بازی موبایل Evoland 2، درست مثل نسخه‌ی قبلی، یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین بازی‌های منتشر شده برای پلتفرم موبایل است. با بررسی این بازی همراه زومجی باشید.

نسخه‌ی اول بازی Evoland که در سال ۲۰۱۳ توسط استودیوی فرانسوی شیرو گیمز (Shiro Games) برای پی سی انتشار یافت، تبدیل به یک موفقیت غیره منتظره شد، موفقیتی که باعث شد تا شیرو گیمز نسخه‌ی دوم این بازی را هم در سال ۲۰۱۵ منتشر کند. اگر چه که در ابتدا اعلام شده بود که Evoland 2 به دلایل مختلفی برای پلتفرم موبایل عرضه نخواهد شد، اما خوشبختانه توسعه دهندگان بازی نظر خود را در این باره تغییر دادند تا بازیکنان موبایل نیز امکان تجربه‌ی این اثر را داشته باشند. البته این بازی فعلاً تنها برای دستگاه‌های مبتنی بر iOS عرضه شده اما انتظار می‌رود که به زودی شاهد انتشار آن در قالب یک بازی اندروید هم باشیم. در ادامه با بررسی این بازی آیفون و آیپد همراه باشید.

Evoland 2 تمام آن چیزی است که یک گیمر برای زنده کردن خاطرات دوران کودکی خود به آن نیاز دارد

یکی از دلایل موفقیت نسخه‌ی اول بازی Evoland ایده‌ی بکر و خلاقانه‌ی آن بود؛ Evoland به شکل زیرکانه‌ای موفق به ارا‌ئه‌ی تجربه‌ای نوستالژیک شده بود که خاطرات بسیاری از گیمرهای قدیمی را به واسطه‌ی تغییر دادن سبک گرافیکی بازی، زنده می‌کرد. محیط گرافیکی بازی با پیشبرد داستان آن از یک محیط پیکسلیِ ۸ بیتی تا یک محیط سه‌بعدی مدرن تغییر می‌کرد. علاوه بر این، Evoland اشارات فراوانی را هم به بازی‌های قدیمی سبک نقش آفرینی در خود داشت. اما نسخه‌ی دوم بازی با یک تصمیم شجاعانه پا را از این هم فراتر گذاشته و فقط به زنده کردن خاطرات گیمرها بسنده نکرده است. Evoland 2 با ارائه‌ی یک داستان جدید نه تنها موفقیت نسخه‌ی قبلی را تکرار می‌کند، بلکه این بار به جای این که فقط در حد یک ایده جذاب باقی بماند، موفق می‌شود تا با ترکیب یک گیم پلی اعتیادآور با داستان جذاب خود، تجربه‌ی به مراتب دوست داشتنی‌تری از نسخه‌ی قبلی را برای بازیکنانش به ارمغان بیاورد.

Evoland 2

گیم پلی بازی به چیزی در حدود ۲۰ ساعت می‌رسد

در این نسخه هم مانند نسخه‌ی قبلی با یک محیط گرافیکی متغیر طرف هستیم؛ از آن جا که قهرمان اصلی داستان مجبور می‌شود در همان اوایل بازی برای نجات دهکده‌اش در طول زمان سفر کند، محیط گرافیکی بازی نیز متناسب با دوره‌ی زمانی‌ای که در آن حضور دارید، تغییر می‌کند. به طور مثال وقتی که به زمان گذشته سفر می‌کنید، سبک گرافیکی بازی مثل بازی‌های قدیمی، پیکسلی می‌شود اما وقتی به آینده می‌روید محیط بصری بازی به شکل یک محیط سه‌بعدی مدرن خواهد بود. اما برگ برنده‌ی بازی تغییر سبک گرافیکی آن نیست، بلکه تغییر مدام سبک گیم پلی آن است. در واقع گیم پلی بازی 2 Evoland معجونی از سبک‌های مختلفی است که تا کنون در بازی‌های ویدیویی مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ از سبک‌های اکشن و پازل گرفته تا پلتفرمر دو بعدی و حتی سبک Shoot-em-up. اما به طور کلی المان‌های نقش آفرینی‌ای که در بازی وجود دارند باعث می‌شوند تا Evoland 2 را در این ژانر دسته بندی کنیم. یکتا نبودن سبک گیم‌پلی بازی باعث شده تا بازی مملو از ماموریت‌ها و مینی گیم‌های جذابی شود که هر یک از آن‌ها سبک و سیاق مخصوص خود را دارا هستند. همین امر باعث شده تا بازیکن در هر مرحله چیز کاملاً جدیدی را تجربه کند و هرگز احساس یکنواختی و تکراری بودن گیم‌پلی را لمس نکند. در این نسخه هم مانند نسخه‌ی قبلی، اشارات فراوانی را به بازی‌های کلاسیک دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی خواهید یافت؛ حتی در یک از مینی گیم‌های بازی به سراغ یک دستگاه آرکید می‌روید و بازی خاطره انگیز پک من را تجربه می‌کنید! البته ممکن است این تاکیدِ بیش از حد بر نوستالژی به مذاق برخی از بازیکنان خوش نیاید اما حداقل در Evoland 2 بر خلاف نسخه‌ی قبلی، این اشارات نوستالژیک بیشتر در خدمت پیشرفت داستان قرار گرفته‌اند و به جای این که متن باشند به حاشیه رانده شده‌اند.

Evoland 2 اشارات فراوانی را به بازی‌های کلاسیک قدیمی در خود جای داده است

داستان بازی در مورد پسری به نام کورو (Kuro) است که بدون این که چیزی به خاطر بیاورد در خانه‌ی فینا (Fina) از خواب بیدار می‌شود. (البته در همان ابتدای بازی می‌توانید نام این دو شخصیت را به دلخواه تغییر دهید) پدر فینا، کورو را در جنگل بی‌هوش یافته و او را با خود به خانه آورده است. شما به عنوان بازیکن در بازی، نقش کورو را بر عهده خواهید داشت. فینا به شما پیشنهاد می‌دهد که به جنگل بازگردید تا شاید از این طریق حافظه‌تان با قرار گرفتن در یک محیط آشنا، بازگردد. با بازگشت به جنگل با یک سری موجودات شیطانی روبه‌رو خواهید شد که قصد دارند تا به دهکده‌ای که شما در آن جا بیدار شده‌اید، حمله کنند. همین امر بهانه‌ای می‌شود تا شما و فینا درگیر یک داستان جذاب برای نجات دهکده شوید آن هم در شرایطی که به ناچار مجبور می‌شوید برای انجام این کار در طول زمان سفر کنید.

Evoland 2

با توجه به این که بازی موبایل Evoland 2 نسخه‌ی پورت شده ورژن پی سی بازی محسوب می‌شود، خیلی نمی‌توان انتظار بالایی از کنترلرهای تطبیق داده شده‌ی نسخه‌ی موبایلیِ بازی داشت. تعامل بازیکن با بازی به وسیله‌ی جوی استیک لمسی‌ای که در سمت چپ صفحه نمایش قرار دارد، صورت می‌گیرد. برای حمله کردن یا باز کردن درها و صندوقچه‌ها نیز باید از کلید سمت راست استفاده کنید. در مراحلی که محیط بازی دو بعدی می‌شود یک کلید دیگر هم در سمت راست ظاهر خواهد شد تا با لمس کردن آن از روی موانع مختلف پرش کنید. بازی در زمینه‌ی کنترلرها کمی دارای باگ است و بارها برای‌تان پیش خواهد آمد که کلید حمله را لمس کنید و هیچ اتفاقی نیفتد!

یکی از ویژگی‌های مثبت Evoland 2 دیالوگ‌های بامزه‌ای است که میان شخصیت‌های بازی رد و بدل می‌شود

همچنین باگ عجیب دیگری نیز در بازی وجود دارد که باعث می‌شود هر چند وقت یک بار موسیقی در حال پخش بازی به طرز عذاب آوری گیر کند و مرتباً تکرار شود. متاسفانه این مشکل با توقف بازی و ورود به منوی آن، حل نمی‌شود و تنها راه حل این مشکل، بستن کامل بازی و ورود دوباره به آن است. درست است که یکی از مشکلات اساسی بازی، وجود این باگ در بخش موسیقی است اما از حق نگذریم ترک‌های موسیقی هر مرحله از بازی کاملاً با فضا و حال و هوای آن مرحله هماهنگ هستند. به نظر می‌رسد که سازندگان بازی در بخش موسیقی نیز از بازی‌های کلاسیک سبک نقش آفرینی الهام گرفته‌اند که همین امر هم باعث شده تا حس نوستالژی منتقل شده به بازیکن بیش از پیش تقویت شود. با توجه به این که Evoland 2 با الهام از بازی‌های قدیمی ساخته شده، به همین دلیل خیلی نمی‌توان راجع به گرافیک فنی بازی بحث کرد اما حداقل با قاطعیت تمام می‌توان گفت که سازندگان در بخش گرافیک هنری سنگ تمام گذاشته‌اند. کافی است به طراحی شخصیت‌ها نگاه بیندازید تا توجه بی‌نظیر سازندگان به جزییات را مشاهده کنید. البته وقتی محیط گرافیکی بازی سه بعدی می‌شود، این موضوع به مراتب ملموس‌تر خواهد شد. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت بازی دیالوگ‌های بامزه‌ای است که میان شخصیت‌های بازی رد و بدل می‌شود؛ علی رغم این که نسخه‌ی اول Evoland تاکید آنچنان زیادی روی داستان گویی و دیالوگ‌های بازی نداشت و صرفاً در پی زنده کردن خاطرات گیمرها به وسیله‌ی اشارات گوناگونش به بازی‌هایی همچون Secret of Mana یا Legend of Zelda بود اما Evoland 2، کاملاً یک بازی داستان محور است و این بار سعی کرده تا در کنار ایجاد حس نوستالژیک، تجربه‌ای جدید و منحصر به فردی را برای بازیکنانش به ارمغان بیاورد. اگر چه که شخصیت‌های بازی صامت هستند و دیالوگ‌ها مابین آن‌ها توسط کادری که در پایین صفحه نمایش قرار می‌گیرد، نشان داده می‌شود اما سناریو و خط داستانی بازی به گونه‌ای است که بازیکن به راحتی با شخصیت‌های داستان ارتباط برقرار کند و به آن‌ها اهمیت می‌دهد. همین ویژگی است که باعث شده تا Evoland 2 را به مراتب بازی بهتری از نسخه‌ی قبلی قلمداد کنیم. 

Evoland 2

در حالی که گیم پلی نسخه‌ی اول بازی حدوداً ۴ ساعت بود، گیم پلی بازی Evoland 2 به چیزی در حدود ۲۰ ساعت می‌رسد. بازی آیفون و آیپد Evoland 2 یک دنباله‌ی شایسته برای نسخه‌ی قبلی است و حتی در برخی از جهات هم به مراتب دوست داشتنی‌تر از نسخه‌ی اول عمل می‌کند. این بازی با قیمت ۶.۹۹ دلار در اپ استور منتشر شده است. در مجموع می‌توان گفت که Evoland 2 تمام آن چیزی است که یک گیمر برای زنده کردن خاطرات دوران کودکی خود به آن نیاز دارد. سازندگان بازی موفق شده‌اند تا با ناخنک زدن به ژانرهای مختلف و ترکیب آن‌ها با یکدیگر، معجون بسیار شیرینی را برای بازیکنان فراهم آورند که با نوشیدن آن سال‌ها به عقب باز خواهید گشت و لذتی را تجربه خواهید کرد که مدت‌ها است از خاطرِ گیمرها رخت بسته است.

برای اطلاع از مشخصات فنی، قیمت گوشی و دیگر موارد لازم برای خرید موبایل می‌توانید از بخش محصولات زومیت استفاده کنید و به‌روزترین قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی شیائومی، قیمت گوشی هواوی و قیمت آیفون را در این بخش مشاهده کنید؛ همچنین علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس است.


منبع زومجی

Evoland 2

بازی موبایل Evoland 2، درست مثل نسخه‌ی قبلی، یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین بازی‌های منتشر شده برای پلتفرم موبایل است. Evoland 2 تمام آن چیزی است که یک گیمر برای زنده کردن خاطرات دوران کودکی خود به آن نیاز دارد. سازندگان بازی موفق شده‌اند تا با ناخنک زدن به ژانرهای مختلف و ترکیب آن‌ها با یکدیگر، معجون بسیار شیرینی را برای بازیکنان فراهم آورند که با نوشیدن آن سال‌ها به عقب باز خواهید گشت و لذتی را تجربه خواهید کرد که مدت‌هاست از خاطرِ گیمرها رخت بسته است.
پیمان مرادی

7.5

نقاط قوت

  • - تغییر محیط گرافیکی بازی متناسب با دوره‌های زمانی مختلف
  • - ترکیب چندین سبک مختلف برای ایجاد یک گیم پلی جذاب
  • - خط داستانی درگیرکننده به همراه دیالوگ‌های بامزه
  • - موسیقی گوش‌نواز و هماهنگ با حال و هوای بازی

نقاط ضعف

  • - عمل نکردن گاه و بی‌گاه جوی استیک و کلیدهای لمسی
  • - تاکید زیاد بازی بر نوستالژی
  • - باگی که باعث می‌شود موسیقی در حال پخشِ بازی مرتباً تکرار شود
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده