// چهار شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۰

مشکلات سایبرپانک 2077 یک میلیارد دلار از سرمایه استودیو CD Projekt را از بین برد

مشکلات فنی گوناگون بازی Cyberpunk 2077 مخصوصا روی کنسول‌های نسل هشت بازی‌های ویدیویی همچنان در حال آسیب زدن جدی به استودیو بازی‌سازی سی‌دی پراجکت رد هستند.

چهار موسس شرکت CD Projekt که در سال‌های اخیر مدام ارزش سهام آن بالاتر می‌رفت، اکنون در مجموع یک میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده‌اند. بلومبرگ گزارش می‌دهد که بررسی واکنش‌ها ثابت می‌کند که شاید رسیدن سی‌دی پراجکت به اعتباری که پیش از عرضه‌ی بازی Cyberpunk 2077 در نزد همگان پیدا کرده بود، اصلا آسان نباشد. چند روز قبل هم اعلام شد که ارزش سهام سی‌دی پراجکت ۲۹ درصد کاهش یافت و ظاهرا اکنون با کاهش بیشتر ارزش سهام، شرکت عملا بیش از یک‌سوم ارزش خود تا پیش از عرضه‌ی Cyberpunk 2077 را از دست داده است.

همچنان چهار موسس اصلی شرکت CD Projekt در گروه ثروتمندترین مردم کشور لهستان طبقه‌بندی می‌شوند

حتی با انتشار جدیدترین آپدیت موجود (1.04) هم رسانه‌ها و مردم به انتشار بررسی‌های بسیار منفی برای نسخه‌های کنسولی بازی ادامه می‌دهند و حتی نمرات منتقدان نسخه‌ی کامپیوتر بازی هم در متاکریتیک فعلا به عدد ۸۹ رسیده است که با انتظارات سهام‌داران تضاد دارد. آن‌ها باور داشتند که بازی حتما در متاکریتیک به عددی به مراتب بالاتر از ۹۰ می‌رسد. همه‌ی این‌ها باعث می‌شوند که بسیاری از سهام‌داران استودیو در بازار آزاد که صاحب ۶۶.۴ درصد ارزش کلی سی‌دی پراجکت هستند، کم‌وبیش ضرر کنند. ولی فشار اصلی به خود شرکت اصلی و چهار موسس آن وارد می‌شود که در مجموع صاحب ۳۳.۴ درصد سهام شرکت هستند و حالا بیشتر از یک میلیارد دلار ضرر کرده‌اند. ارزش سهام مشترک آن‌ها پیش از عرضه‌ی «سایبرپانک 2077» مقداری بالاتر از ۴ میلیارد دلار بود و حالا این عدد به ۳ میلیارد دلار رسیده است.

سی‌دی پراجکت به‌تازگی به عذرخواهی از طرفداران پرداخت و به آن‌ها گفت که می‌توانند بازی را پس بدهند و پول خود را بگیرند. اما به‌تازگی مشخص شد که سی‌دی پراجکت هیچ صحبت خاصی در این رابطه با سونی و مایکروسافت نداشت و پروسه‌ی پس دادن نسخه‌های فیزیکی و دیجیتالی «سایبرپانک 2077» به سختی و بعضا غیرممکنی پس دادن هر بازی دیگر است.

به‌تازگی نیز یکی از اعضای تیم ساخت بازی اعلام کرد که نسخه کنسولی Cyberpunk 2077 به‌زودی به یک اثر قابل بازی و پایدار تبدیل می‌شود. مطابق گفته‌ی شرکت با انتشار آپدیت اصلی شماره‌ی ۲ که در ماه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی از راه خواهد رسید، اکثر مشکلات بازی از بین می‌روند.

گلیچ های بازی Cyberpunk 2077

یک تحلیل‌گر شناخته‌شده‌ی لهستانی در صحبت با بلومبرگ گفت: «حالا زخمی بزرگ روی بدنه‌ی اعتبار شرکت سی‌دی پراجکت ایجاد شده است؛ یک تاثیر منفی جدی روی اعتبار خود استودیو و اعتبار صاحبان اصلی آن که به کنترل تیم بازی‌سازی می‌پردازند. در عرض چند روز این استودیو از محبوب‌ترین استودیو برای مردم تبدیل به یکی از منفورترین شرکت‌های بازی‌سازی شد. نمی‌توان به‌سادگی دوباره اعتماد همه را کسب کرد. انجام این کار به تلاش بسیار زیاد و گذشتن زمانی طولانی احتیاج دارد».

سه هفته‌ی پیش تصور می‌شد که درنهایت مجموع فروش بازی Cyberpunk 2077 به بیشتر از ۳۰ میلیون نسخه می‌رسد و اکنون پیش‌بینی رسمی تا ۲۵.۶ میلیون نسخه پایین آمده است. تازه گفته می‌شود هرچه‌قدر که مشکلات دیرتر حل شوند و آپدیت‌های مهم دیرتر از راه برسند، عدد یادشده کاهش می‌یابد و بازی درنهایت فروش کمتری را تجربه خواهد کرد.


منبع Bloomberg
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده