Shadow Warrior 2 یکی از هیجان‌انگیز‌ترین بازی‌های امسال است. با بررسی بازی همراه زومجی باشید.

Shadow Warrior یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های ویدیویی است که اولین نسخه آن در سال ۱۹۹۷ وارد بازار شد و حال و هوایی چون بازی‌های Doom داشت. استودیو فلایینگ وایلد هاگ، در سال ۲۰۱۳ یک نسخه ریبوت از این بازی کلاسیک را عرضه کرد که داستان شخصیتی با نام لو ونگ را که یک نینجای مدرن بود، روایت می‌کرد. حال نسخه دوم این بازی هم در بین بازی‌های بزرگی که این روز‌ها وارد بازار شده‌اند، عرضه شده است و از قضا یک بازی سراسر هیجان است که البته ایراد‌هایی هم دارد. با بررسی زومجی همراه باشید تا نگاهی به نقاط ضعف و قوت این بازی داشته باشیم.

پیش از اینکه سراغ نقاط مثبت بازی برویم، دوست دارم راجع به داستان بازی بنویسم که متاسفانه ضعیف‌ترین بخش آن است. دلیل این امر هم این است که اولا کلیت و روایت خود داستان ضعف‌های زیادی دارد و دوم اینکه شخصیت‌های بازی اصلا به شکلی نیستند که بتوان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. لو ونگ، یک نینجا است که برای کشتن موجودات اهریمنی که به زمین حمله کرده‌اند، از انواع و اقسام سلاح‌ها و فنون استفاده می‌کند. ولی اگر فکر می‌کنید که با یک شخصیت «خفن» روبرو هستید، سخت در اشتباهید. چرا که سازندگان تصمیم گرفته‌اند وی را به عنوان یک کاراکتر شوخ‌طبع و مزه‌پران معرفی کنند که البته به خودی خود بد نیست و مشکلی که این وسط وجود دارد این است که این کار به بی‌مزه‌ترین شکل ممکن صورت گرفته است.

|  | تماشا در یوتیوب

طنز موجود در دیالوگ‌های ونگ یا حتی دیگر شخصیت‌های بازی، بسیار ضعیف است و همین امر هم باعث شده تا بازی نه یک اثر جدی باشد و نه یک اثر با مایه‌هایی از طنز و همین سردرگمی است که باعث می‌شود Shadow Warrior 2 در زمینه شخصیت پردازی مشکلات متعددی داشته باشد. این را به علاوه داستان کلیشه‌ای حمله موجودات اهریمنی به زمین و روایت ضعیف داستان کنید تا به این نتیجه برسیم که ساخته فلایینگ وایلد هاگ، اصلا و ابدا در زمینه داستان حرفی برای گفتن ندارد.

شاید تنها صفت‌هایی که برای توصیف گیم‌پلی بازی مناسب باشند، سریع، خشن و بی‌نهایت هیجان‌انگیز هستند

اما هنوز برای نا‌امید شدن از بازی زود است! چرا که هرچقدر داستان این اثر ضعیف است، در عوض بازی، گیم‌پلی بسیار روان و هیجان‌انگیزی دارد. با اینکه در بازی شاهد تنوع بالایی از مراحل نیستیم و هدف شما در کل کشتن دشمنان مختلف یا به دست آوردن آیتمی خاص است، ولی خود گیم‌پلی بازی آنقدر لذت‌بخش است که تمامی این ضعف‌ها را پوشش می‌دهد. به هر حال Shadow Warrior یک بازی قدیمی و با اصالت است که گیم‌پلی آن از آثاری چون Doom الهام گرفته شده است با این تفاوت که در اینجا فقط محدود به سلاح‌های گرم نیستید و زرادخانه‌ای از سلاح‌های گرم و سرد که تعداد آن‌ها به ۷۰ عدد می‌رسد و حتی چند فن جادویی‌ مانند در اختیار دارید که با استفاده از آن‌ها می‌توانید دشمنان بازی را سلاخی کنید.

شاید تنها صفت‌هایی که برای توصیف گیم‌پلی بازی مناسب باشند، سریع، خشن و بی‌نهایت هیجان‌انگیز هستند. در محیط‌های بازی معمولا با خیل عظیمی از دشمن‌ها روبرو می‌شوید که ممکن است موجودات اهریمنی یا ابر سرباز‌های انسانی یا حتی نیرو‌های یاکوزا باشند و وظیفه شما است که آن‌ها را از بین ببرید. همین شلوغ بودن صحنه‌های بازی لحظه‌های بسیار ناب و هیجان‌انگیزی خلق می‌کند و مبارزه چه با سلاح‌های گرم و چه با سلاح‌های سرد بسیار لذت‌بخش است و تماشای اعضای قطع شده دشمنان یا خون آن‌ها که به در و دیوار می‌پاشد، لذت خاص خودش را دارد که در بازی‌های کلاسیک شوتر بیش‌تر دیده می‌شد ولی در بازی‌های امروزی کم‌تر شاهد این دست هیجان‌ها هستیم و همین امر هم Shadow Warrior 2 را به یک بازی خاص تبدیل می‌کند.

نقد Shaodw Warrior 2

با این حال گیم‌پلی بازی هم بی‌نقص نیست و یکی از مشکلاتی که دارد، بالانس نبودن درجه‌سختی بازی است. اگر در ابتدا سراغ راحت‌ترین سطح بازی بروید، پس از مدتی خواهید دید که اصلا چیزی به نام «مردن» در بازی معنی ندارد و حس می‌کنید که در حال استفاده از کد‌های تقلب هستید! حال اگر هم بخواهید که سختی بازی را یک درجه افزایش دهید، بازی آنقدر سخت می‌شود که مدام شاهد کشته‌شدن شخصیت‌تان خواهید بود. همچنین در بازی شاهد یک سری المان‌های جهان‌باز مانند هرچند محدود و برخی مولفه‌های نقش‌آفرینی نیز هستیم و می‌توان قابلیت‌های ونگ را بهبود بخشید یا در کنار ماموریت‌های داستانی، چند ماموریت فرعی را پشت سر گذاشت که نتیجه آن‌ها به دست آوردن سلاح‌های بهتر است. یا می‌توانید از فروشگاه‌هایی که در قسمت خاصی از بازی قرار دارند، برای خرید سلاح‌ها اقدام کنید.

یک ویژگی بسیار خوب دیگر بازی، به ارزش تکرار بالای آن مربوط می‌شود. درست است که بازی زمانی که آن را برای دومین بار شروع می‌کنید از حیث داستانی چیز تازه‌ای ندارد، اما همان عاملی که باعث شده بازی‌هایی مثل Doom یا Duke Nukem پس از گذشت این همه سال هنوز هم ارزش تکرار داشته باشند، در Shaodow Warrior 2 هم وجود دارد. مخصوصا اینکه محیط مراحل این بازی یا دشمنان آن، به شکلی تصادفی ایجاد می‌شوند و در نتیجه در هر بار بازی کردن، با نوع جدیدی از دشمن‌ها در محیط‌های جدیدی روبرو می‌شود و همین امر ارزش تکرار بالایی به بازی می‌دهد. به‌علاوه در کل دشمن‌ها تنوع خیلی خوبی دارند و وجود چند غول‌آخر با طراحی عالی در بازی هم مزید بر علت است تا بخواهید چندین بار طعم مبارزه با آن‌ها را با سلاح‌هایی جدید بچشید.

نقد Shaodw Warrior 2

پس در کل می‌توان گفت که هرچقدر که داستان بازی ضعیف است، گیم‌پلی آن لذت‌بخش و مفرح است و البته بد نیست به این هم اشاره کنیم که بازی را می‌توان به صورت همکاری چندنفره با نهایت چهار بازیکن هم بازی کرد و در این صورت هریک از شما در نقش ونگ ظاهر می‌شوید و دیگر گیمر‌ها را به عنوان یک نینجای معمولی مشاهده می‌کنید. در این حالت درجه سختی بازی هم کمی معقول‌تر می‌شود و با همکاری هم قادر هستید در درجه‌های سختی بالا نیز بازی را تجربه کنید.

پس در کل می‌توان گفت که هرچقدر که داستان بازی ضعیف است، گیم‌پلی آن لذت‌بخش و مفرح است

اما حالا که در مورد داستان و گیم‌پلی بازی توضیح دادیم، زمان آن رسیده تا سراغ تجربه‌های صوتی و بصری بازی برویم. Shaodow Warrior 2 از حیث گرافیک فنی عملکرد خیلی خوبی ندارد و مواردی مثل طراحی چهره کاراکتر‌ها یا کیفیت کلی بافت‌های بازی پایین است و حتی شاهد دیر لود شدن بافت‌ها نیز هستیم. البته از حق نگذریم با اینکه در برخی صحنه‌های بازی شاهد حضور تعداد بسیار زیادی دشمن به صورت همزمان هستیم و محیط‌های بازی واقعا شلوغ می‌شوند، ولی هرگز مشکلی به اسم افت فریم را در بازی تجربه نخواهید کرد که این یک امتیاز مثبت برای بازی است و باعث می‌شود از مبارزه‌های خونین آن لذت بیش‌تری ببرید.

نقد Shaodw Warrior 2

اما در بعد هنری، بازی عملکرد بدی ندارد و طراحی محیط‌های بازی یا مخصوصا سلاح‌ها، بسیار عالی و زیبا است و در حالی که تعداد سلاح‌های بازی واقعا بالا است، ولی هریک ظاهر منحصر‌به‌فرد خود را دارند. دشمنان و باس‌های بازی نیز به همین شکل بوده و این طراحی‌ها در محیط‌های بازی نیز دیده می‌شوند که در آن‌ها یک نوع معماری ترکیبی ژاپنی و غربی را می‌توان مشاهده کرد و در مجموع شاهد محیط‌های چشم‌نوازی هستیم. به این موارد موسیقی‌های متناسب با حال و هوای بازی را نیز اضافه کنید که معمولا ریتم سریعی دارند و باعث می‌شوند هیجان و لذت ناشی از قطعه‌قطعه کردن دشمنان، بسیار بیش‌تر شود.

در کل Shadow Warrior 2 با اینکه در بین بازی‌های بزرگی عرضه شده است و شاید آنقدر به چشم نیاید، ولی یکی از بازی‌هایی است که معمولا طرفداران اکشن‌های کلاسیک قطعا از آن لذت خواهند برد. اگر به دنبال یک بازی هستید که ۷-۸ ساعت هیجان ناب را تقدیم‌تان می‌کند و البته خیلی هم مواردی مثل داستان برای‌تان اهمیت ندارید، قطعا این بازی انتخاب مناسبی خواهد بود. مخصوصا اینکه این اثر را می‌توان همراه با دوستان هم تجربه کرد و از کشتن موجودات اهریمنی با همکاری هم لذت برد.

بازی Shadow Warrior 2 روی پی‌سی ویندوزی بررسی شده است.


منبع زومجی

Shadow Warrior 2

Shadow Warrior 2 یک بازی امروزی است که در آن می‌توان روح بازی‌های اکشن کلاسیک را دید؛ بازی‌هایی چون Doom یا Duke Nukem که در آن‌ها گیم‌پلی حرف اول را می‌زد. با اینکه ساخته جدید استودیو فلایینگ وایلد هاگ مشکلاتی چون داستان و کاراکتر‌های ضعیف دارد، ولی در زمینه گیم‌پلی واقعا هیجان‌انگیز و لذت بخش است و می‌تواند به مدت ۷-۸ ساعت گیمر‌ها را سرگرم کند.
افشین پیروزی

7.5

نقاط قوت

  • - گیم‌پلی هیجان‌انگیز
  • - گرافیک هنری خوب
  • - موسیقی‌های متناسب
  • - تنوع بالای سلاح‌ها و دشمنان و محیط‌ها

نقاط ضعف

  • - داستان فوق‌العاده ضعیف
  • - شخصیت پردازی ضعیف
  • - اصرار سازندگان برای قراردادن طنز‌های نه‌چندان خوب در بازی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده