تاثیرگذاری بیشتر بازی لایو سرویس نسبت به سرویس اشتراکی از نگاه جیم رایان
مدیرعامل و رئیس بخش سرگرمیهای تعاملی شرکت سونی: پلی استیشن پلاس در سال ۲۰۱۰ کار خود را با صفر مشترک آغاز کرد و حالا ۴۸ میلیون مشترک دارد
سونی بهزودی با پلی استیشن پلاس جدید که سه سطح اشتراک دارد، عملا ارزشمندترین سرویس اشتراکی خود تا امروز را ارائه میکند. اما آیا رشد سرویسهای اشتراکی به این معنی است که یک روز آنها در جهان ویدیوگیم دقیقا نقشی مثل اسپاتیفای در دنیای موسیقی و نتفلیکس در دنیای فیلم و سریال را ایفا خواهند کرد؟ جیم رایان، مدیرعامل و رئیس بخش سرگرمیهای تعاملی سونی چنین عقیدهای ندارد. او میگوید در آیندهی صنعت ویدیوگیم، بازیهای لایو سرویس از لحاظ «ارائهی سرگرمی پایدار به مخاطب در طولانیمدت» نقشی بزرگتر از سرویسهای اشتراکی خواهند داشت.
او توضیح میدهد: «بدون شک طی چند سال اخیر، اهمیت سرویسهای اشتراکی افزایش یافت. سرویس پلی استیشن پلاس در سال ۲۰۱۰ با صفر مشترک کار خود را آغاز کرد و حالا ۴۸ میلیون مشترک دارد. همچنین ما انتظار داریم که افزایش تعداد مشترکها در آینده هم ادامه داشته باشد. بااینحال مدیوم بازیهای ویدیویی انقدر متفاوت با موسیقی و سرگرمیهای غیر تعاملی (تلویزیون و سینما) است که من فکر نمیکنم جایگاه سرویسهای اشتراکی در صنعت ویدیوگیم به سطح تاثیرگذاری اسپاتیفای و نتفلیکس برسد».
رایان صحبتهای خود را با پرداختن به بازیهای لایو سرویس ادامه میدهد: «بعضی از بازیهای لایو سرویس چه روی کنسول و چه در پلتفرمهای دیگر، اینروزها به قدری موفق شدهاند که اکنون عملا خودشان سرویس اشتراکی به نظر میرسند. آنها بهشدت گرهخورده به خواستههای گیمری هستند که با علاقهی فراوان، ماهها و ماهها برای تجربهی بازی وقت میگذارد. این پدیدهی بازیهای لایو سرویس، بخش قابل توجهی از سوخت مورد نیاز برای رشد عظیم صنعت بازی طی ۱۰ سال اخیر را تأمین کرده است.
من فکر میکنم که گرایش به سوی لایو سرویسها ادامهدار خواهد بود. اگر در شاخهی سرگرمی ما (بازیها) بهدنبال یک مدل برای پشتیبانی از ارائهی سرگرمی پایدار به مخاطب در طولانیمدت بگردید، بازیهای لایو سرویس به شکلی قابل بحث بهتر از سرویس اشتراکی برای انجام این کار مناسب هستند». رایان همچنین توضیح داد که برای تضمین حفظ کیفیت بازیهای استودیوهای فرست-پارتی شرکت سونی، حداقل اکنون امکان عرضهی بازیها روی سرویس اشتراکی از روز انتشار وجود ندارد. بااینحال او متعقد است: «اوضاع در این صنعت به سرعت میتواند تغییر کند».
(تصویر هنری منتشرشده در سایت رسمی استودیو Haven پلی استیشن)
خرید استودیو Haven جید ریموند و بانجی، سازنده و ناشر بازی Destiny 2 توسط سونی نشان میدهد که این شرکت برنامههایی جدی برای چند بازی لایو سرویس در حال ساخت خود دارد. البته براساس اخبار بازی میدانیم که فعالیت پلی استیشن قطعا فقط به ارائهی این نوع از بازیها محدود نخواهد شد.
چند روز قبل هرمن هالست، رئيس PlayStation Studios گفت: «واضح است که همیشه به ساخت این بازیهای تکنفرهی داستانمحور مانند بازی Ghost of Tsushima، بازی The Last of Us و بازی Horizon Forbidden West ادامه خواهیم داد». او توضیح داد که همزمان با تولید بازیهای داستانی تکنفره و مورد انتظار طرفدارها، ساخت چند بازی لایو سرویس نیز برای سونی هیجانانگیز است. هالست در اینباره میگوید: «ساخت بازیهای لایو سرویس به ما فرصت ایجاد جهانهای بزرگتر و ایجاد ارتباطات اجتماعی واقعا معنیدار بین بازیکنها را میدهد».