// پنجشنبه, ۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۲

کاهش هزینه تولید پلی استیشن 5 برای سونی و افزایش سود فروش کنسول

از ماه آینده‌ی میلادی دیگر سونی نسخه‌ی استاندارد (دیسک‌خور) پلی استیشن 5 با قیمت ۵۰۰ دلار را بدون ضرر به فروش می‌رساند و سپس ماه به ماه سود فروش هر کنسول بیشتر از قبل می‌شود.

همه می‌دانند که سونی کنسول پلی استیشن 5 را تا به امروز فقط با ضرر به فروش می‌رساند و هزینه‌ی تولید دستگاه بیشتر از ۵۰۰ دلار بوده است. اما طبیعتا با گذر زمان قیمت خرید عمده‌ی قطعات مورد نیاز برای ساخت کنسول پایین می‌آید و این‌گونه کنسول می‌تواند با همان قیمت از قبل مشخص‌شده به سودآوری از فروش نیز دست پیدا کند. قیمت نسخه‌ی استاندارد (با قابلیت اجرای دیسک) پلی استیشن 5 معادل ۵۰۰ دلار/۵۰۰ یورو/۴۵۰ پوند و قیمت نسخه‌ی دیجیتالی (بدون قابلیت اجرای دیسک) پلی استیشن 5 معادل ۴۰۰ دلار/۴۰۰ یورو/۳۶۰ پوند است.

اکنون ۸۰ درصد درآمد پلی استیشن سونی حاصل فروش بازی‌ها، لوازم جانبی و سرویس‌های اشتراک PS Now و PS Plus است

جیم رایان، رئیس و مدیر اجرایی پلی استیشن اعلام کرد که در ماه جون/ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی، نسخه‌ی استاندارد پلی استیشن 5 بدون ضرر فروخته می‌شود. به این معنی که دیگر هزینه‌ی ساخت این کنسول ۵۰۰ دلار برابر با درآمد سونی از فروش هر پلی استیشن 5 استاندارد شده است. همچنین بعد از آن ماه به ماه هزینه تولید پلی استیشن 5 کمتر و سود سونی از فروش هر کنسول بیشتر از قبل می‌شود.

جالب‌تر اینکه درصد بسیار زیادی از پلی استیشن 5 های فروش‌رفته را مدل استاندارد (دیسک‌خور) تشکیل می‌دهد و مدل دیجیتالی/۴۰۰ دلاری سهم کمتری از بازار کنسول نسل ۹ سونی را به خود اختصاص داده است. جیم رایان می‌گوید طی سال‌های آینده درصد متعلق به پلی استیشن 5 دیجیتالی بیشتر خواهد شد. اما همواره تعداد پلی استیشن 5 های استاندارد فروخته‌شده به مراتب بیشتر از پلی استیشن 5 های دیجیتالی خواهد بود. طی ۶ ماه نخست عرضه‌ی پلی استیشن 5، دارندگان مدل دیجیتالی در مجموع ۸ درصد بیشتر از دارندگان مدل دیسک‌خور داخل پلی استیشن استور پول خرج کرده‌اند.

جیم رایان با کت درکنار نمادهای پلی استیشن سونی

با همه‌ی این‌ها نیاز سونی به کسب سود از خود کنسول بسیار کمتر از قبل شده است. در سال مالی ۲۰۱۳ میلادی، ۴۸ درصد درآمد پلی استیشن حاصل فروش کنسول‌ها بود. در سال مالی ۲۰۲۰ میلادی فقط ۲۰ درصد از درآمد پلی استیشن را فروش کنسول‌ها تشکیل داد. بااین‌حال کسی انتظار رسیدن خود کنسول پلی استیشن 5 استاندارد به این سرعت به سودآوری را نداشت. بالاخره چند هفته‌ی قبل مایکروسافت در جلسه‌ی رسمی دادگاه اپیک گیمز دربرابر اپل اعلام کرد که فروش ایکس باکس هرگز سودی برای مایکروسافت نداشته است. دنیل احمد مدتی قبل گفت که پلی استیشن 4 تنها کنسول سونی تا پایان نسل هشتم بود که توانست در بخشی از بازه‌ی زمانی عرضه‌ی خود با سود به فروش برسد. به عقیده‌ی او ایکس باکس سری ایکس/اس هم در آینده بالاخره از جایی به بعد با سود فروخته می‌شود.

این وسط جنس تجارت نینتندو با شرکت سونی و شرکت مایکروسافت تفاوت دارد. زیرا مثلا کنسول‌های نینتندو سوییچ از همان روز عرضه با سود به فروش رسیدند و نینتندو هرگز حاضر نبود که برای کاهش قیمت، آن‌ها را با ضرر به فروش برساند. سونی در پایان گزارش جدید نوشت که به‌زودی فروش مستقیم کنسول و بازی‌های فیزیکی به گیمرها در اروپا را با گسترش PlayStation Direct به‌شدت بیشتر از قبل می‌کند. از دیگر اخبار بازی منتشرشده مرتبط با سونی طی ساعات اخیر می‌توان به عرضه بازی آنچارتد 4 برای کامپیوترهای شخصی در آینده اشاره کرد.


منبع VGC
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده