نویسنده: حسین صدری
// چهار شنبه, ۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۹

فعالان صنعت بازی برای مقابله با ویروس کرونا چه کردند؟

شرکت‌های مختلف بازی‌ساز از سراسر جهان با جمع‌آوری کمک‌های مردم و صرف بخشی از درآمد خود، سعی می‌کنند به مبارزه علیه ویروس کرونا کمک کنند.

شرکت‌هایی که در ساخت و نشر بازی‌ها فعالیت می‌کنند از سراسر جهان مشغول تلاش و کمک‌رسانی به مبارزه علیه ویروس کرونا هستند. استودیوها و بسیاری از بازی‌سازهای دنیا بسیج شده‌اند تا با حمایت از مردم، کاری کنند ویروس کرونا که تاکنون جا افراد زیادی را گرفته، دیگر به انتشار ادامه ندهد. به‌گفته‌ی دکتر ریچارد هچت، مدیرعامل ائتلاف آمادگی دربرابر اپیدمی‌ها با روش‌های نوآورانه درباره‌ی نقش بازی‌های ویدیویی در زمینه‌ی آگاه‌سازی مردم می‌گوید.

بازی‌ها در افزایش سطح آگاهی مردم، نسبت به چالش‌هایی که جهان حال حاضر با آن‌ها رو‌به‌رو است نقش مهمی دارند.

فقط با همبستگی و یک اقدام جهانی متحدانه – با همکاری مردم با دولت‌ها و منابع و تجربه‌هایی که از سوی بشردوستان می‌رسد – ما امیدواریم که بتوانیم این اپیدمی نوظهور را متوقف کنیم.

در همین زمینه، وبسایت GamesIndustry.biz تلاش می‌کند تا همه‌ی تلاش‌های استودیوها و شرکت‌های فعال در صنعت بازی در این زمینه را به ثبت برساند. در ادامه، به ترتیب حروف الفبا لیستی را مشاهده می‌کنید که کارهایی که شرکت‌ها در این زمینه انجام داده‌اند را ثبت کرده.

343 Industries

۳۴۳ اینداستریز (343 Industries)

این استودیو که روی سری بازی‌های Halo کار می‌کند، تلاش کرده با انتشار دی ال سی Relief and Recovery REQ و سودی که از آن حاصل می‌شود، به بحران کرونا کمک کند. این دی ال سی برای بازی Halo 5: Guardians منتشر شده و یک تی‌شرت به‌خصوص با طرح اسپارتان هم درکنار آن تولید شده تا میزان درآمد از این طریق بیشتر شود.

برایان جارارد، مدیر انجمن استودیو 343 Industries ازطریق اکانت توییتر خود اعلام کرده که تاکنون این دی ال سی توانسته بیش از ۲۰۰.۰۰۰ دلار درآمد داشته باشد.

Bungie

بانجی (Bungie)

سازندگان بازی‌های Destiny توانسته‌اند در طرح کمک‌های مالی Guardian's Heart طی ۲۴ ساعت نخست، بیشتر از ۳۵۰.۰۰۰ دلار پول جمع کنند. آن‌ها از بازیکنان خواسته بودند تا هر یک مبلغ ۲۰ دلار به این طرح کمک کند تا یک نشان خاص درون بازی دریافت کند.

این کمک‌ها به حساب مؤسسه‌ی خیریه‌ی Direct Relief واریز خواهد شد تا برای تهیه‌ی ابزار و وسایل لازم برای کارمندان خط مقدم مراقبت‌های بهداشتی صرف شود.

CCP Games

سی‌سی‌پی گیمز (CCP Games)

شرکت CCP Games هم برای مبارزه با کووید ۱۹ اقدام کرده و تلاش می‌کند با کمپین Plex For Good در بازی Eve Online مبالغی را برای مقابله با ویروس کرونا جمع کند.

این کمپین اولین‌بار در سال ۲۰۰۵ آغاز شد و هدف آن این بود که برای مردمی که در حادثه‌ی زلزله در اقیانوس هند و سونامی خسارت دیده بودند، کمک‌های مردمی را جمع کند. این کمپین توانست ۱۵ سال پیش مبلغ ۶۰۰.۰۰۰ دلار به مردم خسارت دیده کمک کند.

حالا هم بازیکنان می‌توانند با بخشیدن واحد پول بازی یعنی Plex، به مقابله را ویروس کرونا کمک کنند؛ چنانچه شرکت CCP به میزان Plex صرف شده، برای مقابله با ویروس کرونا پول واقعی پرداخت می‌کند. مدیرعامل این شرکت یعنی ویگار پترسان در این‌باره می‌گوید:

وقتش رسیده که یک بار دیگر متحد شویم و با این بحران بی‌سابقه‌ی سلامت جهانی مبارزه کنیم.

مبالغی که ازطریق کمپین Plex For Good به‌دست می‌آید، به سازمان سلامت جهانی یا WHO کمک خواهد کرد تا با تلاشی همگانی از کشورها حمایت کند تا این پاندمی را تشخیص دهند و با آن مقابله کنند.

CD Projekt RED

سی دی پراجکت رد (CD Projekt RED)

سازندگان سری بازی‌های The Witcher و بازی موردانتظار Cyberpunk 2077 مبلغ ۴ میلیون زلوتی لهستان (معادل ۹۵۰.۰۰۰ دلار) را به یک مؤسسه‌ی خیریه‌ی لهستانی کمک کردند تا این مبلغ را برای مبارزه با ویروس کووید ۱۹ هزینه کند.

نیمی از این مبلغ از طرف سهام‌داران این شرکت و هیئت مدیره‌ی آن اهدا شده و نیمی دیگر از آن توسط خود استودیو.

Coalition

کوالیشن (The Coalition)

استودیوی سازنده‌ی سری بازی‌های Gears of War تعداد ۲۰۰ عدد کنسول ایکس‌باکس وان ایکس را به مؤسسه‌ی Gamers Outreach اهدا کرد تا آن‌ها را در اختیار کودکانی که در بیمارستان‌های آمریکا بستری شده‌اند قرار دهد. این مؤسسه، سعی می‌کند با بازی‌های ویدیویی و سرگرمی‌های دیجیتالی، در زمینه‌ی بهبود و سرگرم شدن به بیماران کمک کند.

هر یک از این کنسول‌های ایکس‌باکس وان ایکس، روی پایه‌ای چرخ‌دار نصب شده است که یک نمایشگر هم روی آن قرار داد و به‌راحتی قابل استفاده و جابه‌جایی است. این سیستم قرار است در حداقل ۲۰۰ بیمارستان مورد استفاده قرار گیرد.

Electronic Arts

الکترونیک آرتز (ٍElectronic Arts)

الکترونیک آرتز با مبالغ اهدایی از طرف اعضایش توانست مجموعا دو میلیون دلار را برای مقابله با ویروس کرونا جمع‌آوری کند و آن را در سرتاسر دنیا علیه اپیدمی به کار گرفت. همچنین کارمندان این شرکت برخی مواد و وسایل موردنیاز از جمله غذا را برای برخی بیمارستان‌هایی که پذیرای بیماران کووید ۱۹ بودند فراهم کردند. اندرو ویلسون، مدیرعامل الکترونیک آرتز در این‌باره گفت:

حالا مهم‌ترین لحظه برای ما است که نیروی بیشتری را به جوامع محلی‌مان تزریق کنیم.

Games Done Quick

گیمز دان کویک (Games Done Quick)

GDQ هم با شیوع ویروس کرونا، در یک آخر هفته یک رویداد ماراتون ویژه را برای اسپیدران بازی‌ها تدارک دید و توانست در طی آن مبلغ ۴۰۰.۰۰۰ دلار را برای اهدا به مؤسسه‌ی Direct Relief جمع‌آوری کند.

صد درصد همه‌ی مبالغی که در این رویداد جمع‌آوری شد برای فراهم کردن تجهیزات پزشکی و تهیه‌ی دیگر وسایل لازم برای رفاه هرچه بیشتر کادرهای درمانی هزینه خواهد شد.

Paradox Interactive

پارادوکس اینتراکتیو (Paradox Interactive)

شرکت Paradox Interactive هم اعلام کرد که سود حاصل از برخی بازی‌های مهمش را به حساب سازمان سلامت جهانی یا همان WHO واریز می‌کند. آن‌ها قرار است در بازه‌ای مشخص، همه‌ی سود حاصل از فروش بیشتر از ۱۰ بازی خود را برای مبارزه با ویروس کرونا خرج کنند.

این بازی‌ها شامل تعدادی از بهترین و سودآورترین محصولات این شرکت هستند. بازی‌هایی شامل: Cities: Skylines ، Hearts of Iron IV ، Pillars of Eternity ، Shadowrun Returns و Surviving Mars.

PlayStation

پلی‌استیشن (PlayStation)

سونی اعلام کرد که یک بودجه‌ی ۱۰ میلیون دلاری را در نظر گرفته است تا در دوران قرنطینه، از بازی‌سازان مستقل حمایت کند. به‌گفته‌ی جیم رایان، این مبلغ قرار است برای استودیوهایی که در این شرایط با مشکلات مالی روبه‌رو شده‌اند صرف شود.

بازی‌سازان مستقل در قلب و روح صنعت بازی‌های ویدیویی و جامعه‌ی بازیکنان، نقشی حیاتی را ایفا می‌کنند و ما از سختی‌ها و مشکلات مالی‌ای که تعداد زیادی از استودیوهای کوچک‌تر با آن روبه‌رو شده‌اند باخبریم.

آن‌ها همچنین طرحی به نام «بازی کردن در خانه» را راه‌اندازی کردند تا افراد بیشتری درخانه‌هایشان بمانند و وقتشان را صرف بازی کردن کنند. این طرح با این هدف انجام شد تا صاحبان کنسول پلی‌استیشن قوانین مربوط‌به فاصله‌ی اجتماعی را رعایت کنند و با دریافت نسخه‌های رایگانی از بازی‌های Uncharted: The Nathan Drake Collection و Journey در خانه بمانند و به رایگان بازی کنند. زمانی‌که بازیکنان برای دریافت این دو بازی فرصت دارند، محدود است اما وقتی آن‌ها را دریافت کردند، می‌توانند برای همیشه نگهشان دارند. گفتنی است که در کشورهای چین و آلمان، سونی به‌جای کالکشن سری آنچارتد، بازی Knack 2 به‌صورت رایگان عرضه کرد.

شرکت سونی همچنین مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار را برای مقابله با ویروس کرونا درنظر گرفت تا آن را در سه بخش کلی صرف کند؛ خیریه‌ها و سازمان‌هایی که با ویروس مقابله می‌کنند؛ مراکز آموزشی‌ای که برنامه‌هایشان با اختلال مواجه شده و شرکت‌های خلاقی که در زمینه‌ی سرگرمی فعالیت می‌کنند و بقایشان با تهدید روبه‌رو شده است.

Riot Games

رایِت گیمز (Riot Games)

این شرکت و هم‌بنیان‌گذاران آن، مبلغ ۱.۵ میلیون دلار را برای مقابله با ویروس کووید ۱۹ درنظر گرفته‌اند تا به مهار آن در کالیفرنیا و لس آنجلس کمک کنند.

برندون بک و مارک مریل هر یک ۵۰۰.۰۰۰ دلار را برای مقابله با بیماری پرداختند و مبلغ ۵۰۰.۰۰۰ دلار دیگر هم مستقیما از طرق تیم سازنده‌ی بازی League of Legends هدیه شد.

RockStar Games

تیک-تو و راک استار گیمز (Take-Two - RockStar Games)

شرکت تیک-تو و همه‌ی شرکت‌های وابسته به آن، اعلام کردند که میزان ۵ درصد از سود حاصل از بازی‌های آنلاین خود را برای مقابله با ویروس صرف خواهند کرد. آن‌ها برای مدتی طولانی این روند را ادامه دادند و بخشی از درآمد شرکت‌هایی چون راک استار گیمز (Rockstar Games)، تو کی (2K)، پرایوت دیویژن (Private Division) و سوشال پوینت (Social Point) قرار است به مبارزه با اپیدمی اختصاص یابد. بیماری‌ای که تاکنون میلیون‌ها نفر را در سرتاسر جهان آلوده کرده است.

این درآمد قرار است ازطریق خریدهایی درون بازی‌ها انجام می‌شود به دست آید. بازی‌هایی چون GTA Online ، Red Dead Online ، NBA 2K20 ، NBA 2K19 و Dragon City. همچنین فروش دیجیتالی بازی The Outer Worlds هم در این فهرست قرار دارد. طبق اعلام اکانت رسمی شرکت راک‌استار در توییتر:

در شرایطی که تیم‌های ما در این دوره‌ی سخت همچنان مشغول کار هستند، ما می‌بینیم که جوامع محلی در آمریکای شمالی، بریتانیا و هند به‌شدت تحت تاثیر شرایط پیش آمده قرار گرفته‌اند.

کسب‌وکارهای کوچک درهای خود را بسته‌اند و کسانی که روی کمک‌های دولتی حساب باز کرده بودند و حالا می‌بینند نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند، به سختی تلاش می‌کنند. راه پیش رو، دشوار خواهد بود و ما قصد کمک داریم.

در هفته‌ی گذشته شرکت‌های 2K و Humble Bundle یک باندل خیرخواهانه عرضه کردند تا درآمد حاصل از آن را به سازمان بین‌المللی پزشکی هدیه کنند. هر آنچه از فروش این باندل‌ها نصیب 2K می‌شود، به خیریه تعلق می‌گیرد و تاکنون تعداد ۱۲ هزار باندل فروخته شده است. در این باندل‌ها می‌توان بازی‌هایی چون بایوشاک، سری Borderlands ، Civilization ، NBA 2K ، WWE 2K و سری X-Com را پیدا کرد.

Twitch

تویچ (Twitch)

رویداد کمک به خیریه‌ی تویچ توانست مبلغ ۲.۷۷ میلیون دلار را برای مقابله با کرونا جمع‌آوری کند. این مبلغ به حساب سازمان بهداشت جهانی واریز خواهد شد.

بازار استریمینگ بازی‌ها همچنان برای کمک به مقابله با کرونا فعال است و مبالغ زیادی ازطریق آن جمع‌آوری می‌شود. شرکت یوبی سافت هم اعلام کرد که در این رویداد استریمینگ، مبلغ ۱۵۰.۰۰۰ دلار کمک کرده است.

Valve

ولو (Valve)

شرکت ولو با کمک چهار بازی‌ساز دیگر، تلاش کرده‌اند تا با فراهم کردن بسته‌ای به نام «بروید و داخل خانه بازی کنید» مبلغی برای کمک به مبارزه علیه ویروس کووید ۱۹ بپردازند.

این باندل ویژه شامل بازی‌هایی چون Dead Cells ، Subnautica ، Celeste و The Escapists 2 است. این باندل با ۲۰ درصد تخفیف عرضه می‌شود و قرار است ۲۰ درصد از سود حاصل از آن، به مقابله با ویروس کرونا اختصاص داده شود.

هرچه مدت‌زمان بیشتری از دوران قرنطینه‌ی ویروس کرونا می‌گذرد، شرکت‌ها و افراد بیشتری از صنعت بازی‌های ویدیویی به کمک دربرابر این بیماری علاقه‌مند می‌شوند. نظر شما کاربران زومجی درباره‌ی کمک‌های شرکت‌های بازی‌سازی به مبارزه علیه کرونا چیست؟ آیا مایل به کمک کردن هستید؟


منبع Gamesindustry
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده