیز عاشق خود بکند. ایرادات جزئی همچون کات سین‌ها، گفت و گوها و باس فایت‌های بسیاری طولانی برخی اوقات می‌تواند به روند بازی صدمه وارد کند و یک تجربه خسته کننده به همراه داشته باشد. اما این موضوع زیر محتویات بزرگ این بازی از مینی گیم‌ها، سلاح‌های و جادو‌های مختلف گرفته تا انیمیشن‌های خیره کننده و داستان‌های شیرین کاراکترهای دیزنی می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم خود کند.

بازی Kingdom Hearts 3 روی پلی استیشن 4 پرو بررسی شده است.


منبع زومجی

Kingdom Hearts 3

Kingdom Hearts 3 یک بازی بسیار گسترده با محتویات بی‌شماری است که نه تنها طرفداران قدیمی را متعجب می‌کند بلکه این اثر به کاربران جدیدی که تمایل دارند برای اویل بار به تجربه جدیدترن نسخه فرنچایز کیندگام هارتس بپردازند، پیشنهاد می‌شود. سلاح‌ها یا به اصطلاح کی‌بلید‌های متنوع در کنار جادوهای رنگارنگ تنها بخشی از گستردگی این بازی را نشان می‌دهد. انیمیشن‌ها و روایت‌های مختلف در هر یک از دنیاهای بازی که از کاراکترهای دیزنی تشکیل شده‌اند شما را ترغیب می‌کنند که بازی را پیش ببرید. البته در آن سو برخی موارد در این راستا همکاری نمی‌کنند و باعث می‌شوند به تجربه بازی لطمه وارد شود. گفت و گوهای طولانی در کنار کات سین‌های و باس‌ فایت‌های طولانی شاید به مذاق عده‌ای خوش نیاید.
آراییس نظریان

8.5

نقاط قوت

  • + تنوع بسیار بالایی از شخصیت‌ها
  • + کی بلید‌های متنوع با جادوهای منحصر به فردشان
  • + انیمیشن‌های خیره کننده و واقع گرایانه
  • + مینی گیم‌های لذت بخش در سبک‌های مختلف
  • + داستان گیرا و درگیر کننده

نقاط ضعف

  • - گفت و گوها و کات سین‌های بسیار طولانی
  • - باس فایت‌های گاها حوصله‌سربر
  • - طراحی گرافیکی و هنری ضعیف هارتلس‌ها
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده