نویسنده: هومن فلاحی
// یکشنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۶

مشکلات مدیریتی جدی در استودیو سازنده بازی های Ori

گزارش جدید منتشرشده از وضعیت داخلی Moon Studios، از محیط نژادپرستانه و ناسالم این استودیو اتریشی سازنده‌ی سری بازی Ori خبر می‌دهد.

براساس گزارش‌ جدید GamesBeat ظاهرا مشکلات جدی مدیریتی Moon Studios یا همان سازنده‌ی بازی‌های تحسین‌شده‌ی Ori and the Blind Forest و Ori and the Will of the Wisps، باعث نارضایتی تعداد زیادی از کارمندان و عدم تمایل مایکروسافت به همکاری بیشتر با این استودیو شده است.

این گزارش که توسط دین تاکاهاشی و با همکاری دیگر نویسندگان GamesBeat جمع‌آوری شده است، اتهام‌های زیادی را از سوی بازی‌سازهای سابق و فعلی Moon Studios به دو موسس این استودیو یعنی Thomas Mahler و Gennadiy Korol وارد می‌کند. براساس گزارش ظاهرا این دو نفر از همه‌ی اعضای استودیو می‌خواستند که در تمامی ساعات شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل آخرهفته‌ نیز همواره در دسترس باشند و پدیده‌ی کرانچ یا فشار کاری شدید روی سازندگان برای تکمیل ساخت بازی، به بخشی از فرهنگ این استودیو تبدیل شده است.

در بخش دیگری از این گزارش می‌بینیم که اعضای استودیو، مدیران را به رفتار غیرحرفه‌ای و استفاده از ادبیات نامناسب، توهین آمیز و جنسیت‌زده در گفت‌وگو‌های متداول متهم می‌کنند. بازی‌سازها می‌گویند که این رفتارهای توهین‌آمیز منجر به پایین آمدن روحیه و آسیب دیدن سلامت روانی تعدادی از اعضای تیم شده است و تیم مدیریت Moon Studios هرگز برای تغییر رویکرد ناشایست خود تلاشی به خرج نمی‌دهد.

به‌دلیل نوع خاص فعالیت Moon Studios، حتی پیش از همه‌گیری ویروس کرونا و روی آوردن استودیوهای بازی‌سازی به رویکرد دورکاری، بسیاری از افراد این شرکت به‌صورت آنلاین و از نقاط مختلف دنیا در توسعه‌ی پروژه‌های مختلف در دست ساخت این استودیو نقش داشتند. به‌دنبال همین مسئله، بسیاری از مروادات و ارتباطات روزانه‌‌ی کارمندان استودیو ازطریق اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و ابزار‌هایی مانند دیسکورد و اسلک صورت می‌گیرد. کارمندان می‌گویند که در این محیط‌های آنلاین، Mahler و Korol با ادبیات ناشایست و غیرحرفه‌ای اقدام به شوخی‌های کلامی غیراخلاقی با یکدیگر و دیگر اعضای استودیو می‌کنند.

به‌طور معمول در محیط‌های کاری حرفه‌ای، تحسین و تعریف از کارهای انجام شده‌ی اعضا در فضای عمومی و نارضایتی مدیران از کارمندان در محیط‌های خصوصی ابراز می‌شود. اما براساس این گزارش بسیاری از توسعه‌دهندگان Moon Studios شاهد تمسخر و تحقیر کارهای خود توسط مدیران استودیو در گروه‌ها و سرورهای عمومی بوده‌اند. رفتار نامناسب و شنیدن توهین‌های مستقیم این دو نفر نیز به بخش ثابتی از روتین تماس‌های صوتی و تصویری این استودیو در پلتفرم Skype تبدیل شده است.

براساس گزارش‌ها، ساختار مدیریتی افقی و مخالفت با هرگونه رویکردی که به طرز فعالیت شرکت‌های بزرگ شباهت دارد، یکی از اصول اساسی و بنیادین Moon Studios از زمان تأسیس این شرکت در سال ۲۰۱۰ به‌حساب می‌آید. این رویکرد می‌تواند در مواقعی نتایج مثبتی داشته باشد، اما کارمندها می‌گویند که در خصوص Moon Studios چنین نیست. آن‌ها توضیح می‌دهند که دو موسس استودیو از این آزادی بیان و یکسان بودن تمامی اعضای استودیو برای ابراز عقاید نژادپرستانه و جنسیت‌زده‌ی خود استفاده می‌کنند.

عده‌ی دیگری از کارمندان، Mahler را که پیش از تأسیس Moon Studios از بازی‌سازان شرکت بلیزارد انترتینمنت بوده است، فاقد هرگونه مهارت مدیریتی می‌دانند. توسعه‌دهندگان می‌گویند مالر اطلاعات صحیحی از مدیریت تعداد زیادی از کارمندان ندارد و از سوی دیگر توانایی ارائه‌ی بازخورد مفید و سازنده نسبت به کار اعضای استودیو نیز از او دیده نشده است.

در بخش دیگری از این گزارش نیز با رابطه‌ی پر از مشکل استودیو و مایکروسافت رو‌به‌رو هستیم. درگیری‌ بر سر بودجه، عدم توانایی استودیو در رساندن پروژه به برنامه‌ریزی‌های داخلی و تغییر ناگهانی ابعاد ساخت بازی‌ها از جمله‌ی این مشکلات هستند. طبق گفته‌ی جز کوردن (Jez Corden) از وب‌سایت ویندوز سنترال، رفتار تحقیر آمیز و ناشایست کارول و مالر نسبت به اعضای مدیریتی استودیوهای داخلی ایکس باکس نیز وجود داشته است. تیم ایکس باکس از مدت‌ها پیش از وجود این اتهامات باخبر بوده است و گویا همه‌ی این مسائل باعث شد که مایکروسافت از تأمین بودجه‌ی بازی جدید و شاید تصاحب این استودیو خودداری کند.

سال گذشته مالر دلیل عدم همکاری Moon Studios و ایکس باکس را تمایل اعضای این استودیو به انتشار ساخته خود برای همه مخاطبان و عدم محدودیت به قوانین انحصارگرانه‌ی مایکروسافت اعلام کرده بود. براساس گزارش‌های منتشرشده، این بازی جدید تفاوت‌های بنیادی با بازی‌های هنرمندانه و خلاقانه سری Ori دارد و مدیران استودیو به‌دنبال ساخت یک بازی نقش‌آفرینی خشن با یک داستان تاریک و بر محوریت انتقام هستند.

سال گذشته اعلام شد که شرکت نسبتا تازه‌تأسیس Private Division وظیفه‌ی تأمین بودجه و انتشار این بازی را برعهده گرفته است. پرایوت دیویژن از برندهای زیرمجموعه ناشر بزرگ آمریکایی یعنی Take-Two Interactive به‌حساب می‌آید و انتشار بازی‌های مانند The Outer Worlds و Hades را در کارنامه دارد.

نظر شما کاربرهای زومجی در این‌باره چیست؟ شما می‌توانید دیدگاه خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.


منبع IGN gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده