Reigns: Game of Thrones با تلفیق المان‌های همیشگی سری Reigns با شخصیت‌ها و داستان مجموعه «بازی تاج و تخت» تجربه سرگرم‌کننده‌ای است. همراه بررسی بازی باشید. 

مجموعه Reigns از نسخه اول تا به امروز که شاهد سومین نسخه از آن هستیم، روندی تقریبا ثابت را از حیث گیم‌پلی در پیش گرفته و صرفا در هر نسخه این روند را با یک داستان و برخی المان‌های جدید ترکیب کرده و در اختیار بازیکنان قرار داده است. سازندگان این مجموعه با پیش گرفتن همین روند، تجربیاتی سرگرم‌کننده و ارزشمند را برای مخاطبان بازی‌های کارتی و متن-محور فراهم کرده‌اند و خب حال در ایستگاه سوم و پس از قرار دادن بازیکنان در نقش یک پادشاه و یک ملکه، نوبت به تلفیق مجموعه Reigns با المان‌های مجموعه «بازی تاج و تخت» رسیده که نتیجه آن،‌ پدید آمدن Reigns: Game of Thrones است؛ اثری که در آن فرصت این را خواهید داشت تا در نقش شخصیت‌های مشهور خلق‌شده توسط جرج آر.آر مارتین بر تخت پادشاهی بنشینید و تصمیماتی بگیرید که می‌توانند سرنوشت‌های متعددی برای‌تان رقم بزنند. 

روند Reigns: Game of Thrones دقیقا مثل نسخه‌های پیشین است؛ در طول بازی شما با تصمیماتی مواجه خواهید شد که می‌توانید با کشیدن کارت‌ها به سمت راست یا چپ، نسبت به آن تصمیم واکنش نشان دهید. در بازی چهار عنصر مختلف پول، قدرت نظامی، ارتباط با گروه‌های مذهبی و ارتباط با مردم وجود دارند که بالا رفتن یا پایین آمدن بیش از اندازه آن‌ها می‌تواند سرنوشت بدی را برای پادشاه رقم بزند و باعث مرگ او شود. به همین دلیل هم هدف شما در بازی، این است که از طریق تصمیم‌گیری‌های مختلف این عناصر را به شکل متعادلی نگه دارید تا بتوانید برای مدت زمان طولانی پادشاهی کنید و البته داستان بازی را پیش ببرید. 

یکی از ویژگی‌های خوب بازی Reigns: Game of Thrones، تعدد کاراکتر‌های قابل بازی است که در نسخه‌های پیشین مجموعه آنطور که باید و شاید شاهد این موضوع نبودیم؛ این قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم شخصیت‌های بازی، همان چهره‌های آشنایی هستند که چندین فصل در قالب سریال «بازی تاج و تخت» با آن‌ها همراه بوده‌ایم یا اینکه در کتاب‌های این مجموعه داستان‌هایشان را خوانده‌ایم. سازندگان بازی با استفاده از شخصیت‌های آشنایی چون سرسی لنیستر، جان اسنو، تیریون، دنریس تارگرین و تعداد زیادی کاراکتر آشنای دیگر به‌خوبی توانسته‌اند پلی ارتباطی بین مجموعه گیم آف ترونز و سری بازی‌های Reigns بزنند و از این طریق، داستانی جذاب‌تر حداقل برای طرفداران این مجموعه فانتزی روایت کنند؛ داستانی که حتی تئوری‌هایی که ممکن است اطلاعاتی هم از فصل پایانی گیم آف ترونز و مواردی مثل هویت آزور آهای در اختیارمان قرار بدهد پیرامون آن ارائه شده‌اند و همین مسائل باعث می‌شوند تا داستان روایت‌شده در Reigns: Game of Thrones بیش‌تر از آنکه صرفا یک کپی از داستان‌هایی باشد که پیش‌تر در سریال یا کتاب‌ها دیده و خوانده‌ایم، هویتی جدید هم داشته باشد. 

برگ برنده Reigns: Game of Thrones تلفیق عناصر همیشگی مجموعه با ویژگی‌هایی از Game of Thrones است که بازی را به تجربه‌ای دوست‌داشتنی تبدیل کرده‌اند

اما Reigns: Game of Thrones از حیث روایت داستان و شخصیت‌پردازی بی‌نقص هم نیست. در طول بازی یک سری ماموریت‌های مختلف برای گیمر مشخص می‌شوند که انجام دادن آن‌ها، می‌تواند گره از داستان بازی باز کند و باعث پیشروی هرچه بیش‌تر شما در آن شود. مخاطب بازی را در نقش دنریس تارگرین آغاز می‌کند و در ادامه به مرور شخصیت‌های دیگری هم آزاد می‌شوند؛ شخصیت‌هایی که اتفاقات پیرامون آن‌ها و تصمیماتی که پیش روی‌شان قرار می‌گیرد، بسته به نقشی که در داستان مجموعه بازی تاج و تخت دارند متفاوت است. این قضیه به خودی خود بسیار جذاب است و باعث می‌شود تا بازیکنان همواره عطش انجام دادن ماموریت‌های مختلف و باز کردن شخصیت‌های جدید را از طریق گرفتن تصمیمات درست داشته باشند. با این حال گاهی هم در بازی به یک سری بن بست‌هایی خواهید رسید که کلید حل آن‌ها، به این سادگی در دسترس قرار نمی‌گیرد و باید بارها و بارها مزه مرگ را بچشید و به سراغ شخصیت‌های دیگر بروید تا در نهایت بتوانید گره از این پیچ‌خوردگی داستان بازی باز کنید. این مساله وقتی آزاردهنده‌تر می‌شود که بدانیم گاهی در شرایطی قرار می‌گیریم که باید صرفا به خاطر تغییر دادن یک تصمیم اشتباه، دوباره یا حتی چندباره با یک شخصیت بازی را تجربه کنیم و این بدین معنی است که باید چندین بار صرفا یک مسیر ثابت را طی کنیم تا در نهایت بتوانیم یک یا چند تصمیم را تغییر دهیم و این مورد مخصوصا پس از آنکه چند باری تکرار شود، می‌تواند به لذتی که از تجربه بازی می‌برید ضربه بزند. 

بررسی بازی Reigns: Game of Thrones

با این حال و با وجود مشکل ذکر‌شده، در مجموع Reigns: Game of Thrones روندی سرگرم‌کننده دارد؛ روندی که بازیکن را تشویق می‌کند تا با اتخاذ تصمیمات درست، اولا کاری کند که شخصیت تحت کنترلش مدت زمان بیش‌تری را بر تخت پادشاهی بنشیند و از این طریق رکورد بهتری به ثبت برساند و هم‌راستای آن هم به کشفیات جدیدی در داستان بازی دست پیدا کند. ترکیب این موارد با حس و حال کلی دنیای گیم آف ترونز و روبه‌رو شدن با اتفاقاتی که پیش‌تر در مدیوم‌های دیگر آن‌ها را تجربه کرده‌ایم یا حتی دادن سرنخ‌هایی از آینده مجموعه هم مزید بر علت می‌شوند تا این بازی مخصوصا برای طرفداران قدیمی مجموعه اثری جذاب و ارزشمند باشد. جدا از این، Reigns: Game of Thrones با وجود داشتن سبک طراحی مینیمال و ساده، در این زمینه هم موفق ظاهر می‌شود. طراحی ظاهر کارت‌ها که در واقع هرکدام یک شخصیت خاص هستند، ساده اما مناسب و قابل قبول است و جدا از این سازندگان با طراحی محیط‌های دیگری مثل صحنه‌های نبرد یا قسمت مربوط به سفر به وینترفل که البته در این‌ها هم سادگی رعایت شده است، توانسته‌اند در مجموع از حیث بصری و ظاهری عملکرد خوبی داشته باشند. 

یکی از برگ برنده‌های سریال بازی تاج و تخت، موسیقی خاطره‌انگیز آن است که رامین جوادی وظیفه نواختن آن را بر عهده داشته است. سازنده‌های بازی Reigns: Game of Thrones هم به‌جای اینکه سراغ موسیقی‌های اورجینالی برای این اثر بروند، صرفا از تم اصلی مجموعه به‌عنوان موسیقی کلی بازی بهره برده‌اند که شاید گاهی این حس را به مخاطب بدهد که بیش از حد در بازی به‌گوش می‌رسد، اما در مجموع شکی در کیفیت بالای آن نیست و نمی‌توان از این حیث ایرادی به بازی گرفت. در طرف مقابل برای صداگذاری شخصیت‌ها، سازندگان از صدا‌هایی استفاده کرده‌اند که بیش‌تر شبیه اصواتی نامفهوم هستند و حتی کمی حالت طنز هم دارند. این قضیه شاید خیلی به‌مذاق مخاطبان بازی خوش نیاید؛ چرا که Reigns: Game of Thrones از حیث گیم‌پلی و داستان، اثری بیش‌تر جدی است که در آن با مرگ و میر شخصیت‌ها، کنترل یک حکومت و حتی حمله وایت واکر‌ها طرف هستیم و استفاده از صداگذاری‌های اینچنینی خیلی به فضای کلی بازی نمی‌خورد. 

Reigns: Game of Thrones هم برای موبایل و هم برای پی‌سی منتشر شده و بررسی زومجی از این بازی، مربوط به نسخه موبایل آن است. در سال‌های گذشته شاهد بازی‌های موبایل پولی مختلفی بودیم که علی‌رغم دریافت مبلغی به‌عنوان قیمت بازی، باز هم از پرداخت‌های درون برنامه‌ای و موارد اینچنینی بهره می‌بردند اما در Reigns: Game of Thrones خبری از خرید‌های اینچنینی نیست و صرفا با پرداخت قیمت اصلی بازی، می‌توانید یک تجربه کامل از بازی داشته باشید که از قضا به‌شکل آفلاین هم می‌توان آن را بازی کرد. این مورد البته مزیتی برای بازی نیست و بازی‌های پولی باید هم چنین شرایطی داشته باشند ولی دانستن آن خالی از لطف نیست. 

موسیقی فراموش‌نشدنی رامین جوادی برای مجموعه بازی تاج و تخت در این بازی هم شنیده می‌شود

در مجموع Reigns: Game of Thrones به‌عنوان سومین نسخه از مجموعه Reigns مسیر موفق این مجموعه تا به امروز را به شکل خیلی خوبی ادامه می‌دهد. سازندگان از یک طرف المان‌های همیشگی این سری یعنی تصمیم‌گیری و تاثیر غیر‌قابل پیش‌بینی این تصمیم‌ها را در بازی به شکل خیلی خوبی ارائه کرده‌اند و از طرف دیگر هم بهره بردن از عناصر آشنا و محبوب مجموعه «گیم آف ترونز»، باعث شده است تا افرادی که شاید قبلا خیلی به فضای بازی‌های این سری علاقه نداشته‌اند، بتوانند شانس مجددی به آن بدهند. در مجموع اگر به‌دنبال تجربه‌ای هستید که مخصوصا روی موبایل بتوان برای مدت زمان طولانی با آن سرگرم شد و به‌لطف ارزش تکرار بالای آن بارها مسیر‌های مختلفش را طی کرد، Reigns: Game of Thrones قطعا انتخاب مناسبی خواهد بود. 

این بازی روی پلتفرم اندروید بررسی شده است. 


منبع زومجی

Reigns: Game of Thrones

سازندگان مجموعه Reigns در دو نسخه پیشین این سری تجربیاتی واقعا سرگرم‌کننده خلق کرده بودند و این اتفاق در Reigns: Game of Thrones هم تکرار شده است و از طرفی در این نسخه شاهد المان‌هایی از مجموعه محبوب گیم آف ترونز هم هستیم که به‌شکلی کاملا مناسب در بازی قرار گرفته‌اند و دلیلی دیگر برای تجربه کردن این بازی هستند.
افشین پیروزی

8

نقاط قوت

  • + تنوع بالای انتخاب‌ها و تاثیر آن‌ها در جریان بازی
  • + طراحی مناسب کارت‌ها و شخصیت‌های بازی
  • + استفاده درست از عناصر «گیم آف ترونز» برای جذاب‌تر کردن بازی
  • + گیم‌پلی طولانی
  • + ارزش تکرار بالا

نقاط ضعف

  • - صداگذاری نه‌چندان خوب بازی
  • - رسیدن به بن بست‌هایی در بازی که عبور از آن‌ها نیازمند تجربه چندین و چند باره مسیری تکراری است
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده