یکی از پر سر و صدا‌ترین بازی‌های اخیر ایرانی «بال‌های تاریک» از استودیو لکسیپ گیمز بود؛ اثری که سازندگانش به خوبی فعل «توانستن» را در ساخت آن صرف کرده‌اند تا با یک بازی موفق روبرو باشیم. با بررسی این بازی در زومجی همراه باشید.

بررسی بازی بال های تاریکپتانسیل بالای بازی‌های موبایل در چند سال اخیر و رشد و محبوبیت آن‌ها در کنار پیشرفت‌های سخت‌افزاری گوشی‌های موبایل، باعث شده تا امروزه بازیسازان زیادی این پلتفرم را برای ساخت آثار خود انتخاب کنند. بازیسازان ایرانی هم از این قاعده مستثنی نیستند و به لطف فروشگاه بازار که امکان عرضه مستقیم و بدون واسطه بازی‌ها را فراهم کرده، استودیو‌های مختلفی کار خود را با آثار موبایل شروع می‌کنند. یکی از این استودیو‌ها، لکسیپ گیمز (Lexip Games) است که به عنوان اولین پروژه رسمی خود سراغ بازی بال‌های تاریک رفته است. بدون شک چیزی که در اولین آشنایی از خود بازی جذاب‌تر بود، حضور مجید قناد به عنوان تهیه کننده The Dark Wings است که هم سن و سال‌های من خاطرات زیادی با برنامه‌های کودک وی دارند.

زمانی که اولین بار خبر ساخته شدن یک بازی موبایل به تهیه‌کنندگی مجید قناد منتشر شد، انتظار یک بازی مفرح و مناسب برای رده سنی کودکان را داشتم، ولی بال‌های تاریک نشان داد که سازندگان، یک بازی کاملا جدی و مناسب مخاطب بزرگسال را در دست ساخت دارند که سبک آن ماجراجویی اشاره و کلیک است و البته رگه‌هایی از سبک اشیا پنهان (Hidden Object) هم در آن دیده می‌شود. داستان بازی زمانی آغاز می‌شود که می‌بینیم شخصی به صندلی بسته شده و یک مرد نقاب دار ترسناک هم با چوب دستی بالای سر وی ایستاده است، سپس به خیابان‌های شهر می‌رویم و از طریق کمیک‌های نمایش داده شده با داستان بازی آشنا می‌شویم؛ داستانی که مربوط به ربوده شدن مرموز ستاره‌های سینما است و همین مساله هم نگرانی‌های زیادی برای مردم ایجاد کرده است. پلیس، سروان «آرمان تیرداد» را مسئول رسیدگی به این پرونده کرده که یکی از حرفه‌ای ترین نیرو‌های پلیس است. سپس بازی شخصیت «سام حقیقی» را نشان می‌دهد که یک بازیگر بدون حاشیه است و توجه زیادی به اتفاقات رخ داده ندارد، با این حال وی پس از دیدن کابوس وحشتناکی در حالی که پاهایش به تخت بسته شده، بیدار می‌شود و ناخواسته وارد داستان دزدیده شدن بازیگران و پرونده «سایه شب» می‌شود.

بررسی بازی بال های تاریک در بازی شاهد دست نوشته‌هایی هستیم که هم به روایت داستان کمک می‌کنند و هم مثل این مورد راهنمایی‌هایی برای حل معما‌ها هستند

بال‌های تاریک از همان اولین لحظات شروع، گیمر را وارد یک داستان کاملا مرموز و پرکِشِش می‌کند و این ویژگی تا آخرین لحظه بازی حفظ می‌شود؛ روایت داستان از طریق کمیک‌ها و میان پرده‌های CG روایت می‌شود که هم طراحی بسیار زیبایی دارند و هم کاملا حس و حال مرموز بودن بازی را انتقال می‌دهند و همچنین نوشته‌هایی در سراسر بازی پیدا خواهید کرد که علاوه بر رونمایی از راز و رمز‌های آن، راهنمایی‌هایی هم از لحاظ گیم پلی در آن‌ها دیده می‌شود. به‌علاوه در بازی شاهد سوییچ بین کاراکتر‌ها هستیم که در برخی قسمت‌ها گیمر را در نقش سام و در دو مورد هم در نقش سروان تیرداد قرار می‌دهند. مخاطب در نقش سام پس از خارج شدن از اتاق، وارد یک تیمارستان عجیب با نام بال‌ها (Wings) می‌شود که مشخص است اتفاق وحشتناکی در آن رخ داده و افراد زیادی در آن جا شکنجه شده‌اند. در نقش سروان هم یک بار باید از آپارتمان سام بازدید کنید و یک بار هم به ملاقات «استاد شیخی» بروید که استاد بازنشسته دانشگاه نظامی است و نقش و صداگذاری وی برعهده شخص مجید قناد است.

بررسی بازی بال های تاریک شخص مجید قناد را هم در بازی در نقش استاد شیخی ملاقات خواهید کرد
داستان بازی جذاب و مرموز شروع می‌شود و این ویژگی را تا پایان هم حفظ می‌کند

بدون شک مهم‌ترین عامل و المان در یک بازی معمایی، گیم‌پلی آن است. بخشی که بال‌های تاریک عملکرد موفقی در آن دارد و البته از برخی مشکلات هم نباید چشم پوشی کرد. خوشبختانه شانس این را داشتم که از اولین نسخه منتشر شده بازی را تجربه کنم و آن زمان یکی از مواردی که من را آزار می‌داد، سختی و غیرمنطقی بودن برخی معماهای بازی بود که یا هیچ سرنخی نداشتند، یا اینکه بسیار گنگ و بی‌معنی بودند. با این حال و پس از دریافت بازخورد‌های طرفداران، تیم لکسیپ گیمز با احترام گذاشتن به آن‌ها، مشکلات اینچنینی بازی را به حداقل رسانده و در نسخه فعلی کم‌تر شاهد معما‌های بدون منطق هستیم و این اصلی‌ترین نقطه قوت گیم‌پلی بازی است. در حالت کلی، The Dark Wings یک بازی معمایی سخت است و برای حل برخی پازل‌های بازی زمان زیادی صرف کنید و البته در کنار آن‌ها شاهد برخی پازل‌های ساده هم هستیم. هدف شما در طول بازی گشتن محیط برای پیدا کردن آیتم‌های مختلف و سپس قرار دادن آن‌ها در جای صحیح یا استفاده به موقع از این آیتم‌ها است. یکی دیگر از مشکلات بازی مربوط به همین بخش است که سازندگان به طرز عجیبی برخی آیتم‌ها را کاملا در تاریکی محیط پنهان کرده‌اند و عملا گیمر دیدی از آن‌ها ندارد. موردی که حتی در سخت‌ترین بازی‌های هم سبک هم دیده نمی‌شود و در کل هدف هر بازی معمایی، به چالش کشیدن ذهن کاربر است، نه غیرممکن کردن روند بازی. این مسئله باعث شده تا در برخی قسمت‌ها ناخودآگاه فقط انگشت خود را به امید پیدا شدن آیتم‌ها به شکل شانسی به صفحه بزنید!

بررسی بازی بال های تاریک در قسمت تاریک و بالا این تصویر آیتمی وجود داشت که فقط به لطف ضربه زدن شانسی به صفحه توانستم آن را پیدا کنم و دیده نمی‌شد!

مورد بعدی که اصلی‌ترین مشکل بازی هم به حساب می‌آید، رایگان بودن آن است! متاسفانه بازی‌های ویدیویی و مخصوصا آثار موبایل این روز‌ها از اپیدمی رایگان شدن بی‌مورد رنج می‌برند که بال‌های تاریک هم از این قاعده مستثنی نیست. به هر حال ساخت یک بازی، آن هم با کیفیت بال‌های تاریک، هزینه زیادی برای سازندگان دارد و حق آن‌ها است که از بازی خود درآمد داشته باشند. ولی این هزینه بهتر است ابتدا برای بازی پرداخت شود تا این که در بین بازی مجبور به پرداخت آن شوید. پس از پیش روی در بازی، به قسمت‌هایی می‌رسید که نیاز به وارد کردن رمز برای بازشدن گاوصندوق یا یک در الکتریکی است، متاسفانه این رمز‌ها آنقدر عجیب و غریب هستند که خریدن آن‌ها بسیار بسیار بهتر از جستجوی بی‌نتیجه برای پیدا کردنشان است! برای مثال، برای پیدا کردن یکی از رمز‌ها باید حروف کلمه‌ای را با استفاده از صفحه کلید گوشی‌های قدیمی به رقم تبدیل کنید و آن را وارد کنید، خب این نوع صفحه کلید‌ها در فرمت‌های متفاوتی بین گوشی‌ها دیده می‌شوند و شخصا پس از سه بار امتحان کردن اعداد به دست آمده توسط گوشی‌های مختلف، به نتیجه نرسیدم! حال جالب است که در خود بازی موبایلی گنجانده شده که حروف روی ارقام آن به هیچ وجه خوانا نیست و همین مساله این معما را به یک معمای غیراستاندارد تبدیل می‌کند و عملا گیمر را وادار به خرید رمز می‌کند. مشکلی که شاید اگر بازی پولی بود، هرگز در آن وجود نداشت و مطمئنا آسیبی هم به فروش بازی وارد نمی‌شد، چرا که بال‌های تاریک به لطف کیفیت بالایش به زودی نظر مخاطبان را جلب می‌کرد و آن‌ها مشتاقانه هزینه خرید بازی را پرداخت می‌کردند. مورد عجیب دیگر، حداقل امتیازی است که بازی برای رد کردن هر مرحله در نظر گرفته است، این امتیاز‌ها از طریق گشتن محیط و پیدا کردن تصاویر و آیتم‌ها افزایش پیدا می‌کنند و البته این مساله در نسخه فعلی بازی دیگر یک مشکل به حساب نمی‌آید و با اندکی زحمت دادن به ذهن می‌توان امتیاز موردنظر را کسب کرد.

بررسی بازی بال های تاریک پس از حل کردن معما‌های سخت بازی حس شیرین موفقیت را حس خواهید کرد
اتمسفر بازی واقعا عالی است و بال‌های تاریک در این مورد عملکردی مثال زدنی دارد

در کنار موارد ذکر شده، باید اعلام کرد که بازی در کلیت گیم‌پلی عملکرد خیلی خوبی دارد. برخی معما‌های فسفرسوز آنقدر خوب طراحی شده‌اند که شاید زمان زیادی صرف حل آن‌ها کنید، ولی پس از موفق شدن حس شیرین پیروزی خواهید داشت. فقط کاش سازندگان راهنمایی‌های بهتری برای حل معما‌ها می‌کردند و فقط به ذکر تعداد آیتم موجود در محل یا یک سرنخ ساده مثل «باید رمز گاوصندوق را پیدا کنید» کفایت نمی‌کردند. خب بدون شک ما می‌دانیم که باید رمز گاوصندوق را پیدا کنیم، ولی از کجا؟! در کل در بازی شاهد پنج فصل هستیم که اکثر آن را در تیمارستان سپری خواهید کرد و یک بار هم به آپارتمان سام، دفتر تیرداد و منزل استاد شیخی خواهید رفت. با این حال داستان بازی آن‌قدر جذاب است که بلافاصله پس از تمام کردن بال‌های تاریک و مشاهده عبارت «ادامه دارد» انتظار قسمت بعدی را خواهید کشید. یکی از عواملی که The Dark Wings عملکردی عالی و بدون نقص در آن دارد، فضاسازی و اتمسفر کلی بازی است؛ نمی‌دانم آیا شانس تجربه بازی معمایی Overclocked را داشتید یا خیر، این بازی در سال ۲۰۰۷ توسط استودیو هاوس آف تیلز عرضه شد و داستان یک روان‌شناس را روایت می‌کرد که وارد تیمارستانی دورافتاده برای درمان بیماران می‌شد؛ Overclocked اثری کاملا متوسط بود، ولی از لحاظ اتمسفر و جو بازی، شخصا به یاد ندارم که چنین محیط عالی را در بازی دیگری تجربه کرده باشم، ولی تجربه بال‌های تاریک باعث شد تا مجددا چنین فضایی را اینبار در یک محصول داخلی ببینم. داستان بازی همان‌طور که اشاره کردیم مرموز و تاریک است و طراحی‌های محیطی و المان‌های استفاده شده‌ای مثل آب و هوای بارانی کاملا هم سو با این حس هستند. به‌علاوه طراحی‌های محیط بازی و گرافیک هنری این اثر آنقدر عالی است که گیمر را کاملا غرق در محیط تاریک و افسرده بازی می‌کند و دل‌کندن از آن عملا غیرممکن می‌شود.

بررسی بازی بال های تاریک

به این اتمسفر عالی، صداگذاری‌های حرفه‌ای و موسیقی مثال‌زدنی بازی را هم اضافه کنید تا مشخص شود که در این زمینه‌ها واقعا با یک شاهکار طرف هستیم و این فقط در مقایسه با بازی‌های داخلی نیست، بلکه بال‌های تاریک از لحاظ گرافیک هنری، صداگذاری و موسیقی، نه تنها می‌تواند با بهترین بازی‌های هم سبک رقابت کند، بلکه می‌توان به عنوان یکی از بهترین بازی‌های موبایل در این زیمنه از آن نام برد. بال‌های تاریک واقعا مستحق برنده شدن جایزه «سینمایی‌ترین بازی ایران» و افتخاری برای صنعت بازیسازی داخل است. حال که به صداگذاری بازی اشاره کردیم، بد نیست کمی بیشتر در مورد آن توضیح دهیم، صداگذاری شخصیت‌ها توسط صداپیشگان حرفه‌ای ایران مثل افشین زی‌نوری، امیر حکیمی، شایان شام‌بیاتی و رضا الماسی به بهترین شکل ممکن صورت گرفته و کاملا مشخص است که سازندگان وسواس زیادی در این مورد به خرج داده‌اند. موسیقی‌های استفاده شده در بازی هم دقیقا مسیری مشابه صداگذاری‌های آن را طی کرده‌اند و هم تنوع خوبی دارند و هم به زیبایی حس و حال بازی را منتقل می‌کند.

دانلود ویدیو با رزولوشن SD360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

در مورد گرافیک بازی، علی‌رغم دیده شدن طراحی‌های هنری بسیار زیبای اشیا بازی و انیمیشن‌های میان پرده بسیار خوش‌ساخت، طراحی برخی آیتم‌ها تو ذوق گیمر می‌زند. منظور از این حرف آیتم‌هایی است که باید در طی مراحل بردارید و طراحی برخی از آن‌ها به نوعی است که هویت آن واقعا مشخص نیست! به علاوه شاید بهتر بود سازندگان جای فهرست آیتم‌ها را به پایین صفحه میاوردند، چرا که هرگاه بخواهید آیتمی را از بالا انتخاب یا Drag کنید، نوار اعلان گوشی هم باز می‌شود و شخصا چند بار پیش آمد که به دلیل خوردن انگشتم به کلید‌های مجازی گوشی از بازی خارج شدم!

در حالت کلی، بال‌های تاریک یک بازی ماجراجویی و معمایی استاندارد است که نه تنها در بین بازی‌های ایرانی، بلکه در بین بزرگترین بازی‌های ماجراجویی موبایل یک اثر موفق محسوب می‌شود. اثری که سازندگان دنباله‌اش را هم خواهند ساخت و امیدواریم معدود مشکلات ذکر شده برای آن در قسمت بعدی رفع شوند تا The Dark Wings یک بازی بی‌نقص واقعی باشد. اثری که حتی عرضه نسخه انگلیسی آن می‌تواند افتخاری برای بازیسازی ایران در بازار‌های خارجی باشد و بدون شک از این پس بازی‌های معمایی ایرانی با این اثر مقایسه خواهند شد. پس می‌توانم به جرات بگویم که برخلاف خواننده تیتراژ پایانی بسیار زیبا بازی که «دلش از تاریکی‌ها خسته شده»، من هرگز از بال‌های تاریک خسته نشده‌ام و بی‌صبرانه منتظر نسخه بعدی بازی هستم.

 

دانلود بازی از کافه بازار

 

زومجی چگونه یک بازی را بررسی می‌کند؟


بال های تاریک

بال‌های تاریک یکی از بهترین بازی‌های ساخته شده در ایران است که نشان می‌دهد بازیسازان داخلی پتانسیل خیلی خوبی برای تولید اثار ماجراجویی اشاره کلیک دارند. البته محصول استودیو لکسیپ گیمز حتی می‌تواند با بهترین بازی‌های ماجراجویی موبایل خارجی هم رقابت کند و به لطف داستان، صدا‌گذاری و گرافیک عالی و گیم‌پلی خوبش افتخاری برای بازی‌های ایرانی در بازار‌های جهانی باشد.
افشین پیروزی

9

نقاط قوت

  • - طراحی هنری عالی
  • - داستان مرموز و جذاب که تا پایان بازی جذابیت خود را حفظ می‌کند
  • - صداگذاری کاملا حرفه‌ای با استفاده از گویندگان مجرب
  • - موسیقی‌های عالی و مناسب با حال و هوای بازی که تنوع خوبی هم دارند

نقاط ضعف

  • - ضعف راهنمایی‌های بازی که در برخی قسمت‌ها عملا راهنمایی خاصی انجام نمی‌دهند
  • - کاملا مخفی شدن برخی آیتم‌ها در محیط بازی که فقط با حرکت شانسی دست می‌توان آن‌ها را پیدا کرد
  • - برخی معما‌های بازی گیمر را مجبور به خرید رمز می‌کنند
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده