بازی Anomaly Warzone Earth هرچند محصولی برای سال ۲۰۱۱ است، اما تجربه‌ای متفاوت از سبک دفاع از قلعه ارائه می‌دهد. با بررسی بازی همراه زومجی باشید. 

اگر بخواهیم نگاهی به فهرست استودیوهای متفاوتی بیندازیم که قصد دارند تا با محصولاتی که ارائه می‌دهند، معنا و مفهموم جدیدی را پیش روی بازیکنان بگذارند، احتمالا باید به استودیوی لهستانی ایلون بیت نیز اشاره‌ای داشته باشیم. استودیویی کوچک و جمع‌و‌جور واقع در شهر ورشو که از همان ابتدای تاسیسش سعی‌ دارد تا محصولاتی متفاوت را در صنعت بازی‌های ویدیویی و این اواخر موبایل منتشر کند. کافی است تا نگاهی به لیست بازی‌های منتشر شده توسط این استودیو بیندازید تا نبوغ اعضای سابق سی دی پراجکت رد و متروپلیس را در خلق بازی‌هایی ببینید که جامعه مورد هدفش هر دو قشر هاردکور و کژوال است. پیش از این در زومجی بازی This War of Mine را بررسی کردیم که در ایران به صورت رسمی و البته قانونی با زبان فارسی از طریق فروشگاه هیولا منتشر شد. یکی از ویژگی‌های بازی‌های ایلون بیت به ویژه با توجه به موضوعاتی که برای روایت داستانی انتخاب می‌کند، دید متفاوت سازندگان به وقایع یا سبک‌های بازی است. به عنوان مثال، در بازی مورد اشاره، سازندگان به‌جای دادن انواع و اقسام سلاح‌ها به بازیکنان ترجیح دادند تا تجربه‌ی گشنگی، تشنگی، بیماری، خشم و البته مرگ را با تمام جزئیات در مقابل بازیکنان بگذارند. تفاوتی که البته بازیکنان و منتقدان آن را دیدند و به تحسین این اثر تلاش برای بقا پرداختند. در این بررسی می‌خواهیم تا نگاهی به نسخه پی‌سی بازی Anomaly Warzone Earth (ناهنجاری:‌ منطقه جنگی کره زمین)، اولین بازی استودیوی لهستانی ایلون بیت بیندازیم؛ محصولی متفاوت در سبک دفاع از قلعه که بازیکن را در نقش مهاجم به ساماندهی نیروها دعوت می‌کند.

بازی Anomaly: Warzone Earth

برخلاف بازی های دفاع از قلعه در این بازی باید به سازه‌های دفاعی بیگانگان حمله کنید

داستان بازی از جایی آغاز می‌شود که سفینه‌های بیگانگان با ورود به زمین به چند شهر بزرگ از جمله بغداد و توکیو برخورد می‌کنند و باعث مرگ یا قطع ارتباط هزاران نفر با خارج از بخش کروی محل برخورد می‌شوند. انفجاری بزرگ، حفاظی مغناطیسی و در نهایت جهانی که باید از خود در برابر رشد قارچ‌وار تجهیزات مدرن بیگانگان محافظت کند. حقیقت ماجرا این است که آنومالی به ویژه با داستان خود پیچیدگی لازم را برای درگیر کردن بازیکن ندارد و البته بخشی از این موضوع نیز به سبک و شیوه‌ی روایت داستان با توجه به گفتگوی رادیویی شخصیت‌ها با یکدیگر ارتباط دارد. آغازی هیجان‌انگیز، فرمانده‌ای شجاع و تانک‌هایی که برای حمله حرکت می‌کنند. ماهیت تاکتیکی بازی باعث شده تا از همان ابتدا با دقت به مسیر حرکت و شیوه‌ی مدیریت نیروها توجه داشته باشید.

روند مراحل بازی «ناهنجاری: منطقه جنگی کره زمین» شامل دو بخش اتفاقات پیش و بعد از ورود به مرحله می‌شود. هرچند بازی سعی دارد تا با رونمایی از تجهیزات و برجک‌های دفاعی، بازیکنان را سوپرایز کند، اما نباید فراموش کرد که ترکیب اکشن و استراتژی بازی بیشتر در جهت تاکتیکال سنگینی می‌کند و در نتیجه توسعه‌دهنده نیز بیشتر، بازیکنان را به سمت توجه به استراتژی برای انتخاب بهترین مسیر حرکت نیروها سوق می‌دهد. همین موضوع باعث شده تا در زمینه داستان، آنچنان که باید درگیر نشویم. با این حال، در نبود ویدیوهای سینمایی میان هر یک از مراحل، دیالوگ‌ها وظیفه‌ی سنگین پیش‌بردن داستان بازی را برعهده دارند و در جری‍ان بازی همواره گفتگوی فرمانده با مقر فرماندهی را می‌شنوید. به دلیل سبک متفاوت بازی که در حقیقت Tower Offense به جای Tower Defence است، سازندگان سعی نکرده‌اند تا با ارائه‌ی روایتی یکتا و غنی پیش درآمد مناسبی را برای اتفاقات در حال وقوع ارائه دهند. هرچند با پیشروی در بازی و به ویژه در زمان ورود به شهر توکیو بیشتر در جریان رخدادها قرار می‌گیرید؛‌ اما هنوز هم در زمینه پایان‌بندی، با اثری بسیار ساده روبه‌رو هستیم.

بازی Anomaly: Warzone Earth

با این حال، آنچه در بازی Anomaly Warzone Earth اهمیت دارد گیم‌پلی این بازی استراتژیک است. کنترل روان و بی دردسر بازی از همان ابتدا نظر شما را به خود جلب می‌کند و به راحتی می‌توانید با چند دکمه کیبورد و ماوس، فرمانده را هدایت کنید، دستورات لازم را بدهید و یگان زرهی‌تان را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. مدیریتی که به ویژه از درجه سختی پیشرفته و هاردکور، شدیدا چالش‌برانگیز می‌شود و در همین راستا با کوچکترین اشتباهی در استفاده از مهارت‌های فرمانده و انتخاب مسیر، شکست خواهید خورد. ایلون بیت در هماهنگ کردن درجه سختی مراحل، رفتار سازه‌های دفاعی دشمنان و انتخاب مهارت‌های شخصیت اصلی داستان، موفق بوده است و در جریان بازی حتی در درجات سختی مختلف نیز بالانس مناسبی را شاهد هستیم. این موضوع به ویژه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در جریان بازی، هر یک از ۱۴ ماموریت Anomaly: Warzone Earth محتوای جدیدی را به نمایش می‌گذارند و مانع تکراری شدن بازی می‌شوند.

آنومالی: وارزون ارث در کنار دشمنان متنوع، به بازیکنان امکان خریداری ۶ جنگ‌افزار را می‌دهد. هریک از این جنگ‌افزارها ویژگی منحصر به فردی دارند و از خودرویی با توانایی ایجاد سپر دفاعی بگیرید تا تانکی قدرتمند را شامل می‌شوند. نکته‌ی مهم طراحی با دقت امکاناتی است که هر یک از این جنگ‌افزارها در اختیارتان می‌گذارند، سازندگان با تزریق قابلیت ارتقاء به گیم‌پلی‌ بازی، تعادل را به ویژه در نبردهای پایانی هر یک از مراحل ایجاد کرده‌اند و این موضوع باعث شده تا روند بازی به هیچ عنوان تکراری و خسته کننده نشود. به ویژه که با پایان هر یک از شهر‌ها، مراحل فرعی مرتبط با آن نیز از طریق منوی اصلی باز می‌شود و در دو حالت Raid و Myhem می‌توانید در مقابل امواج برجک‌ها و سازه‌های دفاعی دشمنان به نبرد بپردازید.

 
هر یک از نیروهای شما قدرت منحصر به فردی دارند و همین موضوع اهمیت استراتژی را افزایش داده است

اما مهم‌ترین ویژگی نسخه پی‌سی بازی Anomaly: Warzone Earth، امکان کنترل فرمانده است. هدایت فرمانده و محلی که او در آن حضور دارد، فرصتی عالی را برای پیاده‌‌سازی استراتژی‌های مختلف می‌دهد و دست بازیکن برای استفاده‌ی مناسب از فرمانده باز گذاشته شده است. به عنوان مثال، می‌‌توانید با حرکت به موقع فرمانده، برای مدت خیلی کوتاه او را سپر بلای اولین تانک کنید، یا حتی کاری کنید تا سازه‌ی دفاعی قدرتمند دشمن با توجه به سرعت پایینی که دارد، تغییر جهت داده و سمت دیگری را هدف بگیرد. گنجانده شدن این‌چنین ویژگی‌های به نظر ساده اما کاربردی، اجازه می‌دهد تا با استفاده از استراتژی خود نیروها را در نقشه پیش ببرید و پیروزی یا شکست را رقم بزنید. کنترل فرمانده گیم‌پلی بازی را نسبت به نسخه‌ موبایل متفاوت کرده است و باعث شده تا در کنار چالش مدیریت یگان‌های زرهی، مراقب حرکت فرمانده و همینطور برداشتن مهماتی که نیروهای خود ارسال می‌کنند، باشید. فرمانده قادر است تا از چهار مهارت خود برای حفاظت از یگان‌ها استفاده کند و در نتیجه باید با دقت و به موقع از مهارت‌های شخصیت اصلی استفاده کنید.

این مهارت‌ها در کنار نحوه چینش و ارتقاء به موقع نیروهای خودی، سه عنصر اصلی بازی برای پیروزی در مرحله هستند که اگر به آنها توجه نکنید، در اندک زمانی با انفجار نیروهای‌تان روبرو می‌شوید. گیم‌پلی بازی Anomaly: Warzone Earth قادر است تا بازیکنان را درگیر خود کرده و تا پایان آخرین مرحله جذابیت خود را حفظ کند.

بازی Anomaly: Warzone Earth

از سوی دیگر، طراحی مراحل Anomaly: Warzone Earth یکی از نقاط قوتی است که می‌توانیم به آن اشاره کنیم. هرچند سازندگان می‌توانستند با افزایش مسیرها، مراحل بازی را طولانی‌تر کنند، اما تیم توسعه‌دهنده با تیزهوشی به جای اضافه کردن مراحلی بی‌مورد، تکراری و بدون خلاقیت ترجیح داده‌اند تا مراحلی کمتر، با محتوایی غنی‌تر را ایجاد کنند که باید گفت، موفق نیز بوده‌اند. با توجه به عرضه‌ی بازی در سال ۲۰۱۱، باید گفت که حداقل در زمینه‌ی گرافیک، با محصولی رضایت‌بخش روبرو هستیم. بافت‌ها، خودروهای زرهی، نمای روز و شب و متفاوت مراحل، چینش جذاب اجزاء محیط و نیروی‌های دشمن گرافیک و کیفیت خوبی دارند و می‌توانید از تماشای آنها لذت ببرید. اما دوربین بالا به پایین بازی باعث شده است تا در کنار داشتن تصویر صحرایی زیبا از بغداد یا هوای بارانی ژاپن، انفجارهای پر زرق و برق را نیز به صورت کامل تماشا کنید.

با این حال، بازی Anomaly: Warzone Earth را می‌توانیم اثری خلاقانه با گرافیک رضایت بخش قلمداد کنیم که توانسته آنچه را که از یک استودیوی مستقل توقع می‌رود، در اختیار کاربران بگذارد. هرچند هر از چندگاهی شاهد افت فریم جزئی هستیم، اما این افت فریم به هیچ عنوان روی لذت شما تاثیر نمی‌گذارد. اما بازی Anomaly: Warzone Earth در زمینه موسیقی نیز با توجه به حال و هوای مدرن بازی، هارمونی کاملی را با روند مراحل دارد. با اینکه نباید انتظار پخش موسیقی ناب و فوق‌العاده را داشته باشید، اما باز هم این بازی به خوبی توانسته با ترکیب موسیقی و شرایطی که نیروهایتان در آن قرار دارند، تجربه شنیداری خوبی را ارائه دهد. این موضوع در صداگذاری شخصیت‌ها متاسفانه وجود ندارد و بیش از اندازه با صدای دستکاری شده‌ی شخصیت‌ها روبه‌رو هستیم، به شکلی که گاهی امکان دارد از شنیدن گفتگوی آنها خسته شوید. با این حال، صدای حرکت جنگ‌افزارها و افکت‌های صوتی حرکت و حمله‌ی دشمنان برای یک بازی مستقل رضایت‌بخش است.

بازی Anomaly: Warzone Earth

بازی Anomaly: Warzone Earth را باید به صورت کلی و پکیجی جذاب در سبک Tower Attack دید. اگر بخواهیم در هر یک از بخش‌های بازی به اصطلاح زوم کنیم، احتمالا با ایرادات مختلفی روبه‌رو می‌شوید که می‌توانست بهتر باشد یا کلا نباشد. اما از طرفی زمانی که به صورت کلی به این بازی نگاه می‌کنید، با محصولی جذاب، سرگرم‌کننده و شدیدا استراتژیک مواجه می‌شوید که تجربه آن برای هر عاشق بازی های استراتژیک لازم است. به ویژه با وجود بخش‌های Raid و Mayhem، ساخته‌ی 11 Bit Studios پتانسیل بالایی برای تجربه طولانی مدت دارد. در انتها فراموش نکنید که این بازی برای اندروید و iOS نیز عرضه شده است که به دلیل هماهنگی کاملی که با نمایشگر لمسی دارد، گیم‌پلی فوق‌العاده‌ای را در اختیار بازیکنان می‌گذارد. بدون هیچ اغراقی می‌توانیم نسخه موبایل این بازی را علی‌رغم کمبودهایی که نسبت به نسخه پی‌سی دارد، یکی از بهترین بازی‌های استراتژیک موبایل نیز بنامیم. شما می‌توانید بازی ناهنجاری: منطقه جنگی کره زمین (Anomaly: Warzone Earth) را از فروشگاه هیولا به صورت کاملا قانونی خریداری کنید.

این بازی روی پلتفرم پی‌سی بررسی شده است. 


منبع زومجی

Anomaly: Warzone Earth

بازی Anomaly: Warzone Earth، اولین ساخته استودیوی ایلون بیت، با نگاهی متفاوت به سبک دفاع از قلعه، بازیکنان را به جنگ بیگانگانی می‌برد که این بار در نقش مدافع ظاهر شده‌اند و در حال گرفتن شهر‌های بزرگ هستند. هرچند نمی‌توانیم از داستان بازی دفاع کنیم، اما گیم‌پلی Anomaly: Warzone Earth با محتوای متنوعی که دارد، می‌تواند ساعت‌ها بدون تکراری شدن بازیکن را سرگرم کند.
میثم خلیل زاده

7.5

نقاط قوت

  • - مکانیزم گیم‌پلی قدرتمند در همه زمینه‌ها
  • - طراحی ساده و کاربردی نقشه‌
  • - تعادل گیم‌پلی در هر سه درجه سختی
  • - وجود حالت‌های مختلف بازی

نقاط ضعف

  • - دستکاری بیش از اندازه صدای شخصیت‌ها
  • - داستان نه چندان درگیر کننده و بدون صحنه‌های سینمایی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده