نویسنده: عارف حسین پور
// دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۱۸

مقایسه میزان تاخیر دسته دوال سنس در حالت وایرلس و باسیم

نتایج آزمون تأخیر دسته دوال سنس کنسول پلی استیشن 5 نشان می‌دهد که این دسته در حالت حالت وایرلس و باسیم، میزان تأخیر یکسانی دارد.

یکی از کاربران وبسایت ردیت به نام dospaquetes به‌تازگی آزمایش جالبی انجام داده تا تفاوت تأخیر دسته دوال سنس را در دو حالت بی‌سیم و باسیم مورد بررسی قرار دهد. او در این آزمون متوجه شده که دسته پلی استیشن 5 چه زمانی‌که با سیم به کنسول متصل باشد و چه در حالت وایرلس که برای برقراری ارتباط از بلوتوث استفاده می‌کند، دارای سرعت پاسخگویی یکسانی است و اصطلاحا تأخیر یا Latency برابری دارد.

این کاربر ردیت با تشریح شرایط آزمایش خود اعلام کرد که دوال سنس را در هر دو حالت به دقت مورد بررسی قرار داده و متوجه شده است که در زمینه تأخیر در پاسخگویی نسبت به فشار دادن دکمه‌ها و همچنین در بحث سازگاری، این دسته عملکرد مشابهی در حالت بی‌سیم و باسیم دارد. او توضیح داد که برای تست حالت وایرلس، در فاصله نزدیک به کنسول نشسته است و احتمالا در فاصله دور یا در شرایطی که بین دسته و کنسول مانع فیزیکی وجود داشته باشد، میزان تأخیر بیشتر خواهد بود. همچنین مجاورت با سایر دستگاه‌های بی‌سیم که طول موج 2.4GHz دارند، می‌تواند میزان تأخیر را افزایش دهد.

دسته دوال سنس PS5

این کاربر همچنین دسته دوال شاک 4 (برای کنسول PS4) را آزمایش کرده تا بتواند قضاوت بهتری در مورد دوال سنس داشته باشد. او در بازی Rocket League متوجه شده که دسته PS4 در حالت بی‌سیم اندکی سریع‌تر از حالت باسیم عمل می‌کند. البته این تفاوت بسیار ناچیز است و گیمرها در حالت عادی حتی متوجه آن نمی‌شوند، اما به هر حال چنین تفاوتی وجود دارد. باتوجه‌به نتایج این آزمون، مشخص شده که سونی مشکل تأخیر دسته PS4 در حالت باسیم را در دسته PS5 برطرف کرده است.

همان‌طور که گفتیم این مشکل به قدری نیست که برای گیمرهای معمولی آزاردهنده یا حتی محسوس باشد، اما احتمالا گیمرهایی که اهل مسابقات حرفه‌ای و رقابت‌های آنلاین هستند، از دسته PS5 رضایت بیشتری خواهند داشت. این گیمرها وقتی در رقابت‌ها و رویدادهای شلوغ شرکت می‌کنند، چون افراد زیادی در محیط در حال استفاده از بلوتوث هستند، این موضوع می‌تواند به‌دلیل تداخل امواج، میزان تأخیر دسته‌ها را در حالت بی‌سیم افزایش دهد. به همین دلیل، بازیکن‌ها ترجیح می‌دهند تا در مسابقات، از ارتباط باسیم برای وصل کردن دسته به کنسول استفاده کنند.

اما dospaquetes برای ثبت این آزمون از روش جالبی استفاده کرده است. طبق اعلام خودش، او با استفاده از قابلیت ضیط ویدیوی ۲۴۰ فریم بر ثانیه در گوشی آیفون X، به‌طور همزمان از دسته و صفحه‌نمایش فیلم‌برداری کرده و این کار را در هر دو حالت بی‌سیم و باسیم انجام داده است. او سپس ویدیوهای ضبط شده را به‌صورت فریم به فریم مورد بررسی قرار داده تا میزان تأخیر بین فشار دادن دکمه و پاسخگویی روی صفحه‌نمایش را مشخص کند. درضمن او برای بررسی فریم به فریم از نرم‌افزار SMPlayer روی ویندوز کمک گرفته است.

طبق اعلام این کاربر، برای اینکه نتیجه آزمایش دقیق‌تر باشد، او فقط عملکرد دکمه R1 را در هر دو حالت و روی بازی‌های مختلف بررسی کرده است. چهار بازی که او برای آزمون خود از آن‌ها استفاده کرده Astro's Playroom و Spider-Man Remastered و همچنین Call of Duty Black Ops Cold War و Rocket League بودند. شما می‌توانید نتایج دقیق‌تر این آزمون را که در ردیت منتشر شده، مشاهده کنید.


منبع PSU
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده