بازی Monster Hunter Stories اثری متفاوت نسبت به سایر نسخه‌های مجموعه Monster Hunter است که می‌تواند ساعت‌ها کاربران پلتفرم موبایل را سرگرم کند.

یکی از مواردی که طی سال‌های اخیر سازنده‌های بازی‌های ویدیویی به آن توجه کرده‌اند، عرضه بازی‌های مختلف روی موبایل است. بعضی از سازنده‌ها از آثار قدیمی خود و بعضی دیگر از بازی‌های جدیدی استفاده می‌کنند تا بتوانند در کنار بازار کنسول و کامپیوتر، در بازار موبایل هم مفید واقع شوند. در این میان کمپانی کپکام (Capcomنینتندو و اسکوئر انیکس (Square Enix) نگاه ویژه‌ای به این پلتفرم داشته‌اند. تابه‌حال نسخه‌های مختلفی از فاینال فانتزی را مشاهده کرده‌ایم که روی موبایل عرضه‌ شده‌اند یا ماریو دوست داشتنی که وارد گوشی‌های موبایل شده است. در این میان هواداران کپکام خواستار یک نسخه از مجموعه Monster Hunter بودند. از طرفی ساختار مانستر هانتر و گیم‌پلی آن به‌نحوی است که می‌تواند هواداران بازی‌های موبایل را به‌خود جذب کند؛ زیرا بازی‌های نوبتی این روزها بخش عظیمی از بازار موبایل را به خود اختصاص داده‌‌اند. حال مدتی است که بازی اندروید و آیفون Monster Hunter Stories در دسترس کابران اندروید و iOS قرار گرفته است. بازی Monster Hunter Stories جزو آن دسته از نسخه‌هایی است که داستان و گیم‌پلی متفاوتی نسبت به سایر نسخه‌های سری مانستر هانتر دارد، اما سوال اصلی این است که آیا Monster Hunter Stories که در گذشته برای نینتندو 3DS عرضه شده بود توانسته است عملکرد خوبی را روی موبایل از خود به‌جای بگذارد؟  

بررسی بازی Monster Hunter Stories

تفاوت‌های این نسخه نسبت به نسخه‌های دیگر ماستر هانتر، باعث شده است که با یک بازی کاملا جدید و متفاوت روبه‌رو باشیم

بازی موبایل Monster Hunter Stories را می‌توان یک نسخه‌ی متفاوت نسبت به سایر بازی‌های این مجموعه دانست. اولین تفاوت اثر هم در بخش داستانی است. بازی Monster Hunter Stories روایتگر داستان زیبا و در عین حال متفاوتی است. مجموعه مانستر هانتر داستان گروهی از شکارچیان را نمایش می‌دهد که هیولا و اژدهایان مختلفی را شکار و روی گونه‌ی آن‌ها تحقیق می‌کنند. در بازی Monster Hunter Stories قضیه متفاوت است. در اینجا بازیکنان با هیولاها دوست می‌شوند و در کنار آن، هیولاهای پلید را هم از بین می‌برند. بازی اندروید و آیفون Monster Hunter Stories داستان گروهی به‌نام سوارکاران (Riders) است. سوارکاران، اشخاص برگزیده‌ای هستند که از نوجوانی و پس از شرکت در آزمون رایدرها انتخاب می‌شوند. در واقع زمانی که تخم هیولای خود را پیدا کنید و هیولای نوزاد از طریق سنگ باستانی بتواند با شما ارتباط برقرار کند، آنگاه به یک سوارکار تبدیل شده‌اید.

بازی Monster Hunter Stories با یک پیش زمینه داستانی آغاز می‌شود. این بخش به‌صورت یک میان‌پرده داستان اولیه‌ی بازی و نحوه‌ی به‌وجود آمدن رایدرها و سنگ باستانی را بازگو می‌کند. در ادامه نویسنده به شرح داستان سه دوست نوجوان می‌پردازد که رویای رایدر شدن را در سر می‌پرورانند، اما اتفاقی ناگوار که در دهکده‌ی سوارکاران رخ می‌دهد مسیر زندگی‌شان را تغییر می‌دهد. نویسنده‌ی بازی سعی کرده است از طریق داستان Monster Hunter Stories هم مخاطبین کم سن و سال و هم مخاطبین بزرگسال را به خود جذب کند. اتفاقات بازی به‌شکلی پیش می‌روند که از دید مخاطبین بزرگسال و نوجوان متفاوت خواهد بود. با این تفاسیر در میانه‌ی داستان شاهد یک روند یکنواخت هستیم که از جذابیت شروع بازی می‌کاهد که به‌خاطر مراحل اصلی و طراحی‌شان است. البته در پایان و جمع‌بندی، Monster Hunter Stories موفق عمل کرده است و نویسنده به‌خوبی داستان را جمع می‌کند.

monster hunter world

داستان بازی به‌خوبی می‌تواند مخاطبان نوجوان و بزرگسال بازی‌های موبایل را به خود جذب کند

بازی موبایل Monster Hunter Stories همانند سایر بازی‌های نقش‌آفرینی و مجموعه مانستر هانتر دارای سیستم شخصی‌سازی کاراکتر است. شخصی‌سازی را می‌توان یکی از نقاط قوت مانستر هانتر استوریز دانست که با توجه به اینکه یک بازی موبایل است، گزینه‌های متنوعی را در دسترس بازیکنان قرار می‌دهد. در کنار داستان، یکی دیگر از مواردی که این نسخه را از سایر نسخه‌های Monster Hunter متمایز می‌کند، سیستم نبردها و مبارزات بازی است. سیستم مبارزات Monster Hunter Stories نوبتی است، اما در اینجا با شکل تکامل یافته‌تر و متنوع‌تر از این نوع مبارزات طرف هستیم. نبردهای بازی به‌شکلی است که بازیکنان نمی‌توانند بدون در نظر گرفتن شرایط، به هیولاهای بازی حمله کنند. در واقع شرایط مورد نظر شامل شناخت کامل از قدرت، سرعت و عملکرد هیولایی می‌شود که با آن وارد مبارزه شده‌اید؛ زیرا سه نوع حمله کردن برای بازیکنان در نظر گرفته شده است. اولین نوع، ضربات قدرتی است. این نوع ضربات سرعت اعمال کمتری دارند، اما آسیب بیشتری را به حریف وارد می‌کنند. در کنار ضربات قدرتی، ضربه‌های سرعتی و تکنیکی قرار دارند. ضربات سرعتی دقیقا عملکردی متفاوت با ضربات قدرتی در بازی Monster Hunter Stories دارد، اما ضربات تکنیکی به‌شکلی طراحی شده‌اند که یک نوع ضربه میانه از نظر قدرت و سرعت به‌حساب می‌آیند و اگر به‌درستی اعمال شوند، هیچ آسیبی به بازیکن وارد نمی‌شود.

بررسی بازی Monster Hunter Stories

اگر می‌خواهید در مبارزات بهترین عملکرد را داشته باشید و ناکام نمانید، حتما نسبت به حریف‌تان شناخت پیدا کنید

شناخت هیولا از این جهت مهم است که در زمان نبرد و اعمال ضربه به یک حالت دوئل وارد می‌شوید و آن شخصی برنده است که ضربه‌ی خود را به‌درستی انتخاب کرده باشد. برای مثال اگر هیولای مقابل شما یک هیولای سرعتی است، شما هم باید از ضربات سرعتی استفاده کنید تا میزان آسیب رسانی وارده به هر دو طرف، یکسان باشد. مراحل اصلی و فرعی هم بخش دیگری از بازی Monster Hunter Stories را تشکیل می‌دهند که متاسفانه کمپانی کپکام در این مورد آنطور که باید و شاید عمل نکرده است. مراحل اصلی بازی شامل پیدا کردن هیولاهای جدید برای دوستی یا آیتم‌های مختلفی است که روند بازی را پیش می‌برد و از طرفی مبارزه با باس‌هایی است که به‌عنوان هیولاهای تاریکی شناخته می‌شوند. این در حالی است که مراحل فرعی، بیشتر جنبه‌ی پیدا کردن آیتم‌های پیش نیاز برای سیستم ساخت و ساز را دارد و کار زمانی خراب می‌شود که پیشروی در داستان، نیازمند انجام مراحل فرعی و گشت و گذار در محیط است. این موارد زمانی خوب و سرگرم کننده هستند که شاهد تنوع در مراحل و ماموریت‌ها باشیم تا زمان مفید تجربه‌ی کاربر افزایش پیدا کند، اما طراحی مراحل و انجام‌شان در بازی Monster Hunter Stories تکراری و خسته کننده هستند و روند داستان‌سرایی را در میانه بازی آهسته‌تر از حد معمول می‌کنند.

بازیکنان در بازی اندروید و آیفون Monster Hunter Stories با انجام مراحل اصلی و فرعی، XP دریافت می‌کنند و سطح‌شان افزایش پیدا می‌کند. با افزایش سطح، قدرت و نوار سلامت کاراکتر شما هم بیشتر می‌شود. همچنین با دریافت سکه می‌توانید لباس و تجهیزات جنگی بیشتری را برای خودتان خریداری کنید. موردی که در ساخت و ساز بسیار اهمیت دارد،‌ گشت و گذار در جهان بازی و پیدا کردن آیتم‌هایی است که در تمامی ساخت و سازها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌عبارتی بازی شما را مجبور می‌کند تا به اکتشاف در جهان بازی بپردازید. یکی دیگر از خوبی‌های این مورد که سازنده از آن به‌عنوان یک نیروی محرکه استفاده کرده است، هیولاهای جدیدی است که می‌توانید با آن‌ها وارد دوستی شوید و ارتباط برقرار کنید. هرقدر که هیولایی که پیدا می‌کنید قوی‌تر باشد، در مبارزات راحت‌تر خواهید بود؛ زیرا هیولای شما در مبارزات هم شرکت می‌کند.

بررسی بازی Monster Hunter Stories

بازی موبایل  Monster Hunter Storie جدا از بخش تک‌نفره، دارای یک بخش آنلاین هم هست که همان نبردهای PvP است. در جریان این نبردها بازیکنان می‌توانند از طریق سیستم Matchmaking به یکدیگر متصل شوند و مبارزه کنند. موردی که در نبردها حائز اهمیت است، سطح کاراکتر شما و قدرت دوستی‌تان با هیولایی است که انتخاب کرده‌اید. قطعا ترکیب این موارد با ساختار حملات بازی، می‌تواند برد و باخت شما را تعیین کند. سیستم Matchmaking بازی به‌شکلی طراحی شده است که بازیکنان از نظر سطح و قدرت‌شان با یکدیگر مبارزه می‌کنند و بازی Monster Hunter Stories یک بازی پولی است که فاقد پرداخت‌های درون برنامه‌ای است؛ از این رو نیازی نیست که نگران آیتم‌های بیشتر و قدرتمندتر حریف باشید. البته اگر حریف شما شخصی باشد که به سیستم ساخت و ساز اهمیت بیشتری می‌دهد، می‌تواند شما را به‌چالش بکشد یا برنده شود. در این میان اشاره کنم که سیستم Matchmaking بازی با تمام نقاط قوتی که دارد، بعضی وقت‌ها هم شما را اذیت خواهد کرد و مدام از سرورها قطع می‌شوید.

در طول خط داستانی شاهد میان‌پرده‌های سینمایی هستیم که طراحی‌های خاص و منحصربه‌فردی دارند

بازی Monster Hunter Stories از نظر گرافیکی یک حالت انیمه‌ای و نقاشی-شکل دارد که حس و حال جالبی به بازی بخشیده است. از نظر فنی، بازی روی گوشی‌های موبایل یا تبلت‌ها بدون هیچ افت فریمی اجرا می‌شود، اما به دلیل حجم بسیار بالایی که دارد، به‌خوبی بهینه نشده است و پس از ۱۵-۲۰ دقیقه دستگاه شما داغ و شارژ باتری سریعا خالی می‌شود. جدا از این مورد پورت بازی اندروید و آیفون Monster Hunter Stories نسبت به نسخه‌ی نینتندو 3DS هم پیشرفت کرده است و بافت‌های با کیفیت‌تری را شاهد هستیم. همچنین در بخش طراحی‌های مراحل و ویژگی گیم‌پلی، کپکام از سیستم ذخیره‌ی خودکار در نسخه‌ی موبایل استفاده کرده است تا پیشرفت‌های بازیکنان در صورت فراموش کردن ذخیره‌ی بازی، از بین نرود. ضمنا طراحی هیولاهای معروف این سری نظیر راتالوس هم به‌خوبی انجام شده است و شاهد ظاهر انیمه‌ای و نقاشی-شکل آن‌ها هستیم. موسیقی و صداگذاری‌های بازی هم عملکرد خوبی دارند و در طول مبارزات و باس فایت‌ها، موسیقی‌های مختلفی پخش می‌شوند.

بازی موبایل Monster Hunter Stories

در انتها بازی Monster Hunter Stories یک بازی نقش‌آفرینی بسیار سرگرم کننده است که می‌تواند ساعت‌ها مخاطبان خود را سرگرم کند. در این میان مشکلاتی هم نظیر آهسته شدن بیش از حد روند داستان در میانه بازی و طراحی نامناسب مراحل فرعی سبب شده است تا Monster Hunter Stories نتواند تجربه‌ای بی‌نقص را ارائه دهد. البته در این میان نباید برچسب ۲۰ دلاری را برای بازی فراموش کرد. قطعا ۲۰ دلار برای یک بازی موبایل قیمت بالایی است که کپکام آن را برای Monster Hunter Stories در نظر گرفته است.


منبع زومجی

Monster Hunter Stories

بازی اندروید و آیفون Monster Hunter Stories دارای داستانی سرگرم کننده و جذاب است که هم مخاطبین کم سن و سال و هم مخاطبین بزرگسال را جذب می‌کند. همچنین در بخش مبارزات و گیم‌پلی شاهد ارائه سیستم متفاوتی از نبردهای نوبتی هستیم، اما وجود مشکلاتی نظیر طراحی ضعیف مراحل فرعی، سبب شده تا Monster Hunter Stories نتواند تجربه‌ای کامل و بی‌نقص را ارائه دهد.
محمد صادق تواضعی

7.5

نقاط قوت

  • + داستان جذاب و گیرا
  • + سیستم شخصی‌سازی متنوع برای یک بازی موبایل
  • + پیشرفت گرافیکی نسبت به نسخه اصلی
  • + سیستم مبارزات کارآمد و درگیر کننده

نقاط ضعف

  • - کند شدن روند داستان و پیشروی بازی به دلیل طراحی نامناسب مراحل فرعی
  • - قیمت ۲۰ دلاری برای یک بازی موبایل زیاد است
  • - قطع شدن از سرورهای بازی در بخش آنلاین
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده