درآمد صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۰ از مجموع درآمد سینماها و مسابقات ورزشی بیشتر بود
اگرچه شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ روی صنعت بازی هم تاثیرات قابل لمسی داشت، اما در کل باعث کاهش درآمد و سودآوری این صنعت نشد. باتوجهبه این موضوع که بازی کردن یک سرگرمی خانگی به حساب میآید، در دوران قرنطینه که همه افراد در خانه حضور داشتند، میزان استقبال از بازیهای ویدیویی به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد. به گزارش گروه NPD، در دوران قرنطینه تعداد افرادی که در آمریکا به انجام بازی میپرداختند ۷۹ درصد افزایش پیدا کرد. همچنین مجموع زمانهایی که افراد صرف بازی میکردند ۲۶ درصد و پولی که بابت بازیهای خرج میکردند ۳۳ درصد رشد داشت. اگرچه بخش زیادی از این آمار مربوطبه پلتفرم موبایل میشود که دسترسی به آن بیشتر از سایر پلتفرمها است، اما براساس همین گزارش، گرایش به بازیهای کنسولی نیز افزایش قابل توجهی داشت، چون خانوادهها بهدنبال راهی بودند که بتوانند سرگرمیهای دستهجمعی را (بهصورت آفلاین یا آنلاین و با دیگران) در منزل تجربه کنند.
این آمارها باعث شدهاند که صنعت بازی در دوران قرنطینه ناشی از شیوع کرونا، بیشترین تعداد مخاطبان را جذب کند و حالا گفته میشود که درآمدزایی این صنعت از مجموع دو صنعت سینما و ورزش نیز بالاتر است. براساس گزارشی که مؤسسه IDC منتشر کرده، پیشبینی میشود که مجموع درآمدهای صنعت بازی تا پایان سال ۲۰۲۰ به رقم ۱۷۹.۷ میلیارد دلار برسد. این عدد نشاندهنده رشد شگفتانگیز ۲۰ درصدی در مقایسه با سال گذشته است. بخشی از این رشد را باید مرتبط با همهگیری کووید-۱۹ و دوران قرنطینه بدانیم، اما این تنها دلیل افزایش سودآوری صنعت بازی نیست؛ ادامه موفقیتهای نینتندو با کنسول سوییچ و همچنین عرضه کنسولهای نسل نهمی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس هم در بهدست آمدن این آمار نقش داشتهاند. جالب است بدانید که مجموع درآمدهای دو صنعت سینما و ورزش در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۷۵ میلیارد دلار بود که هر دوی آنها در سال ۲۰۲۰ با کاهش چشمگیری مواجه شدند.
در سال ۲۰۲۰ میزان فروش کنسولهای بازی افزایش پیدا کرد، اما همانطور که گفتیم، بخش بزرگی از درآمدهای این صنعت مربوطبه پلتفرم موبایل میشود. فروش بازیهای موبایل در این سال حدود ۲۶ درصد رشد داشت و به رقم ۸۷.۷ میلیارد دلار رسید. بخش عمده این عدد هم مربوطبه منطقه آسیا و اقیانوسیه میشود که حدود ۵۶.۶ میلیارد دلار است.
طبق نظر تحلیلگران حوزه بازی، یکی از دلایل مهم رشد این صنعت در دوران همهگیری کرونا، افزایش مخاطبان پلتفرمهای دیجیتالی مثل استیم و فروشگاه اپیک گیمز است. همچنین به عقیده این کارشناسان، گسترش قابلیت بازی بین پلتفرمی یا همان Cross-Play بین کنسولهای مختلف نیز در این مورد بیتاثیر نیست. عرضه کنسولهای نسل جدید هم باعث شد که میزان فروش سختافزار بازی با رشد ۵۸ درصدی مواجه شود. شرکت اکتیویژن بلیزارد و مجموعه Call of Duty هم جزو پردرآمدترین شرکتها و فرنچایزها در سال ۲۰۲۰ بودهاند. عرضه بازی جدید Call of Duty: Black Ops Cold War و همچنین تداوم فروش Call of Duty: Modern Warfare که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده بود، باعث بهوجود آمدن این آمار شدهاند.
تنها زمان مشخص میکند که آیا صنعت بازی در سال ۲۰۲۱ هم میتواند همین روند فوقالعاده را حفظ کند یا خیر. رقابت جدی شرکتهای سونی و مایکروسافت برای بهدست آوردن سهم بیشتری از نسل نهم از یک سو و فروش خیرهکننده بازیهای نینتندو از سوی دیگر میتوانند شیب نمودار درآمدی صنعت گیم در سال ۲۰۲۱ را همچنان صعودی نگه دارند.