نویسنده: عارف حسین پور
// جمعه, ۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰

شرکت چینی تنسنت سازندگان دو بازی Gears Tactics و Warframe را خریداری کرد

استودیوهای اسپلش دمیج (Splash Damage) و دیجیتال اکستریمز (Digital Extremes)، سازندگان دو بازی Gears Tactics و Warframe تحت مالکیت کمپانی تنسنت (Tencent) درآمدند.

شرکت چینی تنسنت که در حوزه بازی‌های ویدیویی هم سرمایه‌گذاری کلانی انجام داده، با خرید کمپانی هنگ کنگی Leyou حالا به عنوان مالک دو استودیوی بازیسازی جدید شناخته می‌شود؛ یکی از این استودیوها دیجیتال اکستریمز است که بازی چندنفره آنلاین Warframe در کارنامه‌اش دیده می‌شود. استودیوی دیگر هم اسپلش دمیج نام دارد که بازی Brink را ساخته و در توسعه بازی Gears Tactics و بخش چندنفره Gears 5 با استودیوی کوالیشن (The Coalition) همکاری کرده است. در ضمن نسخه پی‌سی مجموعه Halo: The Master Chief Collection را نیز باید دستپخت همین استودیو بدانیم.

پس از انتشار این خبر، هر دو استودیوی مذکور با انتشار بیانیه‌هایی اعلام کردند که تمام فعالیت‌های‌شان مثل قبل در حال انجام است. این استودیو‌ها اگرچه به مالکیت تنسنت درآمده‌اند، اما هویت مستقل خود را حفظ می‌کنند و از منابع مالی عظیم شرکت تنسنت برای ارتقای کیفیت بازی‌های آینده خود استفاده خواهند کرد. در بیانیه دیجیتال اکستریمز آمده است: «یکی از ارکان اصلی ما شفافیت است و به همین دلیل می‌خواهیم به شما اطلاع بدهیم که این [انتقال مالکیت] به چه معناست. ما از جنبه خلاقیت، مستقل باقی می‌مانیم و هیچ تغییری در بازی Warframe یا نحوه فعالیت استودیو نخواهیم داشت. ما همواره به شما و جامعه‌ای که از ابتدای عرضه Warframe با ما همراه بوده‌اند، متعهد باقی می‌مانیم.»

ریچارد جالی، مدیرعامل و یکی از موسسین استودیوی اسپلش دمیج هم با ابراز خوشحالی از انتقال مالکیت این استودیو به شرکت تنسنت گفت: «این یک مرحله جدید و برجسته برای استودیوی ما، با مجموعه‌ای از بازی‌های جاه‌طلبانه خواهد بود. ما در مورد این تغییر بسیار خوشحال و هیجان‌زده هستیم.»

ساختمان کمپانی تنسنت (Tencent)

شرکت Leyou که کارش را به عنوان زیرمجموعه کمپانی تامین‌کننده گوشت مرغ Sumpo Food در چین آغاز کرد، مالک پنج شرکت دیگر بود. اتلون گیمز (Athlon Games) ناشر بازی Samurai Shodown، کینگ‌میکر (Kingmaker) سازنده بازی‌های رایگان F2P، ریدینس (Radiance) سازنده بازی‌های آنلاین، اسپلش دمیج و دیجیتال اکستریمز پنج شرکتی بودند که تحت مالکیت Leyou قرار داشتند و حالا همگی آنها زیرمجموعه تنسنت هستند. Leyou همچنین مالک ۲۰ درصد از سهام استودیوی سرتن افینیتی (Certain Affinity)، سازنده بازی Crimson Alliance و یکی از توسعه‌دهندگان Halo Infinite بود.

تنسنت از مدت‌ها پیش به دنبال خرید Leyou بود. حتی چند ماه پیش اعلام شد که شرکت سونی هم قصد دارد این کمپانی هنگ کنگی را خریداری کند، اما در نهایت تنسنت موفق به تصاحب آن شد. این غول چینی، علاوه بر بازی‌های ویدیویی در سایر حوزه‌ها مانند رسانه‌های اجتماعی، هوش مصنوعی، تجارت الکترونیکی، سینما و تلویزیون، موسیقی، استریم ویدیو و... سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را انجام داده است. اگر بخواهیم به اهمیت این شرکت فقط در حوزه بازی‌های ویدیویی اشاره کنیم باید بگوییم که تنسنت گیمز در حال حاضر ۴۰ درصد از سهام اپیک گیمز و حدود ۸۴ درصد از سهام سوپرسل (Supercell) را در اختیار دارد. ضمن اینکه به‌عنوان یکی از سهامداران مهم در شرکت‌هایی نظیر اکتیویژن بلیزارد، یوبیسافت، پلاتینوم گیمز و پارادوکس اینتراکتیو شناخته می‌شود. استودیوهایی مثل رایت گیمز (Riot Games)، سازنده بازی‌های Valorant و League of Legends هم به‌طور کامل در مالکیت تنسنت هستند. این کمپانی حتی از سرمایه‌گذاری در شبکه اجتماعی پرمخاطبی چون ردیت هم غافل نشده است. تازه همه اینها تنها بخشی از دارایی‌هایی تنسنت هستند و به خیلی از زیرمجموعه‌های بزرگ این شرکت در بخش بازی‌های موبایلی اشاره نکردیم.

فقط در سال ۲۰۲۰ کمپانی تنسنت اقدام به خرید چند شرکت مهم کرد که از میان آنها می‌توانیم به ۱۰ چیمبرز (10 Chambers) سازنده بازی تیراندازی اول شخص و ترسناک GTFO، سومو گروپ (Sumo Group) خالق بازی Dead Island 2 و همچنین یاگر دولوپمنت (Yager Development) سازنده بازی Spec Ops: The Line اشاره کنیم.


منبع Gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده