نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۰

کالبد شکافی دسته پلی استیشن 5 برای یافتن دلیل بروز یکی از مشکلات آن

ویدیو جدیدی که از بررسی قطعات داخلی کنترلر دوال سنس منتشر شده، علت احتمالی مشکل دریفت کنترلر پلی استیشن 5 را نشان می‌دهد.

کانال یوتیوب iFixit که به‌صورت تخصصی به تعمیر و عیب یابی لوازم و قطعات سخت‌افزاری می‌پردازد در ویدیو جدید خود نگاهی به داخل کنترلر دوال‌سنس و علتی که به مشکل دریفت یا کشیدن خود به خودی جوی استیک این دسته منجر شده پرداخته است. براساس توضیحات iFixit، جوی استیک کنترلر پلی استیشن 5 درست مثل دوال شاک 4 در PS4 و کنترلرهای الیت ایکس باکس وان از سخت‌افزار مشابهی استفاده می‌کنند که مشکلات احتمالی آن‌ها «کاملاً قابل پیش‌بینی و قابل پیشگیری» بوده است.

دانلود از آپارات

بررسی‌های iFixit، قطعه‌‌ی خاصی را در استیک‌های کنترلر دوال سنس نشان می‌دهد که می‌تواند «به‌سادگی عمر مفید عملکرد دسته را تا بیش از ۴۰۰ ساعت استفاده مداوم افزایش دهد.» اما چه چیزی موجب ایجاد مشکل دریفت در این دسته شده است؟ ظاهراً باید علت این مشکل را در سایش پتانسیومترهای دسته دنبال کرد. پتانسیومتر نوعی مقاومت متغیر و سه پایه است که محل تماس آن به‌صورت کشویی یا چرخشی طراحی می‌شود. در دوال سنس، این مقاومت حالت چرخشی دارد و به‌عنوان یک تقسیم کننده ولتاژ قابل تنظیم برای اندازه‌گیری موقعیت شما به کار می‌رود. اکثر کنترلرهای مدرن مشابه این قطعه را در ساختار خود دارند.

البته این تنها دلیلی نیست که می‌تواند منجر به این مشکل در دسته‌ی PS5 شده باشد. با حرکت دادن جوی استیک در جهت‌های مختلف، ممکن است مکانیزم فنری و خودمحوریِ استیک کمی کشیده شده و یک مرکز خنثی جدید را ایجاد کند. این فنرهای کشیده شده پتانسیومتر دسته را به اشتباه انداخته و درحالی که انگشت شست شما روی استیک قرار ندارد به اشتباه دستور حرکت صادر می‌کند.

استیک کنترلر پلی استیشن 5

و اما سومین دلیلی که می‌تواند منجر به ایجاد چنین مشکلی شود، ذرات خارجی و آلوده کننده‌ای مانند گرده‌های پلاستیکی هستند که به هر طریقی به داخل دسته راه یافته و در مکانزیم حرکتی استیک‌ها اختلال ایجاد می‌کنند.

iFixit در پایان پیشنهاداتی را برای حل این مشکلات ارائه کرده که البته مستلزم باز کردن دسته و جداکردن اجزای سخت‌افزاری آن است. بنابراین این برای افرادی که صلاحیت کار با بُردها و سایر ریزقطعات الکترونیکی را ندارند توصیه نمی‌شود. در عوض توصیه می‌شود که این کار به افراد متخصص سپرده شده یا اگر مشکلات دوال سنس شامل ضمانت نامه‌ی کنسول می‌شود نسبت به تعویض آن اقدام شود. درنهایت می‌توان خرید یک دسته‌ی جدید را به‌عنوان آخرین راه‌حل در نظر داشت.

جوی استیک دسته PS5

iFixit در پایان از سازندگان کنسول‌ها درخواست می‌کند که در طراحی کنترلرهای خود امکان تعویض جوی استیک‌ها را برای کاربران ساده‌تر کنند:

«عجیب است که کنسول سازها جوی استیک کنترلرهای خود را به‌عنوان قطعات مصرفی در نظر نمی‌گیرند. درواقع باید تعویض این قسمت از دسته بسیار ساده و سریع انجام شود؛ چراکه به‌دلیل مکانیزم حرکتی و تنش مداومی که در آن وجود دارد، احتمال آسیب دیدن و ایجاد مشکل در عملکرد آن بسیار بالاست. هیچ دستگاهی برای عملکرد بی‌نهایت ساخته نشده و این موضوع به‌ویژه برای وسایلی در معرض استفاده خشن و نامناسب قرار دارند بیش از سایرین صدق می‌کند.»

مشکل دریفت دسته PS5

هفته گذشته بود که یوروگیمر گزارشی مبنی بر تشکیل یک پرونده حقوقی علیه سونی را منتشر کرد. یک شرکت خدمات قضایی به نام CSK&D بعد از دریافت شکایت‌های متعددی از مشکل دریفت کنترلرهای دوال سنس از طرف کاربران، اقدام به ارسال یک دادخواست رسمی به دادگاه منطقه‌ای نیویورک کرده و از مراجع حقوقی خواسته تا سونی را به عذرخواهی و اقدام جهت جبران این مشکل محکوم کنند. در متن این دادخواست، سونی به اطلاع قبلی از این مشکل متهم شده است.

CSK&D پیش از این هم پرونده‌ی شکایت علیه نینتندو را به راه انداخته بود که اتفاقاً موضوع آن درباره مشکل دریفت کنترلر Joy-Con بود. از طرفی پیروزی این شرکت در پرونده‌ی نینتندو احتمال موفقیت آن‌ها علیه شرکت سونی آمریکا و شرکت سرگرمی‌های تعاملی سونی را بالا برده است.

شما هم می‌توانید نظرات یا تجربیات شخصی خود را با زومجی و سایر کاربران مطرح کنید.


منبع eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده