Gears 5 در بخش داستانی خود به‌خوبی می‌تواند مخاطب را سرگرم کند و گیم‌پلی بازی، با تمام تغییرات خود هنوز یک بخش جذاب و سرگرم کننده است.

پس از Halo، مجموعه Gears of War را می‌توان مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین مجموعه انحصاری برای مایکروسافت دانست که از گذشته تابه‌امروز، هواداران زیادی را جذب بازی‌های ویدیویی کرده است. وجود مبارزات هیجا‌ن‌انگیز و نفس‌گیر به‌همراه گان‌پلی معرکه و دوس‌داشتنی، مواردی بودند که سری Gears of War، در آن اسم و رسمی را برای خود به دست آورده بود. پس از تمام شدن سه‌گانه اول، به‌نظر می‌رسید داستان لوکاست‌ها از بین رفته است و دیگر خطری سرزمین Sera را تهدید نمی‌کند. پس از آن سه‌گانه و رها کردن این سری توسط کلیف بیلزینسکی، مخاطبان با خود می‌گفتند که دیگر Gears of War را باید به‌خاطره‌ها سپرد، اما استودیو کوالیشن (The Coalition) با نسخه چهارم یک سه‌گانه دیگر را آغاز کرد.

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا از یوتیوب

Gears of War 4 شاید همانند نسخه‌های پیشین خود نبود و از نظر داستانی یک پیش درآمد ساده به‌حساب می‌آمد، اما هنوز مشخصات ناب مجموعه Gears of War را در خود جای داده بود. پس از معرفی Gears 5، همه مخاطبان و هواداران این بازی بیش‌ازپیش می‌خواستند بدانند سرنوشت نسل جدید جنگجویان در دومین نسخه از سه‌گانه دوم به‌کجا می‌رسد. ‌گیرز 5، جدیدترین نسخه از مجموعه Gears of War، روانه بازار شده است تا مخاطبان را با مارکوس فینیکس، کیتلین دیاز، جیمز فینیکس  و دلمونت واکر وارد یک ماجراجویی دیگر کند. Gears 5 را می‌توان یک نسخه متفاوت و سرگرم کننده نسبت‌به آن‌چه که تابه‌امروز از این سری تجربه کرده‌اید دانست که مشکلات مخصوص‌به خود را هم دارد.

Gears 5 / گیرز 5

داستان این نسخه روایت‌گر تلاش کیت برای پیدا کردن سرمنشا توهمات و چیزهایی است که در ذهن خود می‌بیند. نسخه‌ی چهارم در جایی تمام شد که رینا، مادر کیتلین، قبل از مرگ گردنبندی را به او داد که متعلق به مادربزرگ کیت بوده است. درواقع این گردنبند که در یک طرف آن نماد لوکاست‌ها حک شده، مطعلق به میرا، ملکه لوکاست‌ها، بوده است که در Gears of War 3 به‌دست مارکوس فینیکس کشته شد. پس از آن زمان کیت مدام مواردی را در ذهن خود می‌بیند که حال‌وروز او را به‌هم ریخته است. چشم‌اندازهایی از لوکاست‌ها، Swarmها و صدایی مرموز که از برگزیده بودن وی و خطرناک بودن انسان‌ها صحبت می‌کند. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که جیمز فینیکس به‌همراه تیم خود در حال انجام تحقیق برای COG است و در ادامه، اتفاقی بزرگ باعث می‌شود تا کیت عزم خود را جزم کند تا سرمنشا صدای داخل ذهن خود را پیدا کند.

یکی از موارد مثبت داستان گیرز 5، داستان‌سرایی و کنار هم قرار دادن پازل‌های بازی است

کیت، قهرمان اصلی Gears 5، وارد ماجراجویی خطرناکی می‌شود تا جواب سؤال‌های خود را پیدا کند. یکی از موارد مثبت داستان گیرز 5، داستان‌سرایی و کنار هم قرار دادن پازل‌های بازی است. در سه‌گانه اول توضیحاتی در مورد نحوه به‌وجود آمدن لوکاست‌ها و اینکه چرا ملکه لوکاست‌ها درواقع یک انسان است، ارائه شد، اما هیچ‌وقت به‌طور دقیق گفته نشد که چرا لوکاست‌ها به‌وجود آمده‌اند. داستان گیرز 5 و روایت داستانی خاص آن به‌خوبی این موارد را توضیح می‌دهد و درست زمانی‌که حس می‌کنید وارد آخرین نبرد خواهید شد، تیم سازنده شما را در فهرست انتظار برای قسمت ششم قرار می‌دهد. به‌عبارتی Gears of War 4، شروع یک اتفاق جدید و به‌وجود آمدن نسل جدید دشمنانی بود که در گذشته به‌ظاهر از بین رفته بودند. Gears 5 دلایل رخ دادن این اتفاقات و سرمنشا همه مشکلات را توضیح می‌دهد. ازاین‌رو نبرد اصلی و از بین رفتن Swarmها به Gears 6 منتقل می‌شود.

Gears 5 / گیرز 5

بااین‌حال نحوه تمام شدن بازی، اصلا چیزی نیست که جواب سوالات شما را در طول بازی ندهد، بلکه به‌خوبی کیتلین به‌جواب‌هایی که در این مدت به‌دنبال آن بوده است، می‌رسد. البته اشاره کنم که کوالیشن می‌توانست با یک اکت اضافه‌تر، داستان بازی را تمام کند، اما به‌نظر می‌رسد برنامه‌های ویژه‌ای از نظر داستانی برای نسخه ششم تدارک دیده‌اند. مورد بعد که داستان Gears 5 را خاص جلوه می‌دهد، شخصیت‌پردازی کاراکترهای بازی است. کیتلین نسبت به نسخه چهارم پخته‌تر شده است. درگذشته وی یک دختر احساسی و بی‌منطق بود که فقط می‌خواست مادر خود را پیدا کند، اما در نسخه پنجم، از ابتدا با یک جنگجو روبه‌رو می‌شویم؛ جنگجویی که هنوز کمی احساسی است، اما اتفاقات بازی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا بتواند به‌تمام مشکلات چیره شود و آن‌ها را حل کند. در آن سوی میدان جیمز هم وارد داستانی جدید می‌شود و مدام در حال تلاش برای ازبین‌بردن اشتباهی است که در گذشته انجام داده است.

کوالیشن توسط شخصیت‌پردازی کیتلین، دلموند و جیمز سعی دارد یک داستان چند رشته‌ای را روایت کند که به یکدیگر مرتبط هستند

به‌عبارتی کوالیشن توسط شخصیت‌پردازی کیتلین، دلموند و جیمز سعی دارد یک داستان چند رشته‌ای را روایت کند که به یکدیگر مرتبط هستند. دراین‌میان کاراکترهای جدیدی هم مثل Fahz وارد داستان می‌شوند تا تیم قهرمان‌های Gears 5 بیش‌ازپیش گسترش پیدا کند. در مورد شخصیت‌پردازی کاراکتر منفی هم نمی‌توان توضیحی را ارائه کرد، زیرا اسپویل می‌شوید؛ اما بدانید که کوالیشن به‌خوبی توانسته است در این بخش مخاطب را شگفت‌زده کند! جدا از بخش داستانی، کوالیشن سعی کرده به‌واسطه گیم‌پلی Gears 5 یک تجربه متفاوت و جدید را ارائه دهد. اکت اول و چهارم بازی، ساختاری مشابه‌به سایر نسخه‌های Gears of War دارد؛ جایی‌که تعدادی مأموریت اصلی را پشت سر می‌گذارید و محیط هم تنها یک راه اصلی دارد. این در حالی است که اکت دوم و سوم، به‌کل ساختار متفاوتی دارند. استودیو کوالیشن برای متنوع‌تر کردن گیم‌پلی، از یک محیط جهان باز به‌همراه مأموریت‌های فرعی استفاده کرده است. متاسفانه اصلی‌ترین مشکل گیرز 5 مأموریت‌های فرعی است. مأموریت‌های فرعی این بازی تنها به پاکسازی یک‌سری محیط مشابه ختم می‌شود و تنوع خاصی ندارند.

Gears 5 / گیرز 5

کوالیشن می‌توانست با طراحی مناسب‌تر و متنوع‌تر مراحل فرعی، تجربه‌ی کامل‌تری را ارائه دهد؛ موردی که در مراحل و مأموریت‌های اصلی به‌خوبی مشاهده می‌شوند و حس‌وحال یک اکشن واقعی را به‌مخاطب القا می‌کنند. تنها موردی‌که شما را مشتاق انجام مأموریت‌های فرعی می‌کند، پاداشی است که دریافت می‌کنید. یکی دیگر از تفاوت‌های این نسخه با نسخه پیشین، وجود کاراکتری به‌نام جک است. جک درواقع یک ربات همراه است که مهارت‌های مختلفی را در اختیار تیم قرار می‌دهد. برای مثال ازطریق Flash می‌توانید دید دشمنان را از بین ببرید یا ازطریق مهارت Cloak، خود را نامرئی کنید. درطول بازی بازیکن با برداشتن منابع مورد نظر، می‌تواند مهارت‌های پشتیبان، تهاجمی و ویژگی‌های اصلی این ربات را ارتقا دهد. مهارت‌های جک که آن‌ها را در طول داستان بازی کسب می‌کنید، باعث می‌شوند تا بازیکن بتواند شیوه‌های مبارزه‌ای متفاوتی را برای خود به‌وجود بیاورد. نوع ساختار و طراحی هر مهارت هم به‌گونه‌ای است که می‌توانند در شرایط مختلف تاثیر گذار باشند و شما را از مرگ نجات دهند یا روند کشتن دشمنان را ساده‌تر کنند. برای مثال ازطریق مهارت نامرئی شدن جک می‌توانید بعضی از مبارزات را به‌صورت مخفی‌کاری پشت‌سر بگذارید. همچنین یک ارتقا هم وجود دارد که تنها با انجام مأموریت‌های فرعی به‌دست می‌آید. به‌عبارتی پاداش این مراحل، آزاد شدن ارتقای ویژه هر مهارت است.

مهارت‌های تدافعی و تهاجمی جک باعث شده‌اند تا شیوه‌های مبارزه‌ای متفاوتی به‌وجود آید

جدا از این مورد، ترکیب جهان باز Gears 5 با مراحل اصلی به‌شما این اجازه را می‌دهد تا هر زمان که خواستید، مبارزات خود را آغاز کنید. این در حالی است که اکت اول و چهارم، اصلا اینگونه نیست و پس از هر سکوت و محیطی آرام، یک مبارزه نفس‌گیر برای شما درنظر گرفته شده است. جذابیت گشت‌وگذار در جهان بازی زمانی روی واقعی خود را نشان می‌دهد که پای وسیله نقلیه Skiff به‌وسط می‌آید. اسکیف وسیله‌ای ترکیبی از اسکیت و اسنوموبیل است که با یک بادبان کار می‌کند. در ادامه بازیکن می‌تواند ازطریق این وسیله نقلیه به هرجای نقشه بازی سفر کند؛ بدون اینکه بخواهد مأموریت اصلی یا فرعی خاصی را انجام دهد. گان‌پلی هم مورد دیگری است که لذت مبارزات Gears 5 را دوبرابر می‌کند. آن هم زمانی‌که سلاح‌های جدیدی به بازی اضافه شده‌اند و ازطریق آن‌ها می‌توانید عطش خود را برای سلاخی کردن Swarmها و سایر دشمنان بازی، خاموش کنید.

Gears 5 / گیرز 5

بخش کمپین بازی جدا از حالت تک‌نفره، به‌صورت مشارکتی تا سقف سه بازیکن هم قابل بازی است. نکته‌ی جالب این است که نفر سوم در نقش جک ظاهر می‌شود و باید پشتیبان تیم خود باشد. به‌عبارتی اگر در نقش جک قرار بگیرید، دیگر نیازی نیست که کاراکترهای اصلی از مهارت‌ها استفاده کنند، بلکه این شما هستید که از آن‌ها در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌کنید. حتی می‌توانید در حالت تک‌نفره، بازی را در نقش جک تجربه کنید و یک تجربه متفاوت را کسب کنید. کمپین Gears 5 با چهار اکت که هرکدام شامل چند مرحله و مأموریت‌های اصلی و فرعی مختلفی می‌شود، می‌تواند بین ۱۵ الی ۱۸ ساعت شما را سرگرم کند. کوالیشن درکنار بخش کمپین از سه حالت مختلف دیگر هم استفاده کرده تا تجربه‌ی عمیق‌تر و کامل‌تری را ارائه دهد. اسکیپ (Escape)، اولین حالتی است که شما را مشتاق به‌تجربه می‌کند؛ زیرا برای اولین‌بار است که در سری Gears of War، شاهد یک حالت فرار هستیم.

Escape جزو آن دسته از حالت‌هایی است که تنها برای چند ساعت می‌تواند شما را سرگرم کند و پس از آن به یک حالت خسته کننده تبدیل می‌شود

اسکیپ در حالت عادی دارای چهار نقشه مختلف است و بازیکنان به‌صورت کوآپ سه‌نفره می‌توانند آن را تجربه کنند. ساختار بازی بدین شکل است که باید از دست Swarmها فرار کنید. همچنین یک بخش ساخت نقشه هم برای بازیکن درنظر گرفته شده تا بتواند نقشه مورد علاقه خود یا سایر بازیکن‌های جهان Gears 5 را تجربه کند. متاسفانه حالت اسکیپ جذابیت لازم را ندارد. شاید برای چند ساعت ابتدایی تجربه‌ی این حالت سرگرم کننده باشد، اما یک روند خسته کننده و تکراری را به‌خود می‌گیرد؛ مخصوصا زمانی‌که آن‌ را به‌تنهایی تجربه می‌کنید. سایر بازیکن‌های تیم شما تنها به یک مورد فکر می‌کنند و آن هم فرار است و کار تیمی و کشتن دشمنان، معنی ندارد. ازاین‌رو امکان دارد پس از کلی تلاش شما در بازی، آن‌ها توجهی به خروج شما از نقشه نداشته باشند و بدون شما، بازی را کامل کنند. دراین‌صورت امتیاز آن مرحله را به‌صورت کامل دریافت نمی‌کنید!

 
کاراکترهای حالت هورد هرکدام مهارت‌های مخصوص‌به خود را دارند که می‌توانند در طول بازی تأثیرگذار باشند

حالت هورد (Horde) هم در بازی Gears 5 دستخوش تغییرات شده است. در Gears of War 4 شاید این حالت جذابیت لازم را نداشت، اما کوالیشن تغییراتی را در این نسخه اعمال کرده که جذابیت بازی را بالاتر می‌برد. حال کاراکترهای حالت هورد هرکدام مهارت‌های مخصوص‌به خود را دارند. برای مثال زمانی‌که کیل‌استریک‌ها فعال می‌شوند، اگر جیمز فینیکس را برداشته باشید، می‌توانید از این ویژگی استفاده کنید. این درحالی است که کاراکتر کیتلین دیاز می‌تواند نامرئی شود و دشمنان را به‌صورت مخفیانه از بین ببرد. جدا از این موارد، پرک‌های مختلفی هم برای بازیکنان درنظر گرفته شده است. پس از کشتن دشمنان در هر موج (Wave)، می‌توانید از روی جنازه آن‌ها آیتم‌هایی را بردارید و در ادامه از آن‌ها برای خریدن و تقویت چهار پرک مختلف استفاده کنید. این پرک‌ها رفته رفته به شما کمک می‌کنند که شرایط مساعدتری را در موج‌های بالاتر تجربه کنید. همچنین درجه‌سختی‌هایی هم برای حالت اسکیپ و هورد درنظر گرفته شده است که هرکدام از آن‌ها به‌نحوی قدرت دشمنان را بالاتر می‌برد، امتیاز و پاداشی که کسب می‌کنید هم ارزشمندتر از گذشته می‌شود.

Gears 5 / گیرز 5

آخرین حالت Gears 5 هم مربوط‌به بخش چندنفره‌ی بازی می‌شود که ورسوس (Versus) نام دارد. در این بخش بازیکنان می‌توانند درکنار دوستان خود و حالت‌های مختلف، تجربه‌ی متفاوتی را کسب کنند. بخش چندنفره‌ی Gears of War همیشه یکی از نقاط قوت این سری به‌حساب می‌آمد و نسخه پنجم هم از این قاعده مستثنا نیست. کوالیشن تغییراتی هم در میزان آسیب‌رسانی و نحوه کارکرد بعضی از سلاح‌های بازی نظیر Gnasher یا لنسر به‌وجود آورده است تا شاهد یک تعادل میان سلاح‌های بازی باشیم. اگر عشق کشتن سایر بازیکنان با Gnasher هستید، حالت Team Deathmatch بهترین گزینه برای شما است، اما اگر به‌دنبال حالتی برای کار تیمی می‌گردید، King of the Hill می‌تواند حسابی شما را سرگرم نگه دارد. مسابقات بخش چندنفره هم به دوحالت رنکد و معمولی تقسیم می‌شود. از نظر کیفیت سرور و سیستم مچ‌میکینگ هم ساختار بازی به‌گونه‌ای است که بازیکنان می‌توانند هر سه حالت چندنفره را بدون لگ و تأخیر تجربه کنند و پینگ هم معمولا در سطح مطلوبی قرار دارد. ساختار مسابقات رنکد هم به‌گونه‌ای است که بازیکنان براساس مهارت و رتبه‌ای که در آن قرار دارند، درکنار یکدیگر یا مقابل هم قرار می‌گیرند.

کوالیشن برای به‌رخ کشیدن قدرت آنریل انجین 4 و گرافیک بصری گیرز 5، از میان‌پرده‌های سینمایی مختلفی استفاده کرده است که از نظر بصری جذابیت بالایی دارند

کوالیشن در Gears 5 سعی کرده استفاده بسیار خوبی از موتور گرافیکی آنریل انجین 4 برای خلق جلوه‌های بصری بازی داشته باشد که در این کار موفق بوده است. از نظر بصری، گیرز 5 درسطح بسیار خوبی قرار دارد. نورپردازی‌ها، افکت‌های حاصل از انفجارها و تیراندازی مواردی هستند که بازی را از نظر بصری زیبا کرده است. همچنین طراحی کاراکترها و جزئیات چهره آن‌ها در سطح بسیار خوبی قرار دارد. از نظر طراحی دشمنان، گیرز 5 دارای مواردی مثل پانسر و اسنچرها است که از نسخه پیشین وارد گیرز 5 شده‌اند. این در حالی است که تعدادی دشمن جدید هم برای شما درنظر گرفته شده است تا بیش‌ازپیش به‌چالش کشیده شوید. در بخش گیم‌پلی کمی در مورد مراحل و طراحی‌های آن‌ها صحبت شد. شاید مأموریت‌های فرعی طراحی خوبی نداشته باشند، اما مأموریت‌های اصلی حسابی شما را سرگرم می‌کنند و طراحی محیط‌های بازی هم راضی کننده هستند و هرکدام ویژگی‌ها و چالش‌های مخصوص‌به خود را دارند. همچنین بازی روی کامپیوتر به‌خوبی بهینه است و با‌توجه‌به سیستم پیشنهادی این بازی، می‌توانید تجربه‌ی خوبی را کسب کنید. جدا از این موارد کوالیشن برای به‌رخ کشیدن قدرت آنریل انجین 4 و گرافیک بصری گیرز 5، از میان‌پرده‌های سینمایی مختلفی استفاده کرده است که از نظر بصری جذابیت بالایی دارند.

Gears 5 / گیرز 5

رامین جوادی، در گیرز 5 توانسته است از تمامی پتانسیل خود برای خلق موسیقی‌های گوش‌نواز استفاده کند و بخش موسیقی Gears 5 را به یکی از نقاط قوت آن تبدیل کند. نکته جالب اینجا است که بعضی از آهنگ‌ها حس‌وحال «بازی تاج و تخت» را به مخاطب القا می‌کند. از نظر صداگذاری هم کوالیشن از افکت‌های صوتی بسیار خوبی برای سلاح‌های بازی و دشمنان استفاده کرده است. همچنین در طول انجام مأموریت‌ها و گشت‌وگذار در جهان بازی، شاهد ردو‌بدل شدن دیالوگ‌هایی میان کاراکترها هستیم که لحظات خوبی را به‌وجود می‌آورد. Gears 5 دست به تغییراتی زده است که بعضی از آن‌ها خوب واقع شده‌اند و بعضی دیگر نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید خودی نشان دهند. بااین‌حال جدیدترین نسخه از مجموعه Gears of War می‌تواند لحظات خوبی را برای شما در بخش چندنفره به‌وجود بیاورد و یک داستان درگیر کننده با لحظات غافل‌گیر کننده‌ای را ارائه می‌دهد.  

بررسی بازی Gears 5 بر اساس نسخه پی سی صورت گرفته است


منبع زومجی

Gears 5

Gears 5 دستخوش تغییرات بزرگی در گیم‌پلی شده است. کوالیشن از المان‌های جهان باز برای خلق یک محیط‌های بزرگ و چشم‌نواز برای گیرز 5 استفاده کرده است، اما بی‌عیب‌ونقص نیست و مأموریت‌های فرعی خسته کننده و تکراری هستند. همچنین حالت Escape پس از گذشت چند ساعت دیگر قادر به‌سرگم کردن مخاطب نیست، اما از نظر بصری و همچنین داستان‌سرایی، Gears 5 حسابی مخاطب را درگیر می‌کند و می‌تواند تجربه‌ی قابل قبولی را ارائه دهد. استودیو کوالیشن دست‌به تغییراتی زده است که بعضی از آن‌ها جواب داده‌اند و بعضی دیگر، نتوانسته‌اند سرگرم کننده ظاهر شوند.
محمد صادق تواضعی

9

نقاط قوت

  • + داستان‌سرایی غافل‌گیر کننده
  • + شخصیت‌پردازی خوب کاراکترها
  • + گان‌پلی جذاب و هیجان‌انگیز
  • + بخش ورسوس درگیر کننده و غنی
  • + جلوه‌های بصری چشم‌نواز
  • + موسیقی‌های گوش‌نواز
  • + طراحی متنوع و هیجان‌انگیز مأموریت‌های اصلی

نقاط ضعف

  • - مأموریت‌های فرعی تکراری و خسته کننده
  • - تکراری شدن حالت Escape پس از چند ساعت تجربه
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده