نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۶

سونی هزینه‌ای برای محدود شدن عملکرد Resident Evil 8 روی کنسول‌ های ایکس باکس پرداخت نکرده است

شایعاتی که اخیراً درباره یکی از بندهای قرارداد سونی و کپکام در خصوص بازی Resident Evil Village منتشر شده بود، یک برداشت نادرست از اصطلاحات حقوقی بوده و تکذیب شده است.

اسنادی که چند ماه پیش از اطلاعات محرمانه استودیوی کپکام در اینترنت فاش شده بود، شایعه‌ی جدیدی را در شبکه‌‎های اجتماعی به راه انداخته که ظاهراً از برداشت نادرست از اصطلاحات حقوقی و تفسیر شخصی کاربران اینترنت نشأت می‌گیرد. در یکی از بندهای قرارداد بازاریابی سونی برای بازی Resident Evil Village نوشته شده که «همه‌ی نسخه‌های این بازی روی پلتفرم‌های پلی استیشن (باتوجه به محدودیت‌های هریک از این پلتفرم‌ها) باید محتوا و ویژگی‌های فنی برابری با هریک از نسخه‌های معادل این بازی یا بسته‌های الحاقی آن روی کنسول‌های رقیب یا پی سی و سایر پلتفرم‌های قابل حمل داشته باشند.»

برخی از کاربران توییتر و علاقه‌مندان به بازی‌های رزیدنت اویل از این متن اینطور برداشت کردند که سونی به کپکام هزینه‌ای را پرداخت کرده تا بازی جدید آن‌ها با وجود محدودیت‌های سخت‌افزاری روی همه‌ی پلتفرم‌ها با یک کیفیت اجرا شود. اما به نظر می‌رسد که این برداشت، نادرست بوده است. درواقع، این فقط یک اصطلاح استاندارد حقوقی است که براساس آن، کپکام نمی‌تواند ویژگی‌های انحصاری یا متفاوتی را در هریک از این پلتفرم‌ها برای بازی Resident Evil Village قائل شود.

نمایی از دموی بازی رزیدنت اویل 8

درواقع Resident Evil Village روی پلتفرم‌های دیگر نمی‌تواند ویژگی‌هایی داشته باشد که PS4 یا پلی استیشن 5 از آن‌ها محروم هستند. با نگاه مجدد به بندهای این قرارداد می‌توان این موضوع را به وضوح مشاهده کرد. ضمن اینکه در قرارداد مایکروسافت با کپکام نیز به همین موضوع اشاره شده است.

این دومین باری است که به‌دلیل عدم درک درست از مفاد اسناد فاش شده‌ی کپکام، چنین شایعاتی در اینترنت مطرح می‌شود. اواسط هفته‌ی گذشته بود که گزارشی مبنی بر پرداخت هزینه سونی برای به تأخیر انداختن نسخه پی سی بازی  Monster Hunter: World منتشر شده بود. ضمن اینکه در این گزارش ادعا می‌شد سونی مسئول عدم پشتیبانی این بازی از ویژگی‌هایی مانند cross-save و cross-play است. بعداً مشخص شد که این اطلاعات نیز به‌دلیل برداشت نادرست از الفاظ استفاده شده در این اسناد منتشر شده و کپکام این موضوع را کاملاً رد کرد. این هم یکی دیگر از نمونه‌هایی است را که نشان می‌دهد نباید هرچیزی که در اینترنت مشاهده کردیم باور کنیم.

یکی از شخصیت های بازی رزیدنت اویل 8

در مورد برابری فنی و محتوایی بازی Resident Evil Village روی پلتفرم‌های مختلف از همان اول هم نباید چنین برداشتی از اسناد منتشر شده می‌شد. چراکه پیش از این هم شایعاتی مبنی بر کلاهبرداری شرکت سونی در قبل بازی Marvel’s Avengers در همین موضوع مطرح شده بود. این درحالی است که بازی ابرقهرمانی اسکوئر انیکس روی پلی استیشن 5 رزولوشن کمتری نسبت به ایکس باکس سری ایکس دارد.

علاوه‌بر این در اسناد بازی Resident Evil Village بندی وجود دارد که نشان می‌دهد سونی می‌تواند این بازی را در یکی از سرویس‌های اشتراکی خود مانند PS Plus یا PS Now اضافه کند. مجدداً باید اشاره کنیم که این موضوع نیز اقدام مرسوم و استانداردی در صنعت بازی محسوب می‌شود که سال‌ها است در قرارداد بازی‌ها اعمال می‌شود. همان‌طور که ابتدا این کاربران PS4 و PS5 بودند که امکان تجربه دموی این بازی را داشتند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بپذارید.


منبع pushsquare
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده