پرش پرش و باز هم پرش، نینتندو باری دیگر با بازی Super Mario Odyssey نشان داد که هنوز هم آقای ماریو ماجراجویی‌های زیادی برای ارائه دارد.

شخصیت ماریو را می‌توان یکی از نماد‌های صنعت بازی‌های ویدیویی دانست، زمانی که ماریو یا به قول شیگرو میاموتوی افسانه‌ای، ماریو ماریو در طول ۳۱ سال گذشته همواره به دنبال پرنسس پیچ، گرداگرد جهان خاکی را می‌گردد و با رویاروی با دشمنانی که سال‌های سال آنها را در اشکال مختلف تماشا کرده‌ایم، در نهایت پرنسس را از شر باوزر شیطانی نجات می‌دهد. اگر بخواهیم از پیشینه شخصیت ماریو، یا همان لوله‌کش ایتالیایی معروف بگذریم و مستقیم به سال ۱۹۸۵، یعنی زمان عرضه اولین سوپر ماریو برسیم، شیگرو میاموتو در طول ۳۱ سال توانسته با ایده‌پردازی‌های بعضا خارق‌العاده، در حالی که استودیوها در شماره دوم یا سوم بازی‌ها نیز گیر افتاده‌اند، مانع تکراری شدن دنیای ماریو شود. در حقیقت ماریو همزمان با بازیکنان و طرفدارانش رشد کرده است و زمان نتوانسته بر پیکره‌ی این شخصیت دوست داشتنی خدشه‌ای وارد کند. همین موضوع است که در ابتدا خلاقیت بی حد و اندازه شیگرو میاموتو را به رخ سایر بازیسازان می‌کشد و از سوی دیگر نشان می‌دهد که اگر ذهنی خلاق در پشت یک IP قرار بگیرد، تا چه اندازه می‌تواند با گذر زمان خود را وفق دهد و به رشد خود ادامه دهد.

برای دانلود ویدیو از آپارات اقدام کنید

اما بیایید نگاهی به محصولی بیندازیم که صنعت بازی‌های ویدیویی را با استاندارد جدیدی معنا کرد و توانست نشان دهد که چگونه می‌توان یک بازی را وارد دنیایی سه بعدی کرد، بدون آنکه اندکی برپیکره‌ی شخصیت اصلی آن خدشه‌ای وارد شود. بازی سوپر ماریو 64 را می‌توان آغازی بر یک تحول در صنعت بازی‌های ویدیویی دانست. بازی سندباکس یا Open World که بازیکنان در آن می‌توانستند با شخصیت اصلی داستان به زیر دریا بروند، به دنبال ستاره‌های قدرت بگردند یا معماهای مختلف را حل کنند. بازی سوپر ماریو 64 هرچند بیش از ۲۰ سال از زمان انتشارش برای نینتندو 64 می‌گذرد، اما هنوز هم نزد برخی بازیکنان جایگاه خاصی دارد و بازی کردنش خالی از لطف نیست. اما سوپر ماریو تنها با 64 ایده‌های ناب را وارد صنعت بازی‌های ویدیویی نکرد و در حقیقت نینتندو در سال ۲۰۰۷ نیز باری دیگر با انتشار بازی سوپر ماریو گلکسی، گیم‌پلی متفاوتی را این بار در ابعاد کهکشانی در اختیار بازیکنان گذاشت. در بازی Super Mario Galaxy با ورود به سیارک‌هایی که هرکدام جاذبه متفاوتی داشتند، در بازی پیشروی می‌کردید و حتی می‌توان گفت بسیاری از حرکات نمایشی موجود در بازی Super Mario Odyssey متعلق به نسخه‌های پیشین نظیر Super Mario Galaxy است.

بازی Super Mario Odyssey

ماریو در جریان بازی به سرزمین‌های متفاوتی سفر می‌کند و با شخصیت‌های مختلفی روبرو می‌شوید

دلیل این پیش گفتار برای بررسی بازی Super Mario Odyssey البته مشخص است. بگذارید از همین ابتدا، از فوق‌العاده بودن بازی‌ای بگویم که هرچند به موفقیت آن اطمینان داشتیم، اما به شخصه فکر نمی‌کردم تا این اندازه بتواند با ارائه المان‌هایی ساده، جذابیتی منحصر به فرد را رقم بزند. لحظه لحظه بازی سوپر ماریو اودیسی از خلاقیت، جذابیت و المان‌هایی تشکیل شده است که مانع به زبان آمدن کلماتی به نام تکراری شدن می‌شود و با اسیر کردن دستان‌تان در اطراف جوی‌کان‌ها، کاری می‌کند که نتوانید کنترلر را رها کنید. نینتندو باری دیگر داستانی آشنا را این‌بار اما در سطح جهان ارائه می‌دهد. مانند همیشه یک طرف ماجرا باوزر است که پرنسس پیچ را می‌دزدد و طرف دیگر ماجرا هم ماریو است که قصد دارد تا مانع این کار شود. ماریو همیشه نشان داده است که تصمیمی را که می‌گیرد، به سرانجام می‌رساند و در سوپر ماریو اودیسی نیز شاهد همین ماجرا هستیم. اما اینبار کمی شرایط فرق کرده است. این‌بار ماریو دیگر آن لوله‌کش ایتالیایی امریکایی نیست که بدون کمک دوستانش به دل مذاب‌ها می‌زد و با خوردن قارچ، از سد دشمنانش عبور می‌کرد. با سقوط ماریو به پادشاهی کلاه‌، ماریو با کپی (Cappy) آشنا می‌شود که دردی مشترک با او دارد. همراهی ماریو و Cappy، آغازی است بر ماجراجویی که نمونه‌اش را پیش از این کمتر در بازی‌های پلتفرم دیده بودیم و چه از لحاظ گیم‌پلی و چه از لحاظ محتوایی در سطحی بالاتر از نمونه‌های مشابه قرار می‌گیرد.

داستان سوپر ماریو اودیسی با میان‌‌پرده‌هایی کوتاه روایت می‌شود،‌ رویارویی با باس‌های مختلف، شنیدن داستان و مشکلات NPC‌ها و در نهایت گشتن به دنبال راه‌حلی برای حل مسائل ساکنین هر پادشاهی، کوتاه، اما به جا در جریان بازی جای گرفته‌اند. یکی از شگفتی‌های اودیسی، تنوعی است که در هر یک از پادشاهی‌ها شاهد هستیم. ماریو این بار جهان را سوار بر اودیسی، یا همان کشتی هوایی خود، برای نجات پرنسس پیچ پشت سر می‌گذارد و همین موضوع اهمیت تنوع در مراحل را دو چندان می‌کند. خوشبختانه نینتندو به شکلی استادانه مراحل بازی را از یکدیگر مجزا کرده است، تا با ورود به هریک از سرزمین‌ها، با سوپرایزی تازه روبرو شوید. اینکه چطور می‌توانید از یک داستان ساده، ماجراجویی ۲۰ ساعته یا حتی بیشتر را خلق کنید و با گنجاندن مواردی مانند انواع اقسام حرکت‌ها، بازیکنان را با نزدیک به ۲۰ حرکت متفاوت برای عبور از موانع همراه کنید، موضوعی است که سوپر ماریو اودیسی مانند یک کلاس درس، برای سایر سازندگان تدریس می‌کند. هر یک از سرزمین‌های بازی شخصیت‌های متفاوتی را معرفی می‌کند و آیتم‌های مجزایی را برای جمع‌آوری در اختیارتان می‌گذارد. آیتم‌هایی که در حقیقت پول رایج هر پادشاهی محسوب می‌شوند و تنها می‌توانید در فروشگاه واقع در هر پادشاهی آنها را خرج کنید. البته مانند گذشته هنوز هم شاهد سکه‌های معروف سری ماریو هستیم که با جمع کردن آنها می‌توانید آیتم‌های متفاوتی را  خریداری کنید که هرچند در روند بازی تاثیر نمی‌گذارند، اما از لحاظ بصری تاثیرگذارند. به ویژه در زمینه پوشش شخصیت ماریو، بازیکنان آزادی مثال‌زدنی‌ای را برای انتخاب و خریداری لباس و کلاه مورد علاقه خود دارند. با ورود به هر پادشاهی با سکه یا آیتم مخصوص هر سرزمین می‌توانید یک جفت لباس و کلاه شیک را خریداری کنید و برای تنوع بپوشید.

بازی Super Mario Odyssey

با جمع‌آوری آیتم‌های هر پادشاهی می‌توانید لباس‌های متنوعی را خریداری کنید

اما اگر بخواهیم بیشتر به روند بازی بپردازیم، بیشتر حرکات ماریو از روی نسخه‌‌‌های پیشین این مجموعه به ویژه سوپر ماریو ورلد 3D یا سوپر ماریو گلکسی 2 به ارث رسیده است. پرش‌هایی که با گرفتن دکمه ZL انجام می‌شود همگی پیش از این نیز در مجموعه سوپر ماریو در دسترس بودند. وجه تمایز اودیسی با سایر بازی‌های سوپر ماریو همراهی شخصیت Cappy است که به ویژه در جمع آوری آیتم‌ها کمک شایانی می‌کند. از سوی دیگر به لطف اضافه شدن این کلاه به بازی، ماریو می‌تواند ذهن و کنترل حرکات دشمنان و شخصیت‌های مختلف را به دست بگیرد. این توانایی بهترین دوست شما در جریان بازی خواهد بود و می‌توانید با پرتاب کردن آن روی Goomba، ستونی از این دشمنان درست کنید یا به کمک ماهی Cheep Cheep، به دل دریا بزنید و بدون نگرانی از تنفس زیر آب، به جمع کردن سکه‌ها بپردازید. مجموعه سوپر ماریو تاکنون صدها دشمن را در اشکال مختلف به بازیکنان معرفی کرده است و طبیعتا وجود این چنین تنوعی در دشمنان، به دور از انتظار نیز نبود. از سوی دیگر Cappy در کنار موجودات زنده، می‌تواند اشیاء را نیز حرکت دهد و همین توانایی Cappy باعث شده تا پازل‌های ساده، اما جذابی را در بازی شاهد باشیم. سوار شدن روی دایناسور برای خرد کردن سنگ، پرواز با پرنده‌ای برای دسترسی به Power Moon ها در دورترین نقطه نقشه، کش آمدن با کرم‌ها برای گرفتن آیتم‌های معلق روی هوا یا حتی کنترل ذهن انسانی که بلد نیست یک ماشین کنترلی را هدایت کند، تنها بخش ناچیزی از کارهایی است که می‌توانید با کمک Cappy انجام دهید.

نینتندو همینطور به فکر تجربه‌ بازیکنان بعد از تمام شدن مراحل داستانی نیز بوده است و با تمام شدن بازی، می‌توانید در هر یک از پادشاهی‌ها به مسابقه با هوش مصنوعی بپردازید. هرچند این مسابقات شامل حالت چندنفره آنلاین نمی‌شود، اما هنوز هم با ثبت رکورد در کنار دریافت Power Moon، امتیاز شما وارد لیدربورد آنلاین می‌شود تا بتوانید نتیجه امتیاز خود را با سایر بازیکنان نیز به اشتراک بگذارید. از سوی دیگر بخش Co-op آفلاین نیز در سوپر ماریو اودیسی در دسترس قرار دارد. در این حالت یکی از بازیکنان وظیفه کنترل ماریو و دیگری وظیفه کنترل Cappy را برعهده می‌گیرد. تجربه بازی در این حالت هرچند کمی مشکل اما لذت بخش است.

بازی Super Mario Odyssey

مراحل بازی گاهی چالشی می‌شوند و باید با دقت و به موقع پرش‌های مناسبی را انجام دهید

بازی سوپر ماریو اودیسی ترکیبی عالی از مجموعه‌ای از پازل‌ها است که حل کردنشان آسان، اما تجربه کردن‌شان لذت بخش است. به لطف حضور ده‌ها Power Moon در هر یک از سرزمین‌ها، جستجو کردن متر به متر دنیای بازی، خالی از لطف نخواهد بود و بی شک در نهایت می‌توانید به پاور مون مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید. همین موضوع هر پادشاهی را متفاوت با دیگری می‌کند و در نتیجه نهایی، تاثیر مثبتی را روی تجربه بازیکن از گیم‌پلی می‌گذارد. اما مانند همیشه باس فایت‌ها یا به قولی رویارویی با غول آخر‌ها، عضو جدایی ناپذیر از دنیای ماریو هستند و در اودیسی نیز با باس‌های متنوع و البته چالشی روبرو خواهید شد. بیشتر سرزمین‌های بازی حداقل یک باس را در خود جای داده‌اند.

اما آنچه بازی سوپر ماریو اودیسی را خواستنی می‌کند دنیای رنگارنگی است که از روی ابرها بگیرید تا سیاه‌چاله‌های تاریک را شامل می‌شود. سفر سوپر ماریو در جهان فرصتی عالی را برای پیاده‌سازی ایده‌هایی داده است که در آن از موجودی افسانه‌ای بگیرید تا اختاپوسی که پرواز می‌کند، حضور دارند. تنوع پوشش گیاهی هر منطقه، تنوع آب و هوا، تاثیر باران یا یخ روی حرکت ماریو و نشستن دوده روی صورت و لباس ماریو، تنها بخشی از جزئیاتی هستند که نینتندو به آنها توجه کرده است و در جریان بازی با آنها روبرو می‌شوید. این کیفیت را در طراحی دشمنان یا شخصیت‌های بازی نیز می‌بینیم و نینتندو از باس‌ها گرفته تا ساکنین هر سرزمین را با دقت ویژه‌ای توسعه داده است. بازی چه در حالت قابل حمل و در وضعیتی که با داک به تلویزیون متصل شده است، بدون مشکل اجرا شد و شاهد افت فریم محسوسی در زمان تجربه بازی نبودیم.

 

هنر ناب توسعه‌دهندگان و خلاقیت آنها در ایجاد محیط‌های متنوع در لحظه لحظه بازی مشهود است. نینتندو پیش از این نیز در جدیدترین بازی مجموعه افسانه زلدا، نشان داده بود که در تطبیق ویژگی‌های بصری با موسیقی زیبا بسیار ماهر است. بازی سوپر ماریو اودیسی مملو از آهنگ‌های دل‌نشین است که در طول بازی آنها را خواهید شنید. موسیقی‌های کلاسیک مجموعه با میکس جدید، از نو ضبط شده‌اند و هرچند حس نوستالژی را در خود دارند، اما به شما یادآوری می‌کنند ماریو به خوبی خودش را با زمان وفق داده است و ظاهرا حالا حالاها قرار نیست پا عقب بگذارد. مانند موسیقی بازی، صداگذاری نیز همچنان یکی از نقاط قوت ساخته‌ی نینتندو محسوب می‌شود. مانند گذشته شخصیت‌ها برخی کلمات را به زبان می‌آورند و در مجموع حس فانتزی‌ای که همیشه در این مجموعه شاهد بودیم، در اودیسی نیز حفظ شده است. شهر شلوغ نیو دانک با اون موسیقی خیابانی فوق‌العاده‌اش، آبشار دلنشین در پادشاهی Cascade یا حرکت شن‌های روان در سرزمین شن‌ها، همگی با صداگذاری عالی جانی تازه گرفته‌اند. سوپر ماریو اودیسی به خوبی ترکیب شنیداری و دیداری عالی را برای بازیکنانش تدارک دیده است و لحظه‌ای از تجربه آن پشیمان نخواهید شد.

بازی Super Mario Odyssey

بازی Super Mario Odyssey، اثری خوش‌ساخت است که حتی می‌توان آن را یکی از بهترین گزینه‌ها برای دریافت جایزه بهترین بازی سال دانست. لحظه لحظه سوپر ماریو اودیسی شما را شگفت زده می کند و می‌توانید از جز به جز گیم‌پلی و گرافیک این بازی لذت ببرید. نینتندو و شیگرو میاموتو با بازی سوپر ماریو اودیسی ثابت کرده‌اند که همچنان دود از کنده بلند می‌شود و تجربه و ایده‌های ناب، هرکجا که باشند می‌توانند در یک بازی ویدیویی ظهور پیدا کنند.


منبع زومجی

Super Mario Odyssey

بازی Super Mario Odyssey از اولین سکانس تا زمان اتمام بازی، شما را با محتوایی که دارد شگفت‌زده می‌کند و قادر است تا مدت‌ها در ذهن شما باقی بماند. نینتندو و البته شیگرو میاموتو با سوپر ماریو اودیسی ثابت کرده‌اند که هنوز هم ایده‌های نابی را برای ارائه به بازیکنان در اختیار دارند. سوپر ماریو اودیسی بازی فوق‌العاده‌ای است که باید همه آن را روزی تجربه کنند.
میثم خلیل زاده

10

نقاط قوت

  • - معماهایی هرچند ساده، اما جذاب و پرشمار
  • - محیط‌های متنوع از زمستانی گرفته تا صحرایی سوزان
  • - موسیقی گوش‌نواز و البته نوستالژی
  • - مسابقاتی که بعد از پایان بازی در دسترس قرار می‌گیرند

نقاط ضعف

    اسپویل
    برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
    کاراکتر باقی مانده